NOVÝ ZÁKON O ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK (zákon č. 134/2016 Sb., a 135/2016 Sb., tzv. změnový zákon, sněmovní tisk 637 a 638, senátní tisk 220 a 221) Markéta.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZMĚNY ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH
Advertisements

NEJČASTĚJŠÍ POCHYBENÍ ZADAVATELE při zadávání veřejných zakázek
Zákon o veřejných zakázkách: problémové okruhy
Veřejné zakázky a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY NOVELA ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH Navrhované změny stav k Mgr. Mgr. Vlastimil Fidler.
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Postupy pro zadávání zakázek při pořizování zboží, služeb či stavebních prací z prostředků finanční podpory OP VK.
Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Liberec, 19. května 2008.
Individuální projekt Pardubického kraje na sociální služby.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Právo na informace Tereza Danielisová,
ZÁKON 139/2006 O koncesních smlouvách a koncesních řízeních (koncesní zákon)
1 Moderní učitel CZ.1.07/1.3.00/ Vdělávání v oblasti veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce Ing. Jan Weigel, lektor VŘ.
ZÁKON O ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Martin Čech Pavel Herman Transpozice evropské zadávací směrnice.
Zadávací dokumentace Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
A UDIT VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK NEJČASTĚJŠÍ NEDOSTATKY
Nový zákon o zadávání veřejných zakázek – změny v oblasti elektronizace veřejných zakázek a uveřejňování informací Praha,
Veřejné zakázky města nově od 2016 MĚSTO V PROMĚNÁCH ČASU A MYŠLENÍ LIDÍ 5. konference Platformy městských architektů a Společnosti Petra Parléře, o.p.s.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Perspektivy VZ: zadávací směrnice.
Seminář pro žadatele k 18. a 19. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 9. –
Novela zákona o veřejných zakázkách Porada s ekonomy neškolských příspěvkových organizací Jihomoravského kraje Mgr. Michal Lipovský.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Autoři: Ing. Martin Polák Výhody e-tržišť z pohledu dodavatele.
Vybrané otázky nového ZÁKONÍKU PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb.
Seminář pro žadatele k 14. výzvě IROP „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání“ a 15. výzvě „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání pro sociálně vyloučené.
PROVÁDĚCÍ PŘEDPISY transparentní novela zákona Vlastimil Fidler 1.
„Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje“ CZ.1.07/1.1.00/ Nejčastější chyby při zadávání veřejných zakázek z OPVK
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazné postupy pro.
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Seminář pro žadatele k 3. výzvě IROP „Regulační plány“ a k 9. výzvě IROP „Územní studie“ Zadávání a kontrola veřejných zakázek , Brno.
Seminář pro žadatele k 13.,14., a 15. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 16. –
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Postup při zadávání VZ - Příspěvkové organizace Kompetence k rozhodování o nákupu věcí, služeb a stavebních prací Rozsah Číslo usnesení Rady ÚK z
PROBLÉMOVÁ MÍSTA PŘI ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK 15. prosince 2011.
O ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK
Seminář pro žadatele k 34. a 35. výzvě IROP „Sociální bydlení (pro SVL)" Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Příprava zadávacího řízení pro začátečníky
Seminář pro žadatele k 25. výzvě IROP „KNIHOVNY"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
ZÁKON O ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK č.134/2016 Sb.
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Dynamický nákupní systém pro praxi
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele IROP
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Oblast intervence 3.2 Integrovaného operačního programu
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Veřejné zakázky vybrané kapitoly
Seminář pro žadatele k 21. výzvě IROP „MUZEA"
Seminář pro žadatele k 29. výzvě IROP „Rozvoj sociálních služeb"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele k 72. výzvě IROP „Cyklodoprava II"
Seminář pro žadatele IROP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Veřejné zakázky Robert Páleník
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Transkript prezentace:

NOVÝ ZÁKON O ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK (zákon č. 134/2016 Sb., a 135/2016 Sb., tzv. změnový zákon, sněmovní tisk 637 a 638, senátní tisk 220 a 221) Markéta Ajmová, Martin Čech

-pro veřejné zadavatele (klasická) 2014/24/EU -pro zakázky v sektorové oblasti 2014/25/EU -pro koncese 2014/23/EU závazné pro všechny členské státy EU pokrývají nadlimitní režim (částečně podlimitní) harmonizace do Nové zadávací směrnice

základní priorita MMR gestorem MMR, spolupředkladatel ÚOHS první polovina roku 2015 – příprava LEG textu, konzultace (Kolegium, expertní skupiny, profesní svazy) připomínkové řízení – připomínek, zásadních připomínek 60 rozporů (13 rozporů) LRV, Rada vlád pro koordinaci boje proti korupci Příprava zákona

vymezení hlavního předmětu regulace: pravidla pro zadávací řízení zákon nemá regulovat celý investiční proces Zákon o zadávání veřejných zakázek

Část první - obecná ustanovení § Část druhá - ustanovení k zad. řízením § Část třetí - podlimitní režim § Část čtvrtá - nadlimitní režim § Část pátá - zjednodušený režim § 129 Část šestá - zvláštní postupy § Část sedmá - sektorové zakázky § Struktura zákona I

Část osmá – koncese § Část devátá - VZ v oblasti obrany nebo bezpečnosti § Část desátá - společná ustanovení § Část jedenáctá - informační systém § Část dvanáctá – SKD § Část třináctá - dozorová část § Část čtrnáctá - přechodná ustanovení § Část patnáctá – účinnost § 278 Struktura zákona II

ustanovení společná pro všechny vztahy vč. vztahů, kde zákon nereguluje postup Obecná ustanovení

uzavření úplatné smlouvy mezi zadavatelem a dodavatelem povinnost dodavatele poskytnout dodávky, služby nebo stavební práce zadáním není pracovněprávní nebo jiný obdobný vztah smlouvy upravující spolupráci zadavatelů Zadání VZ § 2

VZ na dodávky VZ na služby VZ na stavební práce koncese na služby koncese na stavební práce Veřejná zakázka § 14

zrušen pojem dotovaný zadavatel sektorový zadavatel zadavatel veřejný zadavatel zadavatel, o kterém to stanoví zákon (zadavatel veřejné zakázky) Zadavatel § 4

osoba, která zadává nadlimitní nebo podlimitní VZ hrazenou z více než 50 % z veřejných rozpočtů (rozpočet veřejného zadavatele, rozpočtu EU, veřejného rozpočtu cizího státu) nebo pokud peněžní prostředky poskytnuté na veřejnou zakázku z těchto zdrojů přesahují Kč. (PN) Zadavatel § 4

zadává sektorovou zakázku veřejný zadavatel při výkonu relevantní činnosti zadává jiná osoba při výkonu relevantní činnosti na základě zvláštního nebo výhradního práva přímý nebo nepřímý dominantní vliv veřejného zadavatele Zadavatel

nově osoba, která zahájila zadávací řízení, aniž by měla povinnost ZŘ konat Zadavatel

obecně: transparentnost přiměřenost ve vztahu k dodavatelům: rovné zacházení zákaz diskriminace Zásady § 6

s jiným zadavatelem s nezadavatelem písemná smlouva vzájemná práva a povinnosti způsob jednání vůči třetím osobám Společné zadávání § 7

okruh zadavatelů vymezen v zadávací dokumentaci výčtem jiným způsobem, který umožní jejich identifikaci Centrální zadávání § 9

není VZ vztah zadavatel - jiná právnická osoba, která plní (VZ) jako dodavatel Vertikální a horizontální spol. § 11-13

Z sám nebo společně s jinými veřejnými zadavateli ovládá tuto osobu obdobně jako své vnitřní organizační jednotky V této osobě nemá majetkovou účast jiná osoba než ovládající veřejný zadavatel nebo ovládající veřejní zadavatelé více než 80 % celkové činnosti je prováděno při plnění úkolů, které jí byly svěřeny ovládajícím veřejným zadavatelem nebo ovládajícími veřejnými zadavateli nebo jinými právnickými osobami, které ovládající veřejný zadavatel nebo veřejní zadavatelé rovněž ovládají jako své organizační složky Vertikální spolupráce - podmínky

má rozhodující vliv na strategické cíle i významná rozhodnutí ovládané právnické osoby Vertikální spolupráce - ovládání

smluvní spolupráce mezi veřejnými zadavateli účelem dosahování jejich společných cílů - zajišťování veřejných potřeb pouze ve veřejném zájmu každý z veřejných zadavatelů vykonává na trhu méně než 20 % svých činností, kterých se spolupráce týká Horizontální spolupráce - podmínky

pravidelně pořizované nebo trvající dodávky nebo služby – modifikace „sčítacího pravidla“: skutečná cena uhrazená za dodávky nebo služby stejného druhu během předcházejících 12 měsíců součet předpokládaných hodnot jednotlivých dodávek a služeb, které mají být zadavatelem zadány během následujících 12 měsíců Předpokládaná hodnota §

Z stanoví předpokládanou hodnotu za všechny své provozní jednotky ALE: Pokud je provozní jednotka „autonomní“ v zadávání předpokládaná hodnota na úrovni této jednotky fakulty, městské části NE: odbory jednoho úřadu Předpokládaná hodnota provozní jednotky

nadlimitní podlimitní VZMR (zachování limitů) 2 miliony 6 milionů Režim VZ §

zadávací dokumentace x zadávací podmínky účastník zadávacího řízení poddodavatel štítek (dokument, osvědčení nebo potvrzení dokládající, že dodávka, služba, stavební práce, proces nebo postup splňují určité požadavky) Seznam pojmů

právní služby poskytuje advokát v rámci zastupování klienta v soudním, rozhodčím, smírčím nebo správním řízení před soudem, tribunálem nebo jiným veřejným orgánem nebo v řízení před mezinárodními orgány pro řešení sporů, poskytuje advokát při přípravě na řízení, nebo pokud okolnosti nasvědčují tomu, že dotčená věc se s vysokou pravděpodobností stane předmětem řízení Výjimky – obecné § 29

právní služby notář na základě jiného právního předpisu v rámci osvědčování a ověřování listin, nebo při kterých na základě jiného právního předpisu (i příležitostně) vykonává dodavatel veřejnou moc Výjimky - obecné

úvěr nebo zápůjčka služby zadávané politickou stranou nebo politickým hnutím v rámci volební kampaně, jejichž předmětem je reklamní kampaň, výroba propagačních filmů, nebo výroba propagačního videa Výjimky - obecné

nabytí věci nebo souboru věcí do sbírky muzejní povahy, kulturní památky nebo jiného předmětu kulturní hodnoty pořízení zvířete za účelem chovu nebo plemenitby Výjimky podlimitní § 30

Výjimka pro VZMR § 31  zadavatel není povinen zadat v ZŘ veřejnou zakázku malého rozsahu  povinnost dodržet zásady podle § 6

tržní konzultace s odborníky či dodavateli příprava zadávacích podmínek informace pro dodavatele o záměrech, požadavcích zákaz narušení hospodářské soutěže Předběžné tržní konzultace § 33

rozdíl mezi zadávacími podmínkami a zadávací dokumentací souhrn zadávacích podmínek (materiální vymezení) včetně formulářů Zadávací dokumentace

nesmí být stanoveny tak, aby určitým dodavatelům bezdůvodně přímo nebo nepřímo zaručovaly konkurenční výhodu nebo vytvářely bezdůvodné překážky hospodářské soutěže zadavatel uvede v zadávací dokumentaci nebo je sdělí účastníkům zadávacího řízení při jednání Zadávací podmínky (§ 36)

zadavatel stanoví a poskytne dodavatelům v podrobnostech nezbytných pro účast dodavatele v zadávacím řízení zadavatel nesmí přenášet odpovědnost za správnost a úplnost zadávacích podmínek na dodavatele označení osob, které zadávací podmínky vypracovaly Zadávací podmínky

stanovení lhůty - délka lhůty musí být stanovena tak, aby byla zajištěna přiměřená doba pro vyžadované úkony dodavatelů prohlídka místa plnění, je-li to vhodné změna nebo doplnění, pokud tak stanoví zákon Zadávací podmínky

podmínky kvalifikace, technické podmínky vymezující předmět veřejné zakázky včetně podmínek nakládání s právy k průmyslovému nebo duševnímu vlastnictví vzniklými v souvislosti s plněním smlouvy na veřejnou zakázku, obchodní nebo jiné smluvní podmínky vztahující se k předmětu veřejné zakázky, nebo zvláštní podmínky plnění veřejné zakázky, a to zejména v oblasti vlivu předmětu veřejné zakázky na životní prostředí, sociálních důsledků vyplývajících z předmětu veřejné zakázky, hospodářské oblasti nebo inovací Podmínky účasti (§ 37)

možnost stanovit požadavky na obsah, formu nebo způsob podání žádostí o účast, předběžných nabídek nebo nabídek zadavatel nesmí jako podmínku účasti v zadávacím řízení požadovat určitou formu spolupráce dodavatelů nabízejících plnění veřejné zakázky společně je-li to pro řádné plnění veřejné zakázky nezbytné, může zadavatel připustit nebo požadovat, aby vybraní dodavatelé, nabízející plnění veřejné zakázky společně, přijali určitou formu spolupráce pro plnění veřejné zakázky Podmínky účasti

vyhrazení v oznámení o zahájení zadávacího řízení pouze dodavatel zaměstnávající na chráněných pracovních místech alespoň 50 % osob se zdravotním postižením z celkového počtu svých zaměstnanců potvrzení Úřadu práce České republiky není možné prokázat prostřednictvím jiných osob Vyhrazené veřejné zakázky § 38

automatické zvýhodnění 15% u hodnocení v PL zrušeno Vyhrazené veřejné zakázky

podle pravidel stanovených zákonem povinnost dodržet zadávací podmínky !!! Pokud pravidla pro průběh zadávacího řízení zákon nestanoví, určí je zadavatel v souladu se zásadami podle § 6 Průběh zadávacího řízení § 39

„výběr vybraného dodavatele“ z účastníků zadávacího řízení posouzení splnění podmínek účasti v zadávacím řízení snížení počtu účastníků zadávacího řízení nebo snížení počtu předběžných nabídek nebo řešení hodnocení nabídek Průběh zadávacího řízení § 39

není-li v stanoveno jinak posouzení splnění podmínek účasti v zadávacím řízení před hodnocením nabídek po hodnocení nabídek povinnost provést posouzení splnění podmínek účasti v zadávacím řízení a hodnocení jeho nabídky vždy u vybraného dodavatele Průběh zadávacího řízení § 39

bez věcné změny x původní koncepce jako pokuta Jistota § 41

bez povinnosti jmenovat hodnotící komisi NE u VZ nad 300 mil. Kč ALE k provádění úkonů lze pověřit komisi bez omezení úkonů bez procesních pravidel Komise § 42

možnost zohlednit vyjádření přizvaných odborníků odpovědnost za dodržení pravidel nese zadavatel Přizvaní odborníci

možnost smluvního zastoupení odpovědnost za dodržení pravidel nese zadavatel NE: výběr dodavatele vyloučení účastníka zadávacího řízení zrušení zadávací řízení rozhodnutí o námitkách výjimka: prokurista nebo zřizovatel zastupující příspěvkovou organizaci, jejímž je zřizovatelem Smluvní zastoupení zadavatele § 43

obecný zákaz střetu zájmů – povinnost aktivně zabraňovat písemné prohlášení komise nebo přizvaných odborníků při zjištění SZ povinnost opatření k nápravě Střet zájmů § 44

zájmy ohrožují nestrannost nebo nezávislost v souvislosti se zadávacím řízením osoby podílejí se na průběhu zadávacího řízení mají nebo by mohly mít vliv na výsledek zadávacího řízení Střet zájmů

předkládají kopie dokladů, nestanoví-li zákon jinak oprávnění Z požadovat předložení originálu nebo ověřené kopie dokladu (objasnění nebo doplnění dokladů) Doklady § 45

předložení dokladu také odkazem na odpovídající informace vedené v informačním systému veřejné správy internetová adresa vč. údajů pro přihlášení a vyhledání požadované informace (jsou-li nezbytné) Doklady

oprávnění Z (x povinnost) objasnil nebo doplnil chybějící údaje, doklady, vzorky nebo modely přiměřená lhůta, lze opakovaně skutečnosti rozhodné pro posouzení splnění podmínek účasti mohou nastat i po uplynutí lhůty pro podání nabídek Objasnění /doplnění údajů a dokladů § 46

NE: pokud údaje, doklady, vzorky nebo modely, které budou hodnoceny ALE : objasněním je oprava položkového rozpočtu, pokud není dotčena celková nabídková cena nebo jiné kritérium hodnocení nabídek Objasnění nebo doplnění údajů a dokladů

dříve zájemce nebo uchazeč účastenství v zadávacím řízení vzniká dodavateli vyjádří předběžný zájem podá žádost o účast podá nabídku zahájí jednání se zadavatelem v zadávacím řízení Účastník zadávacího řízení § 47

vyloučením uplyne lhůta pro podání námitek proti vyloučení, pokud námitky nepodá v případě podání námitek uplyne lhůta pro podání návrhu nabytím právní moci rozhodnutí o zastavení správního řízení či zamítnutí návrhu odstoupením účastníka zadávacího řízení v době mimo zadávací lhůtu uplynutím lhůty k podání žádostí o účast, předběžných nabídek nebo nabídek účastníkům zadávacího řízení, kteří žádost o účast, předběžnou nabídku nebo nabídku nepodali Zánik účastenství § 47, 48

Z může vyloučit účastníka zadávacího řízení pouze z důvodů stanovených zákonem kdykoliv v průběhu zadávacího řízení Vyloučení účastníka zadávacího řízení

povinnost vyloučit u vybraného účastníka údaje, doklady, vzorky nebo modely: nesplňují zadávací podmínky nebo je účastník zadávacího řízení ve stanovené lhůtě nedoložil nebyly účastníkem zadávacího řízení objasněny nebo doplněny na základě výzvy neodpovídají skutečnosti a měly nebo mohou mít vliv na posouzení podmínek účasti nebo na naplnění kritérií hodnocení Vyloučení účastníka zadávacího řízení

povinnost vyloučit u vybraného účastníka Z prokáže plnění nabízené dodavatelem by vedlo k nedodržování povinností vyplývajících z předpisů práva životního prostředí, sociálních nebo pracovněprávních předpisů nebo kolektivních smluv vztahujících se k předmětu plnění veřejné zakázky Vyloučení účastníka zadávacího řízení

povinnost vyloučit u vybraného účastníka § 48/8 Z prokáže došlo ke střetu zájmů a jiné opatření k nápravě, kromě zrušení zadávacího řízení, není možné došlo k narušení hospodářské soutěže předchozí účastí účastníka zadávacího řízení při přípravě zadávacího řízení, jiné opatření k nápravě není možné Vyloučení účastníka zadávacího řízení

Z může vyloučit účastník zadávacího řízení se dopustil v posledních 3 letech od zahájení zadávacího řízení závažných nebo dlouhodobých pochybení při plnění dřívějšího smluvního vztahu se zadavatelem zadávané veřejné zakázky, nebo s jiným veřejným zadavatelem, která vedla k vzniku škody, předčasnému ukončení smluvního vztahu nebo jiným srovnatelným sankcím Vyloučení účastníka zadávacího řízení

Z může vyloučit účastník zadávacího řízení se dopustil v posledních 3 letech před zahájením zadávacího řízení nebo po zahájení zadávacího řízení závažného profesního pochybení, které zpochybňuje jeho důvěryhodnost, včetně pochybení, za která byl disciplinárně potrestán nebo mu bylo uloženo kárné opatření podle jiných právních předpisů Vyloučení účastníka zadávacího řízení

Z může vyloučit účastník zadávacího řízení se pokusil neoprávněně ovlivnit rozhodnutí zadavatele v zadávacím řízení nebo se neoprávněně pokusil o získání neveřejných informací, které by mu mohly zajistit neoprávněné výhody v zadávacím řízení Vyloučení účastníka zadávacího řízení

Z může vyloučit pokud na základě věrohodných informací získá důvodné podezření, že účastník zadávacího řízení uzavřel s jinými osobami zakázanou dohodu podle jiného právního předpisu v souvislosti se zadávanou veřejnou zakázkou Vyloučení účastníka zadávacího řízení

Z může vyloučit nabídka obsahuje mimořádně nízkou nabídkovou cenu, která nebyla účastníkem zadávacího řízení zdůvodněna Vyloučení účastníka zadávacího řízení

Z může vyloučit účastníka zadávacího řízení, který je akciovou společností nebo má právní formu obdobnou akciové společnosti a nemá vydány výlučně zaknihované akcie u vybraného účastníka povinnost vyloučit na základě ověření v obchodním rejstříku Vyloučení účastníka zadávacího řízení

vybraný dodavatel – akciová nebo obdobná společnost se sídlem v zahraničí žádost Z k předložení čestného prohlášení o tom, které osoby jsou vlastníky akcií, jejichž souhrnná jmenovitá hodnota přesahuje 10 % základního kapitálu účastníka zadávacího řízení včetně uvedení zdroje, z něhož údaje o velikosti podílu akcionářů vychází Vyloučení účastníka zadávacího řízení

kdykoli v průběhu zadávacího řízení nezbytné a přiměřené opatření k nápravě, pokud Z zjistí, že postupoval v rozporu se zákonem lze i zrušit rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení Opatření k nápravě § 49

národní úprava obdobné jako současná úprava (ALE: v podlimitní režimu lze zadat veřejnou zakázku na stavební práce do 50 mil Kč) lze zadat veřejnou zakázku obdobně jako v nadlimitním režimu Podlimitní režim (§ 52)

zahájení uveřejněním výzvy k podání nabídek na profilu možnost odeslat výzvu některým dodavatelům; v takovém případě alespoň 5 minimální náležitosti výzvy jsou definovány výslovný zákaz jednání uveřejnění zadávací dokumentace na profilu zadavatele Zjednodušené podlimitní řízení (§ 53)

při stanovení zadávacích podmínek lze použít jednotlivá pravidla pro zadávací řízení pro nadlimitní režim možnost výhrady: oznámení o vyloučení účastníka zadávacího řízení nebo oznámení o výběru dodavatele se doručuje uveřejněním na profilu lze využít kvalifikaci z nadlimitního režimu, ale lze stanovit i jiná kritéria kvalifikace Zjednodušené podlimitní řízení

doklady o kvalifikaci v nabídkách v kopiích lze nahradit čestným prohlášením nebo jednotným evropským osvědčením pro veřejné zakázky zadavatel si může v průběhu zadávacího řízení vyžádat předložení originálů nebo úředně ověřených kopií dokladů o kvalifikaci Zjednodušené podlimitní řízení

lze stanovit i jiná kritéria hodnocení než v kritéria stanovená pro nadlimitní režim podmínka: založena na objektivních skutečnostech vztahujících se k osobě dodavatele nebo k předmětu veřejné zakázky Zjednodušené podlimitní řízení

ZPŘ – min. 11 pracovních dní podlimitní VZ zadávané v otevřeném řízení rozdílné pro VZ na dodávky a VZ služby x VZ na stavební práce Lhůty v podlimitním režimu

odpovídá zadávacím směrnicím postup podrobněji regulován (otázka kvalifikace dodavatele, ekonomické výhodnost nabídky) oproti zákonu č. 137/2006 Sb. dochází ke zpřesnění a vyjasnění dosavadního stavu Nadlimitní režim (§ 55)

pro neomezený počet dodavatelů zákaz jednání s dodavateli – účastníky zadávacího řízení lhůta pro podání nabídek činí nejméně 30 dnů x podmínky, za nichž je zadavatel povinen lhůtu pro podání nabídek prodloužit lhůta pro podání nabídek činí nejméně 15 dnů v případě naléhavých okolností nebo uveřejnění předběžného oznámení (které bylo odesláno nejméně 35 dnů a nejvýše 12 měsíců přede dnem odeslání oznámení o zahájení zadávacího řízení) Otevřené řízení (§ 56)

pro neomezený počet dodavatelů zákaz jednání s dodavateli – účastníky zadávacího řízení „druhé“ kolo zadávacího řízení určeno pouze účastníkům zadávacího řízení, kteří prokáží splnění kvalifikace lhůta pro podání žádosti o účast činí nejméně 30 dnů lhůta pro podání nabídek činí nejméně 25 dnů (povinnost prodloužit x možnost zkrátit) Užší řízení (§ 58)

pouze za splnění podmínek uvedených v zákoně: a)potřeby zadavatele nelze uspokojit bez úpravy na trhu dostupných plnění b)součástí plnění veřejné zakázky je návrh řešení nebo inovativní řešení c)veřejná zakázka nemůže být zadána bez předchozího jednání z důvodu zvláštních okolností vyplývajících z povahy, složitosti nebo právních a finančních podmínek spojených s předmětem veřejné zakázky d)nelze stanovit technické podmínky odkazem na technické dokumenty Jednací řízení s uveřejněním (§ 60)

lhůta pro podání žádostí o účast činí nejméně 30 dnů x povinnost zadavatele prodloužit lhůtu pro podání nabídek opět možnost zkrátit lhůtu pro podání žádosti za podmínek předvídaných zákonem lhůta pro podání předběžných nabídek činí nejméně 25 dnů od odeslání výzvy k jejímu podání Jednací řízení s uveřejněním

není stanoven postup … zadavatel může s účastníky zadávacího řízení jednat podmínky použití rozděleny podle druhu VZ není zákonem stanovena lhůta pro podání nabídek Jednací řízení bez uveřejnění (§ 63)

zadávací řízení, jehož cílem je nalezení řešení, které bude způsobilé splnit potřeby zadavatele možnost použít za splnění podmínek pro jednací řízení s uveřejněním zadavatel může v průběhu soutěžního dialogu s účastníky zadávacího řízení jednat lhůta pro podání žádostí o účast činí nejméně 30 dnů Řízení se soutěžním dialogem (§ 68)

lze použít, pokud nelze potřebu vývoje inovativní dodávky nebo služby nebo inovativních stavebních prací a následné koupě výsledných dodávek, služeb nebo stavebních prací uspokojit prostřednictvím řešení, která jsou na trhu již dostupná zadavatel může s účastníky zadávacího řízení v průběhu řízení o inovačním partnerství jednat Řízení o inovačním partnerství (§ 70)

zvláštní druh řízení na sociální a jiné zvláštní služby v příloze č. 4 zahájení předběžné oznámení oznámení o zahájení přípustná i jiná kvalifikace než v nadlimitním režimu Zjednodušený režim

průběh ZŘ určuje zadavatel specifika zadávaných služeb možnost jednat možnost měnit zadávací podmínky (zásady!) kritéria kvality hodnocení potřeby zajištění kvality, návaznosti, dostupnosti a komplexnosti služeb, inovativnosti řešení, přínosu pro uživatele nebo kritéria udržitelnosti sociálních služeb Zjednodušený režim

Kvalifikace = způsobilost a schopnost dodavatele plnit veřejnou zakázku  způsobilost x kvalifikace  nadlimitní režim – povinnost požadovat prokázání splnění alespoň části kvalifikace  podlimitní režim – možnost požadovat prokázání splnění kvalifikace

Nadlimitní kvalifikace Povinnost požadovat prokázání:  základní způsobilost (netrestanost, nedoplatky na daních, na pojistném, není v likvidaci)  profesní způsobilost (výpis z obchodního rejstříku nebo jiné obdobné evidence – neplatí u JŘBU)

Možnost požadovat prokázání:  profesní způsobilost (oprávnění k podnikání, členství v komoře, odborná způsobilost podle jiných předpisů)  ekonomická kvalifikace  technická kvalifikace zákaz požadovat jinou kvalifikaci Nadlimitní kvalifikace

Základní způsobilost Oproti základní kvalifikaci  omezení požadavků na okruh vymezený směrnicí  negativní vymezení  explicitní požadavek na její prokázání  splátkový kalendář ok

„ sebeočištění“ dodavatele od předchozího pochybení  nesplnění základní způsobilosti nebo  naplnění důvodů pro vyloučení – např. střet zájmů, narušení hospodářské soutěže, profesní pochybení, pokus o ovlivnění zadavatele Obnovení způsobilosti

Účastník může prokázat, že obnovil svou způsobilost, pokud v průběhu zadávacího řízení zadavateli doloží, že přijal dostatečná nápravná opatření  v nabídce  v námitce proti vyloučení NELZE u pravomocného odsouzení k zákazu plnění veřejných zakázek nebo účasti v koncesním řízení Obnovení způsobilosti

Nápravná opatření (např.)  uhrazení dlužných částek nebo nedoplatků  úplná náhrada újmy způsobená spácháním trestného činu nebo pochybením  aktivní spolupráce s orgány provádějícími vyšetřování, dozor, dohled nebo přezkum  přijetí technických, organizačních nebo personálních preventivních opatření Obnovení způsobilosti

Zadavatel posoudí, zda nápravná opatření považuje za dostatečná - zohlední závažnost a konkrétní okolnosti trestného činu nebo jiného pochybení. ZÁVĚR: ANO - nevyloučí nebo vyloučení zruší NE – vyloučí nebo vyloučení potvrdí Obnovení způsobilosti

Profesní způsobilost Oproti profesní kvalifikaci  povinnost požadovat výpis z obchodního rejstříku nebo jiné obdobné evidence X možnost požadovat oprávnění k podnikání, členství v profesní samosprávné komoře nebo jinou odbornou způsobilost  přesné požadavky v ZD

Ekonomická kvalifikace  obnovení možnosti požadovat prokázání ekonomické kvalifikace  minimální roční obrat dodavatele nebo obrat dosažený dodavatelem s ohledem na předmět VZ nejdéle za 3 bezprostředně předcházející účetní období  výše ročního obratu nesmí přesahovat dvojnásobek předpokládané hodnoty veřejné zakázky (výjimka – odůvodněné případy)

Ekonomická kvalifikace  prokázání výkazem zisku a ztrát dodavatele nebo obdobným dokladem  zákaz ekonomické kvalifikace u VZ na architektonické, stavební, technické a inspekční služby

Technická kvalifikace Omezený výčet, nerozlišuje se podle druhu VZ  seznam stavebních prací za posledních 5 let  seznam dodávek nebo služeb za poslední 3 roky  seznam techniků nebo technických útvarů  osvědčení o vzdělání a odborné kvalifikaci  popis technického vybavení  provedení kontroly technické kapacity  opatření v oblasti řízení z hlediska ochrany životního prostředí  přehled průměrného ročního počtu zaměstnanců  vzorky, popisy nebo fotografie výrobků  …

možnost prokázat určitou část ekonomické kvalifikace, technické kvalifikace nebo profesní způsobilosti prostřednictvím jiných osob Prokázání kvalifikace prostřednictvím jiných osob

doklady prokazující splnění profesní způsobilosti podle jinou osobou, doklady prokazující splnění chybějící části kvalifikace prostřednictvím jiné osoby, doklady o splnění základní způsobilosti jinou osobou písemný závazek jiné osoby k poskytnutí plnění určeného k plnění veřejné zakázky nebo k poskytnutí věcí nebo práv, s nimiž bude dodavatel oprávněn disponovat v rámci plnění veřejné zakázky, a to alespoň v rozsahu, v jakém jiná osoba prokázala kvalifikaci za dodavatele Prokázání kvalifikace prostřednictvím jiných osob

Z může v zadávací dokumentaci stanovit bližší pravidla pro prokazování profesní způsobilosti, ekonomické kvalifikace nebo technické kvalifikace Společné prokazování kvalifikace

Z může požadovat, aby účastník zadávacího řízení předložil doklady prokazující základní způsobilost a profesní způsobilost jeho poddodavatelů. Z může požadovat nahrazení poddodavatele, který neprokáže splnění zadavatelem požadovaných kritérií způsobilosti nebo u kterého zadavatel prokáže důvody jeho nezpůsobilosti Požadavek na prokázání kvalifikace poddodavatele

přednostní vyžádání v systému e-Certis D může předložit čestné prohlášení, pokud zadavatel nestanovil jinak D může vždy nahradit požadované doklady jednotným evropským osvědčením pro veřejné zakázky Před uzavřením smlouvy si Z od vybraného D vždy vyžádá předložení originálů nebo ověřených kopií dokladů o kvalifikaci (!) Doklady o kvalifikaci

pouze pro případ změny povinnost oznámit zadavateli do 5 pracovních dnů, do 10 pracovních dnů od oznámení předložit nové doklady nebo prohlášení ke kvalifikaci výjimka podmínky kvalifikace jsou nadále splněny, nedošlo k ovlivnění kritérií pro snížení počtu účastníků zadávacího řízení nebo nabídek a nedošlo k ovlivnění kritérií hodnocení nabídek Změny kvalifikace

parametry vyjadřujících požadavky na výkon nebo funkci, popisu účelu nebo potřeb odkaz na normy nebo technické dokumenty, nebo odkaz na štítky zákaz zvýhodnění nebo znevýhodnění určité dodavatele (přímý nebo nepřímý odkaz na určité dodavatele nebo výrobky, nebo patenty na vynálezy, užitné vzory, průmyslové vzory, ochranné známky nebo označení původu) Technické podmínky

na stavební práce podrobnosti nezbytné pro podání nabídky dokumentace v rozsahu stanoveném vyhláškou MMR a soupis stavebních prací, dodávek a služeb s výkazem výměr v rozsahu stanoveném prováděcím právním předpisem Technické podmínky

předmět určen k užívání fyzickými osobami při stanovení technické specifikace přístupnost předmětu veřejné zakázky osobám se zdravotním postižením výjimka v případě objektivních okolností lze použít předpis EU Podmínky přístupnosti

oprávnění požadovat v ZD osvědčení o vlastnostech z hlediska environmentálního nebo sociálního požadavky na označení štítkem týkají výhradně kritérií, která souvisejí s předmětem veřejné zakázky, štítky vhodné pro vymezení vlastností stavebních prací, dodávek nebo služeb podmínky pro přidělení štítku vycházejí z objektivně ověřitelných a nediskriminačních kritérií Štítky

systém přidělování štítků zaveden v otevřené a transparentní proceduře, na které se mohly podílet všechny relevantní zúčastněné strany, včetně orgánů státní správy, spotřebitelů, sociálních partnerů, výrobců, distributorů a nevládních organizací jsou štítky přístupné všem osobám, které o to mají zájem a podmínky pro přidělení štítku stanoveny osobou, nad níž dodavatel žádající o štítek nemůže vykonávat rozhodující vliv Štítky

povinnost přijmout alternativní štítek (splňuje rovnocenné požadavky) jakýkoli jiný vhodný důkaz, že dodávky, služby nebo stavební práce splňují požadavky na označení štítkem lze požadovat jen část vlastností zákaz štítku, pokud osvědčuje i vlastnosti, které nesouvisejí s předmětem ALE lze odkazovat na dílčí specifikace štítku Štítky

povinnost uveřejnit na profilu min. do konce lhůty pro podání nabídek (x JŘBU) Dostupnost zadávací dokumentace § 96

neplatí zvláštní nástroje, zařízení nebo formáty souborů, jež nejsou obecně dostupné nebo podporované obecně dostupnými aplikacemi zvláštní kancelářské vybavení, které zadavatelé běžně nemají k dispozici, použití jiné než elektronické komunikace je nezbytné z důvodu narušení zabezpečení elektronické komunikace nebo zvláště citlivé povahy informací pak jiný vhodný způsob Dostupnost zadávací dokumentace

pokud je vhodná v ZD doba prohlídky (10 pracovních dnů před skončením lhůty pro podání nabídek) lhůta pro podání nabídek delší než zákonem stanovená minimální Prohlídka místa plnění § 97

dříve dodatečné informace na žádost nebo vlastní iniciativa zadavatele povinnost uveřejnit na profilu zadavatele pokud zadavatel neuveřejní, neodešle nebo nepředá vysvětlení do 3 pracovních dnů od žádosti, prodlouží lhůtu pro podání nabídek nejméně o tolik pracovních dnů, o kolik přesáhla doba od doručení žádosti o vysvětlení zadávací dokumentace do uveřejnění, odeslání nebo předání vysvětlení 3 pracovní dny Vysvětlení zadávací dokumentace (§ 98)

před uplynutím lhůty pro podání žádosti o účast, předběžných nabídek nebo nabídek uveřejněna nebo oznámena dodavatelům stejným způsobem jako zadávací podmínka, která byla změněna nebo doplněna prodloužení lhůty přiměřené od odeslání změny nebo doplnění zadávací dokumentace činila nejméně celou svou původní délku Změna nebo doplnění ZD § 99

povinnost požadovat předložení údajů, dokumentů, vzorků nebo modelů, které potřebuje k hodnocení nabídek předložení údajů, dokumentů, vzorků nebo modelů, které potřebuje k posouzení splnění podmínek účasti v zadávacím řízení stanoví formu a způsob podání nabídek (příp. el. nástroj) Podmínky sestavení a podání nab. § 103

možnost požadovat předložení údajů o majetkové struktuře účastníka zadávacího řízení nebo jeho poddodavatele jméno, nebo jména a příjmení a odbornou kvalifikaci pracovníků, kteří budou odpovědní za plnění VZ (součástí předmětu umístění nebo montáž) rozdělení odpovědnosti za plnění veřejné zakázky (společná účast, pak oprávnění požadovat odpovědnost společně a nerozdílně) doporučený způsob zpracování nabídky Podmínky sestavení a podání nabídek

možnost požadovat předložení dokladů nebo vzorků vztahujících se k předmětu plnění veřejné zakázky nebo kvalifikaci dodavatele úspěšný výsledek zkoušek vzorků předložení dokladu prokazujícího schopnost dodavatele zabezpečit ochranu utajovaných informací (jen pokud nezbytné) přijetí určité právní formy bližší podmínky součinnosti před uzavřením smlouvy Další podmínky pro uzavření sml. § 104

povinnost požadovat od vybraného dodavatele předložení dokladů o jeho majetkové struktuře až po skutečné majitele (zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu) Zadavatel je povinen v zadávací dokumentaci požadovat od vybraného dodavatele, který je právnickou osobou, aby jako podmínku pro uzavření smlouvy předložil identifikační údaje všech osob, které jsou jeho skutečným majitelem podle zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, doklady, z nichž vyplývá vztah všech osob podle písmene a) k dodavateli; těmito doklady jsou zejména výpis z obchodního rejstříku nebo jiné obdobné evidence, seznam akcionářů, rozhodnutí statutárního orgánu o vyplacení podílu na zisku, společenská smlouva, zakladatelská listina nebo stanovy. Další podmínky pro uzavření smlouvy

možnost v ZD požadovat po účastníku zadávacího řízení, aby v nabídce určil části veřejné zakázky, které hodlá plnit prostřednictvím poddodavatelů, nebo předložil seznam poddodavatelů, pokud jsou účastníkovi zadávacího řízení známi a uvedl, kterou část veřejné zakázky bude každý z poddodavatelů plnit Využití poddodavatele § 105

Z může v ZD stanovit podmínky, při jejichž splnění budou na žádost poddodavatele převedeny splatné částky úhrady veřejné zakázky přímo poddodavateli nejsou dotčeny jiné právní předpisy Platby poddodavatelům § 106

zákaz otevřít nabídku před uplynutím lhůty pro podání nabídek rozlišení listinné a elektronické Otevírání obálek § 108

oprávnění účasti D bez zbytečného odkladu po uplynutí lhůty pro podání nabídek sdělení identifikačního údaje účastníků údaje z nabídek odpovídající číselně vyjádřitelným kritériím hodnocení x dvouobálková metoda (v samostatné obálce, která bude zadavatelem otevřena po vyhodnocení kritérií kvality) Otevírání obálek – listinná forma

povinnost posoudit v ZD lze stanovit cenu nebo náklady, které bude považovat za mimořádně nízkou nabídkovou cenu, nebo způsob určení mimořádně nízké nabídkové ceny písemné zdůvodnění způsobu stanovení mimořádně nízké nabídkové ceny Mimořádně nízká nabídková cena § 113

povinnost vyloučit nabídková cena je mimořádně nízká nabídková cena z důvodu porušování povinností z právních předpisů účastník zadávacího řízení není schopen prokázat, že veřejná podpora byla poskytnuta v souladu s předpisy Evropské unie (povinnost informovat EK) neobsahuje potvrzení předchozích skutečností Mimořádně nízká nabídková cena

jediné kritérium hodnocení (! změna terminologie) EKONOMICKÁ VÝHODNOST nejvýhodnější poměr nabídkové ceny a kvality (vč. poměru nákladů životního cyklu a kvality) nejnižší nabídkové cena nebo nejnižší náklady životního cyklu Hodnocení (§ 114)

ZÁKAZ hodnotit pouze nejnižší nabídkovou cenu o řízení se soutěžním dialogem nebo v řízení o inovačním partnerství o služby projektantů a architektů o některé služby zadávané ve zjednodušeném režimu Hodnocení

zadavatel musí stanovit pravidla v zadávací dokumentaci pravidla hodnocení musí zahrnovat o kritéria hodnocení o metodu vyhodnocení nabídek v jednotlivých kritériích o váhu nebo jiný matematický vztah mezi kritérii Pravidla hodnocení

výčet není omezen (výčet je demonstrativní) musí být porovnatelná a ověřitelná kritéria kvality se mohou vztahovat k jakékoli fázi životního cyklu zákaz hodnocení sankcí a splatnosti možnost stanovit pevnou cenu a hodnotit pouze kvalitu nabízeného plnění Hodnocení - kritéria kvality

technická úroveň estetické nebo funkční vlastnosti uživatelská přístupnost vliv předmětu veřejné zakázky na životní prostředí, sociální důsledky vyplývající z předmětu veřejné zakázky nebo inovační hlediska organizace, kvalifikace nebo zkušenost osob, které se mají přímo podílet na plnění veřejné zakázky v případě, že na úroveň plnění má významný dopad kvalita těchto osob Hodnocení - kritéria kvality (§ 116)

vždy nabídková cena náklady související s užíváním předmětu veřejné zakázky náklady na údržbu náklady spojené s koncem životnosti náklady způsobené dopady na životní prostředí Hodnocení - náklady životního cyklu (§ 117)

zadavatel je povinen stanovit náklady životního cyklu v zadávací dokumentaci zadavatel musí definovat jaké údaje požaduje metoda pro stanovení nákladů životního cyklu o založena na objektivně ověřitelných a nediskriminačních kritériích o přístupná všem dodavatelům o založena na údajích, které mohou dodavatelé poskytnout bez vynaložení nepřiměřeného úsilí Hodnocení - náklady životního cyklu

identifikace zadávacího řízení FO, které se na hodnocení podílely (vč. komise, odborníků) seznam hodnocených nabídek popis hodnocení, ze kterého budou zřejmé hodnocené údaje z nabídek odpovídající kritériím hodnocení popis hodnocení údajů z nabídek v jednotlivých kritériích hodnocení popis srovnání hodnot získaných při hodnocení v jednotlivých kritériích hodnocení výsledek hodnocení nabídek Zpráva o hodnocení nabídek § 119

vybraný dodavatel (nabídka byla vyhodnocena jako ekonomicky nejvýhodnější) povinnost vybrat k uzavření smlouvy vybraného dodavatele pokud jediný účastník - bez povinnosti provést hodnocení Výběr dodavatele § 122

Z odešle vybranému dodavateli výzvu k předložení originálů nebo ověřených kopií dokladů o jeho kvalifikaci (pokud je již nemá k dispozici) doklady nebo vzorky, jejichž předložení je podmínkou uzavření smlouvy doklady o majetkové struktuře dodavatele až po jeho skutečné majitele pokud VD nepředloží – povinnost vyloučit (vč. případu, že vzorky neodpovídají ZD) Výběr dodavatele § 123

uzavření smlouvy bez zbytečného odkladu po uplynutí lhůty zákazu uzavřít smlouvu oprávnění vyloučit, pokud dodavatel neuzavřel smlouvu vyloučení vybraného dodavatele, pokud je ve střetu zájmů (na základě dokladů o majetkové struktuře) Uzavření smlouvy § 124

uzavření smlouvy v souladu s nabídkou ALE přípustné: upřesnění smluvních podmínek v řízení o inovačním partnerství, pokud to nepovede ke změně základních parametrů nabídky nebo zadávacích podmínek a tyto změny by neohrozily hospodářskou soutěž nebo by neměly diskriminační účinky Uzavření smlouvy na veřejnou zakázku

oprávnění vyzvat dalšího účastníka (stává se VD) v pořadí podle výsledku původního hodnocení nabídek nebo elektronické aukce nebo z výsledku nového hodnocení povinnost provést nové hodnocení, pokud by vyloučení vybraného dodavatele znamenalo podstatné ovlivnění původního pořadí nabídek lze opakovaně Postup po vyloučení VD § 125

nelze bezdůvodně, není přípustná výhrada nové důvody: zadavatel neobdržel dotaci, z níž měla být veřejná zakázka zcela nebo částečně uhrazena vybraný dodavatel v zadávacím řízení obsahujícím soutěž o návrh předložil nabídku pro zadavatele ekonomicky nepřijatelnou zadávací řízení, které zadavatel zahájil, i když k tomu nebyl povinen Zrušení zadávacího řízení § 127

upraveno: v průběhu zadávacího řízení se vyskytly důvody hodné zvláštního zřetele, včetně důvodů ekonomických, pro které nelze po zadavateli požadovat, aby v zadávacím řízení pokračoval, bez ohledu na to, zda tyto důvody zadavatel způsobil či nikoliv Zrušení zadávacího řízení

vyhotovuje Z o každém ZŘ uveřejnění na profilu Písemná zpráva zadavatele

označení zadavatele, předmět veřejné zakázky a cenu sjednanou ve smlouvě na veřejnou zakázku, pokud byla uzavřena použitý druh zadávacího řízení označení účastníků zadávacího řízení označení všech vyloučených účastníků zadávacího řízení s uvedením důvodu jejich vyloučení označení dodavatelů, s nimiž byla uzavřena smlouva nebo rámcová dohoda, nebo dodavatelů, kteří byli zařazeni do dynamického nákupního systému, včetně odůvodnění jejich výběru označení poddodavatelů dodavatelů podle písmene, pokud jsou zadavateli známi odůvodnění použití jednacího řízení s uveřejněním nebo řízení se soutěžním dialogem, byly-li použity Písemná zpráva zadavatele

odůvodnění použití jednacího řízení bez uveřejnění, bylo-li použito odůvodnění použití zjednodušeného režimu, bylo-li použito odůvodnění zrušení zadávacího řízení nebo nezavedení dynamického nákupního systému, pokud k tomuto došlo odůvodnění použití jiných komunikačních prostředků při podání nabídky namísto elektronických prostředků, byly-li jiné prostředky použity soupis osob, u kterých byl zjištěn střet zájmů, a následně přijatých opatření, byl-li střet zájmů zjištěn pokud zadavatel nadlimitní veřejnou zakázku nerozdělí na části, uvede zadavatel odůvodnění tohoto postupu, pokud je neuvedl v zadávací dokumentaci odůvodnění stanovení požadavku na prokázání obratu Písemná zpráva zadavatele

návrh zákona rozlišuje podstatné změny smlouvy – zakázané nepodstatné změny smlouvy – přípustné Změny smlouvy § 222

vyhrazené změny závazku stanovené ve smlouvě (opce sjednané ve smlouvě na veřejnou zakázku na základě zadávacích podmínek, pokud jsou důvody a obsah změn jednoznačně předem určeny) Nepodstatné změny smlouvy § 222/2

neumožnila by účast jiných dodavatelů nebo by neměla vliv na výběr dodavatele v původním zadávacím řízení, pokud by zadávací podmínky původního zadávacího řízení odpovídaly této změně, neměnila ekonomickou rovnováhu závazku ze smlouvy ve prospěch vybraného dodavatele, nebo nevedla k významnému rozšíření rozsahu plnění veřejné zakázky Nepodstatné změny smlouvy § 222/3

změna, která nemění celkovou povahu veřejné zakázky a jejíž hodnota je nižší než 1.10 % původní hodnoty závazku, nebo 2.15 % původní hodnoty závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku na stavební práce Pokud bude provedeno více změn, je rozhodný součet hodnot všech těchto změn. Není rozhodný důvod pro tuto změnu. Nepodstatné změny smlouvy § 222/4

dodatečné stavební práce, služby nebo dodávky od dodavatele původní veřejné zakázky, které nebyly zahrnuty v původním závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku, pokud jsou nezbytné a změna v osobě dodavatele Nepodstatné změny smlouvy § 222/5

není možná z ekonomických anebo technických důvodů spočívajících zejména v požadavcích na slučitelnost nebo interoperabilitu se stávajícím zařízením, službami nebo instalacemi pořízenými zadavatelem v původním zadávacím řízení, by způsobila zadavateli značné obtíže nebo výrazné zvýšení nákladů a hodnota dodatečných stavebních prací, služeb nebo dodávek nepřekročí 50 % původní hodnoty závazku; pokud bude provedeno více změn, je rozhodný součet hodnoty všech změn podle tohoto odstavce. Nepodstatné změny smlouvy § 222/5

Za podstatnou změnu závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku se nepovažuje změna, jejíž potřeba vznikla v důsledku okolností, které zadavatel jednající s náležitou péčí nemohl předvídat, nemění celkovou povahu veřejné zakázky a hodnota změny nepřekročí 50 % původní hodnoty závazku; pokud bude provedeno více změn, je rozhodný součet hodnoty všech změn podle tohoto odstavce. Nepodstatné změny smlouvy § 222/6

Pro účely výpočtu hodnoty změny nebo cenového nárůstu se původní hodnotou závazku rozumí cena sjednaná ve smlouvě na veřejnou zakázku upravená v souladu s ustanoveními o změně ceny, obsahuje-li smlouva na veřejnou zakázku taková ustanovení. Celkový cenový nárůst související se změnami podle odstavců 5 a 6 při odečtení stavebních prací, služeb nebo dodávek, které nebyly s ohledem na tyto změny realizovány, nepřesáhne 30 % původní hodnoty závazku. Nepodstatné změny smlouvy § 222/9

jejímž předmětem je provedení stavebních prací, se nepovažuje záměna jedné nebo více položek soupisu stavebních prací jednou nebo více položkami, za předpokladu, že nové položky soupisu stavebních prací představují srovnatelný druh materiálu nebo prací ve vztahu k nahrazovaným položkám, cena materiálu nebo prací podle nových položek soupisu stavebních prací je ve vztahu k nahrazovaným položkám stejná nebo nižší, materiál nebo práce podle nových položek soupisu stavebních prací jsou ve vztahu k nahrazovaným položkám kvalitativně stejné nebo vyšší a zadavatel vyhotoví o každé jednotlivé záměně přehled obsahující nové položky soupisu stavebních prací s vymezením položek v původním soupisu stavebních prací, které jsou takto nahrazovány, spolu s podrobným a srozumitelným odůvodněním srovnatelnosti materiálu nebo prací a stejné nebo vyšší kvality Nepodstatné změny smlouvy § 222/7

Každá změna smlouvy je tedy přípustná, pokud splňuje jednu ze zákonných podmínek, pro přípustnou změnu stačí naplnění jedné podmínky, podmínky tak platí „vedle sebe“. Žádná ze změn není nároková ze strany dodavatele, zadavatel musí se všemi změnami souhlasit, přičemž jako řádný hospodář nesmí připustit změny neúčelné či neefektivní. Nepodstatné změny smlouvy

Zadavatel může závazek ze smlouvy na veřejnou zakázku vypovědět nebo od ní odstoupit v případě, že v jejím plnění nelze pokračovat, aniž by byla porušena pravidla pro změny smlouvy. Ukončení závazku

Zadavatel může závazek ze smlouvy na veřejnou zakázku vypovědět nebo od ní odstoupit rovněž v případě, že smlouva neměla být uzavřena, neboť vybraný dodavatel měl být vyloučen z účasti v zadávacím řízení, vybraný dodavatel před zadáním veřejné zakázky předložil údaje, dokumenty, vzorky nebo modely, které neodpovídají skutečnosti a měly nebo mohly mít vliv na výběr dodavatele, nebo výběr dodavatele souvisí se závažným porušením povinnosti členského státu ve smyslu čl. 258 Smlouvy o fungování Evropské unie, o kterém rozhodl Soudní dvůr Evropské unie. Ukončení závazku

zadávací řízení ZŘ před účinností NZVZ – podle ZVZ zakázky na základě RS – podle ZVZ, přestože zahájeny v době účinnosti NZVZ správní řízení obdobně jako ZŘ blacklist nevztahuje se na řízení podle NZVZ (i VZMR) Přechodná ustanovení

změny smlouvy započítává se už vyčerpaných 30% Přechodná ustanovení

vyhlášky elektronizace, elektronické nástroje náklady řízení seznam vojenského materiálu nákup automobilů technické podmínky na stavební práce rozpočtový dozor Prováděcí předpisy

přiměřenost Nařízení vlády, kterým se stanoví bližší podmínky pro posouzení přiměřenosti podmínek účasti v zadávacím řízení. stanovení hodnot, které lze považovat za přiměřené př. technická kvalifikace Má se za to, že požadavek veřejného zadavatel na technickou kvalifikaci je přiměřený, pokud veřejný zadavatel požaduje a) předložení seznamu významných dodávek, ze kterého vyplývá, že finanční hodnota všech významných dodávek je v souhrnu maximálně trojnásobek předpokládané hodnoty veřejné zakázky, … Prováděcí předpisy

DĚKUJEME VÁM ZA POZORNOST