Jana Barvíková Jana Paloncyová. Informace o výzkumu 1. Kvantitativní část: – výpisy ze spisové dokumentace klientek Acorusu v období 2001 až 2015 - alespoň.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
Advertisements

V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Alžběta Trtková ČJ – SV  Projekt, který varuje zejména děti a dospívající před nástrahami internetu.  Projekt je pod záštitou Ministerstva školství,
Nízkoprahový klub BAN! Chválit a povzbuzovat dítě je stokrát účinnější než hrozit a trestat. Orison Swett Marden.
Spolupráce personálního oddělení a psychologické laboratoře Jana Gutiérrez Chvalkovská, personální ředitel VÍTKOVICE Ostrava.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
DĚTSKÝ DOMOV, ZŠ a SŠ Žatec. Moje škola Moje třída Naše škola je spojena z DĚTSKÝM DOMOVEM. Do naší školy převážně chodí děti z Dětského domova, ale i.
Hodnota mého života. MÁ MŮJ ŽIVOT NĚJAKOU HODNOTU? Kdo jsem? Ne! - umírám Ano! – žiji.
Zahájení tvorby Komunitního plánu sociálních služeb pro město Žatec Mgr. Petr Antoni Dne
1. Setkání (nejen) křesťanských pedagogů litoměřické diecéze Myšlenka a smysl setkávání pedagogů „Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež.
Domov pro osoby se zdravotním postižením Všebo ř ice Z ř izovatel: Ústecký kraj Adresa: Pod Vodojemem 312/3C, Ústí nad Labem Vznik: v roce 1995.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
Kateřina Janovská.  Prodlužující se věk odchodu do důchodu = nutnost podávat plný pracovní výkon v seniorském věku  + zatížení v domácnosti + častá.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Dobrovolnické centrum 1. Základní údaje Dobrovolnické centrum Oblastní nemocnice Příbram, a.s., vzniklo 1. prosince V centru máme v průměru kolem.
Projekt: Šance pro každého žáka
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Jak se UČIT K MATURITĚ? Motivace, koncentrace, paměť.
JAK NAJÍT ČAS PRO SEBE S DVOJČATY? Mgr. Zuzana Staroštíková
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Maya Angela a její moudrá slova
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
MÁ SMYSL POŘÁDAT KONFERENCE?
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Bojíte se francouzštiny?
Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část
Příběh 2 oblázků s obrázky z Číny!
Výkladová hodina Rychločtení.
Když slova nestačí Prezentace.
Školkáčci jedou na výlet
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Konstantin a Metoděj v České republice.
Jirka Pospíšil, KC NADĚJE Bučovice,
Doplněk (verbální atribut)
Několik rad, jak si udělat život krásnější …
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Pořád od ženských slyšíme jejich pravidla
Děti jsou naše budoucnost
Životní cyklus.
1. KORINTSKÝM 13 Pro dnešek! Waliczkovi ♫ Zapněte reproduktory
Děti odsouzených rodičů
Vyrůstal jsi v 50-tých, 60-tých nebo 70-tých letech...???
Psychologie test.
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Vyrůstal jsi v 50-tých, 60-tých nebo 70-tých letech...???
U holiče.
Do Finska, Číny a zase zpátky do Ostravy Stipendista města Ostravy
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Obědy ve Školní jídelně 5.A 2016/2017
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Moudra s květinou.
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Transsexualita.
Kontakt dětí v PP s původní rodinou
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
PROČ BŮH STVOŘIL DĚTI (A NÁSLEDNĚ VNOUČATA).
Malé povzbuzení pro chvíle volna
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Naučil jsem se....
Technika kolem nás Svět, ve kterém žijeme, se skládá z živé a neživé přírody, ale také techniky. Dokázali byste říct příklad živé a neživé přírody? Do.
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Každý den jsme trochu starší…
Transkript prezentace:

Jana Barvíková Jana Paloncyová

Informace o výzkumu 1. Kvantitativní část: – výpisy ze spisové dokumentace klientek Acorusu v období 2001 až alespoň jedna pobytová služba – krizová pomoc, azylový dům klientek 2. Kvalitativní část: - diskusní skupiny a hloubkové rozhovory s pracovníky centra Locika, azylového domu a poradny Acorusu, - hloubkové rozhovory s mladými lidmi, kteří vyrůstali v rodinách, v nichž docházelo k domácímu násilí; rozhovory terapeutů Lociky s dětskými klienty školního věku

Kvantitativní analýza - metoda - dotazník sestaven na základě vstupních a výstupních dotazníků pro klientky + další otázky k vyhledání ve spisu - nahrávání dat pracovníkem Acorusu (květen – prosinec 2015) - dvě části: soubor „klientka“ a „děti“ Typ službyAbs. počtyRel. počty krizová pomoc 10528,8 azylový dům 7921,6 krizová pomoc, azylový dům 6718,4 azylový dům, poradna 3810,4 krizová pomoc, poradna 297,9 krizová pomoc, azylový dům, poradna 256,8 azylový dům, právní poradna 113,0 krizová pomoc, azylový dům, právní poradna 20,5 azylový dům, poradna, právní poradna 30,8 krizová pomoc, poradna, právní poradna 30,8 všechny 30,8 celkem ,0

Sociodemografické charakteristiky klientek 1. Nejčastěji ve věku 25 – 39 let, průměrný věk 35 let 2. Vdané = 49 %, svobodné = 32 % 3. Nižší dokončené vzdělání: ZŠ = 25 %, SŠ bez maturity = 31 %, s maturitou = 36 %, VŠ = 8 % 4. Ekonomická aktivita: MD/RD = 43 %, zaměstnané = 23 %, nezaměstnané = 23 %

Kam klientka odchází

Děti klientek (%) Počet dětíAcorus, o.s.ČSÚ – SLDB 2011 žádné19,422,6 jedno39,418,8 dvě29,942,5 tři a více11,316,1 celkem100,0

Věk dětí

- 89 % přímými svědky domácího násilí: - třetina z nich od narození - polovina méně než 2 roky - většina matek vyhledala pomoc do 4 let od prvních projevů domácího násilí (84 %) - 42 % přímou obětí domácího násilí (modřiny, řezné rány, škrábnutí apod.) - 84 % mělo dobrý zdravotní stav při příjmu Děti a domácí násilí

Speciální potřeby dětí

Rozhovory s mladými lidmi vyrůstajícími v rodinách s DN Respondenti: * Počet: 8 * Pohlaví: převaha žen * Věk: * Věk v době domácího násilí: I. do 3-5 let, II. do let * Obětí fyzického násilí v rodině: 4x pouze matka, 4x i děti * Pobyt s matkou v azylovém domě Acorusu: 4x, z toho 3x ve věku 3-5 let * Jiné násilí: 4x, z toho 2x od partnera a 2x šikana ve škole * Sebevražedné myšlenky či pokusy: 3x * Drogy: 2x experimentování, 1x nadužívání psychofarmak

Rodina? Děti? * Ano, ale později, až budu připraven/a neopakovat chyby rodičů Řekl bych, že ani já nejsem úplně jako připravenej ne na to mít rodinu, spíš na to, abych nesklouznul k tomu, co dělá táta. Pořád si myslím, že ještě to nemám úplně v sobě srovnaný. A na to beru ohled samozřejmě, takže dokud já nebudu vymodelovanej podle svejch představ, dokud nebudu mít to, co chci mít naučený, tak jak to bejt má, tak do tý doby rozhodně žádnou rodinu nechci. Tím myslím děti jako. * Neobětovat se dětem jako máma – žít svůj život, ale nejdříve si užít, cestovat, poznávat, růst... * Partner, se kterým si budu rozumět – úplná šťastná rodina X bez partnera

* Obavy z partnerství – „Představa, že prostě ten chlap bude jako... bude hodnej, bude to v pohodě a pak najednou mu hrábne a prostě to bude jako táta, toho se docela bojím.“ * Finanční zajištění „A rozhodně si chci udělat dítě, až budu mít jakoby zajištěnou práci a byt, abych potom jakoby nebyla s dítětem a prosila lidi jakoby, aby mi dali třeba na Sunar. Takže prostě až budu zajištěná. Nevím, v kolika to bude, ale prostě až budu stát na nohou. A nemusím se na nikoho prostě jakoby spoléhat, že jo, nebo domáhat.“ * Méně dětí – „Ale ne čtyři děti jako máma. Max dvě.“ * Aby dítě bylo šťastné, ale ne rozmazlené

Rada dnes sobě tehdy * Nebát se říci si o pomoc, nebát se důsledků, dětského domova... „Já jsem se hrozně bála toho dětskýho domova, že prostě skončím v děcáku a pro mě to bylo úplně jako že - Jéžiš, děcák, to ne. A teď najednou... asi jsem byla hloupá, že jsem do toho nešla dřív, že jsem prostě se do toho netlačila tak jako tehdy. Jako aby se toho ta holčička nebála a fakt do toho šla.“ * Nic „...nic jsem nezmohl. Vlastně mohl bych méně zlobit třeba nebo já nevím, ale… To by asi nemělo efekt. Protože kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde. A můj tatík toho byl perfektní příklad, takže… Neměl bych si co jinýho poradit.“ „No já bych nic neudělala, nic bych nezměnila, protože z těch chyb jsem se poučila. A jsem ráda, že jsem si tím prošla, protože mě to třeba udělalo i silnější, takže já bych nic nezměnila. Všechno bych nechala tak, jak to je.“

Rada dětem v podobné situaci * Nevšímat si, vypnout, neřešit... „No, jako hlavně si toho nějak jako nevšímat. Já vím, že to je těžký, ale jako úplně vypnout a neřešit to, co tam dělají ty rodiče. Já jsem třeba jako, když už jsem byla starší, tak už jsem jako ani doma moc netrávila ten čas, tak jsem chodila ven. (...) Takže jsem na tou úplně zapomněla a neřešila jsem to. Ale pak jsem přišla domů a hned se to jako na mě… hned se to vrátilo.“ * Hledat rozptýlení, zábavu, zapomnění, uvolnění... „...v tady tom jako věku toho dítěte je jako hlavní jenom, aby se jako… aby neměl takový ty negativní myšlenky, aby se prostě dokázal nějak bavit. Ten Acorus prostě nějakým způsobem pomůže, zabezpečí na nějakou dobu. To dítě prostě příde na jiný ty myšlenky. Je to prostě šťastnější, veselejší.“

* Hledat co působí zalíbení, rozvíjet své zájmy, ponořit se do koníčků, něčemu se věnovat naplno, být v něčem dobrý... „Aby se to tak nějak snažily proplouvat, spíš si hledaly zálibu v těch věcech, ve kterejch prostě se cítí fajn, že třeba ty kroužky a zájmy, to podle mě hodně pomáhá těm dětem, když se do toho většinou tak jako položí, třeba to malování...“ * Nedávat vinu sobě... „...a hlavně, aby si nebraly vinu na sebe, (...) některý ty děti si to třeba můžou potom později brát na sebe, že je to kvůli nim.“

* Být silný, nevzdávat se, vzít si ponaučení, chtít mít v životě věci jinak, neztrácet naději, že to jde... „Tak aby byli silný, že jo. A já jsem si třeba z toho vzala to ponaučení, že takovou rodinu vést nechci. A prostě si dávat na to pozor a jakoby pomáhat jako i své mámě třeba,... a jako aby to nevzdávali. Že prostě život takovej nemusí být, když to má někdo jinej, že prostě když budou chtít, tak ho budou mít dobrej. Ale musí prostě chtít. (...)... musí pro to něco dělat.“ „Potřebujeme... no prostě, aby se nevzdávali. Musíme ty tradice v těch našich rodinách otočit na správný směr. (...) Vím, že je to teď zlý, ale ono to bude dobrý. Jenom nesmí se vzdát. Prostě vydrž a bojuj. A někdo jim musí říct, že je má rád. To je taky důležitý.“

* Pochopit, že negativní zkušenosti nás mohou učinit silnější, když budeme chtít... „Ale myslím si, že právě by jako měli pochopit, že je to může udělat jako silnější, aby někdo jim ukazoval tu cestu, co to s nima může udělat. Že to neznamená, že jim někdo něco prostě udělal špatně se životem. Aby prostě viděli do toho jádra tý věci, ty zkušenosti, který z toho čerpají.“ * Hledat vzory u těch, co prožili a překonali něco podobného, ve filmech, v knížkách, v životopisech slavných osobností... „Nebo… buď tam má nějakej blok, kvůli kterýmu třeba dělá věci jinak nebo kterýmu se vyhýbá, nějaký místo, o čem nechce třeba mluvit nebo já nevím, něco na ten způsob, tak aby prostě věděl, jak to třeba vypadalo u jinejch lidí, jak se s tím vyrovnali. Protože i kdyby se člověk snažil napodobit třeba nějakej jinej příklad, tak je to pořád mnohem lepší, než když se v tom bude patlat sám.“

Vzalo - dalo * Dětství (být dítětem, zážitky, možnost sportovat a vyhrávat...) * Jednodušší život (nejistota, nervozita v kontaktu s lidmi a v komunikaci, potíže ve vztazích ← stydlivost, uzavřenost, snížené sebevědomí a sebehodnocení, nedůvěra, emotivnost, problémy s řečí, absence zdravých vzorů...) * Životaschopnost, odolnost, bojovnost, smysl pro zodpovědnost, dovednosti (postarat se o domácnost, o děti, postavit se k práci), samostatnost * Vědomí toho, na čem v životě záleží * Vnímavost, citlivost a schopnost empatie (možnost čerpat ze svých zážitků a zužitkovat je tak, že porozumí někomu jinému a dokáže mu pomoci)

Děkujeme za pozornost