Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
F Atmosférický tlak Magdeburské polokoule, Torricelliho pokus, přístroje k měření atmosférického tlaku.
Advertisements

VY_32_INOVACE_Slo_I_07 Vzduch, kyslík ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Vnitřní energie těles Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Miroslava Šerá DATUM VYTVOŘENÍ: září 2011 NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_Fyzika_6.ročníku.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Atmosférický tlak a jeho měření. Částice plynů konají neustálý neuspořádaný pohyb a mají mezi sebou velké mezery. Plyny jsou stlačitelné a rozpínavé.
Mechanické vlastnosti kapalin - opakování Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí Mechanické vlastnosti plynů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
VLASTNOSTI KAPALIN POVRCHOVÉ NAPĚTÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_29.
PASCALŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_15_29.
Fyzikální veličiny Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_11_Tlak Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanika plynů a kapalin.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Ing. Miluše Pavelcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ M 09 TÉMA: Atmosférický tlak ČÍSLO.
Vodič a izolant v elektrickém poli Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_09_Z6_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Atmosféra Použité zdroje a materiály.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Název školy: Základní škola T. G
Grafické znázornění síly
Optické klamy VY_32_INOVACE_57_Optické klamy Autor: Pavlína Čermáková
Výstup na horu nápodoba historického pokusu
Rozklad světla optickým hranolem.
ARCHIMÉDŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_29.
Polohová energie, výkon – úlohy 2
Vlastnosti plynů.
Dynamika hmotného bodu
VZTLAKOVÁ SÍLA VY_32_INOVACE_29_Vztlakova_sila_ulohy
Gravitační síla a hmotnost
PASCALŮV ZÁKON Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Chování těles v kapalině
Výkon, příkon VY_32_INOVACE_59_Vykon_elektrickeho_proudu
Tlak vyvolaný tíhou vzduchu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
VY_32_INOVACE_
Skládání rovnoběžných sil
Opakování-posuvný a otáčivý pohyb
Tlak vyvolaný tíhou vzduchu
Úlohy na výpočet práce VY_32_INOVACE_02_Úlohy na výpočet práce
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
Polohová energie VY_32_INOVACE_07_Polohová energie - zavedení pojmu
Výpočet tepla VY_32_INOVACE_20_Výpočet tepla Autor: Pavlína Čermáková
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Pascalův zákon.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_19 Páka
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Vlastnosti plynů.
PEVNÉHO TĚLESA A KAPALINY
VLASTNOSTI KAPALIN
Elektroskop, jeho elektrování a uzemnění
Neživá příroda - vzduch
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Atmosférický tlak a jeho měření.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Mechanické vlastnosti kapalin a plynů
Povrchová vrstva kapalin
Siločáry elektrického pole
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách VY_32_INOVACE_37_Atmosfera,atmosfericky_ tlak

Atmosféra = plynný obal Země Složení: Dusík … 78% Kyslík … 21% Oxid uhličitý, ostatní plyny … 1% Na všechny částice atmosféry působí gravitační síla směrem k jádru Země. Částice horních vrstev působí na částice spodních vrstev. atmosféra je nejhustší u povrchu Země v atmosféře vzniká atmosférický tlak

Důkaz o existenci atmosférického tlaku Otto von Guericke (1602 – 1686) Spojil dvě kovové polokoule a odčerpal z nich vzduch. Osm párů koní je nedokázalo od sebe odtrhnout. Když však vpustil dovnitř kohoutem vzduch, koule se oddělily bez použití síly. Vše se odehrálo v Magdeburgu. Odtud název polokoulí = magdeburské polokoule. Německý fyzik, politik, vědec a vynálezce, objevitel vývěvy a vakua.

Domácí důkaz o existenci atmosférického tlaku Naplň malou skleničku vodou. Opatrně polož na hladinu papír. A ještě opatrněji skleničku otoč dnem vzhůru. Papír neodpadne, voda nevyteče, přestože je kapalné těleso k Zemi přitahováno gravitační silou. Čím je to způsobeno? V atmosféře je atmosférický tlak. Díky němu působí vzduch kolmo na všechny plochy tlakovou silou. Tato síla působí na papír a udržuje vodu ve sklenici. V atmosféře je atmosférický tlak. Díky němu působí vzduch kolmo na všechny plochy tlakovou silou. Tato síla působí na papír a udržuje vodu ve sklenici.

Působí tlaková síla vzduchu i na naše tělo? Na pláži jste se možná navzájem zahrabávali do písku. Čím větší byla vrstva písku, tím hůře se ti dýchalo. Způsobila to tíhová síla písku. I molekuly vzduchu jsou tíhovou silou přitahovány k Zemi. Touto silou působí molekuly vzduchu i na naše tělo. Tlaková síla vzduchu je velmi velká – na každý cm 2 působí jako závaží o hmotnosti 1 kg. Stejně velká tlaková síla působí i uvnitř lidského těla. Díky tomu se účinky opačně působících tlakových sil ruší.

Jan Evangelista Torricelli (1608 – 1647) Vzduch byl dlouho pokládán za nehmotnou látku. Až v roce 1644 navrhl italský fyzik zajímavý pokus. Dokazoval, že vzduch není nehmotný, ale že na něj působí tíhová síla a ta vyvolává atmosférický tlak. h = 750 mm F K provedení pokusu použil asi 1 metr dlouhou skleněnou trubici, na jednom konci zatavenou. Nejprve ji naplnil rtutí. Pak ji zátkou uzavřel, zataveným koncem ji obrátil vzhůru a ponořil do nádoby se rtutí. Po otevření zátky zjistil, že část rtuti z trubice vytekla a hladina se ustálila ve výšce 750 mm nad volnou hladinou rtuti v misce a to v důsledku působení kolmé tlakové síly vzduchu na volnou hladinu rtuti.

Jak velký byl atmosférický tlak při provedení Torricelliho pokusu? Na úrovni hladiny musí být stejný tlak uvnitř i mimo trubici. Uvnitř trubice působí pouze hydrostatický tlak rtuťového sloupce o výšce 75 cm, vně pouze tlak atmosférický. p = p = h. ρ. g ah atmosférický tlak hydrostatický tlak p a = 0, Při Torricelliho pokusu bylo dosaženo těchto hodnot: h = 75 cm = 0,75 m ρ = kg/m 3 g = 10 N/kg Při Torricelliho pokusu bylo dosaženo těchto hodnot: h = 75 cm = 0,75 m ρ = kg/m 3 g = 10 N/kg p a = Pa p a = h. ρ. g = 1012, 5 hPa = 101,25 kPa

Atmosférický tlak se mění s nadmořskou výškou. Čím větší je nadmořská výška, tím menší je tloušťka atmosféry nad daným místem, tím menší je atmosférický tlak. Současně i klesá hustota atmosféry.

Otázky k zamyšlení: Proč při cestě autem do kopce nebo z kopce cítíme tlak v uších a něco nás nutí polykat? Při změně nadmořské výšky dochází ke změně atmosférického tlaku. Díky polykání se vyrovnají tlakové síly působící zevnitř a zvenku na lidské tělo. Dal by se Torricelliho pokus provést s vodou? Ano, ale potřebovali bychom daleko vyšší nádobu. Odhadni, jakou výšku by nádoba musela mít. Hustota vody je přibližně 13,5krát menší než rtuti. Hladina vody by byla ve 13,5krát větší výšce. 13,5. 0,75 = 10,125 m Museli bychom použít např. hadici o délce větší než 10 m.

Zápis: Téma: Atmosféra, atmosférický tlak Atmosféra = plynný obal Země, který je přitahován gravitační silou složení: Dusík – 78 % Kyslík – 21 % Oxid uhličitý, ostatní plyny, prachové částice – 1% Hustota atmosféry - čím větší nadmořská výška, tím menší hustota (řidší vzduch) Atmosférický tlak 1.důkaz – Otto von Guericke – „Magdeburské polokoule“ 2. důkaz – Torricelli – trubice naplněná rtutí, výška okolo 90 cm, ponořená do nádoby se rtutí – hladina v trubici ve výšce 75 cm nad volnou hladinou rtuti v nádobě v důsledku působení atmosférické tlakové síly

Normální atmosférický tlak - výpočet podle Torricelliho pokusu pro výšku 75 cm p = 0, = Pa = 101,25 kPa = 1012, 5 hPa a

Zdroje: Mgr.RAUNER, Karel, et al. Fyzika 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, s. ISBN RNDr.KOLÁŘOVÁ,CSc., Růžena, et al. Tabulky pro základní školu. Praha 1 : Prometheus, s. ISBN eqLG4PTZ7yA/T6fLZHZvgLI/AAAAAAAAGR4/bNbnPRaXG9A/s1600/torric.jpg Obrázek na snímku č.4 - sken z učebnice-str Mgr.RAUNER, Karel, et al. Fyzika 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, s. ISBN Obrázek na snímku č.5 - sken z učebnice-str Mgr.RAUNER, Karel, et al. Fyzika 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, s. ISBN Vytvořeno jako DUM do předmětu fyzika na ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště