Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Klasicismus. vzorem bylo umění antického Řecka a Říma architektura – Petrohrad (viz následující snímek) Znaky umění klasický = vzorový, dokonalý, jasný,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Klasicismus. vzorem bylo umění antického Řecka a Říma architektura – Petrohrad (viz následující snímek) Znaky umění klasický = vzorový, dokonalý, jasný,"— Transkript prezentace:

1 Klasicismus

2 vzorem bylo umění antického Řecka a Říma architektura – Petrohrad (viz následující snímek) Znaky umění klasický = vzorový, dokonalý, jasný, zřetelný období mezi léty 1750 – 1830 umělecký směr související s racionalismem a osvícenstvím zdůraznění významu rozumu v lidském konání nutnost vědeckého poznání světa (R. Descartes: „Myslím, tedy jsem.“) malířství a sochařství – jednoduchost, pevný řád, forma, prostota, střízlivost

3 Obr. 1

4 Znaky hudby průhledná melodika jasné členění hudebního tématu homofonní vedení hlasů přehlednost hudební formy nové hudební formy – cyklická sonáta, symfonie ustálení malého klasického orchestru (smyčce, dechy, tympány) obliba komorní hudby, zejména smyčcového kvarteta zdokonalení hudebních nástrojů (klavír, trubka) = brilantnější technika inspirace v lidové tvořivosti

5 první reforma – Christoph Wilibald Gluck − proti kultu pěveckých hvězd − proti efektivnosti zpěváků − proti oslabování děje Základní hudební formy A) OPERA stále oblíbeným žánrem dramatická pravdivost − předehra nás připravuje na děj − bez zbytečných složitostí, ozdob − vložení sboru a baletu − např. „Orfeus a Eurydika“ (Christoph Willibald Gluck)

6 B) SONÁTA hudební forma, která má 3 – 4 věty 1. věta – rychlá věta, je napsaná v sonátové formě – třídílná (expozice, provedení, repríza) 2. věta – pomalá, napsaná v písňové formě (velká x malá) nebo variačně (obměny, různorodost) mezi 2. a 3. větu bývá někdy vkládána taneční věta označovaná jako menuet nebo scherzo 3. věta – rychlá věta, finální, rondo nebo opět ve sonátové formě

7 Joseph Haydn Wolfgang Amadeus Mozart Ludwig van Beethoven Hlavní osobnosti klasicismu = tři vídeňští klasikové

8 Joseph Haydn (1732 – 1809) vliv lidové hudby již od mládí – projevuje se i v díle od 16 let se živil jako hudebník, učil klavír, korepetitor kapelníkem hraběte Morzina v Dolní Lukavici u Plzně ustanovil složení malého orchestru (smyčce + flétna + hoboj + fagot + lesní roh + trubka + bicí)

9 Dílo: smyčcové kvartety – klasický útvar komorní hudby − např.: „Ptačí“ „Slavičí“ symfonie – celkem 103; tvoří na objednávku – např. „Lukavická“ pařížské – vliv Mozarta, dále např. londýnské Symfonie č „S úderem kotlů“ (Surprised) Ukázka 94. symfonie zde:

10 Ukázka zde: Ukázka zde: koncert „F dur pro trubku a orchestr“ – forma ronda Ukázka zde: https://www.youtube.com/watch?v=2AdycLfgRy0https://www.youtube.com/watch?v=2AdycLfgRy0 kantáta „Sedm slov Vykupitelových“ – světsky laděné Ukázka zde: https://www.youtube.com/watch?v=GR5F0nAYFXUhttps://www.youtube.com/watch?v=GR5F0nAYFXU oratoria − „Roční doby“ − „Stvoření“ – vliv Händela, předlohou Miltonův Ztracený ráj, prvotní hřích Adama a Evy (přeložil J. Jungmann)

11

12 Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) veliký talent už od dětství - zázračné dítě jako klavírista koncertoval po Evropě chtěl být svobodným umělcem, závislým na tom, co sám dokáže současníci jeho umění nerozuměli předčasná smrt v 35 letech

13 Ukázka zde: Dílo: těžiště v opeře – povahové a psychologické rysy postav komických i vážných „ Figarova svatba “ − odlišnost dvou světů – aristokratický a lidový − výrazně protifeudální − přijata až v Praze roku 1786 – „Moji Pražané mi rozumějí“ Ukázka zde: ¨ „ Don Giovanni “ − opera napsána pro Prahu, premiéra v Nosticově (Stavovském) divadle roku 1878 Ukázka zde: „ Kouzelná flétna “ – lidový singspiel

14 symfonie − „Jupiterská“ − 40. symfonie Ukázka zde: Ukázka zde: komorní hudba - „Malá noční hudba“ Ukázka zde: Ukázka zde: vokálně-instrumentální dílo – „Requiem“ − vzniká za záhadných okolností

15 Obr. 3

16 Ludwig van Beethoven (1770 – 1827) těžké dětství – vychovával bratry, otce nenáviděl, vydělával otci peníze, jezdil po koncertech otec pil, bil své děti, utrácel peníze vydělané Ludwigem od 26. roku začal ztrácet sluch (od roku 1819 byl zcela hluchý) méně koncertů, více tvůrčí práce boj za ideály v duchu francouzské revoluce lidskost, soucit člověka s člověkem špatný vztah s rodinou i ostatními lidmi po bratrově smrti byl poručníkem svého synovce Karla i přes nesouhlas Karlovy matky Karel se pokusil o sebevraždu a odešel k matce

17 Dílo: za stěžejní považujeme jeho tvorbu symfonickou napsal pouze jednu operu – „Fidelio“ − věrnost manželské lásky, touha po svobodě − proti tyranii jakéhokoli druhu Ukázka zde:

18 9. d moll – 4. věta – „Óda na radost“ − na text F. Schillera − spojení instrumentální hudby a vokální složky − v současnosti hymna EU 3. es dur – „Eroica“ − obdiv k Napoleonovi − svoboda, rovnost, bratrství 9 symfonií Ukázka zde: 5. c moll – „Osudová“ - boj s nepřízní osudu Ukázka zde: 6. F dur – „Pastorální“ - zvukomalba, příroda 7. A dur Ukázka zde: Ukázka zde: Ukázka 2. věty zde:

19 smyčcové kvartety – „Lobkovické“, „Ruské“ sonáty klavírní − sonáta c moll „Patetická“ − sonáta cis moll „Měsíční svit“ Ukázka zde: https://www.youtube.com/watch?v=lq4G3KRAuXchttps://www.youtube.com/watch?v=lq4G3KRAuXc Komorní tvorba: Ukázka zde: sonáty houslové – sonáta A dur „Kreutzerova“ Ukázka zde: https://www.youtube.com/watch?v=v9YowLzeC0chttps://www.youtube.com/watch?v=v9YowLzeC0c B dur - ukázka zde:

20


Stáhnout ppt "Klasicismus. vzorem bylo umění antického Řecka a Říma architektura – Petrohrad (viz následující snímek) Znaky umění klasický = vzorový, dokonalý, jasný,"

Podobné prezentace


Reklamy Google