Motorické učení a jeho fáze Marie Blahutková
Motorické učení Proces získávání pohybových dovedností pomocí opakování Docilita – schopnost motorického učení Má čtyři fáze:- generalizace - diferenciace - automatizace - pohybová tvořivost
Průběh motorického učení Je závislý na motorické docilitě Je individuální Má vždy všechny popisované fáze (nelze je přeskočit, pouze akcelerovat) Závisí na věku, kdy je započato
1. Fáze generalizace Seznámení s prvkem Důležitá je především motivace k provádění Trenér nebo učitel musí zapojit pozorování a komunikační schopnosti V CNS vzniká tzv. iradiace – podkorové vzruchy, které dráždí naše emoce Již v této fázi může vzniknout odpor k dalšímu nácviku
2. Fáze Diferenciace Proces poměrně časově náročný Dochází k neustálému opakování nacvičovaného Vždy je důležitá motivace a způsob vedení nácvikových lekcí (zábavná forma opakování – hry, soutěže, štafety apod.) Retence – proces, který působí proti zapomínání Na konci tohoto období vznikají synapse
3. Fáze Automatizace Co se člověk již naučil nezapomene a může to rozvíjet ve větších celcích: Prvek – jeho obměny (např. přemet stranou – přemet stranou s rozběhem a přemetovým poskokem, střelba na koš – střelba na koš s dvojtaktem apod.), zařazení do sestav Reminiscence - proces, při němž je možné nácvik na krátkou dobu přerušit a poté se k němu vrátit
4. Fáze Pohybová kreativitita Je charakteristická pouze pro vrcholový sport (ne každý vrcholový sportovec se do ní však dostane) Souvisí s vysokým IQ – herní inteligence (např. sportovec je naučený způsob bránění a rozehrávky, v konkrétní herní situaci však udělá něco zcela nečekaného)
Máte před sebou talent ? Chci z něj mistra světa Chci aby sportoval Chci aby byl zdravý Chci aby se neflákal Chci, aby se neztratil mezi ostatními Sám jsem sportoval, tak proč ne toto dítě
Co chce tento sportovec ? Chce být jako vy ? Chce být mistr světa ? Chce se podobat nějakému vzoru ? Chce být v kolektivu ? Sport jej baví ? Potřebuje se zavděčit rodičům ?
Plató efekt Stagnace ve výkonu a ve výkonnosti K překonání je důležitá dobrá motivace Nejvíce se objevuje v adolescenci Má za následek předčasné ukončení sportovní kariéry Pokud je překonán, rychle se zvyšuje výkonnost
Kde hledat pomoc pro motivaci sportovce ? Rodina Škola Přátelé (kamarádi) Spolusportovci Partneři Rozhodčí Diváci Média Soupeři S-E sféra
Motivace sportovce Posilování sebevědomí Zájem o jeho osobnost Pochvala Pozitivní posilování Kritika neúspěchu Rozhovory Účast na soutěžích Spolupráce s klubem
Motivace Identifikace specifických motivů – posuzování a jednání, očekávání (odměny, tresty) Indexy motivů (potřeby, zájmy, ideály) Kategorie motivů – deficitní motivy (sebeudržování a jistota) - abundantní motivy (uspokojení a vzrušení)
Výkonová motivace Výkon v dané sportovní disciplíně Aspirační úroveň - hyperaspirace - hypoaspirace (Meili, 1965, Blahutková, 1996) Úspěšná a neúspěšná činnost a motivace (Hošek, 1979) Kolísání aspirací s úspěšnou a s neúspěšnou činností
Křivka zapomínání Závisí na míře naučených dovedností Závisí na věku Závisí na trénovanosti a na aktuálním psychickém stavu Je důležité ji vždy respektovat
Použitá literatura: Blahutková, M. & Sližik, M. (2013). Vybrané kapitoly z psychologie sportu. Brno: FSpS MU Hošek, V. (1993). Psychické rezervy výkonnosti. Praha: Karolinum Hošek, V. & Macák, I. (1993). Psychologie tělesné výchovy a sportu. Praha. Karolinum Vaněk, M., Hošek, V., Rychtecký, A. & Slepička, P. (1989). Psychologie tělesné výchovy a sportu. Praha: Olympia