Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
Organická chemie.
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
zdroj: zpracovala: Ema Conevová, VI.B
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ENERGIE A PALIVA Obr. 1 Obr. 2.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VY_32_INOVACE_1CH.9.10 Autor: Mgr. Petra Skalická Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Chemie, 9. třída ZŠ Únor 2012 Základní škola Kutná Hora,
Digitální učební materiál
Průmyslové plyny.
CHEMIE 8. ROČNÍK Zdroje uhlovodíků. Zemní plyn. Uhlí.
Zdroje uhlovodíků Ropa
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Uhlí Výroba paliv a energie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ropě Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zhodnotí užívání fosilních.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Proč je ropa tak důležitá?
Uhlovodíky - shrnutí Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Hořlavý kámen.
Zdroje uhlovodíků.
UHLÍ.
Zdroje uhlovodíků Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Zdroje organických sloučenin
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Alkany.
Uhlí, ropa, zemní plyn Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Fosilní paliva – Ropa.
Otázky na opakování Aromatické uhlovodíky VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
Neobnovitelné (fosilní) zdroje energie zdroje energie Uhlí, ropa, zemní plyn.
ROPA a ZEMNÍ PLYN ROPA   též surová nafta nebo zemní olej   černá olejovitá hořlavá kapalina   směs uhlovodíků (hlavně alkanů) → složeno z C, H,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Ch_031_Ropa Ch_031_Paliva_Ropa Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_07_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: UHLÍ Anotace:
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
VY_32_INOVACE_10_1_7 Ing. Jan Voříšek  Uhlí, co je to uhlí?  Uhlí patří mezi pevná fosilní paliva, která vznikla geochemickými přeměnami rostlinných.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch9 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje.
VY_32_INOVACE_C9-009 PALIVA 4 - ROPA Název školy ZŠ Elementária s.r.o
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_43_uhlí
Název školy: Základní škola Městec Králové
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Ropa Sestavily : Veronika Dvořáková Martina Převrátilová
Transkript prezentace:

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno, Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_CHEM-1-16 Tematický celek (sada): Chemie anorganická a organická Téma (název) materiálu: Přírodní zdroje uhlovodíků Předmět: Chemie Ročník / Obor studia: 1. / všechny obory denní a dálkové formy studia Autor / datum vytvoření: Mgr. Martin Štorek / Anotace: Učební materiál popisuje zdroje uhlovodíků v přírodě: zemní plyn, ropa, uhlí a jejich zpracování, petrochemie Metodický pokyn: Prezentace je určena jako výklad nového učiva formou promítání dataprojektorem či k samostudiu 1

PŘÍRODNÍ ZDROJE UHLOVODÍKŮ 2

ZEMNÍ PLYN Směs plynů, hlavní složkou je methan (70-90%) Další látky: ethan, propan, butan, CO 2, sulfan Často doprovází ložiska ropy Získává se těžbou, dopravuje se plynovody použití: Palivo do spalovacích motorů (CNG) Palivo – topení domácností, budov, atd. Průmyslová výroba vodíku H 2 Výroba methanolu CH 3 OH Deorizace – přidávání zapáchajících látek, aby byl plyn cítit při jeho úniku 3

4 Zemní plyn odsíření syntézní plyn CO + H2 vodík H2 amoniak NH3 k. dusičná HNO3 methanol CH3OH +H 2 O - CO + N 2 + O 2

ZÁSOBY ZEMNÍHO PLYNU 5 světové zásoby zemního plynu zásoby zemního plynu v ČR

ZEMNÍ PLYN - VLASTNOSTI 6 Výhřevnost34,08 MJ/m 3 Spalné teplo37,82 MJ/m 3 Hustota0,69 kg/m 3 Meze výbušnosti5 – 15 % Zápalná teplota650 °C Množství spalovacího vzduchu9,56 m 3 vzduchu/ m 3 ZP Teplota plamene1 957 °C

ROPA Přírodní surovina, která vznikla z živočišných zbytků Směs kapalných uhlovodíků (alkany, cyklolkany, areny) hnědočerná olejovitá kapalina nemísitelná s vodou (má menší hustotu než voda – plave na ní) Patří mezi nejvýznamnější suroviny chemického průmyslu Získává se těžbou Zpracovává se v rafineriích frakční destilací (oddělování složek kapalné směsi na základě rozdílných teplot varu) S těžbou, dopravou a zpracováním je spojeno velké znečištění životního prostředí (1 l ropy znečistí 1 mil. l vody) PETROCHEMIE – průmyslové odvětví, zabývající se výrobou látek z ropy a zemního plynu Petrochemie produkuje až 90% prům. vyráběných org. l. KRAKOVÁNÍ – štěpení dlouhých řetězců KRATŠÍ za vysokých teplot nebo v přítomnosti katalyzátoru 7

ROPA – FRAKČNÍ DESTILACE Plynné produkty – chem. suroviny a paliva (LPG) Benzin – palivo do zážehových motorů, rozpouštědlo barev Petrolej – palivo proudových a tryskových letadel, rozpouštědlo, surovina pro výrobu benzínu, dříve svícení Plynový olej – směs s petrolejem označovaná jako nafta, palivo pro Dieselové motory, topná nafta v průmyslu a domácnostech Mazut – topidlo (teplárny, lodě) Asfalt – izolační materiál, povrchy vozovek Těžké oleje, mazadla - mazací a konzervační oleje, vazelíny, … 8

ROPA – PRODUCENTI A DOPRAVA Největšími producenty ropy jsou: Rusko, USA, Saudská Arábie, dále Velká Británie OPEC – organizace zemí vyvážející ropu (velký tlak na ekonomiku a mezinárodní vztahy 1 barel = 159 litrů 9

BENZIN Vysoce těkavá směs uhlovodíků (C5 – C9) Kvalita benzínu se vyjadřuje pomocí tzv. oktanového čísla Reformování – úprava benzínu, která vede ke zvýšení kvality (oktanového č.) Oktanové číslo vyjadřuje poměr mezi nejhorší látkou (heptan = 0) a nejkvalitnější látkou (isooktan – 2,2,4 trimethylpentan = 100) Nejlépe se spalují rozvětvené řetězce 10 2,2,4 trimethylpentanheptan

UHLÍ Hořlavá hornina vzniklá rozkladem rostlinných zbytků za nepřítomnosti vzduchu ( kyslíku) Používá se jako palivo v elektrárnách, lokálních topeništích Hlavní složkou je vázaný uhlík a další prvky (O, N, S, …) Získává se dolováním v hlubinných či povrchových dolech Kvalita uhlí závisí na obsahu C: černé (75%-95% uhlíku) – starší a kvalitnější hnědé (60%-75% uhlíku) – mladší a méně kvalitní Uhlí se dále zpracovává v koksárnách karbonizací – tepelný rozklad při vysokých teplotách (cca 900°C) bez přístupu vzduchu nebo v plynárnách zplyňováním 11

VÝSKYT UHLÍ V ČR 12 ložiska černého uhlí ložiska hnědého uhlí

PRODUKTY KARBONIZACE koksárenský plyn – tzv. svítiplyn obsahuje hlavně vodík (H2) a jedovatý oxid uhelnatý (CO), používá se jako plynné palivo, odorizace černouhelný dehet páchnoucí kapalina, zpracovává se obdobně jako ropa, zdroj aromatických uhlovodíků (benzen, naftalen) koks obsahuje téměř čistý uhlík (C), používá se jako palivo v pecích při výrobě železa 13 vedlejším produktem je čpavková voda, která se používá k výrobě dusíkatých hnojiv

Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. POUŽITÉ ZDROJE KOTLÍK, Bohumír; RŮŽIČKOVÁ, Květoslava. Chemie II v kostce pro SŠ, organická chemie a biochemie. Havlíčkův Brod: Fragment, 1997, ISBN BANÝR, J.; BENEŠ, P.. Chemie pro SŠ. Praha: SPN, 2001, ISBN NEZNÁMÝ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZNÁMÝ. vedaprovsechny.blog.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZNÁMÝ. vedaprovsechny.blog.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZNÁMÝ. vedaprovsechny.blog.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZNÁMÝ. vedaprovsechny.blog.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Vzorce vytvořeny pomocí freewarové aplikace ACD/ChemSketch ver