Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/02.0055.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/02.0055."— Transkript prezentace:

1 projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/  Datum :  Téma : Hmyz  Název : Strašilky  Ročník :  Autor : Mgr. Dagmar Rolencová

2  Materiál je určen jako doplněk učiva Přírodovědy 5. ročníku – Podnebné pásy.

3 Phasmatodea

4 Říše: živočichovéživočichové Kmen: členovcičlenovci Třída: hmyzhmyz Podtřída: křídlatíkřídlatí Řád: strašilky

5  Tropický hmyz podivného vzhledu.  Tvar těla připomíná větvičku, list, kousek kůry.  Dokonale splývá s prostředím.  Latinský název pochází z řeckého slova phasma – znamená přízrak.  Spectre insect – anglické pojmenování znamená v překladu „hmyzí duch“ Walking-leaf – znamená „chodící list“

6 Severní Amerika Jižní Evropa Jižní Amerika Jihovýchodní Asie Malajsie Nový Zéland Austrálie

7 1.pakobylky – tělo ve tvaru hůlky či větvičky, - jsou štíhlé a mají dlouhé nohy 2. strašilky - tělo je kratší a zavalitější, často pokryto trny zvláštních tvarů 3. lupenitky - tělo připomíná tvarem i barvou list pakobylka strašilka lupenitka

8  Strašilky, pakobylky i lupenitky jsou tvarově rozdílné.  Nejmenší strašilky měří okolo 1 cm.  Většina má délku okolo 5 cm.  Největší mají až 30 cm.  Křídla bývají zakrnělá – nemohou létat.  U některých druhů létají pouze samci nebo samice.

9  Hmyz s proměnou nedokonalou.  Z vajíčka se líhnou nedospělý jedinci – nymfy.  Často jsou nepodobní svému druhu.  Během růstu a vývoje ve skocích se přibližují podobě dospělých jedinců.  Během dospívaní proběhne 5 – 6 svleků – nutné pro zvětšení velikosti těla.  Utrženou nohu či tykadlo dokážou nahradit během svleků.

10  Velikost insectaria musí být asi 3x větší než největší jedinec.  Pro menší druhy stačí i velká pětilitrová zavařovací sklenice.  Na dno patří vrstva rašeliny – zajišťuje vlhkost, nebo filtrační papír.  Umělé osvětlení nevyžadují – jsou to noční zvířata.  Pravidelně rosíme odstátou vodou.  Větvičky na šplhání či jako zdroj potravy.

11  Býložravci – živí se pouze rostlinnou potravou  Většina druhů je oligofágní – živí se pouze určitou skupinou příbuzných rostlin  Některé druhy jsou monofágní – živí se pouze jedním rostlinným druhem.  !!! POTRAVU VOLÍME PODLE DRUHU!!!  Potrava MUSÍ BÝT čerstvá!!!  U nás se nejčastěji chovají druhy, které se živí ostružinovým nebo maliníkovým listím.

12  Většinou se rozmnožují partenogeneticky – z vajíček, která nejsou oplodněna samcem.  Kladení vajíček začíná okolo třetího týdne po posledním dospělostním svleku.  Vajíčka lepí samice do štěrbin nebo zasouvá do země nebo tzv. zadečkem vystřeluje do prostoru.  Počet nakladených vajíček za život samice –  Z vajíček se po 50 – 200dnech líhne nymfa.  Po 5 – 6 svlecích se mění v dospělce – několik měsíců.  Ukázka vajíček:

13  Na celé zemi je známo asi druhů.  Nejdelší – pakobylka z Bornea – délka 32,8 cm. Je k vidění v Britském přírodovědném muzeu.  Nejvíc vajíček naklade za život pakobylka z Austrálie – kusů Acrophylla titan

14 Co je na obrázku? Vylušti!!  Pracovní list 1. Strašilky patří mezi _ _ _ _ _ _ k _ hmyz. 2. Během přeměny dochází ke _ _ l _ _ _ _. 3. Nejvíc vajíček naklade pakobylka z _ _ _ _ _ á_ _ _. 4. Dle potravy je řadíme mezi _ _ l _ _ _ _ _ c _. 5. Podobné listům jsou _ _ _ _ n _ _ _ _.

15 6. Nohu či tykadlo _ o k _ _ _ nahradit. 7. Na dno insectária se dává _ _ š _ _ _ _ _. 8. Z vajíčka se líhnou _ _ _ _ y. 9. Překlad z latiny znamená _ _ _ z _ _ _.

16  Zajímavá videa ke shlédnutí:

17  Citace obrázků:  Slide 2: obr.1 DRÄGÜS. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obr.2 FIR0002. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obr.3 PIERO SAGNIBENE. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Slide 5: MIGHTYSAIYAN. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Slide 6: obr.1 MARKUS HENNIG. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obr. 2 STEPHAN M. HÖHNE. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obr.3 SANDILYA THEUERKAUF. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

18  Slide 10: USER:DCOETZEE. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Slide 12: BJINSECT; ENGLISH WIKIPEDIA. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Slide 13: OLOFE. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:


Stáhnout ppt "Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/02.0055."

Podobné prezentace


Reklamy Google