KOMUNIKACE A JEDNÁNÍ s LIDMI – na vysoké škole, v organizaci, ve společnosti
osnova přednášky 1)Soft skills … ? 2)Adaptace a sociální role 3)Rétorika – DNES 4)PREZENTACE a ZPĚTNÁ VAZBA
1) soft skills Co jsou, jaké jsou, nedostatky „měkké dovednosti“ - sociální kompetence: spolupráce, komunikace, schopnost zvládat konflikty atd.
Vyhledávané Soft skills komunikační a prezentační schopnosti zodpovědnost, sebevědomí, tolerantnost, tvořivost, iniciativa, řešení problémů organizační práce – tým, různorodé skupiny schopnost vést Time management a jiné…
2) Adaptace a sociální role v komunikaci a)Rodina b)Sociální skupiny c)Vliv kultury a subkultur na komunikaci
a) Rodina „vtiskuje“ význam slov chování morální orientaci hodnoty životní hodnocení svého jednání i druhých
b) SKUPINA utváří dává určité pozice ovlivňuje chování umožňuje vztahy a komunikační sítě sdílí pravidla, hodnoty, normy i sankce sociální ROLE - ustálená a očekávaná chování, mluva
c) Kultury a subkultury – rozmanité komunikační rozdíly: jazyková / národnostní / etnická politická práce městská / venkovská / lokální masová mládeže zájmová (sport, umění….) a jiné
Toto gesto znamená „dobrý“ pro Američana, ale „jedna“ pro Itala, nebo „pět“ pro Japonce a také „vzhůru“ pro Řeka, jak nám názorně ukazuje Arnie Shwarzenneger.
3)Rétorika Co je ? –Nauka o umění mluvit –Řečnická praxe a její zásady –Původně: nauka o přesvědčování –Teorie a praxe jazykové komunikace Minulost ? Současnost !
v minulosti A N T I K A….. Vznik rétoriky (filosofie, politika). Např. Cicero ( př.n.l.) dokázat pravdu získat sympatie pohnout k jednání Ve středověku formalistní, umění výkladu textu Humanismus a renesance – jazyková kultura
Rétorika dnes Charakter projevu (monologu pro veřejnost, prezentace….) vědecký zábavný mobilizující k akci informativní
Rétorika dnes Ucelená ústní sdělení (mimo divadlo): referát, přednáška, proslov (projev) diskusní příspěvek, interview, „tiskovka“ PREZENTACE A jak a kde jinde?
4) PREZENTACE a ZV Co je Problémy Úspěšné mluvená prezentace Prezentace kandidátů na děkana FEL Prof. Ing. Zbyněk Škvor, CSc. Prof. Ing. Jiří Žára, CSc. CSc Prof. Ing. Vladimír Kučera, DrSc,Dr.h.c. kandidati_na_dekana
Co je prezentace stručné, nápadité a konkrétní předávání nějakých informací cíl: přesvědčit / zaujmout druhé, aby přijali jeho doporučení Má být – stručná – nápaditá – na zkušenostech
Zpětná vazba - ZV jakákoliv odezva či reakce na sdělení (projev) toho, kdo mluví
Zpětná vazba – „pojistka“ dobré komunikace Aktivně naslouchat (oční kontakt aj.) Formulovat přiměřené otázky Trpělivost, tolerantost Srozumitelnost informací – a pravdivost Otevřenost - vstřícnost vůči kritice, doporučením
LITERATURA: kol.: Komunikace a jednání s lidmi, Praha, ČVUT (2010) Křivohlavý, J.: Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha, Svoboda (1988) Čakrt M.: Typologie osobnosti pro manažery, Praha, MP (2008)