Setkání MAS Roudnice nad Labem 26. května 2014 Podpora prorodinných opatření v rámci aktivit obcí a MAS Ing. arch. Jan Florian.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Ostrava Pilotní projekty v IOP „Integrovaný přístup k řešení romské problematiky v sociálně vyloučených lokalitách“
Podpora obnovy venkova podpora regionálního rozvoje v roce 2008.
Grantové schéma Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Seminář pro auditory Část obsahová Praha, 15. března 2006 Ing. Jarmila Modrá Národní vzdělávací.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Jana Hadravová Informace o realizaci globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Kraji Vysočina Jana Hadravová Oddělení.
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Sociální zemědělství Nová možnost sociálního podnikání
Místní akční skupina Rakovnicko
1 Budoucnost komunitních služeb v ČR Zuzana Jentschke Stőcklová náměstkyně ministryně pro sociální a rodinnou politiku.
Dotační projekty Vysokého Mýta
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Ostrava, Čavisov, Dolní Lhota, Horní Lhota, Klimkovice, Olbramice, Stará Ves nad Ondřejnicí, Šenov, Václavovice, Velká Polom, Vratimov, Vřesina, Zbyslavice.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
RODINNÁ POLITIKA Rodinná politika na úrovni krajů a obcí, Metodické „doporučení“ MPSV ČR, 2008) souhrn aktivit a opatření za účelem podpory rodiny podpora.
Co chceme (dělat) v letech Rožmberk jako součást území Místní akční skupiny Sdružení Růže Jiří Guth, Martina Langová a Magdalena Chytrová.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Podnikání a zemědělství.
Šablony  Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy  Výzva č. 02_16_022 Podpora škol formou projektů.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
KOORDINOVANÝ PŘÍSTUP K SOCIÁLNĚ VYLOUČENÝM LOKALITÁM Ing. Helena Petroková Praha,
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 26. srpna 2016.
Aktivním přístupem ke změně v SVL města Litvínova CZ /0.0/0.0/15_042/
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Cestovní ruch.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Setkání s ASZ a NNO
MAP Místní akční plány rozvoje vzdělávání MAS Říčansko a Město Říčany
2. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav CZ /0.0/0.0/15_005/ Základní škola Zbýšov,
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Otevřená diskuse pro občany obcí Ctiněves, Černouček, Horní Beřkovice, Jeviněves a Ledčice.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
UKONČENÍ ADMINISTRACE Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Tisková konference
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Otevřená diskuse pro občany obcí Černěves, Dobříň, Dušníky, Krabčice, Kyškovice, Libkovice.
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Místní akční skupina SVATOVÁCLAVSKO, z.s. Pracovní skupina MAP ORP Kladno Dům Kultury Stochov.
Nová témata v SCLLD Mgr. Jiří Hrubý MAS Bobrava, z.s.
Jednodušší cesta k dotacím v novém programovém období Místní akční skupina Rakovnicko.
AKTUÁLNÍ VÝZVY V OPERAČNÍM PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vyhlášené programy v roce 2016/2017
MAP – Místní akční plán ORP RK
Integrovaný regionální operační program
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Programový rámec: Operační program Zaměstnanost
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Schůze Spolku pro obnovu venkova ČR Praha 1. dubna 2014
Zhodnocení období 2005 – 2008 v oblasti školství a sportu
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
Místní akční plán rozvoje vzdělávání v území ORP Rychnov nad Kněžnou
Implementace SCLLD FRÝDLANTSKO 2030
Poznámky z pohledu rodiny Ing. arch. Jan Florian
Ing. Stanislava Správková
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Jaromír Jech Svaz měst a obcí ČR
Podpora sociálního podnikání v rámci CLLD (místní akční skupiny)
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Transkript prezentace:

Setkání MAS Roudnice nad Labem 26. května 2014 Podpora prorodinných opatření v rámci aktivit obcí a MAS Ing. arch. Jan Florian

Rodinná politika vlády a aktivity Spolku Rodinná politika na úrovni vlády (referát Dr. Albina Neese, emeritního saského státního sekretáře pro sociální otázky a prezidenta Německého rodinného svazu na politika-neni-socialni-politika.aspx nebo v čísle 5/2013 časopisu Obec & finance) politika-neni-socialni-politika.aspx Aktivity Spolku po přijetí Programu obnovy rodiny 7. června 2011 ( Obnova rodiny; přímý odkaz:

Úkoly MAS a obcí Nejdůležitějším úkolem MAS je zvyšovat zaměstnanost a předcházet nezaměstnanosti mladých, která ve všech regionech rychle narůstá. V tomto směru zajistit žádoucí synergie a využívat možnosti podpor ze všech operačních programů. Dalším úkolem je podporovat opatření, vedoucí ke zlepšení života na venkově. Základem přitom musí být rodina, která je základem pospolitosti a dobrého fungování obce i celé společnosti.

Jak na to? Prorodinná opatření a aktivity musí být součástí strategie MAS, jinak je nebude možno podpořit z evropských fondů! Ve strategiích by měly být i důležitá prorodinná opatření a aktivity mimo možnosti podpory z evropských fondů. Zdroje bude hledat MAS ve spolupráci s obcemi. Navrhujeme, aby si MAS ustavily pracovní prorodinnou skupinu/podskupinu, a aby si dohodly rodinu jako horizontální kritérium – t.zn., aby při výběru akcí vždy bylo bráno v úvahu, co přináší rodině.

Věcně půjde o 9 oblastí aktivit obcí a MAS: 1.prorodinně zaměřené školní vzdělávání; 2.prorodinně zaměřené poradenství a občanské poradny; 3. čtenářská gramotnost; 4. finanční gramotnost; 5.projekty dětí a mládeže, u nejmenších dětí vznikající za účasti rodičů; 6.slaďování rodinných a profesních zájmů; 7. aktivní politika zaměstnanosti a sociální podnikání; 8. aktivní stárnutí a péče o seniory a 9. sociálně vyloučené skupiny.

Vlastní podíl Podíl státu bude ve všech operačních programech (OP) omezován. Dotace se budou podle charakteru a příjemce pohybovat od 50 % (u podnikatelů) do 90 % (obce, neziskovky). Podpora prostřednictvím MAS (CLLD) povede v obcích a městech do 25 tis. obyvatel ke zvýšení její efektivnosti bezprostřední kontrolou obcemi, které budou vlastním podílem podporovat "malé" akce a aktivity (např. do 5 mil. Kč) podle místní situace v souladu se strategií CLLD. Obec, příp. svazek obcí, bude např. nositelem "měkkého projektu" na cílené prorodinné poradenství, jejíž zajišťování si objedná u neziskovky. Na základě smlouvy zaplatí 100 % nákladů, v rámci projektu z EU dostane 90 %. Nezisková organizace si takto bude vytvářet část vlastních zdrojů pro individuální projekty, financované nad rámec působnosti nebo mimo strukturu MAS.

Prorodinně zaměřené školní vzdělávání Podpora prorodinné výchovy bude možná v OP Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV) v rámci prioritní osy (PO) 3, investiční priority (IP) 1, specifickém cíli (SC) 1 a v rámci PO 3, IP 2, SC 1 - mateřské školy. OP VVV však dosud nepočítá s podporou v rámci CLLD, budou možné jen individuální projekty škol, popřípadě společné projekty více škol (např. s využitím tzv. šablon). Etická výchova, která by měla být součástí prorodinné výchovy, není podle MŠMT samostatným tématem OP VVV. Podpora by byla případně možná např. v rámci podpory rozvoje občanských a sociálních kompetencí či existujících finančních možností škol a obcí z jejich vlastního podnětu nebo na podnět pracovních skupin MAS. Nutno provázat činnost MAS s přípravou školských koncepcí, připravovaných v rámci tzv. meziobecní spolupráce (ve 116 z 206 ORP působí jediná MAS*). *) strategii-mas-a-projektu-meziobecni-spoluprace.aspxhttp:// strategii-mas-a-projektu-meziobecni-spoluprace.aspx

Poradenství a občanské poradny Neziskové organizace, zabývající se touto problematikou, byly podporovány již v tomto období v rámci individuálních projektů (podle zkušeností z terénu se více než 60 % porad týkalo zadlužení) většinou bez přímého vlivu obcí. Pokrytí území je třeba vyhodnotit a promyslet jak při přípravě strategií MAS v odpovídajících pracovních skupinách nebo podskupinách, popř. v sociálních koncepcích, připravovaných paralelně v rámci meziobecní spolupráce. Promyslet je také třeba jejich větší prorodinné zaměření – jako předcházení rozvodů, psychologická a hlubší právní podpora v konkrétních kauzách, spolupráce s mateřskými a rodinnými centry a církvemi na území MAS/ORP. Zájem obcí nebo MAS na zlepšení situace se může projevit malým finančním příspěvkem obci nebo svazku obcí, které na sebe vezmou zodpovědnost za přípravu konkrétně cíleného " " měkkého " projektu, financovatelného v rámci CLLD.

Čtenářská gramotnost Pokud budou místní knihovny spolupracovat se školou, je možné podpořit z OP VVV (ze stanoviska MŠMT). Možná by byla i podpora z OP Zaměstnanost u projektů zaměřených na sociální začleňování a rodinu, a to i v rámci CLLD. V každém případě je vhodné jejich představitele (jsou většinou členové SKIP ČR) vtáhnout do činností pracovních skupin a spolu s obcemi podporovat jak jejich prorodinné aktivity, tak je povzbuzovat v jejich činnosti. SKIP ČR (Svaz knihovníků a informačních pracovníků) připravil i v minulosti řadu zajímavých projektů, přesahujících působnost knihoven, na něž je možné navázat.

Finanční gramotnost CLLD může umožnit rychlé rozšíření tohoto vzdělávání do základních škol, pro něž sice existuje metodický pokyn MŠMT (viz ale venkovské školy většinou nemají pro výuku učitele s potřebnou aprobací, peníze na jejich mzdy nebo volno v rozvrhu hodin. Tyto školy by si mohly prostřednictvím MAS požádat o dotaci z OP Zaměstnanost, což by je motivovalo k tomu, aby tyto překážky odstranily. Školitele by mohly využít z již existujících organizací s potřebnou certifikací, které vznikly v průběhu tohoto bruselského plánovacího období. Podobně by mohly jak komunitně otevřené školy, tak obce realizovat projekty ke vzdělávání dospělých, cílené na konkrétní obyvatele obcí na rozdíl od méně efektivního plošného školení, cílené na jakékoliv uchazeče o práci (viz např. výzva č. 50 MPSV). To platí i pro celoživotní vzdělávání, orientované na potřeby zaměstnavatelů v regionu MAS. Podle MŠMT mohou být i z OP VVV podpořeny školy, které potřebnou výuku zajistí samy, jako součást intervencí v PO 3 (IP 1, SC 1), nebo jako součást rozvoje matematické gramotnosti. Jako samostatné téma nebude v OP VVV podpořeno, protože je již nyní součástí Rámcových vzdělávacích programů.

Projekty dětí a mládeže Tyto projekty mají s CLLD společný vznik v rámci komunitního plánování dětí (u nejmenších za účasti rodičů) a mládeže. Věcně odpovídají současným dotacím z podprogramu MMR Podpora obnovy a rozvoje venkova, DT č. 2 – Podpora zapojení dětí a mládeže do komunitního života v obci s tímto zaměřením: - obnova a údržba venkovské zástavby a občanské vybavenosti (např. školy, předškolní zařízení, kulturní zařízení), - úprava veřejných prostranství, - obnova a zřizování veřejné zeleně, - rekonstrukce nebo vybudování zařízení pro volnočasové aktivity (hřiště, klubovny, cyklostezky, bruslařské dráhy, naučné stezky apod.). Účastníkem mohou být obce do 3000 obyv. nebo svazky obcí, pokud mají schválený strategický rozvojový dokument. Bohužel současný Integrovaný regionální operační program (IROP), kterému mají tyto projekty zaměřením nejblíže, s nimi takto neuvažuje. S MŠMT je nutné jednat o řešení v rámci OP VVV nebo dosažení shody s MMR o podpoře investic pro volnočasové aktivity z IROP – osa CLLD. Možnosti podpor jsou v rámci krajských programů obnovy/rozvoje venkova.

Slaďování rodinných a profesních zájmů I V rámci strategie MAS (SCLLD)/školské koncepce meziobecní spolupráce budou posouzeny možnosti mateřských školek a jeslí a vyhodnoceno, zda každá obec může zajistit umístění místně odhadovaného počtu dětí (u MŠ všech dětí, jejichž rodiče o to požádají) a navržena opatření k řešení tohoto problému včetně alternativních řešení (dětské skupiny, lesní školky atp.). Zvýšení kapacit MŠ bude podpořeno z IROP v gesci MMR ve spolupráci s MŠMT - půjde o větší individuální projekty a o menší projekty z osy CLLD v rámci IROP (do cca 5 mil. Kč). Podpora pedagogů MŠ a vybavení MŠ (např. pro Montessori školky), budou řešeny z OP VVV v rámci PO 3 (IP2, SC1). MPSV v rámci dohody o realizaci SCLLD rozhodne o konkrétní částce pro celé 7 leté plánovací období, v jejímž rámci budou jednotlivé MAS vyhlašovat výzvy, týkající se zejména dětských skupin (mimo působnost MŠMT), které časově rozvrhnou tak, aby umožnily obcím připravit si své finanční podíly a využití místních dodavatelských kapacit.

Slaďování rodinných a profesních zájmů II V rámci CLLD budou podpořeny menší projekty obcí a soukromých podniků tak, aby bylo nastartováno využívání flexibilní pracovní doby pro rodiče, pečující o děti, invalidní nebo staré členy rodiny. Tato podpora nebude velká (její výši stanoví řídící orgán OP Zaměstnanost, tedy MPSV v rámci dohody o realizaci SCLLD), ale o to konkrétnější a efektivnější - příklady hodné následování budou podporovány místními autoritami. Tak se rychleji vytvoří potřebná atmosféra, překonávající závist ostatních zaměstnanců. Na venkov může dopadat i podpora individuálních projektů větších zaměstnavatelů. Do této oblasti lze přiřadit i podporu mateřských a rodinných center, která by měla být realizovatelná jak v rámci CLLD, tak individuálními projekty (např. v rámci jimi utvořených sítí).

Aktivní politika zaměstnanosti a sociální podnikání I Již v tomto období se některé MAS a obce (viz Výběr projektů místních akčních skupin v rámci OPLZZ v období na věnovaly přípravě školení, cíleného na konkrétní volné pracovní pozice v jejich území. CLLD v místě umožňuje daleko operativněji a efektivněji naplňovat tento úkol, než centrálně prostřednictvím různých agentur. Výzvy MAS budou směrovány na již existující a v tomto směru certifikované organizace. Příjemcem dotací mohou být i jednotlivé obce, jejich svazky nebo např. komunitní školy. Komunitní školy mohou působit i v segmentu celoživotního učení. V rámci OP VVV bude podpořena otevřenost škol a spolupráce s komunitou. Z tohoto OP ale možné podpořit vzdělávání dospělých obecně – toto téma bude možné pro určité cílové skupiny uplatnit v OP Zaměstnanost. MAS mohou iniciovat vznik sociálních podniků nebo alespoň v prvém kroku pro to vytvořit prostor ve svých strategiích (za využití zkušeností z výzvy č. 30 MPSV z tohoto plánovacího období).

Aktivní politika zaměstnanosti a sociální podnikání II S pomocí projektů, podporovaných v rámci MAS můžeme v každém regionu MAS utvořit pracovní příležitosti, jako okamžitou nabídku těm, kteří ztratili práci. Obce nebo vhodné podniky vždy někde něco staví, sází nebo i provozují, při čemž by mohly někoho zaměstnat. Takové možnosti nemusí být v každé obci, jde jen o to zkoordinovat na území CLLD takové aktivity otvíráním vhodných projektů (a předchozím vypisováním výzev v rámci MAS) v plynulé časové řadě. Příkladem může být "hladová zeď" např. v podobě vysazení aleje či biokoridoru, která nemusí být vždy v regionu z hlediska samotného životního prostředí prioritní, přinese práci méně kvalifikovaným místním lidem (nejlépe mladým - viz strmý nárůst nezaměstnanosti věkové skupiny let v OP Zaměstnanost). To co nepůjde podpořit v rámci CLLD z OP Životní prostředí, může být podpořeno z CLLD v rámci OP Zaměstnanost ať už přímo na konkrétní akci (třeba opravu cesty, která nejde podpořit z OP ŽP) nebo prostřednictvím účelově vzniklého sociálního podniku.

Aktivní politika zaměstnanosti a sociální podnikání III MAS mohou obdobně postupovat i tam, kde je výstavba místně koncentrovaná, jako např. při regeneraci městských či venkovských památkových rezervací a zón. Mohou při komunitním plánování strategií MAS utvořit speciální pracovní skupiny/podskupiny a připravit nebo novelizovat komunitním způsobem programy regenerace a zařadit je do strategie MAS. Tak mohou dosáhnout toho, že se kombinovanou podporou z evropských prostředků, státu a města a soukromníků podaří opravit domy a provozovny (ve spojení se zaměstnáním dalších lidí a podporou z OP Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost - OP PIK), řešit sociální bydlení, úspory energií, vystavět parkoviště atp. (s podporou z IROP) a tato města skutečně oživit. Venkovu nebo přesněji jeho zedníkům a dalším řemeslníkům i méně kvalifikovaným lidem to přinese dosažitelnou práci.

Aktivní stárnutí a péče o seniory V rámci strategie MAS může být připravena rozvaha o finančních nárocích "měkkých" projektů na "Virtuální univerzitu třetího věku", programově připravenou Zemědělskou univerzitou v Praze a provozovanou již v tomto plánovacím období v "komunitních" školách s využitím výpočetní techniky, získané v rámci projektů škol. Rámcově určené prostředky na tyto aktivity v dohodách MAS s MPSV bude již samostatně rozdělovat MAS. Obdobně se může MAS v rámci CLLD zapojit i do dalších finančně méně náročných projektů v oblasti sociální péče, kde budou příjemci její poskytovatelé. Větší efektivnost bude dána znalostí místních podmínek a bezprostřední kontrolou výsledků projektů. Ve strategii MAS by se měly objevit i velké individuální projekty domů s pečovatelskou službou, stacionářů, azylových domů, hospicové péče atp. s cílem podnítit MPSV k vypisování takto cílených výzev. Specifickou problematiku, pro které OP Zaměstnanost vytváří určitý prostor, je přechod od zdravotní k sociální péči vč. psychiatrických léčeben, péče o staré lidi, postihnuté Alzheimerovou chorobou atp.

Sociálně vyloučené skupiny Odborný aparát MAS může efektivně suplovat roli vládní Agentury pro začleňování ve venkovských oblastech, kde není taková kumulace romské populace. V jejím rámci lze využít jejího know- how*), potřebuje však k tomu stejně jako agentura možnost pružného rozhodování o zaměření výzev v daném rámci, který určí řídící orgán v dohodách o realizaci SCLLD s MAS. V OP VVV v rámci tzv. "podpůrných a vyrovnávacích opatření" bude možné podpořit asistenty pedagogů ve školách. Tam, kde se vyskytují sociálně vyloučené skupiny nebo chudoba, zejména když postihne mladou generaci, je nutno řešit sociální bydlení. *) viz - Příručka pro obce 2012 (sešity Sociální služby, Bydlení, Zaměstnanost, Vzdělávání, rodina a sociálně-právní ochrana dítěte, Bezpečnost a prevence kriminality, Dluhy) - Prostupné zaměstnávání (Manuál dobrých praxí 2014) - Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek (Manuál dobrých praxí 2014)

Děkuji za pozornost. Ing. arch. Jan Florian člen předsednictva Spolku pro obnovu venkova ČR mobil