Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.8 Život na vesnici a ve městě Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život na vesnici v 18. století.
Advertisements

Autor: Mgr. Ilona Nováková
Rozvitý středověk Život na vesnici.
Život na středověkém hradě, ve středověké vesnici i městě
Struktura středověké společnosti
ŽIVOT NA VESNICÍCH Projekt Vzdělání pro konkurenceschopnost
Marie Terezie, Josef II. 4. ročník
Stolování ve středověku
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Všeználek vypravuje o středověku.
jméno autora Mgr. Lenka Čechová název projektu
Vrcholný středověk SPOLEČNOST.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Středověk, gotický sloh
Zemědělství ve středověku
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
VENKOV VE VRCHOLNÉM A POZDNÍM STŘEDOVĚKU 7. ročník.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Města Moravskoslezského kraje Téma: Česká republika jako součást.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Anotace: Seznámení se s životem tehdejšího obyvatelstva ve středověku.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.1.3 Města Jihočeského kraje Téma: Česká republika jako součást.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.1.9 Města Pardubického kraje Téma: Česká republika jako součást.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.1.4 Města Plzeňského kraje Téma: Česká republika jako součást Evropy.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Švýcarsko Téma: Česká republika jako součást Evropy Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Francouzská republika Téma: Česká republika jako součást Evropy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_23_ČS TEMA: SPOLEČNOST PO TŘICETILETÉ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.2.4 Republika Rakousko Téma: Česká republika jako součást Evropy.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Rozvoj vědy a techniky Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Národní obrození Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.1.5 Města Karlovarského kraje Téma: Česká republika jako součást.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Města ČR – Opakování IV. Téma: Česká republika jako součást.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_32_ČS TEMA: Život na vesnici v.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Čeští vynálezci Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ světová válka Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.2.5 Slovenská republika Téma: Česká republika jako součást Evropy.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Města ČR - opakování I. Téma: Česká republika jako součást.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Města Zlínského kraje Téma: Česká republika jako součást Evropy.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Města Jihomoravského kraje Téma: Česká republika jako součást.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.1 Ekosystémy České republiky Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.7 Využití krajiny Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vznik Československé republiky Téma: Člověk a jeho svět -
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.3 Doba pobělohorská II. Téma: Vývoj v českých zemích Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.1.7 Města Libereckého kraje Téma: Česká republika jako součást.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Města ČR – Opakování II. Téma: Česká republika jako součást.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.1.8 Města Královéhradeckého kraje Téma: Česká republika jako součást.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Evropa Téma: Česká republika jako součást Evropy.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.2.9 Evropa – jeden ze světadílů Téma: Česká republika jako součást.
VY_32_INOVACE_D7.15   Autor: Mgr. Nováková Jana
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Dějepis a společenskovědní seminář Mgr. Milan Šimek
Města Středočeského kraje Česká republika jako součást Evropy
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_01
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Opakování I.- sousední státy ČR Česká republika jako součást Evropy
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁLY
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Česká republika jako součást Evropy
Česká republika jako součást Evropy
Česká republika jako součást Evropy
Česká republika jako součást Evropy
Evropa – jeden ze světadílů
Jak se žilo ve vrcholném středověku?
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Život na vesnici Název: VY_32_inovace_08 Vlastivěda-mladší české dějiny.
Život na vesnici v době vlády Marie Terezie (18. století)
VY_32_Inovace_4.2.8 Využití krajiny
ČESKÉ KRÁLOVSTVÍ. ČESKÉ KRÁLOVSTVÍ Obsah Přemysl Otakar I. Situace ve městech Přemysl Otakar II. Nástup Lucemburků Zdroje.
9.Vrcholný a pozdní středověk
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.8 Život na vesnici a ve městě Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Výkladová hodina pro žáky 5.ročníku, významné okamžiky českých dějin. Materiál je určen pro práci s interaktivní tabulí, pro dataprojektor nebo do počítačové učebny.

 Podoba vsi : -Středověká ves byla malá, průměrně v ní bylo mezi 15 až 30 usedlostmi -Poloha a tvar vesnických sídlišť byly dány tvarem terénu a především možností přístupu k vodě -Existovaly dva základní typy vsí 1) Ulicové - soustředěné podél cesty nebo potoka 2) Návesní - s usedlostmi postavenými kolem návsi. Život na vesnici

 Dělili se podle majetku (kolik vlastnili půdy a dobytka) Rozdělení obyvatel sedláci rolníci bezzemci Pronajímali si půdu od sedláků nebo obce

 Další obyvatelé  Zcela nemajetní lidé Čeledíni a děvečky Chudina a žebráci Pracovali za stravu a byt u sedláka Žili z milodarů

 Podoba obytných domů - Venkovské domy byly stavěny z vepřovic – sušených cihel - Největší místností domu byla světnice, ve které se vařilo, jedlo i spalo. Ve světnici se nalézaly dřevěné lavice, pec, truhla a stůl se židlemi. Podlahu tvořila udupaná hlína - Vývojem zobecněl trojprostorový dům s vytápěnou obytnou místností a síní, která byla jak obytným, tak pracovním prostorem - Třetí část domu měla různé určení – komora, chlév či špýchar. „vepřovice“ později nahradily pálené cihly

 Podoba usedlosti - Zemědělská usedlost se soustřeďovala kolem oploceného, případně zídkami vymezeného dvora - Stálo zde obytné stavení a různé hospodářské stavby, od různých kůlen a přístřešků po stáje a stodoly - Na vlastní usedlost navazoval záhumenek nebo zahrada, kde se pěstovala zelenina a plodiny vyžadující zvýšenou pozornost nebo ochranu.

 Panský dvůr - Majitelé vsi měli často v jejím areálu panský či „poplužní“ dvůr, který byl základem jejich vlastního zemědělského hospodaření - Zpravidla byly takové dvorce i lehce opevněny - nezámožní šlechtici, kteří vlastnili jen jedinou ves nebo jen její díl, v takovém dvorci i sídlili - K velkému rozvoji panských dvorů došlo od 15. století

 Vesnický kostel -Byl zpravidla nejvýstavnější stavbou ve vsi -V jeho bezprostředním okolí, které bylo jakýmsi shromaždištěm, se řešily nejrůznější záležitosti -v blízkosti stála krčma, případně krámek místního kupce -Ještě ve 14. století stála řada dřevěných kostelů, ale ty byly přestavovány, aby farní svatostánek byl dostatečně důstojným. -Snad každý farní kostel měl už na počátku 15. století alespoň jeden zvon

 Samospráva vesnice - Základním správním celkem byla rychta, která zahrnovala několik blízkých vsí, případně jednu větší vesnici - V čele byl rychtář a několik konšelů či přísežných - Jejich pravomoci byly podstatně menší než u městské samosprávy, také proto, že byli jmenováni vrchností - Představitelé vsi měli především za úkol obstarávat komunikaci mezi vrchností a poddanými - Starali se o plnění příkazů vrchnosti, vyřizovali i drobné spory mezi sousedy a také vybírali různé dávky a poplatky

 - V průběhu času některé vsi zanikly - přírodní podmínky pro hospodaření nebyly v daném místě alespoň ucházející - Z některých vsí zůstaly jen panské dvory, ze kterých pak byly obhospodařovány pozemky původní vesnice - Mnoho vsí zaniklo i díky válečnému drancování. Zaniklé vsi

 -Od pondělí do soboty venkované pracovali na poli, neděle byla den sváteční, čas bohoslužby ale i zábavy -Největším svátkem vesnice byly hody a posvícení, Vánoce a Velikonoce -Pravidelné tzv. „draní peří“, kterému se věnovaly ženy a děti, bylo příležitostí k vyprávění různých příběhů, zejména pohádek, které se tak dochovaly dodnes Život na vesnici

  Zejména v období žní tvořila velkou část denní náplně tzv. robota  několikadenní práce v týdnu na poli vrchnosti zadarmo  Vedle toho museli poddaní odvádět i část z toho, co sami vypěstovali Povinnosti vesničanů

 -Strava byla mnohem skromnější než dnes – nejdůležitějším pokrmem byl chleba -tmavý chléb byl méně výživný, a proto jej jedli chudší, bílý chléb byl výsadou bohatých -Hodně se jedly polévky, koláče, buchty, luštěniny a různé kaše, maso, později také brambory Jídlo na vesnici

  To, jak kvalitně se člověk stravoval, bylo přímo odvozeno od jeho společenského postavení  Stejná strava mohla být pro někoho hlavním a jediným pokrmem, pro jiného byla pouhou přílohou  Strava většiny obyvatelstva byla značně jednotvárná a její hodnota spočívala více než v kvalitě v její kvantitě, dobře se najíst znamenalo především najíst se dosyta Jídlo na vesnici

  Vlastnictví majetku  Vepřovice a dřevo  Kostel  Chléb Co sis zapamatoval? Obyvatelé vesnice se dělili podle Nejčastější stavební materiál při stavbě domů na vesnici byly Nejvýstavnější stavbou na vesnici byl Nejdůležitějším pokrmem byl

  Chceš vědět víc?

   NEZNÁMÝ. život na středověké vsi [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  NEZNÁMÝ. Jak žili ve středověku [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  CHALUPA, Petr a Věra ŠTIKOVÁ. Vlastivěda 5: Česká republika jako součást Evropy. Brno: Nová škola, s.r.o., ISBN  HRONEK, Milan. Vlastivěda 5. Olomouc: Prodos, ISBN Citace