Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Autor:Novotný Pavel Název:Pájení Tematická oblast:Svařování ocelí Ročník:1. ročník obor automechanik Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku: Anotace:Pracovní postup na zhotovení pájeného spoje
Pracovní postup pro pájení natvrdo Vypracoval Pavel Novotný VOŠ, SPŠ automobilní a technická, Skuherského 1274/3 České Budějovice rok 2013 Digitální učební materiál Při tvorbě digitálního učebního materiálu byl použit vlastní zdroj.
Pracovní postup pro pájení natvrdo Materiál: měděná trubka ø 22 x 300 stříbrná pájka tavidlo Použité nářadí: montážní přístroj na tvrdé pájení expander s nýtovou hlavou o ø 22 mm řezák na měděné trubky o ø 6 – 35 mm univerzální vnitřní a vnější odhrotovač o ø 6 – 54 mm vnitřní kartáček na měděné trubky ø 22 mm nekovové rouno pro čištění pájecích míst štěteček svěrák drátěný kartáč
Pracovní postup: 1. Řezákem na měděné trubky přeřízneme rouru na dvě části o velikosti 150 mm. 2. V místě řezu odhrotujeme čela trubek pomocí odhrotovače. 3. Na jedné z trubek expanderem s nýtovou hlavou o ø 22 mm zhotovíme přesný nátrubek. 4. Po zhotovení nátrubku vyzkoušíme sesazení trubek (nátrubek + roura). 5. Očistíme vnitřní stranu nátrubku pomocí vnitřního kartáčku na měděné trubky. 6. Očistíme vnější stranu druhé trubky nekovovým rounem. 7. Na očištěná místa štětečkem naneseme tavidlo a trubky vsadíme do sebe (nátrubek + roura). 8. Připravený díl upneme do svěráku hrdlem vzhůru. 9. Montážním přístrojem na tvrdé pájení ohřejeme připravený spoj na požadovanou teplotu 800°C. 10. Na vrchol nátrubku přidáváme stříbrnou pájku,a to tak aby zatékala mezi hrdlo a vsazenou rouru. 11. Necháme samovolně vychladnout spoj (chladit se nesmí!) a očistíme drátěným kartáčem. 12. Provedeme vizuální kontrolu pájeného spoje.
Vsazení měděných trubek do sebeZapájený spoj Trubka z hrdlem Trubka Stříbrná pájka