Pedagogické minimum pro knihovníky – kritické myšlení a jeho metody Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. KISK FF MU 4. listopad 2015 Seminář – Vědecká knihovna.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Advertisements

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Struktura výuky.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Didaktické zásady výuky přírodopisu
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Kritické myšlení - základní vymezení, ukázková lekce
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
Kritické myšlení Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2010.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Cíle studia didaktiky pedagogiky
III. ročník – ošetřovatelství – prezenční III. ročník – ošetřovatelství. kombinované 259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky.
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Teorie vzdělávání dospělých
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DM0L507)
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.
Pedagogická komunikace
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Postavení pedagogiky mezi vědami
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Kurikulum, metody výuky, didaktická technika
DIDAKTIKA FYZIKY I. 4 Vzdělávací technologie ve Fy
Didaktika geografie.
Didaktické metody Androdidaktika.
TVORBA STUDIJNÍCH TEXTŮ V DISTANČNÍM VZDĚLÁVÁNÍ Simona F e i t o v á Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. Seminář pro knihovníky, Olomouc 4.listopad 2015 Pedagogické minimum pro knihovníky aneb Jak vést lekce (informačního vzdělávání)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Univerzita Jana Amose Komenského Praha
Obecná didaktika ÚVOD.
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Teorie vzdělávání dospělých
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Didaktické metody Androdidaktika.
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Konstruktivismus Zora Syslová.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Jak na články? Regionální konference 2009 Jan Šperl
Práva dítěte Výchova k občanství
aneb vyvážený plán hodiny s prvky konstruktivismu
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Volnočasové aktivity a jejich řízení
využití digitalizace ve vzdělávání
Pracovní setkání IKAP, Implementace Krajského akčního plánu Kraje Vysočina I – Učíme se ze života pro život Ing. Zvolánková Adéla Bc. Rabasová.
Transkript prezentace:

Pedagogické minimum pro knihovníky – kritické myšlení a jeho metody Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. KISK FF MU 4. listopad 2015 Seminář – Vědecká knihovna Olomouc

Pojetí výuky Transmisivní pojetí výuky Konstruktivistické pojetí výuky Dogmatická výuková koncepce (středověk – předávání hotových poznatků) Slovně-názorná výuková koncepce (J. A. Komenský) Verbálně-reprodukční koncepce (pamětné osvojování, memorování bez předchozího porozumění – Johann Friedrich Herbart) Problémová koncepce výuky (propojení školního učení s učením celoživotním – zavedl John Dewey) Rozvíjející vyučování (založené na učení o zóně nejbližšího vývoje – učení má předbíhat vývoj – Pecina, Zormanová 2009) 2

3

Funkce vzdělávacího cíle O Cíl  významný prvek ve složitých vztazích vzdělávacího procesu O (Informační) vzdělávání – má vždy k cíli zaměřený průběh O Cíl vyučování – zamýšlený a očekávaný výsledek O Výsledek – změny ve vědomostech, dovednostech a vlastnostech žáků (hodnotové orientaci i osobnostním rozvoji) 4

Bloomova taxonomie kognitivních (vzdělávacích) cílů 5

6

Moderní edukační metody O Reflektují: O aktivitu O samostatnou práci O tvořivost O celistvý harmonický rozvoj osobnosti studenta 7

Vzájemné vztahy lektora a studentů/účastníků Vyučování orientované na učitele Vyu č ování orientované na studenta 8

Metody výuky využitelné v lekcích informačního vzdělávání 1. Metody zprostředkování hotových vědomostí, dovedností a návyků O Slovní (vysvětlení, popis, přednáška, práce s textem) O Názorně demonstrační (předvádění, pozorování, práce s obrazem) O Dovednostně praktické (frontální laborování, experimentování, napodobování manuálních činností) 9

2. Metody aktivní práce žáků / studentů (aktivizující, problémové) O Samostatná práce O Diskusní metody (dialog, rozhovor, diskuse) O Problémová metoda O Metody inscenační a situační, didaktické hry O Brainstorming a brainwriting O Výukové projekty O Kritické myšlení O Problémově orientovaná práce s moderními technologiemi O Problémově orientované experimentování, laborování O Problémově orientované skupinové a kooperativní vyučování O Problémově orientované exkurze a jiné mimoškolní akce O Další modifikace uvedeného (případové studie, metoda konfrontace, relaxačně aktivizační metody, inspirativní metody – čtení životopisů vědců, kreativní metody …) 10

Vyzkoušejte inovativní výukové metody O Diskuse ve spojení s přednáškou O Hobo metoda O Metoda situační (rozbor situace, konfliktní situace) O Metody inscenační O Didaktické hry O Problémová (heuristická) metoda O Uzavřené problémové úlohy – jedno správné řešení O Otevřené problémové úlohy – více správných řešení O Problémová úloha musí mít splněny některé zásady O typy problémových úloh: viz L. Zormanová, str

Vyzkoušejte inovativní výukové metody O Samostatná práce v rámci problémové úlohy O Sebehodnocení při tvorbě výstupu ze samostatné práce O Skupinová výuka O Kooperativní výuka O Projektová výuka 12

Kritické myšlení O Zdroje: O chiv-metod chiv-metod O

Třífázový model učení E-U-R E = Evokace U = Uvědomění R = Reflexe 14

Význam E-U-R pro vedení lekcí IV O Samostatné formulování cílů učení žáky O Aktivní účast O Bohatá diskuse O Povzbuzování k tvorbě a kladení vlastních otázek O Snazší vyjadřování vlastních názorů O Motivace k učení O Atmosféra respektování názorů O Prostředí pro úvahy nad hodnotami studentů O Stimulace změny O Angažování v procesu kritického myšlení O Kritické myšlení vyššího řádu 15

EVOKACE O Shrnutí dosavadních znalostí o předkládaném tématu (žáci) O Práce s prekoncepty (vlastními interpretacemi poznání světa – tématu v danou chvíli) O Cíl metod v evokační fázi: O vzbudit zájem žáků O vzbudit zvědavost O pomoc s formulováním záměrů a cílů 16

Metody vhodné pro EVOKACI O Brainstorming ve dvojicích O Brainstorming skupinový O Klíčová slova O Zpřeházené věty O Volné psaní O Myšlenkové mapy O Kostka O Analýza věcných rysů O Srovnávací tabulka O T-graf O Vennův diagram 17

Uvědomění si významu O Zprostředkování nových poznatků, vlastního vzdělávacího obsahu lekce IV O Konstruování nových znalostí, dovedností a postojů – děje se to v interakci prekoncept – vzdělávací obsah 18

Metody vhodné pro UVĚDOMĚNÍ SI významu O I.N.S.E.R.T. O Řízené čtení (čtení s otázkami) O Podvojný deník O Interaktivní výklad O Učíme se navzájem 19

REFLEXE O Žák si dělá nový „pořádek“ v tom, co se naučil O Každý žák formuluje závěrečné pochopení po svém O Žák hledá, propracovává a vytváří svými slovy smysluplné znění svých myšlenek, názorů apod. O Žák přichází na to, co se dozvěděl, díky předchozím fázím, a uvědomuje si hranice svého (ne)chápání O Žák staví novou strukturu z původních i nových poznatků a otázek, obaluje je podrobnostmi, ujasňuje si souvislosti 20

REFLEXE O Týká se O cílů učení věcnému obsahu – Co jsem se naučil, měl pochopit, zvládnout? O procesu učení – Jak jsem se učil? O Žák / učený si ujasňuje postupy učení a myšlení, kterými dospěl k novým informacím a pochopení O Uspokojení z vědění, radost, zvědavost, co bude dál O Reflexe EVOKUJE nové nápady O Reflexi je TŘEBA zařadit v každé vyučovací jednotce 21

Fáze reflexe – pedagogické omyly O Spěch O Výklad O Kontrolování O Vyrušování 22

Metody vhodné pro reflexi O Brainstorming ve dvojicích O Skupinový brainstorming O Klíčová slova O Zpřeházené věty O Myšmapy O I.N.S.E.R.T. O Pětiminutové pojednání O Podvojné deníky O Poslední slovo patří mně O Volné psaní O Pětilístek O Kostka O Třídílný zápisník O Srovnávací tabulka O T-graf O Vennův diagram O Záznamy z učení 23

Užitečné grafické organizátory O Celoživotní pomocníci při učení, plánování, rozhodování O Třídílný zápisník O Myšlenková mapa O Srovnávací tabulka O T-graf O Vennův diagram 24

Příklady využití metod kritického myšlení - viz přiložené metodické listy 25

Tipy pro začínající pedagogy O Důvěřujte svým schopnostem O Nebojte se dělat chyby O Nebojte se přiznat chyby O Nikdy neočekávejte stoprocentní výkon O Radujte se z toho, co jste se naučili a co máte pozitivního před sebou O Dělejte pozitivní motivující gesta ve výuce (odměny) O Vyprávějte občas anekdoty O Vneste do výuky emoce O Plánujte výuku O Veďte si o své pedagogické praxi záznamník 26

Literatura a zdroje - výběr O KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. 2. vyd. v českém jazyce. Praha: Portál, 2010, 152 s. Školství (organizace). ISBN O PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika: Věda o edukačních procesech. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2009, 481 s. ISBN O PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN O VOGEL, Walter. Jak se učí učitelé?: tipy a triky pro každodenní život učitelů. 1. vyd. v českém jazyce. Plzeň: Fraus, 2009, 111 s. Moderní pedagogika v teorii a praxi. ISBN O ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 155 s. Pedagogika (Grada). ISBN O

Děkuji vám za pozornost V případě dotazů mě můžete kontaktovat na: 28