Systém celoživotního vzdělávání v prevenci rizikového chování a další aktivity projektu VYNSPI Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Advertisements

Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Kariérové poradenství
Rozvoj a metodická podpora poradenských služeb RAMPS - VIP III
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Informační schůzka ŠANCE – před - po 1. výzvě.
PORADENSTVÍ ŠKOLA POVOLÁNÍ PŠP Zdokonalení diagnostického a poradenského systému v oblasti vzdělávání a volby povolání.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Minimální preventivní program Pražské centrum primární prevence.
Prevence rizikových forem chování a MŠMT
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. projekt CENTRA PODPORY INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Individuální národní.
NÁVYKOVÉ LÁTKY krizový plán
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Organizační struktura
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Minimální preventivní program školy
Vertikální koordinace primární prevence (role MŠMT, krajů, PPP a škol v primární prevenci) Národní kulatý stůl, MŠMT, Ministerstvo školství,
Studium pro školní metodiky prevence
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
Globální granty jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Závěrečná konference globálních grantů Operačního.
Základní škola, Brno, Štolcova 16 Projekt spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Reg. číslo CZ.1.07/1.3.00/
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Základní škola, Brno, Štolcova 16 Projekt spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Reg. číslo CZ.1.07/1.3.00/
Informace o speciálním vzdělávání a primární prevenci Harrachov, 25. září 2015.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
MINISTERSTVO OBRANY ČESKÉ REPUBLIKY. SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ V OBLASTI PRIMÁRNÍ PREVENCE RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ PERSONÁLU REZORTU MINISTERSTVA OBRANY Praha, červen.
1 P rimární prevence v Ústeckém kraji Konference „Prevence kriminality v Ústeckém kraji “ 19. listopadu 2008 Krajský úřad Ústeckého kraje.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Naše zařízení a služby o Terapeutická komunita ADVAITA v Nové Vsi o Centrum ambulantních služeb v Liberci o Program ambulantního poradenství o Doléčovací.
1 Informace o činnosti MŠMT v oblasti PPRCH Malenovice, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
VŠICHNI MÁME STEJNOU CESTU
Kariérové poradenství v českém středním školství
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Místní plán inkluze + OP VVV
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy
Vyhlášení 3. výzvy předkladatelům grantových projektů k předkládání projektových žádostí o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Primární prevence rizikového chování Celokrajská konference primární prevence Atmosféra a klima v našich školách Zlín, 25. října 2017 Ministerstvo školství,
Název operačního programu:
Konference primární prevence PK
Hlavní manažér SP Kvalita I
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Primární prevence rizikového chování Celokrajská konference primární prevence Atmosféra a klima v našich školách Zlín, 25. října 2017 Ministerstvo školství,
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
Organizační struktura
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Transkript prezentace:

Systém celoživotního vzdělávání v prevenci rizikového chování a další aktivity projektu VYNSPI Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Roman Gabrhelík, Michal Miovský, Lenka Endrödiová Klinika adiktologie 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a VFN

Souhrnné info projektu Plný název projektu: Tvorba systému modulárního vzdělávání v oblasti prevence sociálně patologických jevů pro pedagogické a poradenské pracovníky škol a školských zařízení na celostátní úrovni Akronym: VYNSPI Projekt (reg. č. CZ.1.07/1.3.00/ ) je realizován v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK), Výzva č. 08 v oblasti podpory 1. 3 – Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení Realizační období: 10/ / strana 2 VYNSPI

Souhrnné info projektu (2) Realizátoři: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze Národní ústav odborného vzdělávání (býv. Institut pedagogicko psychologického poradenství Praha) Regionální partneři (9): Středočeský, Jihočeský, Jihomoravský, Olomoucký a Zlínský kraj strana 3 VYNSPI

Návaznost projektu VYNSPI Projekt byl navržen jako řešení nedostatku financí pro reformu vzdělávání v prevenci ze strany MŠMT a současného nedostatku financí na další související kroky. Vznikl koordinovaně v rámci diskusí mezi zástupci MŠMT a obou partnerských organizací. Klíčová pro návrh a realizaci byla analýza současného stavu prevence (viz PPRCH ) a je de facto návrhem na další postup v celé oblasti. Současná situace se jeví být příhodná z hlediska připravenosti personálních a institucionálních kapacit strana 4 VYNSPI

Cíl projektu nabídnout systematické dvoustupňové modulární vzdělávání pro pedagogické pracovníky škol a školských zařízení s důrazem na použitelnost vyučovaných metodik přímo v hodinách nebo při přípravě Minimálního preventivního plánu a rozšířit nabídku kurzů pro pedagogické pracovníky škol a školských zařízení strana 5 VYNSPI

Dílčí cíle projektu upravit kurikulum Specializačního studia pro pedagogické pracovníky škol a školských zařízení, vytvořit modulární systém vzdělávání, připravit metodické opory pro vzdělávání pedagogů a psychologů v daných kurzech, pilotně implementovat a ověřit dvoustupňové modulární vzdělávání pro pedagogické pracovníky škol a školských zařízení v pěti krajích ČR strana 6 VYNSPI

Dílčí cíle projektu II. připravit vzdělávání certifikátorů v dalších projevech rizikového chování, vytvořit kvalitní zázemí pro specializované výzkumné pracoviště, které se bude zabývat evaluacemi preventivních, léčebných, sociálních a represivních opatření, odborných vzdělávacích aktivit, nástrojů a prostředků koordinace protidrogové politiky, vytvořit podmínky pro následný vznik krajských center prevence a jednotného systému koordinace preventivních aktivit na úrovni Krajů strana 7 VYNSPI

Cílová skupina Pedagogičtí pracovníci Ve školách pedagogové (zejm. třídní učitelé, učitelé humanitních předmětů a výchov), výchovní poradci, školní metodici prevence, školní psychologové a školní speciální pedagogové, další pedagogičtí pracovníci (asistenti pedagoga, vychovatelé) Poradenská zařízení (PPP, SPC): Psychologové, speciální pedagogové Školská zařízení (SVP, DD, DD se školou, DÚ, VÚ): Pedagogové, speciální pedagogové, psychologové, vychovatelé Agentura pro certifikace: certifikátoři primárně preventivních programů ve školství z krajů zapojených v projektu VYNSPI, tj.: Středočeský, Jihočeský, Jihomoravský, Olomoucký a Zlínský kraj strana 8 VYNSPI

Klíčové aktivity projektu 1. Tvorba a materiální zajištění odborného kurzu pro školní metodiky prevence (ŠMP) 2. Pilotní ověření specializačního studia pro ŠMP 3. Příprava metodiky a diagnostického nástroje 4. Navazující moduly vzdělávání – vytvoření systému 5. Pilotní ověření modulárního systému 6. Evaluační centrum 7. Banka evaluačních nástrojů a vzdělávání v používání těchto nástrojů 8. Revize legislativy a vytvoření obecného modelu pro řízení, koordinaci a kontrolu všech základních oblastí prevence 9. Vzdělávací systém pro certifikátory, návrh, vytvoření a pilotní ověření 10. Návrh vzdělávacího systému v prevenci SPJ pro pedagogické pracovníky zařízení realizujících ústavní výchovu 11. Pilotní ověření kurzů prevence SPJ pro pracovníky zařízení realizujících ústavní výchovu 12. Řízení, koordinace a administrativa projektu strana 9 VYNSPI

Komponenty projektu strana 10 VYNSPI EvaluaceVzděl/legislatVzděláváníMPPMateriály 1.A/ Databanka2.A/ Legislativa3.A/ Metodici4.A/ Struktura5.A/ Učebnice Analýza StrukturaNávrh2-st. model4.B/ Metody (5.C)5.B/ Opory RealizaceKonzultacePilotáž Evaluace4.C/ Personál5.C/ Manuál 1.B/ ČSIOpakování kurzů AnalýzaDiagnostika Dokumentace4.D/ Konstrukce5.D/ Slovník 2.B/ Kurzy ústavy Příprava4.E/ Integrace5.E/ Manuály Realizace programů 4.F/ Realizace5.F/ Websites 2.C/ Kurz Certifikátoři (plán realizace) Příprava/realizace4.G/ Evaluace (1.C)CA Sananim 2.D/ Jiné3.B/ Ustavy – nástrojeIPPP Diagnostika - adaptace nástrojů5.G/ Jiné 3.C/ Systém CŽV

Vzdělávání v rámci projektu VYNSPI Nositel projektu vytváří podmínky a koordinuje kurzy pro pedagogické pracovníky v rámci projektu VYNSPI. Důraz je kladen na rozšíření nabídky kurzů v rámci dalšího vzdělávání ped. prac. (DVPP) a využitelnost metodik přímo při práci s dětmi a mladistvými při: výuce, přípravě Minimálního preventivního programu, poradenském a výchovně terapeutickém vedení dětí a mladistvých aj. Témata: Metody práce s klienty. Děti a mladiství vyžadující výchovně léčebný režim. Adiktologická témata. Sexuálně rizikové chování. aj strana 11 VYNSPI

Systém celoživotního vzdělávání (1) Návrh modelu dalších kvalifikačních předpokladů pracovníků v primární prevenci rizikového chování ve školství. Předkládaný návrh nabízí se současnou praxí kompatibilní model celoživotního vzdělávání pracovníků v PPRCH ve školství, který staví na systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Je inovováno tzv. studium ke splnění dalších kvalifikačních, zejm. pak specializačních předpokladů k výkonu specializovaných činností. Všechny profese (např. psychologové, sociální pracovníci, policisté, zdravotničtí pracovníci atp.) vystupující v rámci školské prevence disponují různými odbornými kompetencemi, jež je potřeba neustále rozvíjet, doplňovat a kultivovat. Vytvořen zkouškový manuál pro jednotlivé úrovně strana 12 VYNSPI

Systém celoživotního vzdělávání (2) Navrhovaný model na tuto potřebu reaguje a zavádí několik nových hierarchicky seřazených úrovní odbornosti preventivního pracovníka strana 13 VYNSPI

Web pro CŽV strana 14 VYNSPI

Minimální preventivní program Obecný modelový rámec pro školní preventivní program. Definuje základní představu o tom, co by měl komplexní a dlouhodobý preventivní program splňovat a být přitom součástí školního vzdělávacího programu. Komponenty: Soubor pravidel pro zvýšení bezpečnosti dětí. Programy zaměřené na rozvoj dovedností pro život. Programy zacílené na jednotlivé formy rizikového chování strana 15 VYNSPI

MPP – rozložení počtu hodin třetí komponenty Ročník I. II. III. IV. V. VI. VII., VIII., IX. Počet hodin/ Celkem Prevence Záškoláctví Šikana/agrese Rizikové sporty/doprava Rasismus/ xenofobie Sekty01113 Sex. rizikové chování Adiktologie Týraní, zneužívání Poruchy příjmu potravy Počet hodin celkem strana 16 VYNSPI

Příklady deskriptorů MPP pro adiktologii Znalosti Ví, že existují drogy jako návykové látky. Chápe, že některé látky, které jsou běžně doma, mohou být nebezpečné a měly by být bezpečně skladovány. Dovednosti Dokáže pojmenovat základní rizika spojená s užíváním alkoholu, tabáku a dalších drog – včetně zneužívání léků. Kompetence Nevezme si žádnou látku nabízenou cizí nebo podezřelou osobou strana 17 VYNSPI

Monografie PPRCH ve školství Miovský, M., Skácelová, L., Zapletalová, J., Novák, P.: Primární prevence rizikového chování ve školství. Sdružení SCAN Tišnov a Centrum adiktologie PK 1. LF UKa VFN v Praze, Praha Verze Tištěná Elektronická (*.pdf) - ail/17/2670/Primarni-prevence- rizikoveho-chovani-ve-skolstvi ail/17/2670/Primarni-prevence- rizikoveho-chovani-ve-skolstvi Celkem 253 stran strana 18 VYNSPI

Certifikační standardy Pavlas Martanová, V. (ed.) (2012). Standardy odborné způsobilosti poskytovatelů programů školské primární prevence rizikového chování. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga. V tisku, dostupná bude i elektronická verze na stránkách ve své obecné a speciální části definují základní pojmy, cílové skupiny preventivních programů a zásady efektivity primárně preventivního působení; v podobě bodovatelných kategorií vymezují charakteristiky, které by měl kvalitní program obecně splňovat, například: dostupnost, zacílenost, respekt k právu klientů, hodnocení potřeb klienta, adekvátní personální a organizační zabezpečení programů, odpovídající materiálně – technické zázemí a další; Rozšířené na všechny typy RCh, schváleno MŠMT strana 19 VYNSPI

Certifikační řád a metodika místního šetření. Pavlas Martanová, V. (ed.) (2012). Certifikační řád a metodika místního šetření pro proces certifikace dle Standardů odborné způsobilosti poskytovatelů programů školské primární prevence rizikového chování. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga. V tisku, dostupná bude i elektronická verze na stránkách Vymezují základní pojmy, cíle a principy certifikace a popisují úkoly jednotlivých subjektů účastnících se celého procesu i proces samotný na různé úrovni obecnosti. Dokument obsahuje též formuláře závěrečné zprávy a protokolu z místního šetření strana 20 VYNSPI

Manuál certifikátora. Pavlas Martanová, V. (ed.) (2012). Manuál certifikátora: nástroj k praktické realizaci procesu certifikace dle Certifikačního řádu a metodiky místního šetření v souladu se Standardy odborné způsobilosti poskytovatelů programů školské primární prevence rizikového chování. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga. V tisku, dostupná bude i elektronická verze na stránkách praktický nástroj, podle kterého postupuje certifikační agentura při realizaci místních šetření; zabývá se konkrétní náplní práce certifikátorů v jednotlivých fázích certifikačního procesu a řeší též technické aspekty jejich práce. Přílohou řada formulářů, etický kodex certifikátora, záznamové archy aj strana 21 VYNSPI

Manuál dobré praxe Širůčková, M., Miovský, M., Skácelová, L. a kol. (2012). Příklady dobré praxe programů školské prevence rizikového chování. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga. vybrané prověřené a osvědčené programy z oblasti primární prevence na třech úrovních provádění z hlediska cílové skupiny, tj. všeobecná, selektivní a indikovaná prevence. zařazeno celkem 14 preventivních programů Sešitová forma, předpokládané postupné doplňování dalších příkladů dobré praxe V tisku, dostupná bude i elektronická verze na stránkách strana 22 VYNSPI

Monografie Základy prevence kriminality pro pedagogické pracovníky Štefunková, M., & Šejvl, J. (Eds.) (2012). Základy prevence kriminality pro pedagogické pracovníky. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga.. Verze Tištěná Elektronická (*.pdf) - ail/17/3684/Zaklady-prevence- kriminality-pro-pedagogicke-pracovniky ail/17/3684/Zaklady-prevence- kriminality-pro-pedagogicke-pracovniky Celkem 105 stran strana 23 VYNSPI

Výkladový slovník PP Miovský, M. a kol. (2012). Výkladový slovník základních pojmů mezioborové školské prevence rizikového chování. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga. 28 hesel Jedno heslo cca 3 normostrany, v jednotné struktuře, vzájemná propojenost hesel, zdrojová a doporučená literatura. V tisku, dostupná bude i elektronická verze na stránkách Příklady hesel C Certifikace v PP Cíle prevence Cílové skupiny v PP I Intermediátory Implementace preventivního programu Intervence strana 24 VYNSPI

Preventure Metodika indikované PP postavené na principu krátké intervence odpovídající specifickým osobnostním rysům. 4 sešity pro práci se 4 typy dětí. Cílová skupina žáci od 12 do 16 let. Adaptace metodiky na české podmínky, pilotní ověření, příprava manuálů pro lektory a diagnostické příručky. Metodika je dostupná pouze proškoleným psychologům strana 25 VYNSPI

Další výstupy Banka evaluačních nástrojů Další výukové texty, podpory, publikace 10 dlouhodobých a 26 krátkodobých kurzů Přes 800 proškolených pedagogických pracovníků Zkouškový manuál Web pro rodiče – prevence.sananim.cz Komix pro prevenci poruch příjmu potravy Prezentace na seminářích, konferencích, odborných akcích … strana 26 VYNSPI

Co dál…? Vytvoření modelů a návrhů a (u vybraných) jejich pilotáž v praxi Vychází z krajů a pro kraje jsou určeny Záleží na MŠMT a na lidech v praxi, zda budou produkty projektu implementovat v praxi a dále používat… strana 27 VYNSPI

strana 28 VYNSPI Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Děkuji za pozornost: