Odbytová funkce Ing. Pavla Odehnalová Ph.D.. Odbytová funkce dovršení podnikového reprodukčního procesu, zaměřeného na uspokojování cizích potřeb Co bude.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tvorba cen v maloobchodě
Advertisements

Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
SPORTOVNÍ PRODUKT Brigita Stloukalová.
1 AOV „Nástroje a distribuční cesty v současné ekonomické a obchodní situaci mezi výrobcem a spotřebitelem v aplikaci společností Sanitec“ Ing.Michal.
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
Opakování k maturitě.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Význam informací v podnikání
SAP Ing. Jiří Šilhán.
Podnikatelské prostředí: Mikroprostředí
ÚLOHA MARKETINGU V PODNIKU
Distribuční strategie
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
PLÁNOVÁNÍ Vrcholným úkolem podnikového řízení je určování konkrétních podnikových cílů, jejichž prostřednictvím má být dosažen konečný cíl, dlouhodobá.
Odbytová funkce podniku
Nákup ( kap. 12).
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Předmět: Řízení podniku 1
Koncepce marketingového řízení
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Marketingové prostředí
Produkt.
úvod pojetí a obsah marketingu
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
MARKETING.
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Odbyt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Distribuce a její politika. každá firma zvažuje, komu a kde bude své výrobky prodávat a jakým způsobem se jejich výrobek dostane ke konečnému spotřebiteli.
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
MARKETINGOVÝ MIX.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
POSTAVENÍ FIRMY - Rizika povolání FIRMA ORGANIZACE LIDSKÝ FAKTOR CÍLE Ekonomie Politika Ekologie Legislativa Trh Riziko v centrálně řízené ekonomice v.
Organizace a organizování podniku
MARKETINGOVÝ MIX DISTRIBUCE.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
MÍSTO – PLACE – DISTRIBUČNÍ CESTY
Marketing inovací Inovace 2 1. CO JE MARKETING Obecně o marketingu a jeho podstatě Rozbor případové studie - příloha Základní úkol marketingu vyplývá.
Marketingová politika a výběr pracovníků. Produktové skupiny, segmentace, teritoria Určení hlavního produktového a teritoriálního rozdělení a stanovení.
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
DISTRIBUCE.
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
8. Marketing.
Model strategie marketingového mixu
Distribuce - placement
Interkulturní marketing Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace DISTRIBUCE V MEZINÁRODNÍM MARKETINGU.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Distribuční logistika Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu  Definice distribuční logistiky  Základní činnosti, které se realizují při distribuci.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA  Z hlediska výrobního podniku představuje spojovací článek mezi výrobou a zákazníkem,  Zahrnuje veškeré skladové a dopravní pohyby.
Distribuce. Vstup na zahraniční trhy Zda expandovat Na které trhy vstoupit Způsob vstupu na trh Marketingový program Organizace marketingu.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Marketingový plán podniku
MARKETING Přednáška P
Ekonomika malých a středních podniků
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Funkce organizace Formulace funkcí organizace
Poradenství pro řízení marketingu a odbytu
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

Odbytová funkce Ing. Pavla Odehnalová Ph.D.

Odbytová funkce dovršení podnikového reprodukčního procesu, zaměřeného na uspokojování cizích potřeb Co bude vyrábět? Za jakou cenu? V jakém množství? Komu to prodá? Odpovědi z hlediska využívané strategie, technologie, podnikové kultury, velikosti podniku a teritoria.

Odbytová funkce v podniku

Odbytová funkce

Odbyt - primární aktivity V návaznosti na předchozí aktivity a za podmínek respektujících využívané strategie, technologie, podnikovou kulturu, velikost podniku a teritorium. Logistika – řízení výstupních operací, navazuje na výrobu - (kompletace a vychystávání produktů – balení, manipulace, nakládka, doprava, dokumenty) Marketing – 4P – hledání odbytových trhů, zákazníků, přesvědčování, tvorba nabídky atd. Služby – Instalace, Montáž, Doprava, Poradenství, Opravy, Vyřizování reklamací

Informace k zajištění odbytové funkce Kde jsme byli – minulý stav Kde jsme – současný stav Kde budeme –budoucí stav prognózy

Informace k zajištění odbytové funkce Situační analýza Analytická část Analýza faktorů vnějšího prostředí Analýza konkurence Analýza trhu Analýza prodejů Část prognostická Prognózy tržního podílu Prognózy prodejů Prognózy zisku

Odbyt - podpůrné aktivity Výstupní logistikaMarketing a prodejSlužby Zajišťování zdrojůDoprava, skladování Prodejní služby, patenty, licence, ochranné známky, výzkum trhu Franchising, úvěrování Technologický rozvoj Expedice Síť obchodních styků, informační systém Analýza poruch a havárií výrobků Lidské zdrojeSubdodavatelé Agenti, distributoři, prodejní personál, zákazníci Servisní personál, pověst podniku Manažerské systémy Rozvrh dodávekVyřizování zakázek, inkaso pohledávek Systém služeb zákazníkům

Návaznost odbytu na ostatní útvary ÚtvarVztah k zákazníkovi a návaznost a odbytovou funkci Výzkum a vývoj  Na základě výsledků marketingového výzkumu vyvíjí a zlepšuje nabízenou produkci  Naslouchá problémům zákazníků a snaží se je řešit  Vítá zapojení útvaru výroby a marketingu do vývoje nových produktů  Srovnává vlastní produkty s konkurencí  Snaží se při vývoji nových produktů o zpětnou vazbu ze strany zákazníků Nákupní  Aktivně hledá nové lepší dodavatele  Buduje dlouhodobé vztahy s ohledem na spolehlivost a kvalitu dodávek Výrobní  Hledá cesty jak vyrábět produkt rychleji a za nižší náklady  Neustále zlepšuje kvalitu a bezvadnost  Vyrábí na zakázku

Návaznost odbytu na ostatní útvary ÚtvarVztah k zákazníkovi a návaznost a odbytovou funkci Prodejní  Neustále doplňuje informace o průmyslovém odvětví zákazníků  Pokouší se poskytnout zákazníkovi nejlepší řešení  Komunikuje s výzkumem a vývojem  Zjišťuje zákazníkovi potřeby a nápady na nové výrobky Logistiky  Rychlý spolehlivý servis  Bezproblémové balení a doprava  Kompletace dokumentace Finanční  Přizpůsobení finančních transakcí potřebám zákazníků  zjišťuje úvěryschopnost zákazníků

Úrovně v rámci odbytu Strategické - (návaznost na strategické cíle podniku) – tvorba strategických cílů a plánů odbytu (kdo, čím se podílí, na jak dlouhou dobu, na základě jakých informací od koho…) Taktické - (např. kdo se podílí na tvorbě ročního obchodního plánu, na základě jakých informací od koho, kdo kontroluje realizaci? Na základě jakých kritérií?, Kdo rozhoduje a na základě čeho o podmínkách smluv – rabatů, dodacích a platebních podmínek) Operativní - logistické, finanční, komunikační(+informační) + kontraktační (např. i výše uvedené podmínky smluv u některých typů prodeje …

Činnosti v rámci odbytu Prodejce Prodejny Služby prodeje Sklady Dopravu Komunikaci Účetnictví Internalizovat či externalizovat? Kdo, jak, kdy, do jaké míry?

Cíle v oblasti odbytu Kvantitativní – finanční a kvalitativní : Cílové trhy a účastníky trhů - Které trhy (části trhu, segmenty, cílové skupiny zákazníků) budou předmětem zájmu podniku. Obsah cílů - čeho má být na uvedených trzích dosaženo Cílový efekt – kolik můžeme získat Cílové období – kdy bude cíle dosaženo.

Návaznost cílů a strategií Podnikové strategické cíle Produktové cíle Marketingový výzkum a marketingové analýzy Produktové strategie

Informace k zajištění odbytové funkce Informace o vlastním podniku – a to z oblastí systému cílů, účetnictví, oblast odbytu oblast výroby, používání nástrojů odbytové politiky, údaje o dosavadním obratu a odbytu, podíl jednotlivých výrobků na trhu a jejich postavení, finanční technické a lidské zdroje) Informace o konkurentech – jaké využívají nástroje, údaje o obratu a odbytu, podíl na trhu jejich výroků, finančních, technických a lidských zdrojích konkurenčních podniků Informace o obchodu jako zprostředkovateli odbytu – utváření sortimentu opatření vedoucí k podpoře prodeje ze strany obchodníků, stávající propojení mezi obchodníky a výrobci.

Cíle odbytu - hierarchie Podnikový strategický cíl Výrobní cíle Odbytové marketingové cíle Cíl výrobké skupiny 1 Cíl výrobkové skupiny 2 Cíl výrobkové politiky Cíle cenové politiky Cíle propagační politiky Cíle distribuční politiky Cíl výrobkové skupiny Finanční cíle....

N ÁSTROJE ODBYTOVÉ POLITIKY Výrobková politika: určení sortimentu, výrobkové inovace, zajištění jakosti produkce, služby zákazníkům. Komunikační politika: reklama, podpora prodeje, public relations. Distribuční politika: odbytové cesty, prodávající organizace, fyzická distribuce. Cenová politika:postupy stanovení ceny, rabaty, platební podmínky.

Výrobková politika Zdroj: Novotný, J., Suchánek, P., 2004 Výrobková politika je často řešena v rámci výrobní funkce podniku.

Výrobková politika V rámci formulace marketingových strategií ve výrobkové oblasti je nutné uvědomit si odlišnosti mezi: Individuálním výrobkem Výrobkovou řadou Výrobkovým mixem Strategie pro individuální výrobky - dány životním cyklem výrobků Životní cyklus výrobků je založen na čtyřech klíčových předpokladech a to : Výrobky mají omezenou životnost Prodeje výrobků, které se uskutečňují v jednotlivých stadiích, jsou provázeny rozdílnými marketingovými jevy Zisk se v jednotlivých fázích mění Výrobky vyžadují v jednotlivých etapách rozdílné strategie

Komunikační politika Dílčí oblastÚčel (cíl) komunikace Reklama (v médiích) Zákazníci mají být povzbuzováni k nákupu intenzivním nasazením reklamních médií Podpora prodeje Zákazníci mají být povzbuzování k nákupu cílenými opatřeními v místě prodeje Public relationsMá docházet k pozitivnímu ovlivňování postojů veřejnosti k podniku Z hlediska konkrétního výkonu procesů lze rozlišovat dvě základní formy: jejich realizaci zajišťují pracovníci obchodního nebo marketingového oddělení, jejich realizaci zajišťuje externí firma (zpravidla se jedná o různé marketingové agentury).

Cenová politika Ve spolupráci s ekonomickou funkcí podniku U cenové politiky podniku se zpravidla rozlišují její 2 základní složky: postupy tvorby cen, prodejní a platební podmínky. Postupy tvorby cen se uplatňují ve dvou základních situacích, a to jako: změny cen: ke změně cen dochází v důsledku změny v nákladech, posunu poptávky, změny cen u konkurence; stanovení cen: ke stanovení cen dochází při uvádění nového produktu na trh.

Cenová politika Prodejní a platební podmínky: Výše částky, kterou prodejce obdrží za své produkty, je – kromě ceny – určována i sjednanými prodejními, resp. platebními podmínkami, mezi které zejména patří: rabaty (slevy), dodací a platební podmínky, poskytování obchodních úvěrů.

Distribuční politika Prostorová, časová, kvantitativní či kvalitativní Intenzivní, selektivní či exkluzivní Problém volby dopravních prostředků, přepravních cest, (mezi) skladů a (mezi) skladovacích míst.

Distribuce z hlediska výrobce jaké distribuční kanály (přímé nebo nepřímé), kolik distribučních subjektů (menší nebo větší množství zprostředkovatelů), jaké formy distribučních kanálů (maloobchod, velkoobchod apod.) bude podnik při transformaci produktů v rámci své distribuční politiky využívat

Distribuce z hlediska zákazníků Požadavky na distribuciPodoby formy distribuce krátká vzdálenost rychlá dostupnost rychlý nákup odborné poradenství neustále k dispozici levný nákup rozhodování o nákupu doma nákup na jednom místě velký výběr nákup s dalšími prožitky Obchůdky v místě bydliště (pro malé nákupy) Tržiště u dopravních uzlů (nákupy ve velkém) Samoobsluhy Obsluha ve specializovaných obchodech Prodej prostřednictvím automatů Diskontní obchody Podomní prodej, zasilatelské obchodní domy, e-shopy Obchodní domy Specializované prodejny Nákupní centra, velkoměstské pasáže

Odbyt z hlediska manažerských funkcí Plánování KDO – časový horizont, na základě čeho a komu? JAKÉ – METODY, TECHNIKY, POSTUPY? Organizování KDO, CO, KOHO V ODBYTU? (například dopravu zákazníkům? Kompletaci a balení?...) Přikazování, rozhodování (například KDO rozhoduje o vzhledu distribučního kanálu, kdo komu přikazuje oslovit a JAK nového zákazníka?..., kdo rozhoduje o výběru komunikace? A jak – na základě čeho?) Koordinace CO je potřeba koordinovat? KDO koordinuje v ČEM KOHO a JAK? Například kompletace a expedice, doprava, montáž a instalace

Odbyt z hlediska manažerských funkcí Motivování (vedení) – (SPÍŠE v personální funkci) - KRITÉRIA MOTIVOVÁNÍ, PŘÍSTUPY – DIFERENCOVANĚ SMĚREM K POZICÍCM ODBYTU Evidence Kontrola (KDO kontroluje KOHO a CO a JAK? (například kdo měří a hodnotí výkonnost článků distribučního řetězce? Jaké metody a postupy používá? Kdo kontroluje faktury? Jak často a jak?, KDO, S KÝM A JAK HODNOTÍ KVALITU EXPEDOVANÉHO PRODUKTU, KDO ROZHODUJE O VYŘÍZENÍ REKLAMACE… …metody, způsoby jednání… - zdroj nákladů – objekt manažerských funkcí

Organizační stránka odbytu Všechny odbytové činnosti v jednom útvaru? Některé odbytové činnosti v jiných útvarech? (Proč?) Propojení a návaznost odbytových činností na další činnosti podniku - nákup, výroba, personální, správní, ekonomické, technické…) Např. PRODUKTOVÝ MANAŽER – kam patří, kým je řízen, co všechno je v jeho kompetenci – tj. co všechno dělá (a co nedělá, tj. dělá někdo jiný?) Nebo BRAND MANAŽER, nebo OBCHODNÍK, nebo KEY ACCOUNT MANAŽER? Manažerské, logistické, marketingové činnosti

Děkuji za pozornost!