VÝZNAM MIKROELEMENTŮ UŽITEČNÉ A CIZORODÉ PRVKY Předmět Pěstování rostlin Obor Agropodnikání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konkurenceschopnost – podmínka úspěchu podnikání v zemědělství I
Advertisements

Oxidy Dvouprvkové sloučeniny kyslíku a dalšího prvku Starší název : kysličníky Oxidační číslo : -II Podle druhy vazby : iontové a kovalentní Oxidační číslo.
Ch_069_Průmyslová hnojiva Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Poradce pro energetiku: Karel Jonák Hopfgartenweg 10 Waldkirchen Mobil
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Jitka Malíčková NÁZEV:Význam a použití bezkyslíkatých kyselin TÉMATICKÝ.
MAKROELEMENTY (2. část) Předmět Pěstování rostlin Obor Agropodnikání.
Ch_055_Fotosyntéza v noci Ch_055_Přírodní látky_Fotosyntéza v noci Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
OXIDY. OXID SIŘIČITÝ ● Bezbarvý, jedovatý plyn ● Štiplavě zapáchá ● Vzniká při hoření síry ve vzduchu ● Vykytuje se v sopečných plynech ● Základní surovina.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Fotosyntéza. Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě7 - 6 Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Anotace Ročník8. Druh materiáluPrezentace Pomůcky Cíl (inovace)Prezentace slouží k učivu o vitaminech, k zápisu do sešitu a k aktivnímu ověření znalostí.
MAKROELEMENTY (1. část) Předmět Pěstování rostlin Obor Agropodnikání.
P ŘÍPRAVA POKRMŮ Hlavní živiny Vypracoval: Lukáš Karlík.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Trávení. -Trávení, někdy také zažívání, je metabolický biochemický proces, jehož cílem je získání živin z potravy. -V rámci trávení se potrava rozkládá.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Minerální výživa rostlin Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Jméno autoraMgr. Stanislava Junková Datum vytvořeníkvěten 2013 Ročník2. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a jeho svět Prvouka (DUM 32) Rozmanitost.
Molekulární biotechnologie č.10e
Potraviny rostlinného původu VY_32_INOVACE_Kaluzova_
Suroviny pro cukráře I. ročník
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Číslo projektu Název materiálu Autor Tematická oblast
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ROSTLINY, ČÁSTI TĚLA - TEST
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
CHEMIE - Sloučeniny dusíku
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Cukry – přírodní sladidla
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ovoce našich zahrádek VY_32_INOVACE_04_03
Mangan.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Vitamíny rozpustné ve vodě
ZDRAVÁ VÝŽIVA VLIV VÝŽIVY NA ZDRAVOTNÍ STAV LIDÍ
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Hnojení minerálními hnojivy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Chemie pomáhá Ve stavebnictví
Beketovova řada napětí kovů
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Suroviny pro výrobu piva
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF
Cizopasné houby Klára Dominová 3.A.
Buňka.
Dolomitické vápno a stabilizace popílků
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola, Hradec Králové
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Seminář o stavebním spoření
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Transkript prezentace:

VÝZNAM MIKROELEMENTŮ UŽITEČNÉ A CIZORODÉ PRVKY Předmět Pěstování rostlin Obor Agropodnikání

Mikroelementy katalytická hlavní funkce v rostlině je katalytická Jaké prvky bychom mohli zařadit mezi mikroelementy?

Mangan Příjem  Mn 2+  Mn-chelát Význam  biochemická funkce (podobný s Mg)  ovlivňuje redox potenciál soustavy Mn 2+ /Mn 3+  nezbytný pro redukci NO 2 - z NO 3 -

Symptomy  nedostatek – podobné jako u nedostatku Mg, objevují se však na mladších listech Chloróza u pšenice ozimé

 nadbytek Chloróza u pšenice ozimé

ZINEK Příjem  Zn 2+ Význam  ovlivňuje enzymové systémy  ovlivňuje dusíkaté metabolismy  ovlivňuje syntézu tryptofanu

Symptomy  nedostatek Chloróza a zkrácené internodia (př. u kukuřice)

Růžice drobných úzkých listů (př. jabloň)

 nadbytek -redukce růstu kořenů a listů - negativně ovlivňuje příjem P a Fe

MĚĎ Příjem  Cu 2+ Význam  úloha katalytická  složka proteinu v chloroplastu  vikvovité rostliny jej využívají k symbiotické fixaci N 2

Symptomy  nedostatek Deformace klasu – již silný nedostatek Cu (př. ječmen)

Zasychání listů, v tomto případě vrcholů cibule

 nadbytek - Negativně ovlivňuje příjem Fe – nadbytek Cu se projevuje jako nedostatek Fe Jaký je typický symptom nedostatku Fe?

BOR Příjem  H 3 BO 3 Význam  důležitý pro metabolismus cukrů  ovlivňuje syntézu nukleových kyselin a cytokininu

Symptomy  nedostatek Srdéčková hniloba (př. červená řepa)

Odumírání terminálu (př. řepa cukrovka)

 nadbytek -starší listy jsou zlatožlutě zbarvené, až odumírají  Vysoký obsah vyžaduje: řepacukrovkavojtěškajetel jabloněhrušněpeckoviny réva vinná

MOLYBDEN Příjem  MoO 4 2- Význam  účastní se řady oxido-redukčních reakcí (př. dusíkatý metabolismus rostliny)  u legumináz je důležitou složkou fixace vzdušného dusíku

Symptomy  nedostatek Poškozené nebo zcela nevyvinuté růžice - květák

 nadbytek -není v praxi běžný -pokud by se objevil – červenožlutá chloróza

KOBALT Příjem  Co 2+ Význam  stabilizace a pravděpodobně i biosyntéza chlorofylu  aktivace řady biokatalytických procesů  ovlivňuje auxinový metabolismus  vliv na fixaci vzdušného dusíku  součást vitamínu B12

UŽITEČNÉ A CIZORODÉ PRVKY

Užitečné a cizorodé prvky Co by mohly být prvky?: -užitečné -cizorodé

Užitečné prvky = jsou pro rostlinu důležité, především pro výnos. Avšak nejsou to prvky, které by byly strategické.

Cizorodé prvky = rostlina je přijme, ale ve svém organismu je nevyužije. Rostlina proti nim bojuje jejich začleněním do vakuol, popř. imobilizací.

POZOR Některé biogenní prvky se mohou od určitého limitu stát cizorodými prvky

I zemědělská výroba dodávala do životního prostředí cizorodé prvky kadmium kadmium – fosforečná hnojiva rtuť rtuť – rtuťnatá mořidla obilí fluór a chlor fluór a chlor – uvolňován při výrobě průmyslových hnojiv a z jejich rozkladu v půdě

PÍSEMNÁ ZKOUŠENÍ Příště – PÍSEMNÁ ZKOUŠENÍ MAKROELEMENTY, MIKROELEMENTY, UŽITEČNÉ A CIZORODÉ PRVKY