Modelování šíření hluku Kateřina Růžičková. České hygienické morny Nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací č. 148/2006.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Advertisements

Měření hluku z dopravy v ulicích Nová, Komenského v Hranicích
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Mapové podklady Základní zdroj map – (geoportál)
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
Písemka č. II.  jméno, kruh, varianta 1, 2  Odpověď – 1 a b, 2 b, 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
Vliv dopravy na životní prostředí z hlediska tvorby hluku a vibrací
§ Nařízení vlády č. 350/2002 Sb.. kterým se stanoví imisní limity a podmínky a způsob sledování, posuzování, hodnocení a řízení kvality ovzduší.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
DOPRAVA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Jak doprava zatěžuje životní prostředí
Snižování hluku ze silniční dopravy
Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Divize: Dopravní infrastruktura a životní prostředí.
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
MUDr. Eva Rychlíková Zdravotní ústav se sídlem v Kolíně Prostředí kolem nás.
VLIV HLUKU NA ZDRAVÍ Tomáš Baďura ARI.
Legislativní rámec ochrany zdraví obyvatel před hlukem MUDr. Michael Vít, Ph.D. hlavní hygienik ČR.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje se sídlem v Ostravě
NRL pro měření a posuzování hluku v komunálním prostředí
Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje se sídlem v Ostravě
Strategické hlukové mapování
Strategické hlukové mapování v ČR
Dopravní a liniové stavby
Ing. Helena Beránková Oddělení územního plánování a hluku Odbor hygieny obecné a komunální Telefon: Na Bělidle 7,
DOPRAVA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Akustický seminář – ŘSD ČR
Požadavky na vypracování rozptylových studií
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
Kvantifikace externích nákladů z jízdy nákladního vozidla na zpoplatněných a objízdných trasách Vojtěch Máca Centrum pro otázky životního prostředí UK.
Doprava a životní prostředí
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Silniční doprava.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Žilová, Stoklasová, Pavlíková 3.O
Trasování lesních cest
Ochrana životního prostředí při vybraných činnostech.
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
Hlasitost zvuku, hluk a ochrana před ním
Řešení staré hlukové zátěže z pohledu ŘSD ČR
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Úvod do pozemních komunikací
Prevence v právu životního prostředí Jana Dudová.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a Emise z dopravy Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
Životní prostředí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a Ochrana životního prostředí Podklad ke cvičení Převzato a upraveno.
Větrání podzemních staveb. Rozdělení větrání Během výstavby –přirozené –nucené foukací sací kombinované Během užívání podzemního díla –provozní přirozené.
Mgr. Aleš Peřina, Ph. D.. Fyziologie slyšení Fyzikální podstata hluku Zvuk mechanické kmitání pružného prostředí Hz (Hertz): počet kmitů za sekundu Frekvenční.
Hlukové mapy Historie, výpočty a vizualizace Petr Duda.
Vypracovala: Alena Šarmanová Předmět: Říční inženýrství a morfologie
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
© doc. Ing. Zdeněk Folta, Ph.D.
Speciální izolace BJ13.
Rozpočtování - Inženýrských staveb
Lucie Mališová 1. ročník N GK-KART
Aktuální novely hlukové legislativy ve vztahu k záměrům těžby a EIA
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Alkohol v silničním provozu plk. Ing. Tomáš LERCH
Rozpočtování - Inženýrských staveb
Propojení modelu AEOLIUS a GIS
Prázdniny bezpečnější – NÁKLADNÍ DOPRAVA
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Vážení vozidel za jízdy WIM
Pozitivní ekologické dopady projektu
Transkript prezentace:

Modelování šíření hluku Kateřina Růžičková

České hygienické morny Nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací č. 148/2006 Sb: –V obytné zástavbě 50 dB ve dne a 40 dB v noci (+ další korekce) –Pracoviště –Stavby –Ve volné přírodě (není stanovena?) Škodlivá hranice – 85 dB (pro psychologické účinky i např. 50 bB)

Směrnice EU 2002/49/ES Cíle: – Hodnocení, prevence a omezení škodlivých, či obtěžujících účinků hluku ve venkovním prostředí – Zajištění jednotných postupů v dlouhodobém snižování hluku v EU Postupy: – Identifikace a kvantifikace akustické situace a řízení budoucího vývoje – Strategické hlukové mapy – Navazující akční hlukové plány

Strategická hluková mapa – Modelové zjištění akustické situace v okolí vybraných zdrojů hluku – K definovanému datu – Zahrnuta jsou i všechny realizovaná protihluková opatření – Tvoří základní podkladový dokument pro akční hlukový plán (opatření)

Hlukové studie Podklad pro: územní, stavební nebo kolaudační řízení posuzování vlivu na životní prostředí (EIA integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC)

Hluk Hluk = škodlivé, zdraví nebezpečné zvuky Z vuk = změna tlaku Ekvivalentní hladina hluku Fiktivní ustálená hladina akustického tlaku, která má stejné účinky na člověka během sledovaného časového úseku, jako proměnlivá hladina akustického tlaku za stejný čas

Fyzikální podstata šíření zvuku Šíření od bodových a liniových zdrojů zvuku (dopravních prostředků) Pokles hladiny zvuku v prostoru ● v otevřeném prostoru klesá hladina hluku o 6 dB při každém zdvojnásobení vzdálenosti od zdroje hluku Útlumy zvuku ve venkovním prostředí

Útlumy Vlivem: Druhu pokryvu terénu – odrazivý terén – pohltivý terén P řekážek – terén – budovy – vzrostlá zeleň Odrazy – na fasádách budov

Zdroj hluku - Doprava Závisí na: ● vzdálenost od osy vozovky ● rychlost osobních automobilů ● počet osobních automobilů, které projedou sledovaným úsekem za hodinu ● rychlost nákladních automobilů ● počet nákladních automobilů, které projedou sledovaným úsekem za hodinu

Zdroj hluku - Doprava vý počet ekvivalentní hladiny hluku pro daný úsek dynamická segmentace

Receptory

Síť z droj-receptor

Určení dráhy zvuku Dráhy: - okolo budov - nad budovami

Metodický pokyn - stanovení hlukové zátěže z dopravy v ČR Centrum dopravního výzkumu Brno, 2005 Pro stanovení počtu obyvatel exponovaných hlukem silniční dopravy v intravilánech i extravilánech sídel 1. Informace o akustické situace v okolí dopravní trasy 2. Informace o počtech obyvatel, kteří jsou v posuzovaném území exponovaní hlukem silniční dopravy

Metodický pokyn... L x = 10lgF 1 F 2 F 3 – 10,1 L x - Základní ekvivalentní hladina akustického tlaku A v posuzovaném bodě F 2 – faktor podélného sklonu nivelety (tabulka) F 3 – faktor druhu krytu vozovky (tabulka)

Metodický pokyn... nOAd - denní průměrná hodinová intenzita dopravy osobních vozidel FvOA - funkce závislosti ekvivalentní hladiny akustického tlaku dopravního proudu osobních vozidel na rychlosti dopravního proudu LOA - hladina akustického tlaku A osobních vozidel pro výpočtový rok; hodnota LOA je dána tabulkou NA – pro nákladní vozidla

Metodický pokyn... Korekce L x : šířku komunikace (v dB) délku úseku komunikace (v dB) útlum hluku nízkou zástavbou (v dB) útlum hluku překážkou nebo konfigurací terénu (v dB) vliv přilehlé souvislé zástavby (v dB) narušování plynulosti dopravního proudu (v dB) vliv zeleně (v dB) meteorologickou situaci

Metodický pokyn... Výsledná L aeq : L j - L x po korekcích n - počet úseků komunikace

Modely Hluk+ SoundPLAN - venkovní i vnitřní prostory LimA CadnaA ODEON – vnitřní akustika Metodiky: Önorm (rakouská metodika) Shall03 (německá metodika)

Hluk+ Pro venkovní prostory Zdroje - pozemní doprava, průmyslové zdroje Třírozměrné modelování terénu (z vrstevnic i dalších objektů) Pro Windows

Hluk+

Šíření hluku větrného zdroje Náhrada prostředí hemisférou s homogenními vlastnostmi Hlasitost hluku dle vzorce: R - vzdálenost od zdroje hluku α - součinitel absorpce, přijímaný pro suchý vzduch α=0.005 dBm-1 (zdroj hluku je považován za bodový) +infrazvuky vetrne-elektrarny&catid=41%3Aenergetika&Itemid=66&limitstart=1

Hluky, typické pro větrný zdroj elektrarny&catid=41%3Aenergetika&Itemid=66&limitstart=1

Literatura UK: Projekt Kvantifikace externích nákladů dopravy v podmínkách ČR Cholava, R. Modelování dopravního hluku. luk.pdf luk.pdf