Motorické učení a jeho fáze Marie Blahutková. Motorické učení Proces získávání pohybových dovedností pomocí opakování Docilita – schopnost motorického.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Základy sportovního tréninku mládeže
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
přednáška 1 úvod do psychologické přípravy, závodní úzkost
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Taktická příprava Michal Lehnert.
Metodický list  Výuka probíhá diskusní formou. Vhodnými otázkami se pokoušíme přivést studenty k odhalování struktury sportovní výkonnosti sportovců.
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
Program profesionalizace rozhodčích v ČSLH Vladimír Mana.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
TAKTICKÁ PŘÍPRAVA Teoretická příprava.
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
Motivace ve výuce přírodopisu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Sportovní výkon, sportovní výkonnost
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Tělesné sebepojetí.
Psychologie ve sportu Úvod Mgr. Veronika Kavková
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
Psychologie koučování
SENZOMOTORICKÉ UČENÍ KŘIVKY ČINITELÉ FÁZE.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Řízení sportovního tréninku
TALENT ..
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
MAN 1. Seminář sociální psychologie se zaměřením na sport Marie Blahutková.
Psychologie pro sportovní praxi
RISKUJ PSYCHOLOGIE.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Zákony učení.
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
Osobnost Psychologická charakteristika. Definice osobnosti Nositel lidské psychiky Individuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností Psychologický.
MOTIVACE VE VYUČOVÁNÍ. MOTIVACE Základní pilíř úspěšnosti žáka Základní pilíř úspěšnosti žáka U každého jedince je motivujícím prvkem jiná skutečnost.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
kurzy tenisu pro děti z mateřských a základních škol
Organizační formy práce v tělesné výchově
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Organizační formy ve školní TV vyučovací jednotka
Taktická příprava Michal Lehnert.
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Podmínky učení.
MOTIVACE.
Metodicko – organizační normy
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Psychologie koučování
Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle
Transkript prezentace:

Motorické učení a jeho fáze Marie Blahutková

Motorické učení Proces získávání pohybových dovedností pomocí opakování Docilita – schopnost motorického učení Má čtyři fáze:- generalizace - diferenciace - automatizace - pohybová tvořivost

Průběh motorického učení Je závislý na motorické docilitě Je individuální Má vždy všechny popisované fáze (nelze je přeskočit, pouze akcelerovat) Závisí na věku, kdy je započato

1. Fáze generalizace Seznámení s prvkem Důležitá je především motivace k provádění Trenér nebo učitel musí zapojit pozorování a komunikační schopnosti V CNS vzniká tzv. iradiace – podkorové vzruchy, které dráždí naše emoce Již v této fázi může vzniknout odpor k dalšímu nácviku

2. Fáze Diferenciace Proces poměrně časově náročný Dochází k neustálému opakování nacvičovaného Vždy je důležitá motivace a způsob vedení nácvikových lekcí (zábavná forma opakování – hry, soutěže, štafety apod.) Retence – proces, který působí proti zapomínání Na konci tohoto období vznikají synapse

3. Fáze Automatizace Co se člověk již naučil nezapomene a může to rozvíjet ve větších celcích: Prvek – jeho obměny (např. přemet stranou – přemet stranou s rozběhem a přemetovým poskokem, střelba na koš – střelba na koš s dvojtaktem apod.), zařazení do sestav Reminiscence - proces, při němž je možné nácvik na krátkou dobu přerušit a poté se k němu vrátit

4. Fáze Pohybová kreativitita Je charakteristická pouze pro vrcholový sport (ne každý vrcholový sportovec se do ní však dostane) Souvisí s vysokým IQ – herní inteligence (např. sportovec je naučený způsob bránění a rozehrávky, v konkrétní herní situaci však udělá něco zcela nečekaného)

Máte před sebou talent ? Chci z něj mistra světa Chci aby sportoval Chci aby byl zdravý Chci aby se neflákal Chci, aby se neztratil mezi ostatními Sám jsem sportoval, tak proč ne toto dítě

Co chce tento sportovec ? Chce být jako vy ? Chce být mistr světa ? Chce se podobat nějakému vzoru ? Chce být v kolektivu ? Sport jej baví ? Potřebuje se zavděčit rodičům ?

Plató efekt Stagnace ve výkonu a ve výkonnosti K překonání je důležitá dobrá motivace Nejvíce se objevuje v adolescenci Má za následek předčasné ukončení sportovní kariéry Pokud je překonán, rychle se zvyšuje výkonnost

Kde hledat pomoc pro motivaci sportovce ? Rodina Škola Přátelé (kamarádi) Spolusportovci Partneři Rozhodčí Diváci Média Soupeři S-E sféra

Motivace sportovce Posilování sebevědomí Zájem o jeho osobnost Pochvala Pozitivní posilování Kritika neúspěchu Rozhovory Účast na soutěžích Spolupráce s klubem

Motivace Identifikace specifických motivů – posuzování a jednání, očekávání (odměny, tresty) Indexy motivů (potřeby, zájmy, ideály) Kategorie motivů – deficitní motivy (sebeudržování a jistota) - abundantní motivy (uspokojení a vzrušení)

Výkonová motivace Výkon v dané sportovní disciplíně Aspirační úroveň - hyperaspirace - hypoaspirace (Meili, 1965, Blahutková, 1996) Úspěšná a neúspěšná činnost a motivace (Hošek, 1979) Kolísání aspirací s úspěšnou a s neúspěšnou činností

Křivka zapomínání Závisí na míře naučených dovedností Závisí na věku Závisí na trénovanosti a na aktuálním psychickém stavu Je důležité ji vždy respektovat

Použitá literatura: Blahutková, M. & Sližik, M. (2013). Vybrané kapitoly z psychologie sportu. Brno: FSpS MU Hošek, V. (1993). Psychické rezervy výkonnosti. Praha: Karolinum Hošek, V. & Macák, I. (1993). Psychologie tělesné výchovy a sportu. Praha. Karolinum Vaněk, M., Hošek, V., Rychtecký, A. & Slepička, P. (1989). Psychologie tělesné výchovy a sportu. Praha: Olympia