Využití GPS, buzoly a kompasu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Workshop Uherské Hradiště Principy fungování GPS a geocaching Jakub Trojan
Advertisements

Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
GPS A KOMPAS Autoři: Eva Jakešová, Renáta Páníková, Zuzana Tomečková.
DEN ZEMĚ –orientační závod Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nela Šulcová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ CAJS.4.A.04_mapy Název: Mapy – 2. část Číslo operačního programu:
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Poledníky rovnoběžky.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova Autor: Mgr. Roman Havlíček 2.1 GPS a Geocaching - praxe Kde se GPS využívá? START.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Co dnes uslyšíte? Užití fotogrammetrie Konstruktivní fotogrammetrie Vodorovný snímek Prvky vnitřní orientace vodorovného snímku Rekonstrukce snímku z dostupných.
MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 SOUTĚŽ PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL HZS Ústeckého kraje.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova
41 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/06 Název materiálu: Hudební forma
Senzory pro EZS.
Magnetické pole Země kompas.
ČR-test pro 4. třídu první čtvrtletí
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
VY_32_INOVACE_03_Orientace v krajině
Ovládání prezentace: Enter, space, mouse
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Dublovice, okres Příbram
Poměr.
Lineární funkce - příklady
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Elektromotor a jeho využití
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Programování a simulace CNC strojů I.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
GPS - globální poziční systém
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
OBSAHY ROVINNÝCH ÚTVARŮ
Autor: Andrea Kolářová
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
Název: Práce s tabulátory Autor: Hokr Jan
Název školy: Základní škola a mateřská škola Uhřice, okres Hodonín
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Poměr v základním tvaru.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Kartografie Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s orientací na Zemi, zeměpisnými souřadnicemi a používáním.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
VLASTIVĚDA 5. ROČNÍK VY_32_INOVACE_03_07_světové strany.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Kvadratické nerovnice
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
VLASTIVĚDA Místo, kde žijeme Světové strany
Měření délky.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Konstrukce trojúhelníku
Délka kružnice, obvod kruhu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_19-12
Magnetické vlastnosti látek
Předmět: Prvouka Ročník: 3.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Stanovení vzdálenosti na Zemi cv. č. 4
VY__III/2__INOVACE__232 Zeměpis KOMPAS.
GPS.
Poměr v základním tvaru.
Věcné učení První pomoc
ÚVOD DO GEOMETRIE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné.
7. Polohové vytyčovací sítě
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Tečné a normálové zrychlení
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

Využití GPS, buzoly a kompasu

Kompas Kompas je zařízení určující světové strany. Typický kompas obsahuje volně pohyblivou magnetickou střelku, která si zachovává směr sever-jih podle zemského magnetického pole. Dnes ale existují i kompasy založené na mnoha dalších fyzikálních principech.

Historie kompasu Prvním kompasem byl patrně kus magnetovce, plovoucí na dřevěné podložce v nádobě s vodou. Kompasy jsou známy ze starověké Číny. První zmínka o kompasu pochází ze 4. století. Klasický kompas, používaný ve středověku a novověku hlavně v námořní dopravě, se skládá ze střelky tvaru štíhlého kosočtverce, umístěné v pouzdře, na jehož dně je nakreslena kompasová růžice. Zdokonalenou verzí kompasu, která používá azimut, je buzola.

Když nemám kompas? Když nemám kompas, tak si ho můžu jednoduše vyrobit. Jednoduchý kompas se dá vyrobit tak, že šicí jehlu asi 20 krát podélně přejedeme magnetem. Pak ji položíme na malý plovoucí nekovový předmět (např. víčko od PET lahve, korek, kus polystyrenu) a ten na klidnou vodní hladinu. Zmagnetizovaná jehla se svými konci natočí na sever a jih.

Vyrobený kompas

Buzola Buzola (také busola) je jednoduchý přístroj, který slouží k orientaci v terénu, určování světových stran a měření azimutu. První buzolu sestrojil český vynálezce Josef Ressel.

Princip buzoly Základem buzoly je kompas, který svou střelkou ukazuje na magnetický pól Země. Pro běžné účely orientace je to dostatečně přesný směr k severnímu zeměpisnému pólu Země. V případě potřeby přesného měření je nutné vzít v úvahu magnetickou deklinaci Země a měření korigovat. Dále je buzola opatřena průzorem, kterým se nastavuje směr k bodu v terénu. Měření se provádí pomocí otočného kotouče se stupnicí s vyznačenými úhly. Světové strany jsou označeny počátečními písmeny jejich českého nebo anglického názvu. N - sever (North) S - jih (South) E - východ (East) W - západ (West) Uprostřed kotouče jsou vyznačeny rysky, které jsou rovnoběžné se směrem sever – jih na stupnici. Buzola také bývá na jedné hraně opatřena měřítkem, které je možné použít pro odčítání vzdáleností v mapě. Další pomůckou je zrcátko připevněné tak, aby bylo možné při pohledu průzorem také sledovat střelku a udržovat orientaci celé buzoly.

Azimut Azimut (z arabského (as-samt), znamenající “směr”) je orientovaný úhel, který svírá určitý směr (pochodová osa, směr k pozorovanému objektu, směr pohybu …) od směru severního. Úhel je orientovaný, záleží tedy na směru měření úhlu - měří se po směru pohybu hodinových ručiček, tj. od severu k východu. Měří se ve stupních. Z definice vyplývá, že sever má azimut 0˚, východ 90˚, jih 180˚ a západ 270˚, s výjimkou jižního a severního pólu, kde tato definice neplatí. K měření azimutu se používá buzola.

Existuje využití i v orientačním běhu Orientační běh je sport založený na schopnosti orientace v terénu s mapou a buzolou. Účastníci na startu obdrží mapu s vyznačenými kontrolními stanovišti, které mají zdolat v určeném pořadí. Tratě orientačního běhu se připravují v různých obtížnostech a délkách a rozdělují se do kategorií podle pohlaví a věku závodníků. Závodníci při orientačním běhu běhají většinou mimo cesty a překonávají terénní překážky. Ačkoliv je trasa pro všechny závodníky stejná, o vítězi v orientačním běhu nakonec vždy rozhodne nejrychlejší zdolání kontrol, ke kterým si ale každý závodník musí najít cestu sám.

GPS Global Positioning System, česky Globální polohovací systém, zkráceně GPS, je vojenský globální družicový polohový systém provozovaný Ministerstvem obrany Spojených států amerických, s jehož pomocí je možno určit polohu a přesný čas kdekoliv na Zemi nebo nad Zemí s přesností do deseti metrů. Přesnost GPS lze s použitím dalších metod ještě zvýšit až na jednotky centimetrů. Část služeb tohoto systému s omezenou přesností je volně k dispozici i civilním uživatelům.

Díky GPS můžeme také dělat geocaching Geocaching je hra na pomezí sportu a turistiky, která spočívá v použití navigačního systému GPS při hledání skryté schránky nazývané cache (v češtině psáno i keš), o níž jsou známy její zeměpisné souřadnice (v systému WGS 84). Při hledání se používají turistické přijímače GPS. Člověk zabývající se geocachingem bývá označován slovem geocacher, česky též geokačer nebo prostě kačer. Po objevení cache, zapsání se do logbooku a případné výměně obsahu ji nálezce opět uschová a zamaskuje.

Jednou ze základních myšlenek geocachingu je umisťování keší na místech, která jsou něčím zajímavá a přesto nejsou turisticky navštěvovaná. V popisu cache (listing) jsou pak uvedeny informace o místě s jeho zvláštnostmi a zajímavostmi. Cache se ale umisťují i do zajímavých míst velmi frekventovaných. V některých případech je zajímavým právě úkol, který je s nalezením cache spojen.

Tady nás dovedly naše GPS…

Zdroje: www.wikipedia.cz www.ondraweb.tode.cz www.diverzanti.cz

Zpracovaly: Kociánová Ludmila Hanzelková Zuzana