Charakteristika hub  Tvoří samostatnou říši – přechod mezi rostlinnou a živočišnou říší  Mají odlišný způsob života, výživy, rozmnožování  Ve srovnání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Advertisements

Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Bakterie. Jsou jednobuněčné organismy Stavba buňky bakterií – nakresli a popiš str. 30.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Řasy zařazení do systému organismů celková charakteristika ekologie.
HOUBY Stopkovýtrusné vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
HOUBY Vřeckovýtrusné vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
HOUBY (Fungi). CHARAKTERISTIKA HUB EUKARYOTICKÉ ORGANISMY ZNAKY SPOLEČNÉ S ROSTLINAMI (nepohyblivost, tvorba vitamínů) ZNAKY SPOLEČNÉ S ŽIVOČICHY (heterotrofie,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Houby, VY_52_INOVACE_PR VYPRACOVALA: Mgr. Jana Víchová DATUM: září 2011 URČENO PRO: 6. ročník VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda - Přírodopis KLÍČOVÁ.
ZYGOMYCETES, ASCOMYCETES Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
VY_32_INOVACE_09_Přírodověda_ 4.ročník_ 06_Základní poznatky o houbách
Živá příroda – houby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Houby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hub stopkovýtrusných.
VY_32_INOVACE_20_PŘV_HOUBY NAŠICH LESŮ
2. Houby vyšší z podhoubí vyrůstá plodnice – klobouk + třeň
SYSTÉM ROSTLIN Rostliny podle složitosti a stupně vývoje dělíme na nižší a vyšší. Tělo nižších rostlin je většinou jednobuněčné, ale může být i vícebuněčné.
Řasy Jsou starobylé nižší rostliny Žijí ve vodě, ve vlhku
Základní škola, Hradec Králové
Nepohlavní rozmnožování mnohobuněčných
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Houby – Fungi 4 Houby stopkovýtrusné.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Chytridie, hmyzomorky, zygomycéty Systém podle učebnice pro gymnázia
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Lišejníky.
Houby s plodnicemi. AUTOR: Eliška Jurčicová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ
Člověk a jeho svět 4. ročník
Houby – fungi 3 Houby vřeckovýtrusné.
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Př_04_Houby
Cukry (sacharidy).
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_03_Lišejníky
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Různé podmínky života na Zemi
Název projektu: Moderní škola
HOUBY (opakování) VY_32_INOVACE_06-47 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
VŘECKOVÝTRUSNÉ HOUBY VY_32_INOVACE_06_23.
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
PLÍSNĚ Jan Svatopluk PRESL (19.st.).
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
PRO ZÁJEMCE O FOTOGRAFOVÁNÍ
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Houby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hub stopkovýtrusných.
VY_52_INOVACE_19_Ekosystém- životní projevy
ZŠ Brána Nová Paka Přírodopis, 6. – 9. tř. Autor: Ing. Michal Koťátko
VYŠŠÍ HOUBY a) Houby lupenaté Liška obecná jedlá.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
VY_32_ INOVACE_ 01_ PŘÍRODOVĚDA 5
Cizopasné houby Klára Dominová 3.A.
Lišejníky - podvojné organizmy
Rozmnožování organismů
MNOHOBUNĚČNÉ HOUBY HOUBY NIŽŠÍ.
POTRAVNÍ VZTAHY ORGANISMŮ
3. Houby Houby – mají buňky bez chlorofylu
1. 1.
MNOHOBUNĚČNÉ ORGANIZMY Řasy, houby, lišejníky.
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Transkript prezentace:

Charakteristika hub  Tvoří samostatnou říši – přechod mezi rostlinnou a živočišnou říší  Mají odlišný způsob života, výživy, rozmnožování  Ve srovnání s rostlinami neobsahují zelené barvivo (chlorofyl), a proto nejsou schopny fotosyntézy  Většina hub rozkládá odumřelou hmotu živočišného a rostlinného původu a tím udržují rovnováhu v přírodě

 Rozdělení hub podle výživy: Houby saprofytické – rozkládají odumřelou hmotu Houby parazitické - organické látky získávají z živých organismů a do těla hostitele vylučují produkty svého metabolismu. Některé parazitické houby ničí pletiva živočichů a rostlin a některé houby čerpají pouze z buněk a pletiva přitom nezničí Houby symbiotické – organismy jeden druhému navzájem prospívají

 Tělo hub se nazývá stélka  Stélka je složená z houbových vláken – tzv. hyf  Hyfy se větví a proplétají a tvoří podhoubí – tzv. mycelium  Některé houby z podhoubí vytváří plodnice

Rozdělení hub vlastních  Jedná se o mnohobuněčné organismy  Houby vlastní rozdělujeme do 4 tříd:  Třída zygomycety  Třída hemiaskomycety  Třída askomycety  Třída basidiomycety

Třída zygomycety  Houby spájivé  Výživa je parazitická i saprofytická  Rozmnožování: střídají pohlavní a nepohlavní rozmnožování. Nejprve splývají dvě různá pohlavní vlákna a vzniká zygota. Ze zygoty posléze klíčí sporangiofor, který má výtrusnice s výtrusy.  Typickým zástupcem je kropidlovec černavý a plíseň hlavičková

Obr. 1 kropidlovec černavý Obr. 2 plíseň hlavičková

Třída hemiaskomycety  Výživa je saprofytická  Rozmnožování: nepohlavní (dělení, pučení) převládá  Typickým zástupcem jsou kvasinky (jsou jednobuněčné) – např. kvasinka vinná, pivní, candida  Ekonomicky i zdravotnicky významné – použití v potrav. průmyslu na výrobu piva, vína; zdroj krmných bílkovin

Obr. 3 kvasinka pivní Obr. 4 Candida

Třída askomycety (vřeckovýtrusné)  Výživa je saprofytická a parazitická  Rozmnožování: nepohlavní i pohlavní  Typickým zástupcem jsou: štětičkovec (Penicilium), kropidlák (aspergilus), rostlinný parazit padlí, paličkovice nachová, lanýž (vytváří podzemní plodnice), smrž, hlízenka ovocná, plíseň šedá

Obr. 5 Paličkovice nachová Obr. 6 Plíseň šedá

Obr. 7 Smrž obecný Obr. 8 Lanýž letní

Obr. 9 Padlí révové Obr. 10 Padlí angreštu

Obr. 11 Penicilium (štětičkovec) Obr. 12 Aspergilus (štětičkovec)

Třída basidiomycety (stopkovýtrusné)  Výživa je: Saprofytická – rozklad odumřelé hmoty Parazitická – zejména dřevokazné houby (choroše, dřevomorka, václavky), dále rzi a sněti Symbiotická – příkladem je mykorrhiza - některé druhy hub jsou vázané na dřeviny a nacházejí se v blízkosti těchto dřevin. Jedná se zejména o hřiby: křemenáč osikový, křemenáč dubový, kozák (bříza), klouzek (pod borovicemi)  Rozmnožování: chybí pohlavní orgány

 Většina stopkovýtrusných hub má plodnici slouženou z třeně a klobouku.  U některých skupin hub je zejména v mládí celá plodnice zahalena obalem – plachetkou a klobouk odspodu částečným obalem – závojem klobouk prstenec plachetka třeň podhoubí lupeny

Třída basidiomycety (stopkovýtrusné)  Dělí se na: 1. Houby lupenaté – na spodní straně klobouku mají lupeny (mochomůrka, bedla) 2. Houby rourkaté - na spodní straně klobouku mají rourky (kozák,hřiby) 3. Houby břichatkovité – plodnice je uzavřená – pýchavka, hvězdovka

Typy plodnic: 1 – plodnice s rourkami, 2 – keříčkovitě větvená, 3 – plodnice s lupeny, 4 – hvězdovka, 5 - pýchavka

Obr. 13 Rez vejmutová Obr. 14 Rez žitná

Obr. 15 Sněť kukuřičná Obr. 16 Prašná sněť ovesná

Použitá literatura: Obr. 1-8: Obr. 9: Obr. 10: / / Obr. 11: Obr. 12: Obr.13: Obr. 14: Obr. 15: Obr. 16:

Děkuji za pozornost