Karolína Hávová Michaela Lorencová.  Pojem renesance : francouzské slovo renaissance, italsky rinascimento, tj. znovuzrození.  3 období renesance: raná,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Italské sochařství v období renesance
Advertisements

Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
32_04_34 Renesance - shrnutí Anotace Renesance - shrnutí
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
RENESANCE A HUMANISMUS
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Gotická kultura a vzdělanost
Gotická kultura.
HUDBA V RENESANCI.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Renesance z francouzštiny renaissance = znovuzrození
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
RENESANCE A HUMANISMUS
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Hudební renesance ( polovina 15. – 16. století).
Renesance a humanismus
Renesance a humanismus
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_41_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Slovesná tvorba v době baroka 6. Divadlo svět J. S. Bach: Matoušovy pašije, Ježíš Nazaretský.
Michelangelo Buonarroti malíř MgA. Lukáš Psík
RENESANCE - pokračování
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
William Shakespeare.
Rané baroko Mgr. Jakub Tomala.
Michelangelo Buonarroti sochař MgA. Lukáš Psík
Vrcholná renesance II Mgr. Jakub Tomala.
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
5. částRenesance ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Renesance.
Literatura období humanismu a renesance
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
FRANCOUZSKÁ RENESNACE
Humanismus a renesance počátek 14. století – počátek 17. století
Renesance a humanismus
Dějiny hudby a její osobnosti
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Lucie Ivachňuková Lucie Houdková
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
Literatura v období renesance
Dějiny hudby a její osobnosti
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Renesance Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

Karolína Hávová Michaela Lorencová

 Pojem renesance : francouzské slovo renaissance, italsky rinascimento, tj. znovuzrození.  3 období renesance: raná, vrcholná (klasická), pozdní neboli manýrismus  Snaha věrně zobrazit viděnou skutečnost, kde se umělec neopírá pouze o smyslovou zkušenost.  Cílem umělců bylo dosáhnout harmonie, která se rovnala ideálu krásy. Humanismus: od slova humanus – lidský  Postoj, který vychází z uznané hodnoty lidského života. Počátky renesance

Za počátek renesančního umění bývají považovány severní bronzové dveře florentského baptisteria v roce 1401 od Lorenza Ghiberta.

  Sochařství se soustředilo na realistické zobrazení lidského těla v přirozených proporcích a pohybech.  téma podobizny.  V malířství se nově stává podložkou plátno a rozšiřuje se technika olejomalby.  pozornost krajině Představitelé rané florentské renesance:  Lorenzo Ghiberti ( )  Lorenzo Donatelo ( )  Tommaso Guidi (Masaccio) ( )  Allessandro Botticelli ( ) Ranná renesance v Itálii – výtvarné umění

Lorenzo Donatelo : David (Prudké nervní střídání vlnících se záhybů dodává sochám na výrazu.)

Allessandro Botticelli: Jaro (Primavera) = > Tommaso Guidi (Masaccio): Vyhnání z ráje <=

  V 16. století v Římě: Julius II. a Lev X. (mecenáši) zaměstnávali nadané umělce.  Přechod mezi ranou a vrcholnou renesancí v italském malířství: Leonardo da Vinci ( )  Da Vinci navrhoval létající stroje, hračky, provedl více jak 30 pitev. Vrcholná a pozdní renesance v Itálii – výtvarné umění

  Da Vinci byl i vynikající hudebník. Všechny tyto zájmy podřizoval malířství – Mona Lisa, Ginevra Benciová nebo slavná nástěnná malba Poslední večeře Páně.

V zrcadlovém otočení je vidět po Ježíšově levici postava, která má v náručí malé dítě. Další skryté postavy na obraze vypadají jako templářští rytíři. Někteří tvrdí, že da Vinci namaloval jen Jidášovu ruku držící dýku. Podle jiných je to ruka sv. Petra. Ten má mít i ruku na krku ženy (předzvěst smrti).

  Dalším známým tvůrcem přechodu mezi vrcholnou renesancí a manýrismem byl Michelangelo Buonarroti ( ).  Michelangelo nahradil architektonický ideál harmonie a rovnováhy snahou po subjektivním výrazu, libující se v dynamice.  Ve vrcholné renesanci sloh vycházel z idealistického přístupu sochaře.  K nejznámějším dochovaným dílům se řadí jeho florentský David.

  Umění ve Francii, Španělsku, Německu a v Čechách. Francie  dvorským sloh, vysoké střechy se střešními vikýři, vysoké komíny nebo točitá schodiště. Španělsko  platereskní sloh - dekorativní kombinace gotické konstrukce s výzdobnými prvky italské renesance.  Malíř: El Greco, jehož vkladem jsou nepřirozeně protáhlé proporce a expresivní barevnost například v jeho obraze Zmrtvýchvstání Krista => Renesance v ostatní Evropě – výtvarné umění

=> Obraz: Zmrtvýchvstání Krista Německo -malíři ovlivněni dobovým humanismem konfrontovaným s reformačními myšlenkami, směřující k nápravě církvi. -malíř: Albercht Dürer - namaloval Melancholii, kde díky suché jehle dosáhl mistrovských malířských účinků. Obraz: Melancholie

  Pražský dvůr císaře Rudolfa II. se stal důležitým centrem manýrismu. Pro císaře namaloval Giuseppe Arcimboldo jeho podobizny a alegorie, skládanými z ovoce, zeleniny, květin atd. Čechy a Morava  kamenictví (kašny, náhrobky), řezbářství a kovolitectví (fontány).

  Vzorem antika  Divadla byla většinou arénového typu s nekrytým nebo jen částečně zastřešeným jevištěm.  První zastřešená divadla, pohyblivé dekorace, výrazné kostýmy, líčení a výrazný herecký projev.  Zdůrazňovalo se právo člověka na šťastný život, smyslové poznání nebo láska. 16. století - osvobození divadla z vlivu církve (roku 1566 papež zakázal provozování středověkých mystérií) Počátky renesance v dramatickém umění

  Vznik nových divadelních žánrů - opera a balet.  První operní divadlo (Benátky)  Roku Postaveno první kryté divadlo ve Ferraře a v roce 1545 v Římě.  Dochovalo se jen Teatro Olimpico ve Vicenze z roku  Dante Alighieri - dílo Božská komedie – vyzdvihování a obdiv k antice  Francesco Petrarca – Sonety Lauře - ovlivnila komedii dell´arte  Giovanni Boccacio - Dekameron Dramatická tvorba Itálie

 Teatro Olimpico

  Divadlo do poloviny 16. století převážně amatérské.  Od 15.století se hraje v interiéru.  Využití pyrotechnických efektů a triků, zdokonalení umělého osvětlení a jevištní techniky.  Oblíbená jsou intermezza (mezihry) doprovázená hudbou a různými efekty.  Oblíbené také turnaje a pastorály. Vrcholná renesance v Itálii - divadlo

  V Anglii se divadlo hrálo už v antice a ve středověku.  Oblibě se těšily morality a mystérie, které se zpravidla hrály na vozech – tzv. pageants  Poprvé se objevuje tzv. clown – zde komický čert s nabílenou tváří Divadlo v Anglii

  Od 60.let 16.století vládla Itálii komedie dell´arte.  Školské divadlo -hrálo se převážně venku, pro tragédii představovala scéna město, pro satiru byla dějištěm krajina, herci hráli v proscéniu, aby nerušili iluzi prostoru Pozdní renesance v Itálii – divadlo

  Dvorské divadlo – hrály se tzv. masky, jež měly několik částí: průvod, alegorii, antimasku, píseň, vlastní masku, společný rej s diváky  William Shakespeare (1564 – 1616)  významný anglický dramatik a básník  sňatek s Anne Hathaway, 3 děti  podílníkem divadelní společnosti, která provozovala divadlo Globe Pozdní renesance v Anglii

  1.období (komedie, historické hry) Zkrocení zlé ženy, Sen noci svatojánské, Veselé paničky Windsorské aj.  2. období (tragédie) Hamlet, Král Lear, Othello, Macbeth aj.  3. období (romance, sonety) Bouře, Sonety Tvorba W. Shakespeara

  divadlo vzniklo na základě velké tradice a obliby středověkého divadla v Anglii  označení pro tvorbu anglických pozdně renesančních dramatiků  dívčí role hráli chlapci, starší ženy muži  kladen důraz na užití gest a mimiky  zakladatelé: Robert Greene, Thomas Lodge, Thomas Kyd, John Lyly, Christopher Marlowe, Thomas Nashe Alžbětinské divadlo

  Hrálo se v tzv. corrales – divadla pod širým nebem zbudovaná mezi dvěma domy, kde se natáhla plachta  Krytá divadla byla vybavena jevištní technikou umožňující proměny kulis, kostýmů i rekvizit, létacími stroji, pyrotechnikou a kreslenou projekcí. Španělské divadlo pozdní renesance

  Hrály i herečky  Všichni herci museli umět zpívat, tančit a šermovat  Oblíbené žánry: frašky, náboženské hry, rytířské hry, pastýřské hry, komedie  využíval se i tanec (flamenco) a zpěv romancí  Lope de Vega – zakladatel španělského dramatu  Psal náboženské hry, mytologické hry, historické hry, komedie Ovčí Pramen (Fuenteovejuna)

  Školské divadlo -jezuitské a městské školy -náměty z antiky a bible -ženské role hráli chlapci -důraz na hudbu a výpravu -hry se hrály latinsky -herecký projev se opíral o emoce  Jan Campanus Vodňanský - hra Břetislav - zakázána Divadlo v Čechách

  Dvorské divadlo -Doprovázeno slavnostmi s průvody a turnaji, nádherné kostýmy, triky, efekty  Šlechtické divadlo -Náměty divadel měli původ v cestách, které šlechtici podnikali, tyto podněty poté přenesli do zábav a karnevalů

  Bohatší a pestřejší hudební produkce  Nové hudební žánry, zvláště ve světské sféře  Převažuje vícehlas, jednohlasý zpěv ustupuje  Důraz na libozvučnost, kontrast, řád a soulad  Důležitou roli hraje církevní vokální hudba  Snahy o osamostatnění instrumentální hudby  Vznikají hudební šlechtické, městské a církevní instituce (tzv. kapely)  Vynález nototisku (1476) Renesanční hudba

  Nástroje – loutna, varhany, klavichord, cembalo  Hudební žánry- mše, moteta, chansony

  O renesanční hudbě se mluví jako o době vokální polyfonie.  Kolébkou vokální polyfonie – Nizozemí Znaky renesanční polyfonie: -sudé seskupení (v 15.století – čtyřhlas) -výrazný rytmus u taneční hudby a světského vícehlasu -renesanční tempo je klidné, neměnné Éra nizozemské vokální polyfonie

 Itálie  Benátská škola x římská škola  16.st.-rozmach instrumentální hudby  Hrálo se na klávesové nástroje a loutny (klavichord, cembalo)  Claudio Monteverdi - představitel benátské školy -kapelník chrámu sv. Marka v Benátkách -složil operu Orfeus Hudba vrcholné renesance

  Česká hudební renesance -období husitů – jediný útvar – lidová píseň duchovní -začlenění české lidové duchovní písně do liturgie, přeložení latinského chorálu do češtiny (po skončení husitských válek opět latina) -Po roce 1450 – proniká renesanční polyfonie -16.st. – prosazení evropské renesance -Hudební umění rozvíjely kapely profesionální hudebníků ( dvorská kapela za císaře Rudolfa II.) Hudba pozdní renesance

  Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic - čtyřhlasá německá píseň – Maria, ó korunu  Jednota bratrská - Šamotulský kancionál, Ivančický kancionál Skladatelé

  VURM, B. Tajné dějiny Evropy II. Vydal: Anagram,  TUŠL, J. Nástin dějin evropského umění 2. Vydal: Point,  slavnem-da-vinciho-obraze  enesance-a-humanismus Zdroje