Indi e. přidat mapu obrázky Indie Přírodní podmínky a zemědělství Indoevropané Indický poloostrov je díky horám a mořím, které ho obklopují, oddělen.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Víc než 60% obyvatel světa žije v Asii Hustota obyvatel – nerovnoměrná  nejvíc Čína, Japonsko, údolí Gangy, ostrov Jáva  „mraveniště lidstva“  nejmíň.
Advertisements

Konstantin a Metoděj Jazykový přínos – písmo Seminární práce do předmětu Společensko – vědního semináře Eva Vítková Gymnázium Boskovice 2012.
VY_32_INOVACE_Lul_III_01 Egypt Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Barbora Šímová Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.32_Minojska_mykenska_kultura.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Ing. Jaromír Šmíd Název : VY_32_INOVACE_01_Počátky.
Věta se skládá ze slov Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorMgr. Marie Hanzlíková Datum NázevVY_32_INOVACE_15_Slovní.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování staroorientálních států Název sady: Staroorientální.
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Č í n a Velmoc 22. století. Č í n a Velmoc 22. století.
EGEJSKÁ OBLAST.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Česká republika Obyvatelstvo
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.61_Mezopotamie Datum:
INDIE VE STAROVĚKU s. 137.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Germáni – Evropa v době římské DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Dvacáté století – vznik Československa a jeho meziválečný vývoj
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Doba železná VY_32_INOVACE_2_DĚJEPIS_4_DOBA ŽELEZNÁ
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_3-35_ OpakovánÍ Starověká Palestina, INDIE, Čína.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Egypt VY_32_INOVACE_D Šablona
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Naše vlast Anotace: Materiál je určen k výuce věd ve 3. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se státními symboly ČR, s polohou ČR v rámci Evropy a s našimi nejbližšími.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
EGEJSKÁ OBLAST.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_1-35_Starověká Čína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
SPS-DK-P003-Hinduismus HINDUISMUS.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
Indie Uč. str
Čína Uč
STAROVĚKÉ ŘECKO.
VRCHOLNÝ A POZDNÍ STŘEDOVĚK
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Skrytý poklad Sibiře Kamenný les na Leně 1.
Skrytý poklad Sibiře Kamenný les na Leně 1.
REGIONY ČESKÉ REPUBLIKY
Skrytý poklad Sibiře Kamenný les na Leně 1.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
STAROVĚKÉ ŘECKO.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Transkript prezentace:

Indi e

přidat mapu obrázky Indie

Přírodní podmínky a zemědělství Indoevropané Indický poloostrov je díky horám a mořím, které ho obklopují, oddělen od okolního světa → samostatný kulturní a politický vývoj pohoří Himaláje chrání toto území před suchými větry z Tibetu a zachytají větry přinášející deště, které působí hojnost srážek v Himalájích pramení největší indické řeky – Indus, Ganga, Brahmaputra = vhodné podmínky pro zemědělství i pro říční dopravu

Přírodní podmínky a zemědělství znalost zemědělství do Indie z Mezopotámie využívání pravidelných záplav velkých řek pěstovali obilí (pšenice, ječmen), sezam, bavlnu, rýži, luštěniny chovali koně, ovce a hovězí dobytek domestikovali slona indického – práce, válečná zvířata kráva pro svou užitečnost posvátnou brzy místo rádla pluh vlákna bavlny materiálem pro výrobu látek

Otázky Jaké řeky a pohoří jsou v Indii a co pro ni znamenají? Odkud se do Indie dostala znalost zemědělství? Jaké plodiny a zvířata pěstovali a chovala? Které zvíře je pro Indy posvátné a proč? Indové si užitečné krávy váží natolik, že pokládají za nepřípustné takové zvíře uhodit, natož zabít a sníst Znáte jiné příklady toho, že některý národ odmítá jíst maso určitého živočicha? Víte z jakého důvodu?

Státní útvary v Indii vyspělá města v povodí Indu od 3. tis. př. n. l. stavěna podle plánu – pravoúhlé ulice a dělila se na dvě části – vyvýšený hrad (citadela - útočiště pro případ napadení nepřítelem) a podhradí (vlastní město) kolem 1500 př. n. l. – vývoj měst násilně přerušen vpádem indoevropských árijských kmenů → podmanily domorodé obyvatelstvo a vytvořily stát na severovýchodě Indie v povodí řeky Gangy

Státní útvary v Indii stát založený árijskými kmeny byl dlouhou dobu jediným větším státním útvarem na tomto území ve 4. st. př. n. l. ze západu pronikl Alexandr Makedonský – neměl v cestě žádný silný stát, který by ho dokázal zastavit díky jeho vpádu Indii otevřeny obchodní cesty na západ obchod: bavlněné, vlněné a lněné látky, drahokamy

Árjové a Árijci Indoevropané, kteří vtrhli do Indie = Árjové (= vznešený, urozený) pokládali se za lepší lidi, než byli domorodci názvu zneužili ve 30. a 40. letech 20. st. němečtí nacisté, kteří prosazovali nevědeckou teorii, že některé národy nebo rasy jsou lepší a jiné horší za nejlepší pokládali tu svoji – „čistokrevní Němci“ = Árijci rasismus = teorie, které posuzují člověka podle nepodstatných znaků (barva pleti, očí, tvar lebky apod.) rozumní lidé takovým názorům nepřikládají žádnou váhu, naopak se proti nim snaží bojovat

Pravda x lež Árijci jsou původní indické obyvatelstvo. První města se v Indii objevila ve 3. tis. př. n. l. Indická města nejsou ničím zajímavá. Původní indické obyvatelstvo mělo dobré vztahy s nově příchozími árijskými kmeny. Árjové vytvořili stát na severovýchodě Indie v povodí řeky Gangy. Alexandr Makedonský ve 4. st. př. n. l. pronikl do Indie. Vpád Alexandra Makedonského znamenal pro Indii jen bolest a utrpení.

Říše krále Ašóky po odchodu Alexandrových vojsk vznikla v Indii velká centralizovaná říše nejvýznamnějším panovníkem král Ašóka – vládl ve 3. st. př. n. l. moudrý král, který se snažil vládnout bez užití násilí – válečná tažení zemi vyčerpávají = lidé zbytečně umírají, muži ve válce nemohou pracovat Ašóka se zabýval dobročinnou a prospěšnou činností – zřizoval nemocnice (i pro zvířata), nechával sázet léčivé rostliny tam, kde jich byl nedostatek a podporoval stavební činnost

Říše krále Ašóky svoje výnosy nechal tesat do sloupů zdobených lvy, které byly rozmístěny po celém území říše → tak zajistil, že se o jeho nařízeních dozvěděli lidé ve všech koutech království heslo z Ašókových sloupů – „Jen pravda vítězí“ říše v Indii zažila mnoho královských rodů a mnoho otřesů, ale zanikla až v 6. st. n. l. v důsledku útoků kočovných Hunů

Náboženství nejrozšířenějším náboženstvím v Indii byl hinduismus hinduisté uctívají mnoho bohů, z nichž nejdůležitější jsou Brahma (stvořitel), Višnu (udržovatel) a Šiva (ničitel a znovustvořitel) hinduisté věří v narození duše zemřelého v jiném těle (= reinkarnace) podle toho, jak člověk svůj život prožil, narodí se příště buď v lepším, nebo v horším postavení oblíbeným náboženským a myšlenkovým směrem byl také buddhismus – cílem odvrátit se od pozemského světa plného utrpení a dosáhnout stavu úplné blaženosti (= nirvány), k čemuž slouží především rozjímání (= meditace) referát Buddha

Doplňte V Indii vznikla centralizovaná říše ve ……………………. Indie zanikla v …………….. kvůli …………………………….. Král Ašóka vládl …………………, protože ………………….. Král Ašóka se hodně zabýval ………………………………… Nejrozšířenější náboženství v Indii je …………………… Nejdůležitější bohové hinduismu jsou ……… ……………………………………………………………………… Hinduisté věří v reinkarnaci, což je ……………………….. Oblíbeným náboženským a myšlenkovým směrem byl také ……………………………………..

Kultura ve starověké Indii - Indická společnost s příchodem árijských kmenů do Indie vznikly společenské vrstvy – varny varny od sebe přísně oddělené – zákaz uzavírání sňatků příslušnost k varně od narození do smrti původní domorodé obyvatelstvo bylo zařazeno v nejnižší varně a jeho postavení se téměř rovnalo postavení otroků v antickém Řecku či Římě - Šúdrové Árjové – nejvyšší: kněží a vzdělanci - Bráhmani -2. velmožové, náčelníci, válečníci - Kšatrijové -3. zemědělci, obchodníci, řemeslníci - Vaišjové

Jazyk, písmo a literatura Árjové byli Indoevropané – proto s nimi do Indie indoevropské jazyky, např. hindština písmo znali obyvatelé Indie už před příchodem Indoevropanů ve 3. tis. př. n. l., ale dosud není rozluštěno písmo se postupně vyvíjelo od 3. st. př. n. l. existuje v Indii několik druhů písma, které se používají dodnes – hláskové

Jazyk, písmo a literatura nejstarší literární památky = védy – Árjové do nich ukládali své vědomosti a pověsti v době, kdy přicházeli do Indie dochovalo se mnoho náboženských knih, pověstí, bájí o mytologických hrdinech nejstarším literárním jazykem v Indii se stal sanskrt (indoevropský) jeho znalost pomáhá vědcům při bádání nad vývojem indoevropských jazyků

Otázky Jak vypadala indická společnosti? Kdy vzniklo v Indii písmo? Jaký typ písma to je? Co jsou to védy? Jak se nazývá nejstarší literární jazyk v Indii? Dochovaly se nějaké písemnosti?

Romové str. 140 – čtení Odkud pocházejí Romové? Proč se jim říkalo Cikáni? Známe i jiný případ označování národa od obyvatel území, kam přišli?

Věda v Indii měla vysokou úroveň matematika a astronomie mnoho set let před Evropany vypočítali Indové tzv. Ludolfovo číslo (∏ - pí – 3,14159…), důležité pro výpočty týkající se kružnice, kruhu a koule desetinná soustava – jako první počítali s nulou vypočítali přesnou délku slunečního roku (365, dne) a objevili, že Země se točí kolem své osy a zatmění Měsíce vzniká dopadem stínu Země

Otázky Které vědy byly v Indii nejvíce rozvinuty a jaké důležité objevy Indové učinili? Měli takové vědomosti i příslušníci jiných národů, o kterých jsme se učili?

Skupinová práce 1.Jaké neobvyklé zvíře Indové domestikovali? 2.Které maso Indové nejedí a proč? 3.Jaké pohoří se nachází v Indii? 4.Které řeky protékají Indií? 5.K čemu jsou v Indii řeky? 6.Odkud se rozšířila do Indie znalost zemědělství? 7.Jaké rostliny pěstovali? 8.Jaké živočichy chovali? 9.Z čeho hlavně vyráběli látky? 10.Kdy se v Indii objevila první vyspělá města? 11.Co je na indických městech zajímavé? 12.Jak se indická města dělila? 13.Které kmeny a kdy násilně vpadly do Indie? 14.Kdy pronikl Alexandr Makedonský do Indie a co to znamenalo? 15.S čím Indie obchodovala? 16.Jak se jmenuje nejvýznamnější panovník Indie? 17.Jak vypadala Ašókova vláda? 18.Kdy zanikla Indie? 19.Jaké náboženství je v Indii nejrozšířenější? 20.Jaké je druhé nejrozšířenější? 21.Co to jsou varny? 22.Ve které varně bylo původní domorodé obyvatelstvo? 23.Jak byla dál společnost rozdělena? 24.Jaký typ písma Indové využívají? 25.Jak se nazývají nejstarší literární památky Indie? 26.Jak se nazývá nejstarší literární jazyk? 27.Které vědy se v Indii rozvíjeli? 28.Se kterými objevy Indové přišli?