Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně TRAMVAJE V MARIÁNSKÝCH LÁZNÍCH 1902 - 1952 Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Doprava. Doprava Témata prezentace Dopravní muzeum Dresden DVB dopravní podnik Letiště Drážďany Stavba mostu Waldschlösschenbrücke Turistická atrakce.
Advertisements

CZ KVÍZ.
Karlovarská vrchovina okres Karlovy Vary
KARLOVARSKÝ KRAJ.
Provedu vás svými nápady čím se Čechy proslavily. Provedu vás svými nápady čím se Čechy proslavily. Možná se dozvíte i něco nového, navíc. Možná se dozvíte.
Jejich současnost a budoucnost… TRAINREPORT,CDJIRIK 23.Března 2011.
Železniční spojení Praha – Kladno s odbočkou na Letiště Václava Havla
Praha matka měst autor: Honza S. - 9.A.
ZEMĚPIS ZEMĚPIS LÁZEŇSTVÍ v ČR 8. ročník.
Střed Čech Vyhledávejte ve své příruční mapě.
ÚVOD DO ŽELEZNIC.
Z ajímavé BUDOVY a OBJEKTY v BRNĚ První část SOUČASNOST zpracováno - rok 2013.
Karlovarský kraj Krajské město Karlovy Vary Z á kladn í š kola Nový Jič í n, Komensk é ho 68, př í spěvkov á organizace EU – OPVK 1.4. – Inovativně ke.
Česká republika.
Úvod do MHD Trolejbusy: úvod.
Česká republika Horopis IV.
území s léčivými prameny Západní Čechy Vyhledávejte v příruční mapě.
Mgr. Hana hoberlová, ZŠ Rajhrad
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Doporučené zdroje pro studium předmětu "Trakční vozidla MHD"
1. kolo 7.ročník
EgroNet. Co je EgroNet  Projekt výstavy Expo 2000 v Hannoveru  Systém příměstské osobní dopravy  Spojuje Karlovarský kraj, Bavorsko, Duryňsko a Sasko.
KARLOVARSKÝ KRAJ.
Karlovarský kraj Kraj horké vody Třída:9.A
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Jaroslava Jašová Název materiálu:VY_32_INOVACE_D Kladruby.
Městská hromadná doprava v Ústí nad Labem
Plánování a organizace veřejné dopravy
LOKOMOTIVY A ŽELEZNICE
Krušné hory Smrčiny Chebská pánev Sokolovská pánev Doupovské hory Slavkovský les Český les.
Michal Petřík, Petr Poremski, Daniela Uhrovičová, Ondřej Šimečka
Ahoj, jsem Vítkovický zámek a provedu Vás svou historií.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Karlovarský k kk kraj. Mapa,vlajka a znak Obecné informace krajské město: Karlovy Vary rozloha: 3314 km² počet obyvatel: hustota zalidnění: 92.
Železniční doprava Funkčnost – vize - budoucnost Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.1.5 Města Karlovarského kraje Téma: Česká republika jako součást.
K ARLOVARSKÝ KRAJ – LÁZNĚ, KTERÉ ZNÁ CELÝ SVĚT VY_32_I NOVACE _11KR-7 Mgr.Lenka Krčmářová ZŠ a MŠ Nedašov.
Karlovy Vary Prezentace 2016 – 07 Foto a text Zdeněk Kačena Ruční posun obrázků.
Zaniklé tramvajové provozy ČR – České Budějovice TRAMVAJE V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Zaniklé tramvajové provozy – České Budějovice1.
Zaniklé tramvajové provozy ČR – Jablonec nad Nisou
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava
Česká republika ZŠ Hejnice 2010 Doprava a spoje Mgr. Jan Kašpar.
Prezentace pro OS tramvají - Bratislava, Odbor Kolejová vozidla, Ing. Petr Tomala, Prezentace pro OS tramvají Bratislava.
Prezentace pro OS tramvají - Ostrava, Odbor Kolejová vozidla, Ing. Petr Tomala, Prezentace pro OS tramvají Ostrava.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_33-04 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Rotary Club Karlovy Vary Předkládá: Petr BENEŠ, prezident RC Karlovy Vary 2011/2012 Vybudování zahradního pavilonu - DOP – HC s.r.o., Dolní Rychnov.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Peníze, Bankovky a mince Autor:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: Z 8/19 Předmět: Zeměpis Ročník: 8. ročník Jméno.
VY_32_INOVACE_286_Rozhledny Jesenicka Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana Kašpárková Datum vytvoření: Vzdělávací obor,
Zaniklé tramvajové provozy ČR Zaniklé tramvajové provozy – Těšín 1.
Nejzápadnější kraj ČR Krajské město Karlovy Vary 3. nejmenší kraj ČR
MELODIE.
VLAKY Od koněspřežky po super vlaky Autor: Eduard Špička.
Infrastruktura ve Středočeském kraji
zasedání Odborné skupiny tramvaje při Sdružení dopravních podniků ČR
Konstruktér smíchovské vagónky
Koněspřežná dráha České Budějovice - Linec (česká část)
Kultura v předválečném Československu
Brienz Rothorn Bahn.
Praha matka měst autor: Honza S. - 9.A.
Praha matka měst autor: Honza S. - 9.A.
Střed Čech Vyhledávejte ve své příruční mapě.
Wien – Baden: integrace tramvaje se železnicí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MARIÁNSKÉ LÁZNĚ.
100 LET REPUBLIKY Výukový materiál.
Železniční doprava 19. stol.
Lanové dráhy visuté pozemní.
Prezentace pro OS tramvají
Současný počet tramvají v evidenci DPMO a. s.
Transkript prezentace:

Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně TRAMVAJE V MARIÁNSKÝCH LÁZNÍCH Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně1

Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně2

Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Mariánské Lázně Nejmladší ze všech lázní jsou Mariánské, nejmladší a nejkrásnější. Jsou zkrátka šťastnou princeznou z bajek, mají vše - mládí, krásu, velké bohatství, léčivé umění, příchylnost všech lidí a přitom skvoucí řadu cností - i cnost mlčenlivosti. Tak tichounce leží v lůně hor, tak skrytě, skromně! Ale jediný pohled a jsi okouzlen. Jan Neruda, Lázně Mariánské 1872 Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně3

Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Mariánské Lázně ve světě známé také pod německým názvem Marienbad, jsou nejmladší z proslulého trojúhelníku západočeských lázeňských měst 1197 založen klášter premonstrátů v Teplé, ML na jeho pozemcích, mniši poznali léčivé účinky pramenů a solí 1818 ML získávají statut lázeňského místa, 100 minerálních pramenů, v současnosti využíváno 53 pramenů 1820 první návštěva Goetha, románek s mladou Ulrikou, velká podpora rozvoje ML 1865 výnosem císaře Františka Josefa I. povýšeny ML na město 1872 stavba železniční tratě Praha-Cheb, nádraží v obci Úšovice 1889 vznosná litinová konstrukce kolonády – Salmovy železárny Blansko osvobodila ML americká armáda 1986 stavba Zpívající fontány – hudebník Petr Hapka Dnes součástí Karlovarského kraje, cca 13,5 tis. obyvatel Nadmořská výška kolem 600m – středohorský charakter Několik slov o Mariánských Lázních Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně4

Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Několik slov o Mariánských Lázních Lázně pravidelně navštěvovalo mnoho významných hostů: Ema DestinnováEma Destinnová – česká operní pěvkyně Richard WagnerRichard Wagner – německý hudební skladatel Fryderyk ChopinFryderyk Chopin – polský hudební skladatel Friedrich NietzscheFriedrich Nietzsche – německý spisovatel a filozof Johann StraussJohann Strauss – rakouský hudební skladatel Edward VII.Edward VII. – britský král Johann Wolfgang GoetheJohann Wolfgang Goethe – německý básník a filozof T. G. MasarykT. G. Masaryk – první československý prezident Antonín DvořákAntonín Dvořák – hudební skladatel Jan NerudaJan Neruda – básník a spisovatel Franz KafkaFranz Kafka – pražský německy píšící spisovatel Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně5

Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Pokračování významných hostů: Jaroslav SeifertJaroslav Seifert – básník a nositel Nobelovy ceny Sigmund FreudSigmund Freud – vídeňský psycholog a zakladatel psychoanalýzy Rudyard KiplingRudyard Kipling – anglický spisovatel, nositel Nobelovy ceny Albert SchweitzerAlbert Schweitzer – humanista, nositel Nobelovy ceny Carl Maria von WeberCarl Maria von Weber – německý hudební skladatel Thomas Alva EdisonThomas Alva Edison – proslulý americký vynálezce František Josef I.František Josef I. – Rakousko-uherský císař John Pierpont MorganJohn Pierpont Morgan – americký magnát, jeden z nejbohatších návštěvníků ML – financoval stavbu Panamského průplavu Louis RenaultLouis Renault – francouzský průmyslník a zakladatel automobilky Renault Václav Beneš TřebízskýVáclav Beneš Třebízský – český kněz a spisovatel Několik slov o Mariánských Lázních Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně6

Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně 1872 stavba železniční tratě Plzeň – Cheb, nádraží v odlehlé poloze od města 1898 – stavba železniční tratě do Karlových Varů Potřeba spojení města s nádražím 1898 jednání o stavbě elektrické dráhy, přijata nabídka firmy Ganz 1901 zahájení stavby elektrické dráhy slavnostní zahájení provozu, koncesionářem se stalo město Úvahy o zřízení tramvaje Cheb- Františkovy Lázně a v Karlových Varech – bez realizace Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně7

Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Rozchod mm Stavební délka m 4 výhybny – km 0 Nádražní třída, km 1,2 Schoenau (U Šumavy), km 1,96 Mlýn (zrušena 1929) a konečná stanice Villa Nizza (U hodin) v km 2,23 7 zastávek Žlábkové kolejnice Maximální sklon na trati 50 ‰ 1929 rekonstrukce opotřebované tratě Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně8

Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Vozovna s 3 odstavnými a 1 dílenskou kolejí Přesuvna s délkou koleje 3,8 m na ruční pohon 3 odstavné koleje délky 31,5 m Délka dílenské koleje 20 m Odstavná kolej vedle haly zřízena v meziválečném období Záporná kilometráž (-0,2 km) Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně9

Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Vozový park V roce 1902 dodány 4 motorové a 2 vlečné vozy od firmy Ganz Budapešť MV – Původně s otevřenou plošinou do roku Délka 6400 mm, šířka 2000 mm, výška 3200 mm, rozvor 2800 mm, váha 7000 kg. Kontroléry Oerlikon, motory 2 x 13,2 kW VV – Délka 6400 mm, šířka 2350 mm, výška 2950 mm, rozvor 2800 mm, váha 3000 kg Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně10

Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Vozový park V roce 1903 dodány 2 motorové a 2 vlečné vozy od firmy Ringhoffer Praha Stav při dodání Stav po rekonstrukci v letech MV - Délka 8400 mm, šířka 2000 mm, výška 3200 mm, rozvor 2800 mm, váha 8300 kg Kontroléry AEG, motory 2x 22 kW VV byly téměř shodné s VV dodanými v roce 1902 od firmy Ganz Budapešť Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně11

Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Vozový park V roce 1931dodány 2 motorové vozy z vagonky v České Lípě MV - Délka 8600 mm, šířka 2200 mm, výška 3200 mm, rozvor 2800 mm, váha kg Kontroléry Siemens, motory 2x 33 kW Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně12

Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Vozový park V roce 1947 byly tři MV (ev.č. 1,3,4) dodané v roce 1902 přestavěny na vlečné vozy ev.č Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně13

Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Vozový park V letech byl MV ev.č. 2 dodaný v roce 1902 přestavěn na zavazadlový vůz. Po roce 1945 byl odstaven z osobní přepravy a byl využíván jako služební vůz. Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně14

Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Vozový park Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně15

Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Tramvaje z počátku jezdily v intervalu 15 min z města k nádraží a mezitím jezdil jeden spoj od výhybny Šumava na konečnou U hodin. Z města jezdilo 72 spojů k odjezdům a příjezdům vlaků na nádraží. Stejný počet spojů jezdil i opačným směrem. Původně se předpokládal provoz jen v sezóně (květen – září) – viz otevřené VV. Provoz byl nakonec zaveden v omezené míře jen s MV i v zimě. Jízdní doba byla 12 – 13 minut. Původní provoz byl od 6 do 22 hodin. Po roce 1945 byl provoz s intervalem 12 – 13 min zahájen v 5,25 hod. Poslední spoj odjížděl od nádraží ve 22,45 hod po příjezdu pražského rychlíku a zpět z konečné U hodin pak ve 22,55 hod. Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně16

Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Vysoké opotřebení ve válečných letech bylo podobně jako v Jihlavě předzvěstí zrušení tramvajové dráhy. Před válkou byly úvahy o prodloužení dráhy, v roce 1948 se ještě uvažovalo o nákupu nových vozů. V roce 1950 byl ale založen komunální DP, který už počítal s trolejbusy. Nakonec v roce 1952 byl provoz tramvají ukončen. Vozy ev. Č. 7 a 8 byly po zrušení dráhy předány do Teplic. Ostatní vozy byly sešrotovány. Vůz č.7 skončil jako VV v Jablonci a jeho vrak se dochoval. Snad bude i obnoven jako muzejní byl zahájen provoz trolejbusů. Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně 17

Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Vrak tramvaje č.7 v Jablonci n N. Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně18 Nejhezčí a nejoblíbenější tramvaj č.8 v novém nátěru (1947)

Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Ing. Rudolf John Senior manager Pragoimex a.s. Pod náspem 795/12 Praha 9 Děkuji za pozornost Prezentace zpracována s použitím podkladů z publikace Mariánské Lázně 100 let městské dopravy od autorského kolektivu Jana Bajera – vydavatelství Wolf Ústí nad Labem, roku 2002 a Tramvaje v České a Slovenské republice autorů Bauer, Fojtík, Losos, Mahel – vydavatelství Verlag fuer Verkehrsliteratur Dresden 1998 Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně19