Přírodopis – Společenstva organismů a populace Anotace: Tato prezentace slouží jako učební materiál pro seznámení s pojmy společenstvo organismů, biodiverzita.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Advertisements

Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
EKOSYSTÉM L E S Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Autorem učebního materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Poznej volně žijící zvířata
Ekosystém přirozený a umělý
Příroda nebo člověk Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Volně žijící zvířata – pole, louka, les
Společenstvo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN 
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
AnotacePrezentace pro žáky k finanční gramotnosti, seznámení s podobou měny EURO AutorHolomková Lenka JazykČeština Očekávaný výstup Vyjasnění pojmů k finanční.
Anotace Prezentace pro žáky k finanční gramotnosti, seznámení s podobou měny členských států EU AutorHolomková Lenka JazykČeština Očekávaný výstup Vyjasnění.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života - SVĚTLO Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Výchova k občanství RODINA
Anotace Finanční gramotnost –Kvíz Hospodaření s penězi na svačinu AutorHolomková Lenka JazykČeština Očekávaný výstup Hospodaření s kapesným na svačinu.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Lidské aktivity a životní prostředí Zdroje energie III. Alternativní zdroje 2/2 Anotace: Prezentace slouží jako.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
AnotacePrezentace k procvičení čtení s porozuměním a k rozvoji přírodovědných vědomostí o vodních plochách a zvířatech žijících u nich. AutorMgr. Zdeňka.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Anotace – Lichokopytníci - nosorožec, slon Anotace - Pracovní list k procvičení plynulého čtení s porozuměním, schopnosti k zapamatování si podrobností,
Anotace Prezentace pro žáky k finanční gramotnosti, seznámení se s bezhotovostním platebním stykem AutorHolomková Lenka JazykČeština Očekávaný výstup Vyjasnění.
AnotacePrezentace pro žáky k finanční gramotnosti AutorHolomková Lenka JazykČeština Očekávaný výstupZákladní orientace v nejčastěji využívaných druzích.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Čekalová Sylva. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
PŘÍRODOPIS HOUBY - TEST Anotace: Prezentace je doplňkovým výukovým materiálem k učivu o houbách. Slouží k procvičení poznávání základních zástupců hub,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
AnotacePrezentace k finanční gramotnosti. Exekuce – základní informace AutorČekalová Sylva JazykČeština Očekávaný výstupSeznámit se s pojmem exekuce. Získat.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života - TEPLO Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
AnotacePrezentace pro žáky k finanční gramotnosti, seznámení sse systémem daní v ČR AutorHolomková Lenka JazykČeština Očekávaný výstup Vyjasnění pojmů.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
SPOLEČENSTVO LESA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
AnotacePrezentace pro žáky k finanční gramotnosti, seznámení s podobou měny EURO AutorHolomková Lenka JazykČeština Očekávaný výstup Vyjasnění pojmů k finanční.
SPOLEČENSTVO RYBNÍKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Průřezové téma - Enviromentální výchova Lidské aktivity a problémy životního prostředí EKOLOGICKÉ ZEMĚDĚLSTVÍ Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života - Voda Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
AnotacePracovní list k procvičení znalostí o jednoduchých strojích AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života - Vzduch Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Lidské aktivity a životní prostředí Zdroje energie II. Alternativní zdroje 1/2 Anotace: Prezentace slouží jako.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová Jazyk : Čeština Očekávaný výstup : Poznávání přírodních.
AnotacePrezentace pro žáky k finanční gramotnosti, seznámení s podobou českých bankovek a s ochrannými znaky bankovek Autor Čekalová Sylva ( Autor ) Jazyk.
Přírodopis – Vesmír Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k učivu o vesmíru. Jsou zde uvedené základní vlastnosti planet sluneční soustavy včetně.
Přírodní vědy DUM 2 SPOLEČENSTVA ORGANISMŮ A POPULACE
Anotace Prezentace pro žáky k finanční gramotnosti, seznámení s podobou českých mincí Autor Čekalová Sylva Jazyk Čeština Očekávaný výstup Vyjasnění pojmů.
Přírodní vědy DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
ŽIVOT VČEL Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN.
Přírodní vědy DUM 17 Základní podmínky života VODA
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda II. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Anotace Sčítání bankovek - kvíz Autor Holomková Lenka Jazyk Čeština
16-01-M/01 Ekologie a životní prostředí Speciální vzdělávací potřeby
Speciální vzdělávací potřeby - žádné -
Přírodní vědy DUM 21 Základní podmínky života PŮDA I.
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA -prezentace
Přírodní vědy DUM 22 Základní podmínky života PŮDA II.
PŮDA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
VOLBY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
PŘEDVOLEBNÍ KAMPAŇ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU – SLOŽKY STÁTNÍ MOCI
Přírodopis DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
Podmínky života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
Transkript prezentace:

Přírodopis – Společenstva organismů a populace Anotace: Tato prezentace slouží jako učební materiál pro seznámení s pojmy společenstvo organismů, biodiverzita a populace. U pojmů jsou uvedeny konkrétní příklady,na konci je návrh poznámek do sešitu. Autor:Mgr. Lenka Knotková Jazyk:Čeština Očekávaný výstup: Výchova k odpovědnosti za svá rozhodnutí. Informovanost a pochopení pojmů společenstvo, biodiverzita, populace. Posílení vztahu a odpovědnosti k přírodě, ochrana přírody. Procvičení čtenářské gramotnosti. Speciální vzdělávací potřeby: PC Klíčová slova: společenstvo – biodiverzita - populace Druh učebního materiálu: prezentace Druh interaktivity:Aktivita Cílová skupina:Žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání speciální – druhý stupeň Typická věková skupina: let Celková velikost: 1,11 MB

SPOLEČENSTVA ORGANISMŮ A POPULACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Každý organismus (= rostlina, zvíře, mikroorganismus) žije v prostředí, které mu vyhovuje a kterému je přizpůsoben. Např. krtek – žije pod zemí, kde je tma, takže nepotřebuje vidět. Je tedy slepý, ale má výborný čich, podle kterého se orientuje.

SPOLEČENSTVO = soubor organismů, kteří žijí v určitém prostředí Příklady: -společenstvo lesa (= zvířata a rostliny v lese) - společenstvo rybníka ( = zvířata a rostliny v rybníce a jeho blízkém okolí)

SPOLEČENSTVA V ČR: Společenstvo lesa Společenstvo louky Společenstvo potoka Společenstvo rybníka Společenstvo rašeliniště Společenstvo pole Společenstvo zahrady Společenstvo Zoo

Společenstva žijí v : 1. prostředí přirozeném – vzniklo bez zásahu člověka (např. prales, les) 2. prostředí umělém - člověk ho vytvořil a musí ho udržovat (např. louka – sekat trávu, rybník – krmit ryby, vysekávat led)

Některá společenstva mají mnoho druhů zvířat a rostlin (např. les) – jsou druhově rozmanitá Jiná mají pouze několik druhů zvířat a rostlin (např. vrcholky vysokých hor) – jsou druhově chudá BIODIVERZITA = druhová rozmanitost

Každé společenství potřebuje určité podmínky pro své žití. Patří sem: -teplota -vlhkost vzduchu -půda -světlo -voda Pokud se tyto podmínky změní, společenstvo se jim buď přizpůsobí nebo zanikne.

Příklady: Společenstvo zanikne – lední medvěd vymírá, protože se pohybuje po ledových krách, ze kterých loví tuleně. Vlivem oteplování kry tají a medvědovi se zmenšuje plocha, ze které může lovit. Lední medvěd se nedokáže přizpůsobit.

Společenstvo se přizpůsobí – krkavci a havrani jsou závislí na hmyzu na polích. Snižováním orné půdy nemají tito ptáci co jíst. Přemísťují se tedy do měst, kde je dostatek odpadků, které jedí.

Společenstva, která mají hodně druhů jsou stálejší a vydrží i větší změny prostředí. Např. přemnožení myší – ničí úrodu a ujídají dalším zvířatům, která mohou vymřít. Káňata se živí myšmi. Protože mají dostatek potravy, mají více mladých, kteří snědí více myší a tím se stav vrátí do rovnováhy.

Společenstva umělá (vytvořená člověkem) jsou méně stálá a potřebují péči člověka. Např. rybník – člověk krmí ryby, čeří vodu, loví ryby, vysekává díry v ledu, apod.

Člověk svou činností (dálnice, železnice, skládky, nečistoty z továren apod.) často ničí rostliny a živočichy a tím ohrožuje celá společenství. Je velmi důležité, aby lidé společenstva chránili a snažili se, aby se všem rostlinám a živočichům dobře dařilo. Bez nich by člověk zemřel.

POPULACE POPULACE = SKUPINA JEDINCŮ JEDNOHO DRUHU, KTERÁ ŽIJE NA URČITÉM ÚZEMÍ V URČITÉM ČASE Např. populace vlků v Beskydech od roku 2000 do roku 2005 – je to počet vlků, žijících v pohoří Beskydy v období 5 let

Stav populace (= počet, zdraví, vztahy) závisí na: porodnosti = kolik mláďat se narodí úmrtnosti = kolik jedinců zemře, uhyne stěhování (migraci) = kolik jedinců přijde a odejde životních podmínkách – dostatek potravy, příznivé počasí, vhodná krajina, dostatek vody, atd.

Např. stav populace káňat bude dobrý, když: se narodí dostatek mláďat nepřijdou nakažlivé nemoci, káňata se nebudou často zraňovat a umírat kvůli elektrickým drátům, většina mladých káňat zůstane v blízkosti svých rodičů, bude dostatek myší a mladých zajíců, počasí bude dobré pro rozmnožování káňat i myší.

Poznámky do sešitu: Společenstvo organismů Organismy žijí v prostředí, které jim vyhovuje a kterému se přizpůsobili. SPOLEČENSTVO= soubor organismů (rostlin a živočichů), kteří žijí společně na určitém místě

Např. společenstvo lesa, rybníka, louky, ZOO, potoka Společenstva žijí v prostředí: 1.přirozeném – bez zásahu člověka (prales, les) 2.umělém – člověk ho založil a udržuje ho (rybník, Zoo)

BIODIVERZITA = druhová rozmanitost Když se změní podmínky života (voda, světlo, atd.), společenstvo se buď přizpůsobí či zanikne. Člověk musí chránit společenstva, jinak sám zemře!!!

POPULACE je skupina jedinců jednoho druhu, která žije na určitém území v určitém čase, např. počet vlků v Beskydech v letech Stav populace závisí na: 1. porodnosti 2. úmrtnosti 3. stěhování 4. životních podmínkách

Zdroj: klipart K9OyThKosu8vhpJD2s6ghttp://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTgVLItNxsOzR1Nm98FXxe99OvJQnbzeI K9OyThKosu8vhpJD2s6g =200http://emnadruhu.files.wordpress.com/2011/06/mnichovsky_krkavec_2.jpg?w=300&h =