Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Minerální výživa rostlin.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Advertisements

BIOCHEMIE.
Koloběhy látek Cyklus vody.
Znečišťování a ochrana vody Praha – město našeho života Projekt č. CZ.2.17/3.1.00/36097, podpořený Evropským sociálním fondem v rámci Operačního programu.
Abiotické podmínky života
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
Látkové složení lidského těla- prvky
Minerální výživa rostlin
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
VÝŽIVA ROSTLIN.
Vlastnosti živých organizmů (Chemické složení)
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Salinita – iontové složení vody a
PEDOSFÉRA.
FYZIOLOGIE ROSTLIN.
Registrační číslo projektu:
Biochemie Úvod do biochemie.
ŽP – základní pojmy Ekologie … věda o vztazích mezi organismy a jejich životním prostředím a mezi organismy navzájem (Ernest Haeckel 1866) Environmentalistika.
MINERÁLNÍ PRVKY.
Minerální výživa VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.08/Li
SLOUČENINY DUSÍKU Mgr. Jitka Vojáčková.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Metabolismus ba kterií. – Bakterie se složením prvků zásadně neliší od ostatní živé hmoty – Stejně jako buňky rostlinné a živočišné obsahují biogenní.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Metabolismus bakterií
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
1.Obecné zákonitosti živých soustav
VÝŽIVA ROSTLIN 2014.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Rentgenová fluorescenční analýza
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemie, složení živých organismů.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_376.
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Působení ekologických faktorů
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
„JAKO RYBA VE VODĚ“ EXPERIMENT TŘÍDY KVINTA A – SKUPINA „VÁPNÍK“
MAKROELEMENTY (2. část) Předmět Pěstování rostlin Obor Agropodnikání.
Hnojiva aneb přikrmování rostlin. Rozdělení hnojiv a) podle skupenství pevná hnojiva kapalná hnojiva b) podle působení na rostliny přímá hnojiva – obsahují.
Chemické složení organizmů. Mezi přírodní (organické) látky patří: cukry (sacharidy) tuky (lipidy) bílkoviny (proteiny) nukleové kyseliny.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Chemické složení rostlinného těla Název sady:Rostliny Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Projekt do biologie a chemie. VODĚNKA - DUSÍK EXPERIMENT – JAKO RYBA VE VODĚ  DEN 1. – ZAKLÁDÁNÍ EXPERIMENTU  DEN 9. – KONTROLA  DEN 12. – KONTROLA.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Chemické složení buňky a organismů.
Průmyslová hnojiva. s rozvojem zemědělství postupně přestalo postačovat použití statkových hnojiv => rozvoj výroby průmyslových hnojiv dodávají do půdy.
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Chemické složení živých organismů
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
Pedosféra.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Role mykorhizních symbióz v minerální výživě rostlin
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
ÚVOD DO VÝŽIVY ROSTLIN DĚLENÍ ŽIVIN Z POHLEDU ROSTLINY
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
VY_32_INOVACE_07_Rostlinná buňka
Buňka  organismy Látkové složení.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Mgr. Natálie Čeplová Fyziologie rostlin.
Působení ekologických faktorů
Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_BUŇKA 1_P1-2
Název prezentace (DUMu): Chemické složení rostlinného těla
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Jak zlepšit – jak změnit – lze vytvořit půdu „novou“?
Ing. Martin Kulhánek, Ph.D. A330
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
vodní režim příjem, vedení a výdej množství vody v těle funkce
Tělní tekutiny živočichů Cévní soustava Vylučovací soustava
Transkript prezentace:

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Minerální výživa rostlin

1.Proč musí rostlina přijímat minerální látky? 2.Které prvky jsou pro rostlinu nezbytné, kde je rostlina využívá (např. při jakých procesech, kde v buňce)? 3.Co nastane při nedostatku nějakého důležitého prvku? Úvodní otázky

Tělo rostliny = voda (70%) + sušina (30%) V sušině rostliny lze zjistit asi 70 prvků, podle množství je dělíme do tří skupin: 1.Makroelementy (10 1 – 10 –2 %) C, H, O, N, S, P, K, Ca, Mg, Fe, Na, Al, Si 2.Mikroelementy (10 –3 – 10 –5 %) Mn, Zn, Cu, Mo, B, Cl, Li, Ba, Ti, Sr, … 3.Ultramikroelementy (méně než 10 –6 %) Pb, Cs, Cd, Hg, Ag, Au,.. Složení rostlinného těla

prvky, které jsou nezbytné pro život rostliny nezbytnost prvku pro rostlinu se zjišťuje dlouhodobým pokusem – v jedné nádobě má rostlina všechny prvky, ve druhé jeden prvek chybí a sledují se změny v růstu, stavu rostliny, jejích vlastnostech Makrobiogenní (= biogenní makroelementy) C, H, O, N, S, P, K, Ca, Mg, Fe Mikrobiogenní – stopové (= biogenní mikroelementy) Mn, Zn, Cu, Mo, B, Cl Biogenní prvky

C, H, O – stavba organických látek, všechny metabolické procesy v rostlině N – součást bílkovin, nukleových kyselin a dalších organických látek příjem N –ve formě solí z půdy (NH 4 +, NO 3 – ) –zachycení vzdušného dusíku (N 2 ) pomocí symbiotických bakterií na kořenech (bobovité rostliny – hrách, jetel, …; olše) Využití biogenních prvků

P – součást ATP, nukleových kyselin, enzymů, membrán (fosfolipidy) S – součást bílkovin Mg – součást chlorofylu Fe – nezbytný pro fotosyntézu (součást přenašečů na membránách chloroplastu) K, Ca – metabolismus, transport látek Mikrobiogenní prvky – různé funkce (metabolismus, aktivita enzymů, transport látek, apod.) Využití biogenních prvků

Některé prvky nezbytné jen pro určité druhy rostlin, např.: Si pro rozsivky a přesličky Co pro bobovité rostliny Na pro některé slanomilné rostliny Využití biogenních prvků

Každá rostlina má krátkodobou zásobu potřebných prvků, tj. krátkodobý nedostatek se nijak neprojevuje Nedostatek trvající delší dobu (několik týdnů a déle) se projeví různými příznaky, které se označují jako fyziologická choroba Např.: poruchy růstu, poruchy kvetení a tvorby plodů, zasychající vrcholy, chlorózy (světlé skvrny na listech) Nedostatek biogenních prvků

Projevy nedostatku N u bramboru

Nedostatek biogenních prvků Projevy nedostatku P u řepky

Nedostatek biogenních prvků Projevy nedostatku Mg u bramboru

Nedostatek biogenních prvků Projevy nedostatku K u řepky

Nedostatek biogenních prvků Projevy nedostatku Fe u broskvoně

Nedostatek biogenních prvků Projevy nedostatku Zn u jabloně

C, O – příjem ze vzduchu jako CO 2, O 2 H – příjem z H 2 O ostatní prvky – příjem z půdy ve formě solí (iontů) rozpuštěných ve vodě Minerální látky v půdě –volné v roztoku (0,2%)  –vázané na částečky jílů a organické látky (2%)  –vázané na horniny a minerály (98%)  látky z prvních dvou skupin dostupné pro rostlinu, příjem společně s vodou nebo formou výměnné absorbce látky z druhých dvou skupin jsou vázané na pevné části půdy, proto se z ní nevyplavují Příjem a dostupnost prvků

1.Proč je nutné hnojit zemědělské plodiny? 2.Co jsou statková a co průmyslová hnojiva? 3.Jaké jsou výhody a nevýhody hnojení statkovými a průmyslovými hnojivy? 4.Jaká jsou rizika nadměrného hnojení průmyslovými hnojivy? 5.Jak těmto rizikům předcházet a přitom zachovat výhody hnojení průmyslovými hnojivy. Otázky 2

Statková hnojiva – hnůj, kompost, … výhody –obsahují organické látky, působením mikroorganismů se postupně uvolňují minerální látky, které si rostliny postupně odebírají –přirozená součást půdy, zlepšují kvalitu půdy –minerální látky z nich se méně snadno vyplavují do povrchové nebo podzemní vody –obnovitelný zdroj („odpad“) nevýhody –nemusí obsahovat všechny potřebné prvky v optimálním poměru, mají jich nižší koncentraci –obtížnější manipulace, skladování –můžou obsahovat škodlivé látky –můžou přispívat k rozšiřování chorob a parazitů Hnojení

Průmyslová hnojiva – chemické látky, … výhody –obsahují přesně dané množství potřebných minerálů, možnost přesného dávkování –snadnější doprava, aplikace, velkoplošné použití nevýhody –energeticky náročná a drahá výroba –neobnovitelný zdroj –zátěž pro životní prostředí – znečištění a eutrofizace povrchových a podzemních vod –riziko zasolení a zhoršení vlastností půdy Hnojení

Použité zdroje a literatura HESS, Dieter: Fyziologie rostlin. 1. vyd., Praha: Academia 1983 LARCHER, Walter: Fyziologická ekologie rostlin. 1. vyd., Praha: Academia 1988 Internetové stránky: – – biogenni_prvky/a_index_biogen.htmhttp://web2.mendelu.cz/af_221_multitext/vyziva_rostlin/html/ biogenni_prvky/a_index_biogen.htm

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu LITERACY Autor: Vít Růžička Předmět: Biologie Datum: 5. dubna 2013 Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY