Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti LPG.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Snižování emisí škodlivin u vznětových motorů
Advertisements

Klimatizační zařízení
Spalovací motory zážehové
Zážehový motor 1,4 l / 92 kW TSI
Opakovací otázky na uhlovodíky
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
ALTERNATIVNÍ PALIVA ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Pracovní skupina pro bezpečnost petrolejářského průmyslu a obchodu.
Solární systémy třetí generace
Vysoká cena ropy mnoha lidem způsobuje značné problémy. U autodopravců nebo jiných firem, které jsou závislé na vysoké spotřebě paliv, může vysoká cena.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Vznětové motory Vznětový motor je v principu konstruován stejně jako zážehový motor. Palivo je do spalovacího prostoru dopravováno odděleně.
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Ing. Jiří Štochl, technický ředitel, TEDOM-VKS s.r.o
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
Spalovací motory vznětové
ZÁŽEHOVÝ MOTOR.
Pístové stroje . Pístové stroje s klikovým ústrojím se vyznačují vratným pohybem některých jejich mechanických částí. Pístové stroje mohou.
Aromatické uhlovodíky (Areny)
PROPAN - BUTAN CH3 – CH2 – CH3 CH3 – CH2 – CH2 – CH3.
Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Stavebnictví
Hybridní káry Slovem "hybridní" se rozumí kombinace několika zdrojů energie pro pohon jednoho dopravního prostředku.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Kvalita benzínu a nafty – oktanové a cetanové číslo
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Písemka lineární uhlovodíky
Vznětové motory Střední odborná škola Otrokovice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
ROPA.
Zdroje organických sloučenin
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. Druhá úroveň Třetí úroveň Čtvrtá úroveň Pátá úroveň Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá úroveň.
Alkany.
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
Fosilní paliva – Zemní plyn
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti CNG.
Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/ Švehlova střední škola polytechnická Prostějov.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
Spalovací Motory Benzínové
Palivová soustava vznětového motoru OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
KARBURÁTOR OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U Obsah  Význam karburátoru v automobilu Význam karburátoru v automobilu Význam karburátoru v automobilu  Princip.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing: Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_02_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Uhlovodíky,
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceZákladní.
Tepelné stroje z pohledu základního kursu fyziky 3. Poznámky k přednášce.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Vytápění Plynové kotle
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Tepelné čerpadlo 2.
Vytápění Otopné soustavy teplovodní, horkovodní
Ochrana ovzduší IV (pp+ad-blue)
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.16_PALIVA Název: Paliva.
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Alkeny Alkadieny Alkyny. Alkeny Alkadieny Alkyny.
Paliva Benešová Markéta 2015/16.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Transkript prezentace:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti LPG

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti -LPG se řadí mezi nejvíce využívaná motorová paliva na světě, jelikož vedle ekologických vlastností má především ekonomické výhody; -představuje zkapalněnou směs propanu a butanu převážně se třemi až čtyřmi uhlíky v molekule z různých zdrojů; -jako surovina k výrobě propan-butanu se používají kondenzáty vzniklé při těžbě a zpracování surového zemního plynu či kapalné plyny v destilačních kolonách; -mohou to být tedy snadno kondenzující podíly zemního plynu, nejtěkavější podíly ropy nebo těkavé frakce různých technologií rafinérského a petrochemického průmyslu (např. procesů krakování).

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti -v depropanizéru je pak získán propan a butany; -z chemického hlediska se jedná o n-butan nebo isobutan; -v jednotce dělení benzinu se dále získá tzv. lehký benzin, který se přimíchává do automobilových benzinů (má využití i k výrobě ethylenu a propylenu); -směsi butanů lze v omezeném množství přimíchávat i do benzinů, jejichž obsah je však omezen legislativou; -i tak se je snaží rafinérie přimíchávat do benzinů, jelikož cena benzinu je vyšší než cena LPG; -z palivářského hlediska mají však i pozitivní vliv, jelikož butany zvyšují oktanové číslo, ale rychleji se odpařují a výpary benzinu více zapáchají

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti -LPG je bezbarvá velmi těkavá hořlavá kapalina nerozpustná ve vodě specigfického zápachu; -oproti benzinu má lepší antidetonační vlastnosti, nižší objemovou výhřevnost, ale umožňuje udržovat výkon blízký výkonu motorů pohaněných benzinem; -výhřevnost způsobuje při nezměněném kompresním tlaku snížení výkonu; -směs má čistější spaliny (při využívání kvalitního plynu, lze docílit téměř dokonalého spalování) a z hlediska olejové náplně nedochází k jeho degradaci nespáleným palivem;

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti

-za normálních podmínek (běžné atmosférické teploty) lze směs přepravovat ve středotlakých zásobnících (zkušební tlak bývá 2,5 MPa), jinak se LPG uchovává pod tlakem v tlakových nádobách; -během vypouštění do prostoru s atmosférickým tlakem nastává vypařování varem při teplotě minus 40 °C, což při styku s tkání může způsobit omrzliny; -propan i butan jsou v plynném skupenství těžší než vzduch, což je také důvod, proč nemají vozidla na LPG přístup do podzemních garáží a podzemních prostor; -při náhodném styku s vodou se ihned odpaří, tedy nedochází však ke znečištění povrchových a podzemních vod.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti -oba plyny se snadno zkapalňují při poměrně nízkém tlaku a běžné teplotě; -při teplotě 20 °C se zkapalní propan při tlaku 0,85 MPa a butan při 0,23 MPa; -při tomto procesu dochází ke změně objemu v poměru 250:1, tedy 1 litr zkapalněného plynu se získává zkapalněním 250ti litrů propanu a butanu; -LPG se snadné zpětně zplyňuje, což je i jeho výhodná praktická vlastnost; -složení směsi LPG (tedy poměr těchto plynů) jako motorového paliva se liší dle zeměpisné polohy a klimatu; -podle normy ČSN EN 589 je specifikováno 5 sezónních druhů: A, B, C, D, E. Jejich složení však musí odpovídat tomu, aby při nízkých teplotách bylo dosaženo potřebného tlaku (minimálně 150kPa).

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Sezonní druhy LPG -složení směsi vychází z bodu varu propanu a butanu; -bod varu propanu je přibližně - 42 °C a při poklesu venkovních teplot na -20 °C je jeho tlak par ještě 2,5 MPa, zatímco butan má bod varu kolem 0 °C, tedy při teplotách pod 0 °C je jeho tlak par menší než atmosférický, klesá tedy prakticky na hodnoty tlaku par benzinu; -pro klimatické podmínky České republiky byla vyráběna letní směs složená ze 40 % propanu a zimní směs obsahující cca 60 % propanu; -od roku 2001 nabyla účinnosti norma ČSN EN 589:200 definující požadavky na tlak par (těkavost) v zimním období (od do 31.5.) pro druh B v její národní příloze. Pro ostatní období není požadavek na tlak par specifikován.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti -před distribucí musí být směs plynů zbavena korozivních sirných sloučenin a elementární síry, jenž je dobře rozpustná ve zkapalněných ropných plynech; -neměla by obsahovat sirovodík, nečistoty a výševroucí podíly, které se v palivovém motoru neodpaří. Ty postupně zaplňují prostory v redukčním ventilu a dalších součástech (tuhé viskózní kapalné zbytky), což vyžaduje častější potřebu čistit příslušenství motoru. -v palivu nesmí být dle normy při 0 °C přítomna žádná voda, resp. může se objevit pouze takové množství, které zůstane rozpuštěné ve zkapalněných plynech. Vyloučená voda způsobuje největší problémy v zimě, kdy může dojít k jejímu zamrzání v nádržích čerpací stanice či přímo v potrubí vozidla. -stávající norma umožňuje přídavek methanolu, který s vodou vytvoří nemrznoucí směs (maximální množství 2000 mg/kg).

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti -zároveň je zapotřebí, aby ve složení LPG převažovaly propan a butany, jelikož větší množství olefinů (starší název pro alkeny) snižuje oktanové číslo (např. buteny a další uhlovodíky); -dalším požadavkem je, aby při všech venkovních teplotách měla směs těchto plynů dostatečný tlak, jelikož starší palivové systémy nemají čerpadlo a zkapalněné palivo je dopravováno k motoru pouze tlakem par v palivové nádrži [2]

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Základní požadavky ČSN EN 589 na zkapalněné ropné plyny (LPG)

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti KONSTRUKCE VOZIDEL POHÁNĚNÝCH LPG -vozidla na LPG jsou vybavena třícestným katalyzátorem, identickým s běžně dodávanými typy do vozidel na kapalná paliva, se kterým vozidla zcela splňují emisní předpisy; -normované požadavky jsou dokonce překonávány se značnou rezervou; -doplňování paliva je stejně jednoduché jako tankování automobilového benzinu

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Víceúčelový ventil, který plní funkce: 1) Provozní: uzavření nádrže při vypnutém zapalování, odběr pohonné hmoty z nádrže, ukazatel stavu paliva v nádrži; 2) Bezpečnostní: uzavírá nádrž při vypnutém zapalování, neumožňuje doplnění plynu nad 80 % obsahu nádrže, zastavuje tok paliva vlivem např. vadného potrubí při úniku nad 6 l/min, vypouští plyn při přetlaku nad 27 bar, dává možnost ručně uzavřít přívod plynu do nádrže a k přípojce dálkového plnění, představuje i tepelnou pojistku, která při požáru vypustí plyn z nádrže; Tlaková nádrž: podle vyráběných tvarů a použitých materiálů rozlišujeme válcové, ocelové, kompozitní, toroidní. Plynotěsná schránka: uzavírá nádrž, víceúčelový ventil, obsahuje soustavu odvětrávacích hadic odvádějící plyn mimo prostor vozidla.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Tlakové potrubí: propojuje nádrž s regulátorem tlaku (kvůli korozivním účinkům LPG se jedná o měděné oplastované nebo plastové potrubí). Regulátor tlaku (tzv. výparník): ohříváním od horkovodního okruhu se LPG odpařuje (přeměna kapalné fáze na plynnou). Směšovač: plynná směs paliva se zde promíchává s nasávaným vzduchem přicházejícího od vzduchového filtru a vzniká palivová směs, která je posléze palivovým potrubím přiváděna do motorového prostoru (u motorů s přímým vstřikem paliva se směs přivádí přímo k jednotlivým válcům do blízkosti benzínového vstřikovače). Regulace bohatosti směsi se provádí: 1) škrtícím šroubem (systém pro vozidla s karburátorem); 2) servomotorem; 3) vstřikováním samostatnými elektrickými vstřikovači (do prostoru válce se vstříkne směs vzduchu, LPG a benzínu).

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pro využití LPG lze systémy rozdělit na: 1)automobily s karburátorovým motorem (systém obsahuje směšovač pro přípravu směsi plynu a vzduchu); 2)automobily se vstřikováním benzinového paliva; 3)automobily se vstřikováním benzinu a paralelním vstřikováním LPG (vozidla vyráběná od roku 2001 bez palubní diagnostiky); 4)automobily se vstřikováním benzinu a sériovým vstřikováním LPG (vozidla vyráběná od roku 2001 s palubní diagnostikou).

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti VÝHODY A NEVÝHODY LPG Výhody LPG oproti kapalným palivům: -čistší výfukové plyny; -tišší chod motoru, v režimu nízkých jízdních otáček se stává motor pružnější; -pohon na LPG umožňuje delší interval výměny motorového oleje; -způsobuje menší mechanické opotřebení motoru (absence karbonových úsad) a tedy i delší životnost motoru; -nižší hlučnost; -delší dojezd vozidla při ekonomicky příznivějším provozu (snížení nákladů na palivo až o 50 %).

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Nevýhody LPG oproti kapalným palivům: -počáteční náklady na přestavbu vozidla a nižší výkon cca o 5 % - 10 % v režimu nízkých jízdních otáček se stává motor pružnější; -po umístění nádrže na LPG dochází ke zmenšení zavazadlového prostoru, což je hlavní důvod, proč jsou menší nádrže umisťovány místo rezervního kola; -vozidla poháněná na LPG mají vlivem bezpečnostních podmínek zakázaný vjezd do podzemních garáží, některých tunelů a na trajekty s uzavřeným parkovacím stáním; -provoz vozidla také vyžaduje pravidelné (roční) revize plynového systému.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti -samotný propan se používá pro pohon vysokozdvižných vozíků (láhev umístěna vně vozidla). Za nízkých teplot by se nevyvíjely páry a odpařoval by se pouze propan, butan by zůstával kapalný a celý objem nádrže by nebyl zcela využit. -zkapalněný butan se používá tam, kde není vystavován nízkým teplotám. Nevýhoda oproti propanu je horší využitelnost, protože k odpařování dochází pouze za teplot vyšších než -0,5 °C. Oproti propanu je vyšší výhřevnost. Samostatně je využíván zejména ve speciálních technologiích, které jsou spojeny s nuceným odparem, například v odparníkové stanici, kde je potřeba zajistit rovnoměrný objem odpařeného plynu.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Normou ČSN jsou definovány topné plyny určené pro spalování v hořácích a nikoliv pro pohon vozidel a to z důvodů nejen technických, ale i z hlediska spotřební daně. -norma nese označení Zkapalněné ropné plyny - Topné plyny - Propan, butan a jejich směsi s platností od října roku 200; -požadavky na čistotu a složení jsou méně přísné než na směsi označované jako zkapalněná uhlovodíková paliva; -jsou tedy pro použití jako paliva nevhodné, avšak v minulosti se vyskytovaly případy, že některé čerpací stanice nakoupily levnější směsi topných pro domácnost a prodávaly je jako palivo LPG pro pohon spalovacích motorů.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti POROVNÁNÍ LPG A CNG -základními výhodami LPG oproti zemnímu plynu je jednak poměrně široká síť čerpacích stanic v České republice i Evropské unii, větší dojezd na jedno naplnění, menší tlaková nádrž, ale i nižší cena plynové zástavby. -výhodou CNG je naopak jeho nižší cena, lepší startovací vlastnosti při nízkých teplotách, ale jeho bezpečnost; -zemní plyn je na rozdíl od propan-butanu lehčí než vzduch, což z hlediska manipulace a hlavně provozu umožňuje vjezd i garážování v místech, kde platí pro LPG zákaz; -ve prospěch zemního plynu jsou z hlediska perspektivy i jeho zásoby. Jsou dlouhodobější než u samotné ropy, na kterou je ve značné míře vázán právě LPG.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zápalnost směsi paliva se vzduchem

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Porovnání fyzikálních vlastností paliv spalovacích motorů

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroj obrázků: [1] [2]