Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Brzdy se vzduchotlakým ovládáním Střední průmyslová škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Brzdy se vzduchotlakým ovládáním Střední průmyslová škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je."— Transkript prezentace:

1 Brzdy se vzduchotlakým ovládáním Střední průmyslová škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Vítů. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Charakteristika 1 DUM Název školy a adresa Střední průmyslová škola Otrokovice, tř. Tomáše Bati 1266, Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ /3 Autor ing. Vladimír Vítů Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-Aut/1-ST-2/6 Název DUM Brzdy se vzduchotlakým ovládáním Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-68_H/01 Obor vzdělávání Automechanik Vyučovací předmět Automobily Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 15 – 16 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem. Náplň: brzdy se vzduchotlakým ovládáním, jejich konstrukce a funkce Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Brzdy, dvouokruhová brzdová soustava, vysokotlaké brzdy Datum

3 Brzdy se vzduchotlakým ovládáním Náplň výuky Vzduchotlaké brzdy konstrukce plnící část ovládací část brzdy dvouokruhová soustava

4 Brzdy se vzduchotlakým ovládáním – popis systému a funkce Přetlaková vzduchová brzdová soustava se používá především u nákladních automobilů a autobusů, užitková vozidla s celkovou hmotností do 10 tun obvykle používají kombinované vzduchokapalinové brzdy. U užitkových vozidel s vyšší celkovou hmotností nestačí pro vytvoření dostatečné brzdné síly fyzická síla řidiče. V případě použití vzduchotlakých brzd fyzická síla řidiče působící na brzdový pedál pouze uvolňuje energii stlačeného vzduchu, která je pak regulovaně použita pro brždění vozidla.

5 Hlavní části Plnící část – zařízení vytvářející zásobu stlačeného vzduchu. K této části patří kompresor, regulátor tlaku, čtyřokruhový pojistný ventil, dva vzduchojemy s odkalovacími ventily a tlakoměry. Ovládací část – zařízení, která řídí brzdný účinek soustavy. K této části patří pedálový dvoukruhový brzdič, samočinný zátěžový regulátor tlaku (AZR = automatický zátěžový regulátor), pružinové brzdové válce (přední náprava) a ovládací ventil parkovací brzdy. Brzdy – přeměňují pohybovou energii vozidla v tepelnou. Jako provozní a parkovací brzdy se používají brzdy třecí (bubnové nebo kotoučové).

6 Dvouokruhová vzduchotlaká brzdová soustava Obr. 1: Dvouokruhová vzduchotlaká brzdová soustava

7 Princip činnosti vzduchotlaké brzdy, hlavní části

8 Vzduchotlaká brzdová soustava Obr. 2: Vzduchotlaká brzdová soustava

9 Obr. 3: Přehled okruhů vzduhotlaké brzdové soustavy

10 Kontrolní otázky: 1. Vyjmenuj jednotlivé části vzduchotlaké brzdy. 2. Popiš funkci této vzduchotlaké brzdy. 3. Vysvětli princip činnosti dvouokruhové vzduchotlaké brzdy.

11 Seznam obrázků: Obr. 1: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str. 126 Obr. 2: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str. 128 Obr. 2: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str. 132

12 Seznam použité literatury: [1] ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav. Podvozky. 6. vydání. Avid, Brno, ISBN


Stáhnout ppt "Brzdy se vzduchotlakým ovládáním Střední průmyslová škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je."

Podobné prezentace


Reklamy Google