K bariérám tvořivosti Robert Fulghum „Ach jo“:když si zlámeš vaz, když nemáš co jíst, když ti hoří dům,tak to je problém.Všechno ostatní je nepohodlí.Život.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Úvodní konference projektu Úvodní konference projektu.
Praktické poznámky Pro obchod a život. KAŽDÉ OBCHODNÍ JEDNÁNÍ JE CITOVÁ ZÁLEŽITOST Lidský mozek je tvořen „nižšími“ oblasty, které zpracovávaji přicházejicí.
Zlepšování jakosti.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Welfare = „životní pohoda˝ „kvalita života” – PRODUKCE je hlavním cílem komerčních chovů: – Světová organizace pro výživu a zemědělství (FAO) udává,
SLEDUJTE NAŠE WEBOVÉ STRÁNKY, KDE SE DOZVÍTE PODROBNOSTI !!!
Co a proč Radka Mužíková. Co stojí v centru mého zájmu? Co hýbe mým srdcem? To je tím CO, tím hlavním CO v mém životě: Život, bytí, existence Člověk jako.
Optické klamy Martina Mihalíková 8.Au.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Prof. Marie Königová Havlíčkův Brod června 2008.
Vymezení, funkce, zdroje
Psychologie Mgr. Milan Šimek
OSOBNOST.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Malý exkurz do psychologie komunikace v souvislosti s externí komunikací Junáka Junák - svaz skautů a skautek ČR.
Principy, zásady a chyby
Psychologie štíhlé postavy
Úvod do managementu1 Rozhodování Kreativita. Úvod do managementu seminář Manažerské rozhodování, Deming, Juran, Pareto, Osborne proces rozhodování.
Sigmund Freud zkoumání kreativity z hlediska tvořivé osobnosti
Náročné životní situace
Matematické metody v ekonomice a řízení II
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
VYTVÁŘENÍ HOJNOSTI ( z knihy Sanaya Roman, Duane Packer TVOŘENÍ PENĚZ)
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Regulace úzkosti ve sportu
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Sebeuvědomění a sebekontrola
MODERAČNÍ TECHNIKY brainstorming brainwriting free-wheeling
Tělesné sebepojetí.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
MYŠLENKOVÉ MAPY ÚVOD A PRÁCE S NIMI MODUL KURZU PRÁCE S INFORMACEMI
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
1 Změna – naše příležitost k úspěchu Obsah: 1.Úvod 2.Srdce změny – změna chování lidí 3.Osm kroků procesu změny podle Kottera 4.Závěr 5.Otázky k zamyšlení.
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
Virtuální realita.
Agrese a agresivita.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 10. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
VÝZNAM VODY PRO ČLOVĚKA…
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Algoritmizace a programování Algoritmy 5 – Myšlenkové mapy.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
Vedení dialogu a diskuse Dobrá dohoda je dcerou nespoutaného myšlení a vzájemného respektu Jiří Plamínek.
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
OBČANSKÁ VÝCHOVA - 9. ročník
MAP Místní akční plán rozvoje vzdělávání v SO ORP Šternberk
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Sebepoznání a sebepojetí
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Východiska pro rozvoj kreativity
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Stres a jeho zvládání.
Kognitivní a postojové předpoklady pro práci s lidskou sexualitou
Sociální psychologie – CŽV 2012
Náročné životní situace
Témata kognitivní psychologie
TVORBA POSTERU V MICROSOFT POWERPOINT
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

K bariérám tvořivosti Robert Fulghum „Ach jo“:když si zlámeš vaz, když nemáš co jíst, když ti hoří dům,tak to je problém.Všechno ostatní je nepohodlí.Život je nepohodlný.život je hrbolatý.Nauč se rozlišovat mezi nepohodlím a skutečnými problémy.Dožiješ se vyššího věku.Ano, život je hrbolatý.Ale hrbolek na silnici a hrbolek v prsu, to není totéž.Člověk by se to měl naučit rozlišovat.

Člověk netrpí věcmi takovými,jaké jsou, ale tím, jak na ně nahlíží. Chybné postoje –bariéry tvořivého myšlení, zdrojem stresových situací. Příklad: ujel mi vlak – co si o tom myslím –je to katastrofa, zase jsem selhala,nemohu se na sebe spolehnout, už nic nedokážu. Důsledek tohoto prožívání – strach,že něco nestihnu,vztek,že jsem měla být jinde… Důsledek v oblasti chování- brečím, zoufale pobíhám, hledám další vlak Důsledek ve fyziologické oblasti: potím se, jsem nervozní,je mi špatně

Reagujeme ne na událost, ale na to, co si o ní myslíme- nesprávné myšlenka, iracionální. A – B - C = fyziologická stránka chování psychika A – action (nějaká situace,něco se přihodilo B- believe (čemu věřím, co si o situaci myslím) C - consequence(důsledek)

Spousta lidského neštěstí způsobena postojem,ne situací samotnou. Nesprávné postoje podle Einsteina: Musím mít lásku a souhlas všech lidí,které pokládám za důležité Musím dokázat, že jsem úspěšný,nesmím se dopustit chyby Když si lidé počínají nesprávně, musím je za to vinit

Jedná-li se mnou někdo nespravedlivě, je to katastrofální Citové utrpení je způsobeno vnějšími příčinami, a mám málo možností své cítění ovládat nebo změnit KONFLIKTY JSOU BĚŽNOU A NAPROSTO SAMOZŘEJMOU SOUČÁSTÍ NAŠEHO ŽIVOTA

Nutno změnit tento iracionální typ chování. Disputace – rozumný rozbor situace. Položím si otázku:Je tomu skutečně tak? Pak hodnotíme situaci objektivněji – racionální myšlenky,racionální chování, důsledkem zdravá reakce. Je to obtížné, protože iracionální kořeny v nás zakotveny od dětství.

Rady na závěr. Zůstaňte prostí a přirození Osvoboďte se od napětí, tenzí Buďte sami sebou Přizpůsobte se podmínkám Buďte pozorní k druhým Reagujte bez přehnaných emocí Relaxujte, tedy odpočívejte Nezoufejte nad maličkostmi, pokud nejde o život, vše se dá překonat v klidu

Mapy myšlenek Američan Shad Helmstetter přirovnává činnost mozku k činnosti počítače. Diskem v lidské paměti – nevědomí nebo podvědomí,vše co zažíváme, v něm zaznamenáno. Vše, co do našeho osobního vnitřního počítače vloženo,zachyceno trvale.Celý život jsme programováni v dvouhodnotovém systému:ano-ne. Během prvních osmnácti let života nám 14O tisíckrát řečeno „ne“.77% všeho,o čem přemýšlíme, je negativní a působí proti nám.Je nám neustále říkáno:to nemůžeš, nesmíš, to nedokážeš.Opakováním toho jsme si vybudovali zeď, stojící mezi námi a našimi neohraničenými schopnostmi a budoucností.

Pozitivní přístup k životu,pozitivní myšlení, mohu,zvládnu to, vše je pod mou kontrolou. Mentální postoj vliv na naše zdraví a fyzické síly. Nutno bojovat o své štěstí, jednat s ostatními laskavě, oni budou také laskaví.

Myšlenkové mapy Zapisování myšlenek jinak než lineárně do řádků pochází ze Skandinávie. Lidský mozek nepracuje lineárně, ale v asociacích, v trsech, ve shlucích.- z toho vyplývá, že nás zápis v řádcích omezuje, svazuje naše myšlenky, nutí nás trsy rozplést, ztrácíme kontakt s nápady, zapomínáme dříve než stačíme zapsat.

Minds maps Mapy mysli – kombinace graficko-verbálního vyjádření. Spojení levé a pravé hemisféry našeho mozku. Levá hemisféra vytváří racionální jádro, pravá zaměřena na barvy a obrazy. Levá – logické postupy, pravá – fantazie a pocity. Užívaný způsob učení preferuje levou hemisféru a potlačuje činnost pravé. Záznam pomocí mapy stimuluje a aktivizuje pravou hemisféru.

Základní myšlenku, kterou chceme rozvíjet, zakreslíme do kroužku uprostřed velkého papíru. Začínáme vpravo nahoře formou větví zapisovat hlavní složky řešení, končíme vlevo nahoře. Pracujeme s barvami,témata,která spolu souvisejí,kreslíme stejnou barvou. Můžeme se vracet do mapy, rozvíjet nápady,jsme struční,píšeme hůlkovým písmem,píšeme hesla,osvobodíme mozek od gramatiky,soustředíme se na problém, kreslíme obrázky nebo grafy.

Aktivizační techniky Brainstorming – A.F. Osborn použil už v roce Princip – odložený úsudek, záměrné oddělení kritického myšlení od tvořivého. Běžně po zrození myšlenky následuje kritika, to brzdí a omezuje tvořivé myšlení. Počet členů týmu dán specifikou problému.stačí tři osoby,všichni se zapojí.rovnost mezi účastníky, neformální, přátelské vztahy.Krátké objasnění v rozsahu 5 až 10 minut, složitý problém po částech.

Základní pravidla brainstormingu Kritika je vyloučena –vedoucí týmu chválí a povzbuzuje Asociace jsou vítané – nabalování nápadů Množství nápadů Kombinace nápadů

brainwriting Psaní nápadů – banka nápadů.Každý dostane asi 1O lístečků a zadání. Každý nápad se napíše na lísteček a dá doprostřed banky nápadů. Můžete pro inspiraci vybrat několik lístečků,nechat se ostatními inspirovat.Pak čteme nahlas jednotlivé odpovědi a systematicky je řadíme,můžeme je ještě roztřídit podle různých kritérii- výhodnost,fantastický nápad, reálnost, dostupnost atd.

Tvůrčí přístup k životu Tvůrčí myšlení a jeho podstata: Myšlenkové operace: Poznávání – příjem informací, poznávání svými smysly Paměť – operace ukládání a uchování informací s možností je znovu vyvolat Vytváření nových informací – vlastní produktivní tvořivé myšlení,zahrnuje jak vybavování obsahů paměti, tak přicházení na nové poznatky, které formulujeme v nových myšlenkách.

Jak podporovat tvůrčí myšlení: Zhodnotit úsilí – pochválit Ochrana tvořivého pracovníka Nechat pracovníka v klidu Poskytnout jistotu, klid, pohodu Tolerovat neúspěchy Tvůrčí ovzduší – pohodlné, vlídné prostředí Tvůrčí myšlenky hodnotit rychle – ne čekat měsíce na výsledek

Kreativní psaní Téma - příklad Karel Čapek a jeho povídka o amerických kamnech.Vtipné psaní, neopakování se, zaujmout čtenáře – důležité první odstavce.Jaký styl použít: vlastní, nestylizovat se.

Životní pole Soubor vnějších podmínek, které nás obklopují,působí na nás,ale mohou být námi ovlivňovány. Co může životní pole vytvářet – Dobrý vztah, rodina, byt, dům, práce,fyzický stav, oblečení, studium,přátelé, koníčky, místo,kde jsem nejraději,kdo z rodiny je mi nejbližší.