4.B Vodnaté oxidy; 5.Uhličitany Mineralogie vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
UHLIČITANY Ec.
Advertisements

Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Systematická mineralogie Uhličitany
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Hustota Který nerost má větší hustotu? diamant, nebo tuha
VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
Jak se získávají kovy z rud, od železné rudy k oceli Chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing., Bc. Jitka Moosová.
Kovy. Většina prvků Mají tzv. kovový vzhled Vedou teplo a el.proud Mají vysokou teplotu tání.
Halogenidy, sulfidy Mineralogie vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
 sloučeniny oxidu křemičitého (SiO 2 ).  největší třída nerostů  nejdůležitější součástí zemské kůry.  hojné a rozšířené, především jako součásti hornin.
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
OXIDY. OXID SIŘIČITÝ ● Bezbarvý, jedovatý plyn ● Štiplavě zapáchá ● Vzniká při hoření síry ve vzduchu ● Vykytuje se v sopečných plynech ● Základní surovina.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Minerály – přehled Použité zdroje a materiály.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Skrývačky nerostů Anotace : Žáci ve třech.
URANINIT (SMOLINEC) /Doplň údaje o oxidech z učebnice, zapiš do sešitu. Žáci mohou na tabuli použít program ActivInspire/ CHEM.ZNAČKA: FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI:
Oxidy sloučeniny prvku s kyslíkem A.Bezvodé B.Vodnaté vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název sady materiálů: Přírodopis 9 Název materiálu: VY_32_INOVACE_Př_9_1803_Přehled_nerostů_III._ uhličitany_sírany_dusičnany Autor: RNDr. Josef Snopek.
ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s fyzikálními vlastnostmi nerostů. Materiál je plně funkční pouze s použitím.
Skupiny nerostů: 2. Halogenidy 3. Sulfidy Přírodopis 9. třída.
ZÁKLADY GEOLOGIE Zlatý list 2017.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Polodrahokamy a Drahokamy
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Přírodověda pro 4. a 5. ročník
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Mineralogický systém IV. Oxidy
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
CHARAKTERISTIKA HORNIN A NEROSTŮ
5. Uhličitany.
Dělení nerostů Mgr.Jan Kašpar ZŠ Hejnice 2010.
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ MINERÁLY
VY_32_INOVACE_P9-002 MINERALOGIE 2 - SULFIDY Název školy
Název materiálu: Nerostné suroviny
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
KŘEMIČITANY I. (po výkladu si zapiš do sešitu)
Hořčík, vápník Autor: Mgr. Alena Víchová
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní umělecká škola
VY_52_INOVACE_16 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod cz. 1.07/1.4.00/ „Blíže k přírodním vědám“ Mgr. Markéta Ulrychová Využití.
Mineralogický systém Uhličitany
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Mineralogický systém IV. Oxidy
Mineralogický systém II. Halogenidy
Poznávání nerostů.
Škola:. Základní škola Kladruby
01 VY_32_INOVACE_B–06–01 Název a adresa školy:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Jiřina Vlčková
Poznávačka minerály.
Napiš čísla od 1 do 10 a pokus se určit minerály na obrázcích.
Usazené horniny = sedimenty
Škola:. Základní škola Kladruby
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
VÝSKYT ryzí - meteority ( s niklem)
ORGANOGENNÍ USAZENINY
MINERÁLY PŘÍRODOPIS 9.
Napiš čísla od 1 do 10 a pokus se určit minerály na obrázcích.
Transkript prezentace:

4.B Vodnaté oxidy; 5.Uhličitany Mineralogie vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová

Písemka - úvod 1)Co je to nerost? 2)Vyjmenuj krystalové soustavy. 3)Vyjmenuj fyzikální vlastnosti nerostů (5). 4)Desetičlenná Mohsova stupnice tvrdosti. 5)3 způsoby vzniku nerostů. 6)Jak se nazývá věda studující nerosty? 7)3 optické vlastnosti nerostů.

Vodnaté oxidy Opál, SiO 2.nH 2 O; proměnlivé množství vody, drahé kameny Hnědel (limonit), směs vodnatých oxidů železa; železná ruda Bauxit směs vodnatých oxidů hliníku, ruda hliníku Obr. 2: Drahý opál Obr. 3: Hnědel Obr. 5: Bauxit

Opál Obr. 2: Drahý opál Obr. 1: Dubnický opál Opál, SiO 2.nH 2 O; proměnlivé množství vody, drahé kameny

Hnědel (limonit) Obr. 3: HnědelObr. 4: Hnědel Hnědel (limonit), směs vodnatých oxidů železa; železná ruda

Bauxit Bauxit, směs vodnatých oxidů hliníku, ruda hliníku. Obr. 5: Bauxit

5. Uhličitany

Kalcit, CaCO 3 T = 3 ρ = 2,7 g/cm 3 hlavní složka hornin vápence nebo mramoru, dekorační kámen bezbarvý nebo bílý ve schránkách živočichů Obr. 6: Kalcit

Zajímavost odrůda kalcitu: islandský vápenec čirý kalcit, při průchodu světelného paprsku dochází k dvojlomu světla objevil Rasmus Bartholin dvojlomu využívali Vikingové při navigaci lodí k určení polohy Slunce při zamračené obloze. dnes využití jako polarizační hranol (nikol) Zdroj: wikipedia Obr. 12: Dvojlom vápence

Dvojlom islandského vápence Obr. 12: Dvojlom islandského vápence

Siderit (FeCO 3 ) T = 4 ρ = 3,8 g/cm 3 vznik přeměnou kalcitu důležitá železná ruda Obr. 7: Siderit

Siderit Obr. 7: Siderit

Magnezit (MgCO 3 ) T = 3,5 ρ = 3 g/cm 3 použití: vyzdívky pecí, chemický průmysl (barviva, zubní pasty) surovina hořčíku Obr. 8: Magnezit

Magnezit Obr. 8: Magnezit

Dolomit – součást horniny dolomitu, tvoří celá pohoří (Dolomity v Alpách) Malachit a azurit – uhličitany mědi, zelená a modrá barva, šperkové kameny Obr. 9: Dolomit Obr. 11: Malachit Obr. 10: Azurit

Úkol č. 1 Pojmenuj minerály na obrázku. Azurit Siderit Bauxit Hnědel Malachit Opál

Úkol č. 2 Rozřaď minerály do skupin. Oxidy bezvodéOxidy vodnatéUhličitanySulfidy magnezit, opál, křemen, limonit, kalcit, galenit malachit, korund, pyrit, hematit, azurit, sfalerit, bauxit

Opakování ve dvojicích 1) Název 2 uhličitanů, zelená a modrá barva. malachit a azurit 2) 3 zástupci vodnatých oxidů. opál, bauxit, limonit (hnědel) 3) Minerál tvořící pohoří v Alpách. dolomit 4) Uhličitan s chem. vzorcem MgCO 3. magnezit 5) Jaký je chem. vzorec kalcitu? CaCO 3 6) Drahý kámen, chem. vzorec SiO 2.nH 2 O. opál

Použité zdroje a literatura CÍLEK, V., MATĚJKA, D., MIKULÁŠ, R., ZIEGLER, V. Přírodopis IV. Praha: Scientia, s. URL Obr. 1: URL Obr. 2: URL Obr. 3: URL Obr. 4: URL Obr. 5: URL Obr. 6: URL Obr. 7: URL Obr. 8: URL Obr. 9: URL Obr. 10: URL Obr. 11: URL Obr. 12: URL