EKOLOGIE. Abiotické podmínky života ● Vytváří je neživá příroda ● Jejich soubor = biotop ● Dělí se na: – klimatické (světlo, teplo, srážky...) – edafické.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Abiotické faktory Výukový materiál EK
Advertisements

13.1 Pedosféra Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá Pedosféra.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_03 Název materiáluAbiotické.
Polární pás.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiálu VY_32_INOVACE_21_02 Název materiáluAbiotické.
 Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov  Autor : Mgr. Irena Nešněrová  Datum : únor 2012  Název :VY_52_INOVACE_5.2.3.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
Pouště a polopouště.
Fotosyntéza. Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EK02 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy: Základní škola T. G
Test Čtvrtek, 2.3..
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vlastnosti plynů.
Téma: Světlo Vypracoval: Bohumil Baroch
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZEMĚPIS - 6. ročník Pedosféra
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Oběh vody v přírodě Materiál byl vytvořen v rámci projektu
CHEMIE - Rozdělení a vlastnosti tuků
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Jméno autora výukového materiálu
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Působení ekologických faktorů
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
Biomy.
Různé podmínky života na Zemi
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Termika VY_32_INOVACE_05-55 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Neživá příroda vzduch a voda.
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Abiotické podmínky života.
Pedosféra = půdní obal země.
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
VY_52_INOVACE_19_Ekosystém- životní projevy
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
Atmosféra Země.
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
Les Porost dřevin v němž je vyvinuto stromové patro a stromy dosahují výšky alespoň 5 m a zápoj korun je 25 % Složitý ekosystém tvořený: Fytocenózou =
Autor: Mgr. Zdenka Zavičáková
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Vlastnosti plynů.
HYDROSFÉRA Mgr. Jana Nováková.
Usazené horniny = sedimenty
Neživá příroda - vzduch
Abiotický faktor voda.
Podmínky života v přírodě
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
Složení a funkce atmosféry
EKOLOGIE.
Život v oceánech a mořích.
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
Pedologie = půdoznalství
1. 1.
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Voda, vzduch Vodík, kyslík.
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

EKOLOGIE

Abiotické podmínky života ● Vytváří je neživá příroda ● Jejich soubor = biotop ● Dělí se na: – klimatické (světlo, teplo, srážky...) – edafické = půdní (vlhkost, pH, salinita...) – topografické (geografická poloha, nadm. výška, reliéf...) ● Na velkém geograf. prostoru se vytváří makroklima, na malém území mikroklima

Sluneční záření ● na Zemi dopadá sluneční záření o vlnové délce 290 – 5000nm ● pro organismy je zdrojem : energie, světla a tepla

● ULTRAFIALOVÉ ZÁŘENÍ ( nm) ● 90% zachytí ozonová vrstva ● VLIV NA ORGANISMY: ● Pozitivní ● tvorba vit. D ● Negativní ● brzdí růst ● ničí mikroorganismy (baktericidní) ● způsobuje mutace a nádory

● VIDITELNÉ SVĚTLO ( nm) - různé druhy různý rozsah spektra (včela nm, člověk nm) - ovlivňuje organismy svojí: vlnovou délkou, intenzitou, délkou působení, stupněm polarizace, směrem osvětlení - Fotoperioda (=změny v délce světelné části dne) je příčinou periodicity biolog. jevů = biorytmů - Fotoperiodismus = přizpůsobení organismů fotoperiodě - podle nároků na světlo se dělí na: stenofotní(citlivé na změny teplot) a euryfotní(snášejí větší výkyvy teplot); – světlomilné = fotofilní = heliofilní – stínomilné = skiofilní – Temnomilné = fotofobní = heliofobní

● VLIV SVĚTLA NA ORGANISMY 1) Rostliny: a) zdroj energie k fotosyntéze b) stimulace fitohormonů (kvetení, pohyby, dormance...) 2) Živočichové : a) orientace zrakem b) tvorba pigmentu c) denní aktivita (živoč. denní, soumrační, noční...) d) stimulace hormonů - rozmnožování e) migrace

● INFRAČERVENÉ ZÁŘENÍ ( nm) ● jeden ze zdrojů tepla – nejvýznamnější ● pro nás něškodné (melanocyty)

Teplo ● zdroje tepla: sluneční záření, okolní prostředí, exotermní reakce metabolismu ● teplotní optimum: většinou 15-30°C ● rozdělení podle nároků na teplo: - chladnomilní = psychrofilní (polární kraje, chladné vody a vysokohorské oblasti) - kryofilní = kriobiotní (žijí na ledu a sněhu) - teplomilní = termofilní

● VLIV TEPLA NA ORGANISMY: ovlivňuje rychlost biochemických reakcí (aktivita enzymů) ● ROSTLINY: ● ovlivnění fiziologických procesů (opad listí, zrání plodů, klíčení semene...) ● - Adaptace rostlin na zvýšenou teplotu: a) regulace pomocí transpirace (odnímá teplo) b) odraz záření lesklými listy ● - Adaptace rostlin na nízkou teplotu: a) trichomy b) snížení obsahu vody-přeměna škrobu v tuk (semena) c) opad listů nebo celých prýtů

● ŽIVOČICHOVÉ: ● a) studenokrevní = poikilotermní = exotermní ● teplota těla závisí na okolí, produkují málo tepla-rychle ho ztrácejí, snadno ho přijímají z okolí ● - teplota ovlivňuje: rychlost vývoje, počet generací v roce, pohl. dospívání, rozmnož., zbarvení, aktivitu (stav strnulosti = anabioza) ● - adaptace na chlad: snížení metabolismu, tvorba obalů, hledání úkrytů ● - adaptace na vysokou teplotu: strnulost, estivace ● b)teplokrevní = homoiotermní = endotermní ● teplota těla na určité výši, nezávisle na okolí, produkují hodně tepla, schopnost termoregulace, vytvoření teplotní izolace (tuk, peří, srst) ● - tepl. ovlivňuje: zbarvení; migrace; příjem vody,potravy ● - adaptace na chlad: zimní spánek = hibernace = snižov. a zvyšov. tělesné teploty, strnulost těla (ježek, křeček, plch) nepravý zimní spánek = nesnižuje se tělesná teplota (medvěd, jezevec...) ● - adaptace na vysokou teplotu: letní spánek = estivace; denní spánková letargie; lesklý povrch těla

Vzduch ● organismy žijí v troposféře do 7000 m ● rostliny+živočichové: žijí ve výškách až do 6000 m ● dravci: létají až do 7000 m (ale nežijí zde trvale) ● u člověka – adaptace možná do 5200 m n.m

● TLAK ● se stoupající nadm. výškou klesá ---> potíže s dýcháním, ztáty vody transpirací, zvýšená sterilita samců, vyšší úmrtnost ● organismy: stenobarní (ptáci, savci) eurybarní (hmyz) ● adaptace vůči nízkému tlaku: – Ptáci (kondor, orel,..) – Savci (svišť, pišťucha,...) ● v prostředí s vysokým tlakem přežívají hlavně klidová stádia organismů (bakterie) ● HUSTOTA ● malá → menší rozměry a hmotnost živočichů, lepší pohyblivost

● PROUDĚNÍ VZDUCHU = VÍTR ● VLIV NA ORGANISMY: ● Rostliny: ● pozitivní: - opylení - pasivní transport (semena, plody) ● negativní: - vývraty - vysoušení ● Živočichové: ● pozitivní: - pasivní přenos - orientace (zachycení pachů) - využití při letu (plachtění) ● negativní: - zavlečení do nepříznivých podmínek - ochlazování - vysoušení

● KYSLÍK ● ve vzduchu – 21% (úbytek nad průmyslovými aglomeracemi) ● se stoupající nadm. výškou jeho množství klesá ● produkují jej rostliny ● nezbytný pro aerobní organismy (mikroorganismy jej mohou získávat i metabolickými reakcemi) ● nedostatek může ovlivnit i zbarvení těla organismů (motýli) ● OXID UHLIČITÝ ● ve vzduchu – 0,03% (zvyšuje se) ● hlavní zdroje: hoření uhlíkatých látek, dýchání organismů, rozklad organických látek, sopečná činnost ● význam: fotosyntéza ● DUSÍK ● ve vzduchu – 78% ● přímo jej využívají jen některé prokariotické organismy (hlízkové bakterie, sinice) ● zvýšený obsah dusíkatých plynů NO X - toxické

● VZDUŠNÁ VLHKOST ● ovlivňuje vodní bilanci suchozemských org. ● organismy: stenohygrické a euryhygické ● vlhkomilné = hygrofilní (obojživelníci) ● mezofilní – střední vlhkost (většina organismů) ● suchomilné = xerofilní (obyvatelé aridních oblastí-pouště) ● dále ovlivňuje: tvorbu melaninů, rojení hmyzu, příjem potravy, rozmnožování, fyzikální pohyby rostlin,... ● nadměrná vlhkost ztěžuje termoregulaci, transpraci ● adaptace na suchý vzduch: regulace výdeje vody, zvýšený výdej tepla, noční aktivita živočichů, metabolická tvorba vody,...

Voda ● na Zemi ve 3 skupenstvích - nejdůležitější je kapalné ● 1. mořská voda – 70,8% zemského povrchu ● 2. sladká voda – 2% zemského povrchu a) voda proudící = lotická (prameny, potoky, řeky) b) voda stojatá = lenitická (jezera, rybníky, tůně, močály...) ● údolní nádrže – přechod mezi vodou proudící a stojatou ● Brakické vody – přechod mezi vodou slanou a sladkou ● vody se člení na oblasti: a)volná voda = pelagiál -obývá jej plankton a nekton (ryby) b)dno = bentál -obývá jej bentos (nítěnky, chobotnice,...) c)pobřežní mělčiny = litorál d)dno mořských hlubin = abysál

VLIV VODY NA VODNÍ ORGANISMY: - SALINITA ● sladká voda - zbůsobují hlavně uhličitany a sírany - 0,05 až 0,04 ‰ ● slaná voda - způsobují hlavně chloridy - průměr 35‰ (Baltské moře 7‰, Rudé moře 41‰) ● solná jezera = saliny – až 25% ● ovlivňuje zamrzání vody ● organismy euryhalinní a stenohalinní, cyklicky holeuryhalinní = střídají sladkou a slanou vodu (losos)

- HUSTOTA VODY ● 775-krát vyšší než vzduchu (závisí na teplotě a salintě) ● nadlehčuje → velké rozměry a hmotnost vodních organismů (plejtvák, krakatice,...) ● ovlivňuje tvar těla – hydrodynamický ● největší – při 4°C = anomálie (důležité při zamrzání vody - od povrchu) ● - VISKOZITA ● 100-krát větší než vzduchu ● závisí na teplotě – změna tvaru těla během sezony = cyklomorfoza (hronatka) ● - POVRCHOVÉ NAPĚTÍ ● na hladině se vytváří povrchová blanka: ● neuston = plankton při povrchu ● pleuston = organismy na povrchu blanky (vodoměrka)

- HYDROSTATICKÝ TLAK ● roste s hloubkou (v 10km 10 8 Pa) → zvýšení rozpustnosti CO 2 a vápenatých solí → redukce koster hlubinných organismů, vliv i na metabolismus bílkovin ● organismy do určité míry snášejí zvýšení tlaku (voda a tělní tekutiny jsou téměř nestlačitelné). Nebezpečné jsou náhlé změny tlaku. ● odolnost vůči hydrost. tlaku snižují prostory vyplněné vzduchem (stlačitelný), uvolňování rozpuštěných plynů v tělních tekutinách → bublinky → plynná embolie (=kesonová nemoc) ● organismy: – stenobatické - mají prostory vyplněny vzduchem – eurybatické (mořský plankton a živočichové, kteří se jím živí)

- PROPUSTNOST SVĚTLA ● s hloubkou ubývá na intenzitě světla a mění se spektrální složení (odraz na hladině, absorpce) ● zákal (nečistoty, písek, organismy...) snižuje průhlednost vody ● eufotická vrstva = dostateně prosvětlená, převládá fotosyntéza nad dýcháním: – v oceánech do 200 m – při pobřeží a ve sladkých vodách několik cm až metrů ● VLIV NA ORGANISMY: 1) rostliny – fotosyntéza-adaptace: speciální typy barviv (řasy) 2) živočichové – migrace (vertikální), rozmnožování, růst, vývoj světélkujících orgánů

- TEPLOTA ● jeden z limitujících faktorů vodního prostředí ● vliv na fyzikální vlastnosti vody, na obsah O 2, na organismy ● teplota kolísá: – nevýrazně – u oceánů, podzemních vod, vysokohorských jezer a toků – značně – v mělkých sladkovodních nádržích ● - REAKCE VODY – pH ● dešťová voda – 5,6 ● mořská voda – 8,3 ● rašeliniště – 3 ● vápenatá voda – 10 ● kyselé deště pH snižují ● organismy: euryiontní (vířník) a stenoiontní – alkalifilní – neutrální – acidofilní

● KYSLÍK ● obsah ve vodě kolísá (teplota, tlak v ovzduší) ● zdroj: vodní rostliny a vzduch ● limitující faktor ve stojatých sladkých vodách ● organismy: – euryoxybiontní – ve stojatých, znečištěných a eutrofních (hodně organické hmoty) vodách – stenobiontní – v tekoucích čistých vodách ● CO 2 ● koncentrace ve vodě větší než v ovzduší ● směrem do hloubky vzrůstá (dýchání převažuje nad fotosyntézou) ● H 2 S ● vznik rozkladem organických látek anaerobními bakteriemi (redukce síranů)

Zvláštní skupiny vod ● Podzemní vody ● = stygon – nedostatek světla, nízká konstantní teplota, stojatá i proudící voda ● - vliv na organismy – rostliny chybí, u živočichů redukce zraku, zbarvení, zdokonalení hmatu a čichu ● Periodické vody ● - krátkodobá životnost, vysychání → organismy ve stavu anabiózy ● Rašeliniště ● - vznik v místech souvislých porostů rašeliníků (z odumřelých rostlin za nepřístupu vzduchu) ● - slatiny = zásobovány podzemní vodou ● - vrchoviště = zásobena srážkovou vodou ● - voda – málo solí, hodně huminových látek, pH -3 až 5, flóra a fauna je chudá: dvojčatkovité řasy, suchopýr, perloočky, znakoplavka, chrostíci... ● Adaptace vodních organismů na ztrátu vody: – Stav anabiózy (dehydratace těla, minimální životní fce, obaly)

VLIV VODY NA SUCHOZEMSKÉ ORGANISMY ● Voda na souši limitující faktor ● Živočichové ● - příjem pitím, potravou, metabolicky (štěpením tuků) ● - nízkou spotřebu mají např. hmyz živící se zrním, moukou, kožešinami (kožojed, potemník..) a pouštní živočichové (pískomil, křečík...) ● - někteří vázáni na vodu svým zárodečným vývojem (obojživelníci, hmyz) ● - adaptace živočichů na zvýšené množství vody: – větší výdej, nesmáčivý povrch těla (mastná srst, peří), snížená koncentrace tělních tekutin ● - adaptace živočichů na snížené množství vody: – redukce potních žláz, světlé zbarvení těla, nepropustný povrch těla, koncentrované a suché výkaly

● Rostliny ● - příjem hlavně kořeny, částečně prýtem (znemožněn v jílovité, zasolené a zmrzlé půdě) - vodní = hydrofyty (okřehek) - vlhkomilné = hygrofyty (blatouch) - střední nároky = mezofyty (kopretina) - suchomilné = xerofyty (kavyl) ● - adaptace rostlin na snížené množství vody: – dlouhé kořeny, chlupy, silná kutikula, zásobní orgány, hypodermis, redukce listů, úprava metabolismu

Půda = pedosféra ● vznik zvětráváním hornin a činností organismů = = zvětralá matečná hornina + humus + edafon ● edafon = soubor všech organismů v půdě - fytoedafon = řasy, sinice, bakterie, houby - zooedafon = prvoci, ploštěnky, žížaly, mekkýši, hmyz, obratlovci ● skládá se ze složky: pevné, plynné a kapalné ● zdrojem většiny minerálních látek ● rostlinám umožňuje i upevnění na stanovišti ● živočichům poskytuje úkryt

● STRUKTURA ● = způsob uspořádání půdních agregátů ● - na jejím vzniku se podílí půdní organismy ● - ovlivňují i klimatické faktory a způsob obdělávání půdy člověkem ● PÓROVITOST ● - tvoří se mezi půdními částicemi a jejich agregáty ● Póry: - kapilární = váží pevně vodu - nekapilární = umožňují výměnu vzduchu a vody ● SORPČNÍ SCHOPNOST ● = schopnost půdních částic vázat na svém povrchu vodu a ionty ● - zvyšuje ji obsah humusu ● PŮDNÍ VLHKOST ● - voda je v půdě v různém skupenství ● - nadbytek negativně ovlivňuje obsah vzduchu v půdě

● PŮDNÍ VZDUCH ● - obsah vzduchu závisí na struktuře a pórovitosti půdy, na obsahu vody (minimum je v jílovitých půdách, velké množství v lesní hrabance) ● - obsahuje méně O 2 a více CO 2 než atmosferický – obsah CO 2 stoupá s hloubkou ● - při hnilobných procesech se tvoří H 2 S a NH 3 – jedovaté pro edafon ● TEPLOTA ● - největší výkyvy jsou v povrchových vrstvách (50 cm) ● - směrem do hloubky se vyrovnává (závisí na půdním typu, klimatu, zeměpisné poloze) ● - největší kolísání na poušti – 50 i více °C ● - hloubka promrznutí půdy závisí na sněhové pokrývce (zmenšuje ochlazování), síle mrazu a vegetačním pokryvu ● SVĚTLO ● - proniká jen nepatrně – několik cm

● CHEMICKÉ SLOŽENÍ ● - ovlivňuje také pH ● -Organismy se dělí: a) podle celkové zásoby živin: - oligotrofní – rostou na půdách chudých na minerály (vřes) - mezotrofní – rostou na půdách se střední zásobou živin (trávy) - eutrofní – rostou na půdách bohatých živinami (lilie) b) podle pH půdy - acidofilní – na kyselých půdách (vřes, azalky...) - neutrofilní (většina organismů) - alkalifilní – na zásaditých půdách – vápence (koniklec, sleziník, plži...) c) podle speciálních nároků na určitou živinu - halofilní – osidlují půdy s vysokým obsahem solí – chloridů, síranů, uhličitanů (někteří brouci, ploštice,...) - kalcifilní = vápnomilní (někteří plži, koniklec...) - kalcifobní = nesnášejí vápník (azalka...) - nitrofilní = na půdách bohatých dusíkem (kopřiva, maliník) - nitrofobní – na půdách s nedostatkem N 2 (rosnatka okrouhlolistá)

konec...:-)