Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0455 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor:Bc. Anna Hana Kučeráková zpracováno: ročník (obor)1.KP E/01 Stravovací a ubytovací služby tematická oblastPřílohy z mouky - knedlíky.
Advertisements

Projektový den - vaření
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Bc. Zdeňka Sîrbu Zpracováno:
VY_32_INOVACE_11_GAS_613_Per
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
 INGREDIENCE:  125 g másla (v kostce), 1 lžíce citrónové šťávy, 1 lžíce nastrouhané citrónové kůry, sůl, bylinky  POSTUP PŘÍPRAVY: Máslo necháme povolit,
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
ZADĚLÁVÁNÍ září 2012 VY_32_INOVACE_TECH_130104
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Bc. Zdeňka Sîrbu Zpracováno:
Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Mgr. Jiřina Moravcová a Bc. Drahomíra Stoklasová. Střední škola hotelnictví a služeb a.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Bc. Zdeňka Sîrbu Zpracováno:
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Bc. Zdeňka Sîrbu Zpracováno:
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Bc. Zdeňka Sîrbu Zpracováno:
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Frankfurtská hovězí pečeně
Guláše z jatečného masa
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Bc. Zdeňka Sîrbu Zpracováno:
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Bc. Zdeňka Sîrbu Zpracováno:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Odborný výcvik Ročník:2.
Vaření vepřového masa Vařením nejčastěji upravujeme hlavu, koleno a bůček.
Předmět: Odborný výcvik Ročník: 3. ročník
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Bc. Zdeňka Sîrbu Zpracováno:
Lasaně zapečené se zeleninou
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Bc. Zdeňka Sîrbu Zpracováno:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Technologie pokrmů 1.Ročník obor kuchař s maturitou 26.hodina
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Bc. Zdeňka Sîrbu Zpracováno:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Odborný výcvik Ročník:1.
Předmět: Odborný výcvik Ročník: 1. ročník
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Bc. Zdeňka Sîrbu Zpracováno:
GASTRONOMIE V EVROPSKÉM KONTEXTU
Omáčky.
SVÍČKOVÁ NA SMETANĚ 1 říjen 2012 VY_32_INOVACE_TECH_130211
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Bc. Zdeňka Sîrbu Zpracováno:
Přílohy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Eva Pospíšilová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb Klášterní nám. 127 Moravský Krumlov Bc. Luisa Milková Název projektu: Zlepšení podmínek výuky Číslo.
Příprava pokrmů ze skopového masa
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Úprava hovězích plátků
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
OMÁČKY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Eva Pospíšilová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Příprava pokrmů z vepřového masa
Příprava drůbeže vařením, dušením
  Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb Klášterní nám. 127 Moravský Krumlov Bc. Luisa Milková Název projektu: Zlepšení podmínek výuky.
Transkript prezentace:

Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu

Česká kuchyně Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Eva Pospíšilová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Česká kuchyně – úvod (1)  stravovací zvyklosti české kuchyně jsou ovlivňovány rázem krajiny;  chudší a skromnější strava je spíše v horských a podhorských krajích;  bohatší a pestřejší strava je v úrodných nížinách a v okolí řek;  pohraniční oblasti jsou zároveň ovlivněny i kuchyněmi sousedních států.

Česká kuchyně – úvod (2)  často se udržují různé zvyky a tradice, jako např. posvícení, dožínky, masopust, poutě, velikonoce, zabijačky a další;  recepty některých pokrmů se předávají z generace na generaci;  mnohé krajové pokrmy velmi často rozšiřují sortiment jídelních lístků našich restaurací.

Česká kuchyně – charakteristické znaky (1)  je kaloricky vydatná;  obsahuje hodně tučných a moučných jídel;  nejoblíbenější maso je vepřové, upravené pečením, dušením a vařením;  typické polévky jsou krkonošské kyselo, kulajda, čočková a bramborová polévka;  častá je úprava knedlíků jako přílohy a knedlíčků do polévek.

Česká kuchyně – charakteristické znaky (2)  známé jsou i pražská šunka a uzeniny;  na vánoce se často připravuje třeboňský smažený kapr, dříve se upravoval kapr na černo;  pečená husa nebo kachna se nejvíce připravují o posvícení;  zabijačkové výrobky se připravují hlavně o masopustu;  používaná koření jsou hlavně kmín a majoránka.

Česká kuchyně – charakteristické znaky (3)  mezi oblíbené druhy zeleniny patří brambory, cibule, česnek, mrkev, petržel, okurky, zelí, květák, špenát a další;  nejpopulárnější nápoje jsou pivo, becherovka, slivovice, dále pak naše bílá i červená vína a sekty;  jako teplé nápoje se nejvíce podávají v dnešní době černá káva, espresso káva a různé druhy čajů.

Česká kuchyně – charakteristické znaky (4)  v současné době je snahou kuchařů připravovat i tradiční české pokrmy modernější formou tak, aby byly zdravější a lépe stravitelné;  omezují se proto tuky, cukry a bílá mouka;  zařazují se lehce stravitelné tepelné úpravy z méně tučných druhů masa;  používá se více čerstvé zeleniny.

Technologické postupy vybraných pokrmů české kuchyně  polévka kulajda (1)  staročeská vepřová na zázvoru (2)  šumavský bramborový bác (3)  švestková omáčka (4)  olomoucký řízek (5)  lívance s parádou (6)

Technologické postupy vybraných pokrmů – polévka kulajda (1) 1. připravíme světlou zásmažku z másla a prosáté hladké mouky, zředíme vlažným vývarem B (z vepřových a telecích kostí) a za občasného prošlehání provaříme nejméně 30 minut; 2. přidáme oloupané a na kostičky nakrájené syrové brambory s kmínem a vaříme je skoro do měkka.

Technologické postupy vybraných pokrmů – polévka kulajda (1) 3. přidáme propláchnutý jemně nasekaný čerstvý kopr (nebo sterilovaný bez nálevu), dochutíme octem, solí, krátce povaříme a zjemníme smetanou; 4. do každé porce vkládáme při podávání jedno zastřené vejce.

Technologické postupy vybraných pokrmů – polévka kulajda (1) Příprava zastřeného vejce:  do vařící osolené a okyselené vody vklepneme opatrně do naběračky syrové vejce tak, aby se žloutek neroztrhl a lžící přetáhneme bílek přes žloutek, mírným varem vejce částečně uvaříme (žloutek má být měkký).

Technologické postupy vybraných pokrmů – staročeská vepřová pečeně na zázvoru (2) 1. vepřovou pečeni vcelku omyjeme, osolíme, potřeme mletým zázvorem a posypeme kmínem 2. do pekáče vložíme maso se sádlem, hrubě nakrájenou cibulí, trochu podlijeme vodou a pečeme za občasného přelévání a podlévání pod poklicí do měkka.

Technologické postupy vybraných pokrmů – šumavský bramborový bác (3) 1. syrové oškrabané brambory nastrouháme na jemném struhadle, necháme je ustát a přebytečnou vodu slijeme; 2. k bramborám přidáme teplé mléko, vejce, třený česnek, sůl, mletý pepř, majoránku, vykynutý kvásek (vlažné mléko, rozdrobené droždí, trochu cukru) a prosátou hrubou mouku.

Technologické postupy vybraných pokrmů – šumavský bramborový bác (3) 3. do směsi přidáme jemně nakrájený a uvařený uzený bůček; 4. těsto nalijeme do pekáče vymazaného sádlem a necháme vykynout; 5. pečeme v mírně vyhřáté troubě.

Technologické postupy vybraných pokrmů – švestková omáčka (4) 1. očistíme a oloupeme mrkev, celer, petržel a cibuli, vše nakrájíme na plátky; 2. z tuku, nakrájené zeleniny a divokého koření (bobkový list, celý pepř, nové koření) připravíme zeleninový základ; 3. přidáme sůl, citrón na plátky, cukr a rajčatový protlak.

Technologické postupy vybraných pokrmů – švestková omáčka (4) 4. základ zředíme vývarem, povaříme; přidáme sušené švestky, švestková povidla, strouhaný perník a znovu krátce povaříme; 5. přecedíme a do hotové omáčky přidáme červené víno; 6. podáváme k uzenému masu.

Technologické postupy vybraných pokrmů – olomoucký řízek (5) 1. ukrojíme přes vlákna plátek z omyté a očištěné vepřové kýty, lehce naklepeme, osolíme, potřeme česnekem a hořčicí; 2. na takto připravené maso položíme na jednu polovinu plátek cikánské pečeně; 3. druhou polovinou masa přeložíme a okraje sklepneme paličkou, aby se řízek neotvíral; 4. opékáme na tuku z obou stran.

Technologické postupy vybraných pokrmů – lívance s parádou (6) 1. připravíme kvásek z části vlažného mléka, rozdrobeného droždí, trochy cukru a polohrubé mouky, necháme na teple asi 15 minut vykynout; 2. k vykynutému kvásku přidáme další část vlažného mléka a polohrubé mouky, vejce, sůl, nastrouhaná jablka, důkladně promícháme a necháme vykynout.

Technologické postupy vybraných pokrmů – lívance s parádou (6) 3. lívanečky opékáme v lívanečníku s malým množstvím rozehřátého tuku; 4. jednu polovinu dávky lívanců zdobíme: jablkovým kompotem, jogurtem, sypeme tvarohem a cukrem; druhou polovinu dávky lívanců zdobíme: borůvkami, šlehačkou, sypeme tvarohem a cukrem.

Ověřování znalostí – kontrolní otázky (1) 1. Které druhy masa se nejvíce používají v české kuchyni? 2. Jaké jsou typické české nápoje? 3. Co patří mezi charakteristické znaky české kuchyně? 4. Jak se připravuje zastřené vejce do kulajdy? 5. Patří perník do švestkové omáčky?

Použitá literatura: ŘEŠÁTKO, A. NODL, L. Kuchařská technologie. Praha: Merkur, ISBN