Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název."— Transkript prezentace:

1 Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada VY_32_INOVACE_17_01_12 Název materiálu Sonátová forma Jméno vyučujícího Olga Holoubková Třída 7.A Předmět Hudební výchova Datum vytvoření

2 Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor: Hudební výchova Tématický okruh: Sonátová forma Určeno pro: 7. ročník  Anotace: Tento učební materiál přibližuje žákům sonátovou formu a její vnitřní členění na ukázce Ludwiga vana Beethovena / 1. věta Symfonie č.5 c moll Osudová/.

3 SONÁTOVÁ FORMA SONÁTOVÁ FORMA

4 SONÁTOVÁ FORMA  způsob skládání, komponování uzavřené části hudební skladby, jedné její věty - z oblasti komorní i orchestrální hudby SYMFONIE KONCERT PŘEDEHRA SMYČCOVÝ KVARTET SONÁTA ZÁVĚREČNÉ VĚTY TĚCHTO SKLADEB

5 Z HISTORIE … 17. stol. KLASICISMUS  Počátky sonáty sahají do období raného klasicismu. Jan Václav Stamic Carl Philipp Emanuel Bach  Sonáta získala pevně danou strukturu později. Joseph Haydn

6 VNITŘNÍ ČLENĚNÍ SONÁTY  založena na protikladu dvou kontrastních témat VEDLEJŠÍ TÉMA  napětí se ve skladbě dále stupňuje až k vrcholu  pak dochází k uklidnění a celkovému vyrovnání hudby

7 TROJDÍLNOST HUDEBNÍ FORMY PROVEDENÍ REPRÍZA EXPOZICE Skladatel uvede hlavní, vedlejší a popřípadě i závěrečné téma. Skladatel s tématy tvůrčím způsobem pracuje. Skladatel zopakuje tématický materiál expozice.

8 HUDEBNÍ UKÁZKA EXPOZICE LUDWIG VAN BEETHOVEN (1770 – 1824)  německý hudební skladatel  dovršitel vídeňského klasicismu 1. věta Symfonie č.5 c moll - OSUDOVÁ Odkaz ke skladbě: CD k učebnici Hudební výchova pro 7. ročník ZŠ (A. Charalambidis, J. Pilka a kol.) Obr. 1

9 NOTOVÝ ZÁPIS POSLECHOVÉ UKÁZKY HLAVNÍ TÉMA Obr. 2

10 NOTOVÝ ZÁPIS POSLECHOVÉ UKÁZKY VEDLEJŠÍ TÉMA. Obr. 3

11 NOTOVÝ ZÁPIS POSLECHOVÉ UKÁZKY ZÁVĚREČNÉ TÉMA Obr. 4

12 V sonátové formě je psána také Beethovenova Patetická sonáta. ÚKOL: POSLECH Co znamená slovo patetický ? 1. = sdělení: vášnivé, vzrušivé, nadšené, emotivní … vzbuzující lásku, nadšení, nenávist, strach… Je 1. věta rychlá? Kolik napočítáte částí vracejících se do pomalého tempa? 2. = 1. věta výjimečně není rychlá – 5 částí

13 Z DROJE :  OBR. 1  OBR. 2, 3,4 CHARALAMBIDIS, Alexandros, Zbyněk CÍSAŘ, Jiří PILKA a DaliborMATOŠKA. Hudební výchova pro 7.ročník základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, ISBN X.  OSTATNÍ OBRÁZKY zdroj Microsoft office_2010, licence zakoupena školou v roce 2011


Stáhnout ppt "Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název."

Podobné prezentace


Reklamy Google