Analýza potřeb v území Pardubického kraje Pracovní tým k platformě Inkluze (společné vzdělávání) Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Advertisements

Základní škola, Brno, Štolcova 16
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Ostrava, Čavisov, Dolní Lhota, Horní Lhota, Klimkovice, Olbramice, Stará Ves nad Ondřejnicí, Šenov, Václavovice, Velká Polom, Vratimov, Vřesina, Zbyslavice.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Šablony  Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy  Výzva č. 02_16_022 Podpora škol formou projektů.
Workshop – KAP Pk Návrh Šablon pro SŠ a VOŠ Pardubice, 29. srpna 2016.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
MAP Trutnovsko Vyhodnocení dotazníkového šetření MŠ , Havlovice MAP Trutnovsko.
„JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ KONFERENCE „JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ Karlovy Vary 8. Února 2016.
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
Analýza potřeb v území Pardubického kraje Pracovní tým k platformě Kariéra a celoživotní učení Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje.
Mgr. Libuše Přikrylová, manažer pracovní skupiny.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Analýza potřeb v území Pardubického kraje Pracovní tým k platformě Kariéra a celoživotní učení Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje.
2. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav CZ /0.0/0.0/15_005/ Základní škola Zbýšov,
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Jihomoravského kraje Aktuální informace o přípravě KAP 22. března
Analýza potřeb v území Pardubického kraje Pracovní tým k platformě Kariéra a celoživotní vzdělávání Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Martina Vojtěchová
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje Analýzy potřeb pro KAP Olomouc, RNDr. Bronislava Vláčilová Věcná manažerka KAP Krajský.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Jihomoravského kraje Základní informace o spolupráci KAP a MAP Martin Majcík 1.
INFORMACE O ČINNOSTI JEDNOTLIVÝCH PLATFOREM. POLYTECHNICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ S DŮRAZEM NA INFRASTRUKTURU A INVESTICE  Motivace žáků ke studiu technických oborů.
SWOT 3 analýza - MAP pro ORP Kladno Verze Název projektu: Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Kladno Projekt je spolufinancován Evropskou.
Místní akční plány rozvoje vzdělávání. Přínosy akčních plánů rozvoje vzdělávání  Vytvoření dlouhodobého plánu rozvoje vzdělávání s ohledem na vzdělávací.
Ostrava, Čavisov, Dolní Lhota, Horní Lhota, Klimkovice, Olbramice, Stará Ves nad Ondřejnicí, Šenov, Václavovice, Velká Polom, Vratimov, Vřesina, Zbyslavice.
Cíl a identifikace výzvy
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
III. zasedání ŘV MAP Hlučínsko východ
Analytická část MAP pro SO ORP Český Brod
MAP – Místní akční plán ORP RK
Integrovaný regionální operační program
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Individuální projekt OP VVV
Práce s nadanými žáky ZŠ a SŠ ve výuce přírodovědných předmětů
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Šablony OP VVV a podpora nadání
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Analýza potřeb škol Hlavní zjištění
Aktivity projektu Co máme hotovo a co nás čeká
Společné setkání „minitýmů“
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Libereckého kraje
Vazba na Operační programy
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE Čtenářská a matematická gramotnost Andrea Nytrová
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE CZ /0
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
IMPLEMENTACE KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNU
Krajský akční plán vzdělávání ÚK
Polytechnické vzdělávání v praxi
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Akční plánování v Ústeckém kraji z pohledu projektu P-KAP
TRADICE UPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ DOSTUPNOST ŠIROKÁ NABÍDKA TECHNICKÝCH OBORŮ
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Vítejte na třetí místní konferenci
Informace o projektu IKAP
Implementace Krajských akčních plánů rozvoje vzdělávání
Kariérové poradenství a podnikavost
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje
Téma Polytechnické vzdělávání a Infrastruktura
Transkript prezentace:

Analýza potřeb v území Pardubického kraje Pracovní tým k platformě Inkluze (společné vzdělávání) Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje CZ /0.0/0.0/15_002/ Jednání pracovního týmu, KrÚ Pk 17. května 2016, Pardubice

CZ /0.0/0.0/15_002/ Podpora společného vzdělávání Jednání pracovního týmu Pardubice – Centrum celoživotního vzdělávání, 17. května 2016 Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje 2

Klíčová témata KAP Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě Podpora polytechnického vzdělávání Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů Rozvoj kariérového poradenství Rozvoj škol jako center dalšího profesního vzdělávání Podpora společného vzdělávání (Inkluze) Infrastruktura středních škol a VOŠ Témata nepovinná Rozvoj výuky cizích jazyků ICT kompetence Čtenářská a matematická gramotnost Zájmové a neformální vzdělávání Úvod k podpoře společného vzdělávání 3

Zdroje : Strategické materiály (DZ, RAP, RIS3, ITI, Sektorové dohody, aj.) Data NÚV k jednotlivým tématům zpracovaná za Pk Novela školského zákona v části společné vzdělávání (inkluze) Data získaná spoluprací s odborníky v dané oblasti Tematická setkání s hlavními aktéry dané platformy, prezentace jejich názorů v rámci setkání resp. workshopu Zpětná vazba hlavních aktérů na primární zdroje uvedené výše Zpětná vazba OŠK k návrhu APÚ Konzultace a připomínky k APÚ ze strany NÚV a OG 4

Podpora společného vzdělávání Návrhy oblastí vhodných k řešení Specifikace problému a příčiny: Vysoké nároky kladené na pedagogy při realizaci společného vzdělávání - změny v systému vzdělávání žáků s SVP, nárůst žáků se specifickými poruchami učení a chování a rovněž žáků s autismem OpatřeníČinnost Poskytovat ředitelům a učitelům odbornou metodickou a finanční pomoc při vzdělávání žáků s různými typy ZP Vytváření především personálních podmínek a materiální vybavování škol Připravit vzdělávací projekt se zaměřením na nové trendy vzdělávání žáků se ZP a na komunikaci s osobami se ZP Podporovat souběžné působení dvou pg. pracovníků ve třídách, kde jsou vzděláváni žáci se ZP Rozvíjení sociálních dovedností učitelů - realizace zážitkových seminářů a aktivity primární prevence 5

Podpora společného vzdělávání 6 Specifikace problému a příčiny: Nepřipravenost (obavy) pedagogů hlavního vzdělávacího proudu pružně reagovat na potřeby žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - neznalost postupů při vzdělávání žáků s SVP, chybějící odborné vzdělání ke společnému vzdělávání Návrhy oblastí vhodných k řešení OpatřeníČinnost Optimalizovat podmínky pro zdravý psychický a sociální vývoj ve výchovně vzdělávacím procesu vedoucí k rozvoji osobnosti žáků s SVP Podněcovat pedagogy k rozšiřování kompetencí Podporovat vedení škol v nastavení vnitřních mechanismů tak, aby v důsledku velkých odlišností vzdělávací praxe nedocházelo ke snižování úrovně vzdělávání Využít odborného potenciálu speciálních škol k podpoře inkluzívního vzdělávání dětí a žáků v hlavním vzdělávacím proudu Podporovat rozvoj dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků orientovaného na rovný přístup žáků ke vzdělávání

Specifikace problému a příčiny: Činnost školního poradenského pracoviště (absence speciálních pedagogů, psychologů…., nejsou nastaveny postupy a nefunguje spolupráce a metodické vedení pedagogů ze strany ŠPP OpatřeníČinnost Podpora a rozvoj činnosti ŠPP Zajištění finančních prostředků na vybavení ŠPP Rozvoj metodické podpory a spolupráce ze strany ŠPZ (PPP) Nastavení jednotných postupů a jednotných výstupů pro pracovníky ŠPP Rozvoj kariérového poradenství pro žáky a žáky s SVP 7 Podpora společného vzdělávání Návrhy oblastí vhodných k řešení Specifikace problému a příčiny: Nedostatek asistentů pedagoga na trhu práce OpatřeníČinnost Zajistit výuku kvalifikovanými AP Připravit kvalifikační studia pro AP Motivace AP k výkonu povolání Metodické vedení AP

Specifikace problému a příčiny: Preference odborného vzdělávání učitelů, nízký zájem o vzdělávání v oblasti inkluze OpatřeníČinnost Seznamování s příklady dobré praxe včetně spolupráce se zaměstnavateli Zajištění finančních prostředků na vybavení ŠPP Rozvoj metodické podpory a spolupráce ze strany ŠPZ (PPP) Nastavení jednotných postupů a jednotných výstupů pro pracovníky ŠPP 8 Podpora společného vzdělávání Návrhy oblastí vhodných k řešení Specifikace problému a příčiny: Zvýšených nároků na činnost školských poradenských zařízení, nárůst výkonů i administrativy, chybějící zázemí odborných pracovišť i vybavení ŠPZ a chybějící odborné profese na trhu práce OpatřeníČinnost Podporovat činnost školních poradenských zařízení v PK Průběžně vybavovat ŠPZ kvalitními pomůckami a moderními diagnostickými nástroji Aktualizovat seznamy kompenzačních pomůcek a informovat školy o možnostech výpůjčky Posílení personálních kapacit ŠPZ včetně zajištění dostatečných prostor odborných pracovišť V zájmu zvýšení odbornosti a erudovanosti poradenských pracovníků vytvářet předpoklady k jejich dalšímu vzdělávání

9 Podpora společného vzdělávání Návrhy oblastí vhodných k řešení Specifikace problému a příčiny: Obtížnost uplatnění osob se zdravotním znevýhodněním na trhu práce OpatřeníČinnost Prohlubovat spolupráci škol a zaměstnavatelů, vytvoření centrálního informačního systému nabídky práce pro znevýhodněné Forma osvěty týkající se problematiky osob se ZZ a následné uplatnění na trhu práce Umožnit realizaci praxí a odborných stáží studentům se ZZ v rámci KÚ a PO Podporovat komunikaci a spolupráci všech zainteresovaných aktérů - realizace odborných konferencí,kulatých stolů - předávání příkladů dobré praxe Zkvalitnit kariérové poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami Zajistit aktualizaci databáze zaměstnavatelů provozujících pracovní rehabilitace pro osoby se ZZ, chráněná pracovní místa, chráněné pracovní dílny a sociální podniky a informace zveřejňovat Specifikace problému a příčiny: Nezájem a neochota sboru o inkluzívní vzdělávání OpatřeníČinnost Podpora kompetencí pedagogů a jejich osobnostního rozvoje Příklady dobré praxe Mentoring, supervize, koučování Podpora a motiva vedení školy

Analýza podpory a úrovně polytechnického vzdělávání Návrhy oblastí vhodných k řešení Specifikace problému a příčiny: Nekoncepční práce ve školách s nadanými žáky a studenty - chybějící koncepce a pravidla práce s nadanými žáky, nízká erudovanost učitelů v oblasti práce s nadanými, chybějící finance OpatřeníČinnost Realizovat ucelený systém péče o nadané a talentované jedince a rozvíjet tak cílevědomou výchovnou a vzdělávací práci se žáky, zajištění finanční podpory pro práci s nadanými žáky Rozvíjet nabídku činností (intelektových, hudebních, výtvarných, jazykových aj.), v nichž se může talent a nadání projevit včetně zajištění financování Podporovat rozvoj spolupráce mezi školami, školskými zařízeními pro zájmové vzdělávání a organizacemi zabývajícími se volnočasovými aktivitami dětí a mládeže Podporovat vzdělávání profesionálních i dobrovolných pracovníků s dětmi a mládeží Podpora spolupráce s pedagogicko-psychologickými poradnami 10 Specifikace problému a příčiny: Nedostatečná provázanost akademické a firemní sféry, chybí odpovídající partnerství a spolupráce středního školství s firmami v oblasti vzdělávání OpatřeníČinnost Zvýšit kvalitu práce s talenty a podporu profesní profilace žáků Rozvíjet spolupráci ZŠ a SŠ s UPa, firmami a NNO za účelem profesní profilace žáků v přírodních a technických oborech, identifikace a rozvoje vysoce talentovaných jedinců (např. SOČ, žákovské projekty v rámci Festivalu vědy a techniky, letní školy, chemická, fyzikální, matematická, biologická olympiáda atp.). Zajistit prostupnost středoškolského a vysokoškolského studia pro talentované žáky a studenty (možnost získání uznatelných kreditů) s cílem získat je pro navazující studium na UPa.

11 Podpora společného vzdělávání Návrhy oblastí vhodných k řešení Specifikace problému a příčiny: Kvalita STEM vzdělávání na SŠ neodpovídá potřebám VaV nebo praxe v průmyslu OpatřeníČinnost Zvýšit kvalitu práce s talenty a podporu profesní profilace žáků Realizace vysoce individualizovaných programů na rozvoj jedinců s mimořádným podnikatelským talentem, technickým talentem nebo talentem pro výzkumnou a vývojovou práci Specifikace problému a příčiny: Chybí systematická práce s mládeží na podporu zájmu o STEM a rozvoj souvisejících kompetencí OpatřeníČinnost Zvýšit kvalitu práce s talenty a podporu profesní profilace žáků Rozvíjet kariérní poradenství na ZŠ odděleně od výchovného poradenství a rozvíjet spolupráci SŠ se zaměstnavateli v oblasti kariérního poradenství. Tvorba a aplikace programů pro rozvoj přirozeného nadání ( pro podnikání, pro technické profese a pro výzkum a vývoj) včetně přípravy poradců pro práci s nimi Specifikace problému a příčiny: Zhoršuje se průměrná kvalita absolventů přírodních a technických oborů SŠ a VŠ OpatřeníČinnost Zvýšit kvalitu práce s talenty a podporu profesní profilace žáků Vytvořit v regionu profesionalizované kariérní centrum s odpovídající kapacitou, které bude vytvářet odbornou a metodickou podporu „in house“ kariérního poradenství ve školách, zajišťovat jeho aktuálnost z hlediska vzdělávací a pracovní nabídky v regionu včetně zprostředkování konkrétní spolupráce s podniky a institucemi navazujícího vzdělávání atp

12 Podpora společného vzdělávání Návrhy oblastí vhodných k řešení Specifikace problému a příčiny: Nedostatek finančních prostředků pro zajištění inkluzivního vzdělávání OpatřeníČinnost Posílení finančních prostředků na společné vzdělávání Financování pedagogických pracovníků pracujících s žáky s SVP Financování diagnostických nástrojů a pomůcek Finacování investičních záměrů na podporu společného vzdělávání Specifikace problému a příčiny: Nedostatečné technické vybavení SŠ z hlediska efektivní výuky STEM OpatřeníČinnost Zajištění technického vybavení SŚ a VOŠ Vybavení odborných učeben odpovídající potřebám společného vzdělávání a nadaných žáků Specifikace problému a příčiny: Vysoké počty žáků ve třídách OpatřeníČinnost Podpora různých forem organizace výuky Finanční podpora dělení tříd Počet vyučujících na třídě včetně zapojení sociálních pedagogů Zajištění financí na činnost sociálních pedagogů

13 Podpora společného vzdělávání Návrhy oblastí vhodných k řešení Specifikace problému a příčiny: Absence a nekoncepčnost meziresortní spolupráce (ZŠ, SŠ, OSPOD, trh práce, ÚP…. OpatřeníČinnost Vytvořit funkční systém spolupráce Nastavit pravidla spolupráce mezi resorty, zajistit její fungování Specifikace problému a příčiny: Malý zájem rodičů o spolupráci se školou v oblasti inkluzivního vzdělávání OpatřeníČinnost Funkční systém podpory rodiny s dětmi se SVP Zajištění informovanosti rodiny o možnostech inkluzivního vzdělávání Příklady dobré praxe Kulaté stoly, workshopy Specifikace problému a příčiny: Nedostatečně uzpůsobené prostředí škol pro společné vzdělávání OpatřeníČinnost Zajistit přístupnost vzdělávání žákům a studenstům se ZP prioritně v hlavním vzdělávacím proudu Podporovat možnosti využití moderních informačních technologií usnadňujících vzdělávací proces pro osoby se ZP Odstraňovat architektonické bariéry ve školách, v nichž se vzdělávají či se mají vzdělávat žáci se specifickými potřebami bezbariérových úprav

14 Podpora společného vzdělávání Návrhy oblastí vhodných k řešení Specifikace problému a příčiny: Překážky a bariéry bránící přístupnosti budov, dopravy, informací a informačních technologií - chybějící bezbariérové přístupy a další technické vybavení školních budov, neexistence systému zveřejňování informací o přístupnosti budov a jejich technickém vybavení OpatřeníČinnost Zajistit přístupnost školských zařízení zřizovaných Pardubickým krajem osobám se zdravotním postižením. Průběžně odstraňovat architektonické bariéry ve školách, v nichž se vzdělávají či se mají vzdělávat žáci se specifickými potřebami bezbariérových úprav Zmapovat bariérovost budov organizací, zejm. zdravotnických a školských zařízení Informace o bezbariérovosti zařízení zveřejňovat na internetových stránkách zařízení, případně na webových stránkách Pardubického kraje (např. na školském portálu v případě základních a středních škol). Specifikace problému a příčiny: Nevyhovující prostorové uspořádání budov běžných základních, středních škol, poradenských zařízení OpatřeníČinnost Vybudování a rozšíření prostorových kapacit pro práci s žáky s SVP Rozšiřovat vybavenost škol o reedukační učebny, kompenzační a rehabilitační pomůcky Umožňovat přístup žáků se zdravotním postižením k informačním systémům a v souvislosti s tím k modernímu způsobu výuky Budování prostor pro činnost ŠPP Budování prostor pro práci s žáky a SVP

Podpora společného vzdělávání DĚKUJI ZA POZORNOST A NÁSLEDNÉ VAŠE ZAPOJENÍ DO DISKUSE