Zámořské objevy Kosová Jitka. Příčiny cest Dnes – cestujeme za dobrodružstvím, zábavou či odpočinkem Dříve – ekonomické důvody: 1) nedostatek surovin.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
To je všeobecně známý fakt, ale………….
Advertisements

Číslo a název šablony klíčové aktivity
Mgr. Lenka Venclová 7.ročník
Historie námořnictví.
Lidé a čas 1) DÁVNÁ MINULOST.
III/2 XV A
Vznik španělského království
Zámořské objevy Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Opakování z minulé hodiny:
Vývoj politické mapy světa
Registrační číslo projektu:
Dějiny významných států a národů v Evropě IV
Zeměpisné objevy v 17. a 18. století
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Snímek 1-15 – 10 min ZÁMOŘSKÉ OBJEVY
Země a zeměpis.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
AUSTRÁLIE Objevování Austrálie.
Registrační číslo projektu
AMERIKA.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 8.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Zámořské objevy objevení Ameriky.
Zámořské objevy.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_23-01 Zámořské objevy 1/ Obecná východiska.
Planeta Země Zeměpis VY_32_INOVACE_444, 23. sada, Z3 ANOTACE
Zámořské objevy 15. století
Zámořské objevy.
Objevné plavby DS: kap. 17 a 18, ss. 108 – 122.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
A JEJICH DŮSLEDKY PRO EVROPU
Objevné cesty a mořeplavectví
Vliv náboženství na chápání světa Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek.
Objevné plavby 7. ročník.
Kryštof Kolumbus Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Zámořské objevy Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o zámořských objevech.
Kryštof Kolumbus – objevení Ameriky
Kryštof Kolumbus Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
Mořeplavec a kolonizátor.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Objevné plavby Název sady: Pozdní středověk a počátky.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování zámořských objevů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 1-9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Slavní mořeplavci a objevitelé
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_11_Objevné plavby Téma: 11A_Dě.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha AUTOR: Marian Hrabovský NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Pravěk a Starověk TEMA: Vývoj společnosti v pravěku a starověku ČÍSLO PROJEKTU:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Kvíz na zámořské objevy Číslo vzdělávacího materiálu: ICT1-20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Globální svět v geopolitické perspektivě.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Šablona III/2 OBJEVNÉ PLAVBY Mgr. Lucie Opltová – 1
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NOVOVĚK Kapitola II. ZÁMOŘSKÉ OBJEVY.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
ZÁMOŘSKÉ OBJEVY Anotace: Prezentace je určena
Mgr. Jindřiška Řehořková
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
VY_32_INOVACE_Z Evropa Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název a číslo materiálu:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.14_objevne_plavby Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Zámořské objevy Kosová Jitka

Příčiny cest Dnes – cestujeme za dobrodružstvím, zábavou či odpočinkem Dříve – ekonomické důvody: 1) nedostatek surovin 2) hledání nových obchodních partnerů pro výměnu zboží 3) získání nových plodin/technologií 4) narušení obchodních tras nepřítele

Problémy zámořských plaveb Neměli mapy Nové nemoci Hrozilo potopení lodi Nedostatek zásob Setkání s nepřáteli Nákladnost výprav

Důsledky zámořských objevů kladné Význam pro poznání světa (nová území, obchodní trasy, obchodní partneři, rostliny, zvířata) Objevení vyspělých civilizací – význam pro obchod, nové technologie Objevení nevyspělých civilizací -> rozšíření území, kolonie, bohatství Nové zdroje drahých kovů a surovin – zlevnění

Důsledky zámořských objevů Záporné Nové choroby -> epidemie, redukce populace Otročení nevyspělých národů Rozvoj trhu s otroky z Afriky a Ameriky – ztráta obyvatel Omezení významu Středozemního moře, přesunutí k pobřeží Atlantského oceánu

Významní mořeplavci starověku Egypt 15. – 11. století př. n. l. 1. cesta – 1. Polovina 2. Tisíciletí př. n. l. za účelem objevení části země bohů Většina obyvatel nesvobodných, orientace na zemědělství – nebyli příliš dobří mořeplavci kvůli orientaci Později cesty – převážně kvůli obchodu (nové zboží např. eben, měď (Sinajský poloostrov), cedr (Libanon), slonovina, zlato, zvířata)

Významní mořeplavci starověku Féničané 10. – 9. Století př. n. l. Také orientace na zemědělství, ale vynikající mořeplavci a obchodníci (i prostředníci) Jejich cesty nebyly příliš popsány, byly součástí obchodního tajemství Cestovali kvůli obchodu do Atlantiku i k Británii – suroviny (důležitý byl cín kvůli výrobě bronzu a z něj pak dál zbraní) 945 př. n. l. - výprava do země Offir (bájné země zlata – Pravděpodobně Indie/Somálsko) – popsána v Bibli 606 př. n. l. – Císař Neko II - pokus o proplutí Rudého moře do Indického oceánu, dopluli do Egypta, obepluli mys dobré naděje (což bylo zvláštní, protože technické vybavení v této době nedovolovalo lodím přeplout Kanárský proud mezi Senegalem a Gibraltarem)

Významní mořeplavci starověku Kartágo př. n. l. Složité a drahé námořní výpravy – kvůli získání kolonií, později obchod První plavba kolem roku 500 př. n. l. – flotila 60 lodí, proplula Gibraltarem a kolem Afriky a dopluli ke Guinejskému zálivu, kde našli sopku a lesní muže.

Významní mořeplavci starověku Řecko 7. – 2. Století př. n. l. Cesty kvůli objevování a obchodu (hlavně kvůli potřebě obilí), také kvůli koloniím Cestovali do Středozemního moře, Černého moře a Severní Afriky Dobře zdokumentované výpravy (popis i zajímavosti, co kde viděli) Patří sem i popis cesty od Homéra – Illias a Odysea ze 7. Století př. n. l. Pýtheas z Massilie – 4. Století př. n. l. – výprava kvůli obchodu (cín, jantar). Plavil se průlivem mezi Británií a Irskem a dorazil na Island/Norsko, kde popsal ledovce a nikdy nezapadající slunce. Alexandr Makedonský – výpravy proti Peršanům. Vyhotovil mapy dobytých území a prováděla se přírodovědná pozorování a zakládal města. Shrnutí zeměpisného vědění tehdejší doby s názvem Historia, poté vyhotovil Hérodotos v 5. Století př. n. l.

Významní mořeplavci Středověku Vikingové Kolem roku 1000 n. l. Skupina Evropských národů Navázali na starověké cesty a začali znovu mapovat země za mořem Kolonizovali Island a Grónsko, dopluli až k Severní Americe

Významní mořeplavci Středověku Portugalsko 13. století, chtěli už dříve, ale byli ve válce s Maury Líbila se jim Afrika, chtěli jí zkolonizovat (kvůli růstu poptávky po luxusním zboží, slonovina, zlato a jiné drahé kovy) Vasco de Gama – pokus o obeplutí Afriky Objevení cesty do Indie, poté ustání plaveb kvůli válce s Kastilií

Významní mořeplavci Středověku Španělsko 15. Století (přelom počátku novověku) V tomto období došlo k výraznému technickému pokroku – vylepšení lodí, výměna kormidelního vesla za kormidlo, promyšlený systém stožárů a plachet – rychlejší lodě, zvětšení prostoru lodi, objevení kompasu. Také zájem o kolonie a zboží Kryštof Kolumbus – pokus o objevení nové cesty do Indie (západ) – 1942 doplul do Ameriky, myslel si, že doplul do Indie a vrátil se s tím, že našel novou cestu. Americo Vespuci později přišel na to, že se nejedná o Indii, ale o nový kontinent. Do Ameriky později v roce 1947 doplul také Italský mořeplavec Giovanni Caboto. Vicent Pinzón – objevení Brazílie, kam o tři měsíce později také doplul Portugalský mořeplavec Pedro Alvaréz Cabral a prohlásil ji za majetek Portugalska podle tordesillaské smlouvy o území, kterou mezi sebou Španěsko a Portugalsko uzavřeli roku 1949 (hranice mezi Kapverdami a Antilami.

První plavba kolem světa - Fernão de Magalhães (zahynul při plavbě)– Portugalský mořeplavec plavil se pod Španělskou korunou, flotila 5 lodí vyplula ze Sevilly 10. Srpna 1519, loď Victoria – jediná dokončila plavbu - poprvé bylo možné určit poměrně přesné rozměry země, zároveň se potvrdilo, že země je kulatá

Zdroje REPIN, Leonid. Po stopách slavných mořeplavců. 1. Vydání. Praha: Lidové nakladatelství ISBM: ce/zamorske-objevy ce/zamorske-objevy objevy-2/ objevy-2/ 9sk%C3%A9_objevy#Egyp.C5.A5an.C3.A9

Díky za pozornost