Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0010 Škola: Střední průmyslová škola a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Advertisements

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_03_OBECNÉ_VÝKLADY_O_.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_02_CISELNE_SOUSTAVY.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Náhradní rodinná péče VY_32_INOVACE_19_36. Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Ing. Miluše Pavelcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ M 09 TÉMA: Atmosférický tlak ČÍSLO.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Daňová evidence STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Název prezentace (DUMu)
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Lineární rovnice a nerovnice I.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Lineární rovnice a nerovnice III.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Pravidla pro vytváření výkresové dokumentace sestav
Digitální učební materiál
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Digitální učební materiál
PČ_141_Dřevo_Dlabání dřeva
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Magnetické vlastnosti látek
Digitální učební materiál
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
AUTOR: Mgr. Lenka Rousová NÁZEV: VY_32_INOVACE_3B_13
Škola Základní škola Tehov, okres Praha-východ, Tehov 78, Autor
Digitální učební materiál
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Projekt:. Pomoc škole a žákům, registrační číslo projektu CZ /1
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Žákovské práce ZŠ ŠVERMOVA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět:CJLRočník: 2. Téma: Psaní přejatých slov obecných Tematický okruh: Pravopis Jméno autora: Mgr. Hana MaříkováDatum tvorby: září 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_CJL_MA007 Soubor: 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_CJL_MA007 Anotace: Opakování grafické stránky jazyka, zopakování psaní přejatých slov obecných a vysvětlení procesu počešťování slov

Psaní slov přejatých o pravopisu přejatých slov obecných rozhoduje především míra jejich zdomácnění a rozšíření v češtině slova úzce odborná se píšou pravopisem původním, tj. tak jako v jazyce, z kterého byla přejata

Psaní slov přejatých slova zdomácnělá se zpravidla píšou podle zásad českého pravopisu, tj. počeštěným pravopisem v textech určených širší veřejnosti lze v některých případech psát i slova úzce odborná způsobem počeštěným i původním

Slova s pravopisem původním omezená na úzký okruh uživatelů odborná nebo knižní, slova mající povahu mezinárodních značek např. brutto, netto, popř. v chemii - watt, joule, wolfram, ytterbium

Slova s pravopisem původním částečně zdomácnělá slova (většinou anglická a francouzská), u kterých je však výslovnost od psané podoby podstatně odlišná např. bulletin, causerie, interview, outsider, résumé (i resumé), revue

Poznámka – oba způsoby psaní zdomácňování slov probíhá postupně, proto se píšou některá slova dvojím způsobem např. rallye i rely, runway i ranvej, trust i trast aj.

Důsledně původní pravopis důsledně pravopisem původním se píšou citátové výrazy z jazyků užívajících latinky - např. ad hoc (ad hók) - pro tento případ curriculum vitae (kurikulum vité) - CV životopis status quo – stav jako před konfliktem

Důsledně původní pravopis de iure - podle práva de facto – ve skutečnosti via facti – vývojem věci – ve skutečnosti pour féliciter – (z fr. pro štěstí) k blahopřání, novoročenka, zkratka p.f., P.F. výrazy hudební např. adagio – klidně pianissimo – velmi slabě

Pravopisně počeštěná slova slova zdomácnělá, tedy obecně v jazyce rozšířená, a běžné výrazy odborné, se píšou podle zásad českého pravopisu způsob psaní zpravidla odpovídá jejich české spisovné výslovnosti existují odchylky se píšou podle zásad českého pravopisu; způsob psaní zpravidla odpovídá jejich če

Počešťování slov odstraňuje se psaní skupin ae, ai, oe vyslovovaných jako [e], [é], a některé další skupiny samohlásek např. aféra, etiologie, gynekologie, prémie, sféra, paleo- (paleologie,), hema- (hematologie), peda- (pedagog), eko- (ekologie, ekonomie), rentgen x pův. roentgen

Pozor samohláskové skupiny, kde jejich samohlásky vyslovujeme, stále píšeme např. - kánoe, aeroplán, aerobik, aerobní

Počešťování slov c vyslovované jako [k] se píše jako k (ať jde o slova přejatá z latiny, nebo z jiných jazyků) qu píšeme jako kv a gu jako gv w nahrazujeme českým v i/y vyslovované jako [j] se píše jako j rh se zjednodušuje na r

Příklady počeštěných slov abstraktum, kakao, kaňon, streptokok, hokej, šok kvóta, kvinta lingvista, sangvinik tramvaj, bonsaj, bojkot, jachta, konvoj, loajální, rajon rododendron

Příklady počeštěných slov th v slovech řeckého původu se píše jako t např. antologie, ateizmus/ateismus, antropolog, estetika, éter, etika, etnografie, etan, metyl, metoda, mýtus, mytologie, patos, teologie, teorie, terapie, téma, teze, -téka (kartotéka), -téza (syntéza) psaní th se zachovává v odborných termínech např. ethan, methyl, methylalkohol

Počešťování slov zjednodušují se písmena zdvojená ss, ll, nn, mm, dd - např. - adresa, agrese, expres, glosa, komise, mise, stres - alergie, bula, buldozer, ilegální, pulovr, fotbal - inovace, tenis - dilema - puding/pudink

Zdroje HLAVSA, Zdeněk. Pravidla českého pravopisu. 1. vyd. Praha: Academia, 1998, 391 s. ISBN Slovník cizích slov. Vyd. 2., upr. Praha: Ottovo nakladatelství, 2005, 720 s. ISBN X. Vysvětlení cizích slov. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ] Slovník cizích slov a online Wiki – použití při hodině