STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Tematická a kompoziční složka literárního díla
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
(Literární výchova - 7. ročník)
Slohové postupy.
Základy literární teorie
Osnova rozboru uměleckého textu
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Rozbor uměleckého textu
 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Gramatika Vypravování
básník, dramatik, prozaik,
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vypravování VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.11
VYPRAVOVÁNÍ.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
Obecné poučení o literatuře
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
STRUKTURA A JAZYK PROZAICKÉHO DÍLA
Kompozice a obsah literárního díla
DOBRODRUŽNÁ LITERATURA
teze otázek ke státnicím v NMgr. studiu
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
Slohové postupy.
Napětí v literatuře.
Obecná charakteristika literatury Mgr. Michal Oblouk
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_20 Název materiáluSloh-Charakteristika.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_7_ŘEČ PŘÍMÁ, NEPŘÍMÁ, POLOPŘÍMÁ Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada34 AnotaceLiteratura.
ROMÁN Žánr velké epiky delší časový úsek Pozadí společenských událostí doby Druhy románu: společenský, dobrodružný, fantastický, sci-fi, milostný, psychologický,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY MGR. MICHAL OBLOUK.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
Škola Název projektu Číslo projektu Šablona Autor DUM Název DUM
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
MOTIVACE Jakou knihu jste naposledy četli?
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DOBRODRUŽNÁ LITERATURA
STYLISTICKÁ TERMINOLOGIE
Digitální učební materiál
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
próza = rytmicky neviazaná reč
Tematická a kompoziční složka literárního díla
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
ZÁKLADNÍ PROMLUVOVÁ PÁSMA
Transkript prezentace:

STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk

T É M A zajímavě zpracovaný námět souhrn jednotlivých motivů konkretizace a výběr postav, prostředí, děje může být hlavní nebo vedlejší moderní literatura se vyznačuje polytematičností vedlejší uzavřený dějový úsek vložený do hlavního děje = EPIZODA

M O T I V - nejmenší tematický prvek - hlavní motiv díla = LEITMOTIV

LÁTKA - podklad pro práci autora - námět nebo předloha (námět v literatuře již dříve zpracovaný)

D Ě J vše, co se odehrává v díle typický pro epiku a drama může být hlavní nebo vedlejší událost, o které se vypráví = FABULE konkrétní naplnění a zpracování určité fabule v díle = SYŽET

Č A S chronologický – autor dodržuje časovou posloupnost, časový sled jako ve skutečnosti retrospektivní – návraty zpět, do minulosti reálný čas lze zkracovat nebo zpomalovat pomocí detailů a odboček

P O S T A V A aktér vedle lidí mohou v díle jednat zvířata, věci, abstraktní jevy a pojmy, nadpřirozené bytosti může být hlavní nebo vedlejší, kladná nebo záporná uvedena popisem nebo charakteristikou postavy mají ustálené charakterové rysy nebo se vyvíjejí

V Y P R A V Ě Č mluvčí epického, popř. dramatického díla obvykle se ztotožňuje s autorem, někdy s některou z postav vypravuje a komentuje události, uvádí a charakterizuje postavy 3 typy: vševědoucí, tradiční, autorský (nezasahuje přímo do děje, stojí nad postavami), personální, osobní (má charakter určité postavy, přímý účastník děje), neosobní, tzv. oko kamery (záznam situací, chování a výroků postav bez komentáře autora) mluvčí básnického díla = lyrický subjekt

STYLISTICKÉ VYPRAVĚČSKÉ POSTUPY řečové pásmo vypravěče (minulý čas) a řečové pásmo postavy (přímá řeč) vyprávěcí způsoby: ER forma (vypravování ve 3. osobě) a ICH forma (vypravování v 1. osobě) druhy řeči: monolog (samomluva), dialog (rozhovor), replika (slovní reakce partnera hovoru) formy řeči: přímá (doslovně citovaná řeč postav), nepřímá (reprodukce něčí výpovědi), nevlastní přímá (projev postavy vnímán skrze autora, bez uvozovek), polopřímá (postava promlouvá nepřímo, projev uveden vypravěčem, v 3. osobě, bez uvozovek), smíšená (kombinace různých forem řeči)

P R O S T Ř E D Í - vnější svět, ve kterém se rozvíjí děj a který obklopuje postavy + atmosféra psychická a sociální - hmotné, společenské, domácí nebo exotické, vnější nebo vnitřní, idylické nebo dramatické, reálné nebo fantastické - je znázorněno popisem

T I T U L nadpis díla, první informace má funkci uměleckou, estetickou a pojmenovávací naznačuje téma, postavy, zvířecího hrdinu, prostředí, žánr název složený z počátečním písmen nebo slabik víceslovného označení = AKRONYM vedlejší titul, doplněk = PODTITUL vstupní věta textu, první informace = INCIPIT věnování = DEDIKACE citát nebo výrok = MOTTO

A U T O R tvůrce díla spisovatel – básník, prozaik, dramatik, scenárista, textař dílo neznámého autora = ANONYM krycí jméno autora = PSEUDONYM autorské šifry