PhDr. Ladislav Csémy Psychiatrické centrum Praha Rizikové chování ve školním prostředí - rámcový koncept Alkohol u dětí školního věku.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví Moravskoslezského kraje KRIZOVÉ CENTRUM OSTRAVA ul. Nádražní 196, Moravská Ostrava tel.: ,
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Klíčová otázka č. 4 Specifika péče o osoby bez přístřeší na akutní příjmové ambulanci z pohledu všeobecné sestry Mgr. Patrik Burda 26. – 27. listopadu.
Alkohol Pojem alkohol pochází z arabského AL-KAHAL
Metodika výzkumu užívání návykových látek mezi mládeží v sociálně vyloučených lokalitách – pilotní ověření SocioFactor s.r.o. Chopinova 523/ Ostrava.
Alkoholismus Kateřina Jahodová.
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Návykové látky, závislosti
Krátká intervence - o osvědčené metodě ve zkratce
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Alkoholismus.
Rizikového chování v dospívání
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Společně proti úrazům ve městě Chrudim. Zdravé město Chrudim  Zdravé město od roku 2001 – vstup do NSZM ČR  Podpora zdraví (soulad psychické, fyzické.
Je dnes dětství bezpečné. (Subjektivní zkušenost dět
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Minimální preventivní program školy
Studium pro školní metodiky prevence
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Psychologické aspekty zdraví
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Model transkulturní péče
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Nutriční poradenství.
Intervenční programy, poradny podpory zdraví
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních 2007.
MUDr. EVA VANÍČKOVÁ,CSc. Ústav zdraví dětí a mládeže
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
Současný stav užívání tabáku a alkoholu v ČR Seminář PSP ČR 27. května 2014 MUDr. Hana Sovinová, Státní zdravotní ústav PhDr. Ladislav Csémy, Psychiatrické.
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
ESPAD Evropská školní studie o alkoholu a jiných drogách Přehled hlavních výsledků Evropské školní studie o alkoholu a jiných drogách v České republice.
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Prevence sociálně patologických jevů. Prevence  Prevence (z lat. praevenire, předcházet) znamená soustavu opatření, která mají předcházet společensky.
Projekt,,NO DRUGS”. O čem dnes uslyšíte ?? Definice drogy Proč lidé berou drogy? Drogová závislost Rozdělení drog Rizika užívání drog Prevence Léčba Druhy.
Definice, základní pojmy
Výsledky celonárodního šetření o spotřebě alkoholu v české dospělé populaci Ladislav Csémy Hana Sovinová.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Pavla Chomynová Ladislav Csémy
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_ALKOHOL
Speciálně pedagogická diagnostika
Komunikace učitele se žáky
Alkoholem a tabákem vše začíná
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PhDr. Ladislav Csémy Psychiatrické centrum Praha Rizikové chování ve školním prostředí - rámcový koncept Alkohol u dětí školního věku

Obsah: Pití alkoholu u českých dětí a dospívajících Účinky alkoholu na lidský organizmus - přehled Rizikové a protektivní faktory Informace, rady, prakticky užitečné postupy

Zdroje poznatků: Studie HBSC i ESPAD jsou mezinárodní kolaborativní projekty, které se s čtyřletou periodicitou provádí v řadě zemí světa. Projekty jsou zaměřeny na sledování chování a postojů, které u dětí a dospívajících determinují tělesné a psychické zdraví a ovlivňují sociální adaptaci. Česká republika se projektů účastní od roku 1994 (resp. 1995). Jednotná, standardizovaná a pro všechny země závazná metodika. Velké reprezentativní soubory umožňující relativně spolehlivé a zevšeobecnitelné závěry. Pití alkoholu u českých dětí a dospívajících – jde skutečně o problém, jemuž bychom měli věnovat pozornost?

Pravidelné pití alkoholu a časté pití nadměrných dávek (ESPAD, ČR 2007, dospívající ve věku 16 let) ChlapciDívky Pivo28,7 %15,7 % Víno7,7 %7,8 % Destiláty13,8 %10,8 % Časté pití nadměrných dávek 23,5 % 16,7 %

Pití nadměrných dávek alkoholu v posledním měsíci – mezinárodní srovnání

Postavení ČR v mezinárodním kontextu z hlediska rizikovosti ve vztahu k alkoholu a drogám (vybrané země ESPAD 07)

Pozitivní a negativní očekávání spojená s alkoholem

Počet položek ze čtyř problémových okruhů (individuální, vztahové, sexuální problémy a kriminální chování), v nichž vybraná země překračuje průměr všech zemí

Problémy způsobené alkoholem a drogami během posledního roku

Účinky alkoholu na lidský organizmus - přehled

Působení na CNS mozková kůra (ovlivnění poznávacích schopností, zejména přijímání, uchování a vybavování, resp. využívání informací); mozeček (alkohol ovlivňuje motoriku); hipokampus (alkohol snižuje schopnost zapamatovat si nové informace); mozkový kmen (alkohol zde může ovlivnit řízení dýchání a krevního oběhu) mozkový funkční okruh odměny (reward pathway) - alkohol vyvolává pocity uspokojení, které pak vedou k tendenci opakovat konzumní chování. Postupně se pak v některých případech může rozvinout závislost na alkoholu, která je závažnou psychiatrickou poruchou.

Srdce a oběhový systém alkohol zvyšuje krevní tlak a vede k hypertenzi; poškozuje srdeční tkáň a vyvolává poruchy srdečního rytmu.

Trávicí systém Játra - jsou nejdůležitějším orgánem látkové výměny a současně orgánem, kde dochází k odbourávání alkoholu prostřednictvím enzymu alkoholdehydrogenáza. Pravidelný nadměrný příjem alkoholu vede k vážnému poškození jaterních funkcí a později k rakovině. Nadměrný příjem alkoholu vede často k onemocněním různých orgánů trávicího systému (hltan, jícen, žaludek, střeva, konečník).

Přehled závažných onemocnění na jejichž vzniku se nadměrný příjem alkoholu podílí

Závislost účinků alkoholu na dávce Obsah alkoholu v jednom tzv. standardním nápoji je různý podle zemí. V ČR se pojem standardního nápoje dosud neustálil, orientačně však můžeme používat následující tabulku:  Pivo – sklenice 0,5l (16 g alkoholu)  Víno – sklenice 0,2l (17 – 18 g alkoholu)  Destilát – sklenice 0,05l (16 g alkoholu)

Zdravotně ještě bezpečné dávky alkoholu Světová zdravotnická organizace udává jako zdravotně bezpečné denní dávky: 16 gramů alkoholu pro ženy 24 gramů pro muže (Rozumí se zdravé a dospělé osoby.) Děti a dospívající by alkohol neměli přijímat vůbec, protože by mohl ohrozit jejich zdravý vývoj.

Příklady ovlivnění chování alkoholem u zdravých dospělých osob

Klasifikace poruch vyvolaných alkoholem 1)rizikové pití (hazardous use), kdy zdraví jedince je již alkoholem ohroženo, avšak symtomy poškození nejsou ještě patrné (jedinec si žádné poškození neuvědomuje); 2)škodlivé pití (harmful use), kdy jsou poškození zdraví příp. sociálního fungování již zjevná a jedincem uvědomovaná; 3)závislost na alkoholu, což je již závažná psychiatrická porucha se specifickými příznaky (diagnózu určuje odborný lékař a závisloslý jedinec se zpravidla musí podrobit specializované léčbě). U dospívajících je závislost na alkoholu velmi výjimečná, častěji se setkáváme s rizikovým a škodlivým pitím.

Na co klást důraz při práci s mládeží? vznik závislosti není jediným rizikem pití alkoholu; naprostá většina zdravotních škod i ekonomických ztrát pramení z nadměrného pití nebo pití při nevhodné příležitosti (úrazy, dopravní nehody, intoxikace apod.).

Rizikové a protektivní faktory

Přehled rizikových a protektivních faktorů

Informace, rady, prakticky užitečné postupy

Síť partnerů, spolupráce s rodinou, v komunitě, kraji Spolupráce s rodiči je nutná, pokud je problém u dítěte závažnější (projevuje se v chování, má nepříznivý vliv na spolužáky, brzdí nebo jinak narušuje vzdělávací proces). Pokud jsou rodiče bez zájmu, je možné se obracet na ped.-psych poradnu, specializované pracoviště zabývající se prevencí (v Praze např. Prev-centrum nebo Sananim). Pokud škola nemá na žádné zařízení kontakt, může se obrátit na krajského protidrogového koordinátora, který má přehled o specializovaných pracovištích v kraji.

Legislativní rámec, užitečné dokumenty Základní informace týkající se alkoholu a drog včetně aktuální legislativní úpravy je možné získat na stránkách Národního monitorovacího střediska pro drogy drogové závislosti ( Dobré www stránky mají také velké NNO, které se zabývají problematikou závislostí, nadregionální působnost mají Sananim o.s. ( a Podané ruce o.s. ( V dané oblasti po leta úspěšně působí pražské Prev centrum ( Za velmi užitečný zdroj kvalifikovyných informací považuji stránky primáře Karla Nešpora ( Na těchto stránkách je možné nalézt a volně stáhnout materiály o závislostech, svépomocné manuály i metodické příručky vhodné pro využití ve škole.

Typ prevence specifická prevence x nespecifická prevence Všeobecná prevence: formování vhodných postojů k návykovým látkám v rámci výchovy ke zdraví. Přiměřeně věku by měli mít žáci informace o alkoholu, jeho povaze, účincích a rizicích. Specifická: realizuje se většinou jako prevence zaměřená na zneužívání návykových látek, kde by vedle ilegálních drog měly být zastoupeny i legální návykové látky (alkohol a tabák).

Doporučené postupy a metody z hlediska pedagoga X Nevhodné postupy Osvědčuje se věcnost, a to jak při předávání informací o návykových látkách, tak při řešení případných problémů. Z interakce s pedagogem mají žáci vycítit zájem o jejich zdraví a prospěch. Totéž platí pro jednání s rodiči. Při sdělování informací o návykových látkách není nutné, aby se pedagog stavěl do role experta, je však žádoucí, aby informace, které šíří, byly ověřené a odpovídaly stavu poznání o tématu. Prezentování příkrých hodnotících soudů bývá málo efektivní a někdy dokonce kontraproduktivní. (Žáci sdělení nepřijmou pro formu jeho podání). Sdělení formulovaná hodnotícím tónem (např. „Je špatné, když děti pijí alkohol.“ nebo „Kouření je špatné, protože způsobuje rakovinu plic“) jsou méně účinná než sdělení, která jsou suchým konstatování faktu (např. „Alkohol působí na vyvíjející se nervovou soustavu a může ohrozit zdravý vývoj psychiky. Lékaři i společnost chtějí chránit zdraví mladých lidí, proto ze zákona není dovoleno alkohol podávat nezletilým.“).

Model stadií změny a využití motivačního rozhovoru Model stádií změny chování Proces změn Zásady efektivní komunikace s pacientem/klientem

Stádia změny Kontemplace Relaps Příprava Akce Udržování stavu Dosažené změny Prekontemplace

Stádia změny a cíle terapeuta EtapaZákladní prvekCíl terapeuta (příp. poradce, pedagoga) PrekontemplaceNeuvědomování si problému Vzbudit povědomí KontemplaceRozpolcenost (ambivalence) Prozkoumat problémy. Vyvolat vnitřní rozpory. PřípravaRozpolcenost (ambivalence) Nabídnout neutrální informace a rady. Nabídnout možnosti řešení Akce (činnost)Rozhodnutí pro změnuPosilovat rozhodnutí pro změnu a pocit schopnosti vyrovnat se s problémem UdržováníStabilitaPodpora RelapsZoufalstvíVyvarovat se kritice, zvýšit sebeúctu, obnovit původní rozhodnutí změnit chování

Minimální intervence: metoda 5A Ask/Assess: zjistit, zda dítě pije alkohol nebo užívá drogy; stanovení faktorů, které mohou působit na změnu chování, cíle a metody. Advice: podejte jasné, konkrétní a personalizované ponaučení jak změnit chování, vč. informací o poškození zdraví a o výhodách změny chování. Agree: vyberte cíle vycházející z připravenosti dítěte změnit své chování ve vztahu k návykovým látkám. Assist: podporujte dítě při dosažení dohodnutých cílů. Arrange: sledujte projevy dítěte a hledejte vhodné příležitosti k tomu, abyste mu poskytli podporu.

Strategie efektivní komunikace

Zásady při vedení motivačního rozhovoru Vyjádřit empatii - respekt, smysl pro podporu, vřelost, pochopení a angažovanost. Empatie v sobě zahrnuje naučit se soustředění na osobu, nikoli na dílčí problém. Vštípit dítěti důvěru ve schopnost účinně jednat je nejlepší způsob, jak dosáhnout změny. Ujišťování je užitečnou strategií k podpoře důvěry. Klást důraz na odpovědnost dítěte za jeho chování i jeho změnu.

Způsoby chování, které usnadňují komunikaci: Pohled hovořící osobě do očí Vhodné potřásání hlavou Úsměv, výrazy obličeje a gesta rukou apod. Uvolněná pozice těla Umožnění odmlk/chvilek ticha Pozorování řeči těla klienta Mluvení jasným hlasem Opakování klíčových slov Kladení otázek Kontrolování/objasňo- vání Reflexe toho, co bylo řečeno Sumarizace Soustředění se na to, co druhý říká Strukturování toho, co bylo řečeno Vyhýbání se fyzickým bariérám

Chování, které narušuje komunikaci: Neklidné/nervózní vrtění a ošívání se Nedívání se na klienta Pohrávání si s oděvem, tužkami atd. Fyzické bariéry Pohledy na hodiny/hodinky Příliš paternalistické chování Blahosklonné chování Neoceňování určitých aspektů Činění ukvapených nebo jednostranných závěrů Vyjadřování soudů Hovoření příliš mnoho Příliš chvilkových odmlk Přerušování hovořícího Nařizování Autoritářské dávání rad

Kdy,koho a v jakém případě vyrozumět – škála rizika ve vztahu k typům prevence. Informovat rodiče je nutné v případě, že dítě má závažnější problém s návykovými látkami. Někdy je vhodné informovat dětského lékaře. Pokud je nutná intervence a není dobrá spolupráce s rodiči, obracejte se na specializovaná zařízení.

Možnosti a limity pedagoga Učitel v mnoha případech může odhalit problém v jeho počátcích a mnohdy stačí rozumné usměrnění dítěte, které je pak schopné korigovat své chování. V případech kdy je problém závažnější, měl by učitel pomáhat při zajištění vhodné odborné péče. Učitel není specialista na řešení problémů se závislostí, nemá také nést odpovědnost za řešení problémů, které přesahují jeho kompetence a poslání.

Užitečné odkazy, literatura Webové odkazy viz výše. Jako vhodnou literaturu lze použít Nešpor K., Csémy L. Alkohol drogy a vaše děti (volně ke stažení na Stejně dobře je možné použít i jiné zdroje informací (viz internetové adresy uvedené výše.