K čemu jsou soli užitečné – hnojiva, keramika, pesticidy, prací prostředky Chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Jitka Moosová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Advertisements

PORCELÁN A KERAMIKA.
Pesticidy Obr. 1 Obr.2 Zpracoval:Vyhňák Miroslav Třída:2.L Šk. rok:2013/2014 Předmět:Biologie Vyučující:Mgr.L.Kašpar.
Významné soli Mgr. Helena Roubalová
PESTICIDY Pesticidy jsou chemické prostředky, které se užívají k zamezení ztrát na kulturních rostlinách, zásobách potravin i krmiv. Podle biologické účinnosti.
Číslo projektu:  CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Hnojiva anorganická Kód VM:
Spotřeba pesticidů v ČR
Michaela Vlasáková Pesticidy.
Číslo projektu:  CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Hnojiva organická Kód VM:
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Projekt SIPVZ Multimediální chemie Chemie v praxi
CHEMIE 9. ROČNÍK VÝSKYT A VYUŽITÍ SOLÍ
Mýdla Mgr. Lenka Fasorová.
VY_32_INOVACE_CH.8.12 – SOLI- prezentace
Krajina a životní prostředí
FOSFOR 15P Jana Malinovská.
PESTICIDY A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Hnojiva David Folwarczný.
Název šablony Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název VM 8. ročník- Člověk a příroda – Chemie – Průmyslová hnojiva Autor VM Gabriela Nápravníková.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Úvod od biochemie biochemii lze rozdělit na popisnou a dynamickou
MINERÁLNÍ PRVKY.
Minerální výživa VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.08/Li
SLOUČENINY DUSÍKU Mgr. Jitka Vojáčková.
Ochrana plodin proti škodlivým činitelům
VY_52_INOVACE_ZB03_2264TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Postřiky proti škůdcům Kód VM:VY_52_INOVACE_64_64 Vzdělávací předmět:Pěstování rostlin Tematická oblast:Škůdci.
Chemie pro člověka.
Vypracoval : Marek Voštinka
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Biogenní prvky.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Soli - křížovka
Základní pojmy organické chemie
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:Pě8 - 3 Datum ověření ve výuce: Téma: Výživa půdy - kompost Tématický okruh: Půda Vzdělávací obor: Pěstitelství.
Významné soli. Bezkyslíkaté soli NaCl – chlorid sodný –bílá krystalická látka –v přírodě se vyskytuje jako sůl kamenná (halit) –ve velké míře se nahází.
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Vypracoval: Ondřej Pavela Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_07_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: UHLÍ Anotace:
Ch_074_Pesticidy Ch_074_Detergenty a pesticidy_Pesticidy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
VÝROBA CELULÓZY (BUNIČINY) Chemie 9. ročník Ing. Bc. Jitka Moosová ZŠ Benešov, Jiráskova 888.
Ověřování základních znalostí z chemie
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: VY_32_Inovace_ – Procvičování prvků Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu:
Hnojiva aneb přikrmování rostlin. Rozdělení hnojiv a) podle skupenství pevná hnojiva kapalná hnojiva b) podle působení na rostliny přímá hnojiva – obsahují.
Pesticidy Dělení dle: A/ Typ škůdce: Akaricidy: přípravky určené k hubení roztočů Algicidy: přípravky určené k hubení řas Arborocidy: pesticidy určené.
Pesticidy Obr.2 Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Využití solí Chemie 9. třída.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Průmyslová hnojiva. s rozvojem zemědělství postupně přestalo postačovat použití statkových hnojiv => rozvoj výroby průmyslových hnojiv dodávají do půdy.
Šablona 32.  Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové učivo  Autor: Mgr. Lenka Kajabová  Předmět: Chemie  Očekávaný výstup: propojení teoretické.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva týkajícího se průmyslových hnojiv a.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Kompostování Vyrobila g2.
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
Základy organické chemie
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
Ch_074_Detergenty a pesticidy_Pesticidy Autor: Ing. Mariana Mrázková
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
CHEMIE - Pesticidy SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Rozdělení prvků Různé pohledy Podle obsahu v organismu
vodní režim příjem, vedení a výdej množství vody v těle funkce
Pesticidy Obr.2 Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Chemie pomáhá Ve stavebnictví
Bc. Ivana Francová, SOU Liběchov Chemická ochrana rostlin Chemická ochrana rostlin je dnes nejrozšířenější, využívá velkého množství ochranných látek zvaných.
Transkript prezentace:

K čemu jsou soli užitečné – hnojiva, keramika, pesticidy, prací prostředky Chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Jitka Moosová

2 Hnojiva jsou směsi, používané pro zlepšení růstu rostlin. Obvykle jsou aplikována přes půdu (pro příjem kořeny) nebo hnojením listů (pro příjem listy). Hnojiva obvykle poskytují v různých poměrech tři hlavní biogenní prvky (dusík, fosfor, draslík), sekundární biogenní prvky (vápník, síra, hořčík) a někdy také stopové prvky, které jsou užitečné pro hnojení: bór, chlór, mangan, železo, zinek, měď a molybden.

3 podle původu statková neboli organická (hnůj, kompost, kejda) průmyslová neboli minerální podle složení jednosložková (močovina) vícesložková neboli kombinovaná dvojitá (ledek draselný) trojitá neboli plná (NPK) podle vlivu na půdní reakci kyselá (chlorid draselný) neutrální (ledek amonný s vápencem) zásaditá (dusíkaté vápno) podle skupenství tuhá (hnůj, kompost, superfosfát) kapalná (močůvka, kejda) podle účinnosti hnojiva přímá hnojiva nepřímá Rozdělení NPK Kejda

4 Pesticidy jsou přípravky a prostředky, které jsou určené k tlumení a hubení rostlinných a živočišných škůdců, a k ochraně rostlin, skladových zásob, technických produktů, bytů, domů, výrobních závodů nebo i zvířat a člověka. Nejvíce se pesticidy uplatňují v zemědělství.

5 Dělení pesticidů Akaricidy: přípravky určené k hubení roztočů Algicidy: přípravky určené k hubení řas Arborocidy: pesticidy určené k hubení stromů a keřů Avicidy: přípravky určené k hubení ptáků Fungicidy: prostředky určené k ochraně před houbovými chorobami Herbicidy: pesticidy určené k hubení rostlin Insekticidy: přípravky určené k hubení hmyzu (dezinsekce) Molluskocidy: prostředky určené k hubení měkkýšů Nematocidy: prostředky určené k hubení hlístic a jiných červů Piscicidy: přípravky určené k hubení ryb Rodenticidy: přípravky určené k hubení hlodavců (deratizace) Graminicidy: přípravky určené k zastavení růstu jednoděložných trav(retardace trávy) ve dvouděložných rostlinách a dřevinách. Patří do skupiny herbicidů

6 je chemická látka s detergentními účinky, která se přidává do vody, aby pomohla lépe vyprat prádlo. Prací prostředek míval tradičně formu prášku nebo granulí, ale postupem času se čím dál častěji používá tekutá forma pracích prostředků. V poslední době nabývají na popularitě prací prostředky, které jsou přátelské k životnímu prostředí. Nečistota Molekuly detergentu Polární konec Nepolární konec Prací prostředek

7 Keramika (řecky „pro hrnčířství“) je anorganický nekovový materiál nebo uhlíkový materiál, vyrobený za vysokých teplot. První keramika se objevuje ke konci paleolitu. Šlo o hliněné sošky, které představovaly první izolované pokusy o její výrobu a brzy vymizely. V 8. století př. n. l. se objevují první výrobky užité keramiky - tedy nikoli už jen sošky pravěkých umělců. V dnešní době se názvem keramika dále označují i některé hi-tech materiály, používané například v armádě jako součásti pancéřování. Obvykle se jedná o slinuté karbidy kovů (wolframu, titanu, chromu, molybdenu, tantalu, niobu a jiných) a oxid hlinitý (Al 2 O 3 ). Mají pochopitelně i své civilní využití, karbidy kovů se používají například na různých vrtácích nebo pilách a jiných nástrojích jako takzvané hroty – nejběžnějším příkladem je vrták do betonu s hrotem z „vidia“. Vidium = Tvrdokov = Slinutý karbid nejčastěji karbid wolframu Slinutý = Spečený

calculated.html vysadba-brezen-dil-prvni vysadba-brezen-dil-prvni Literatura, zdroje informací Vše dostupné online