Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Hudební výchova 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Hudební výchova 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK."— Transkript prezentace:

1 Hudební výchova 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

2 HUDBA OBDOBÍ KLASICISMU Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

3  1750 – 1810  vychází z filosofie racionalismu  proti mysticismu a vyumělkovanosti baroka staví rozumovou kázeň a krásu vycházející z přírody  snaha o dokonalost a melodickou a harmonickou vyrovnanost ve srovnání s barokním neklidem a vášnivostí

4  Veřejné koncerty  provozování hudby se postupně přenášelo z uzavřených šlechtických sídel do koncertních sálů  pro skladatele bylo možné přežít i bez toho, že by byli stálými zaměstnanci nějakého šlechtice  hudba přestávala být provozována za určitým účelem (např. hudba k hostině, tanci, oslavě pána, k zahájení lovu apod.) a v této umělecké etapě se osamostatňuje, stává se plně a pouze uměním Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

5  Instrumentální hudba  sonáta  koncert  symfonie  melodram  komorní hudba – smyčcový kvartet, klavírní trio, dechový kvintet Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

6  Klasicismus v Čechách  hromadná emigrace hudebníků do ciziny  neutěšené hospodářské a sociální podmínky  čeští hudebníci působili v evropských centrech Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

7  Česká hudební emigrace  Mannheim (Německo) – Jan Václav Stamic – zakladatel Mannheimské školy  Itálie – Josef Mysliveček – Il divino Boemo  Berlín – F. Benda, J. A. Benda  Paříž – Antonín Rejcha  Vídeň – J. K. Vaňhal, F. V. Kramář, P. Vranický Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

8  Domácí tvorba  varhaníci ve větších městech, členové zámeckých kapel nebo kantoři  tehdejší kantor – musel být výborný hudebník, často zastával funkci regenschoriho (ředitele kůru) nebo varhaníka Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

9 František Xaver Brixi Jakub Jan Ryba (1765 – 1815) Česká mše vánoční František Xaver Dušek (1731 – 1799)

10  Vídeňská škola  na přelomu 18. a 19. století nastávají pro Vídeň zlaté hudební časy – stává se hlavním městem nové epochy  tři významní skladatelé – Haydn, Mozart a Beethoven – vstoupili do dějin hudby jako klasická vídeňská škola  všichni skladatelé se osobně znali Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

11 Joseph Haydn (1732 – 1809)

12  Joseph Haydn se narodil se v Dolních Rakousích ve městě Rohrau v chudé rodině vesnického koláře  od 8 let byl zpěvákem v chrámu sv. Štěpána ve Vídni  působil 2 roky jako kapelník u hraběte Morzina v Lukavici u Plzně  poté pracoval téměř 30 let jako kapelník u knížete Esterházyho v Uhrách  po rozpuštění kapely přesídlil do Vídně  dvakrát přijal lákavé pozvání k uměleckým pobytům v Anglii Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

13  Haydnovo dílo je rozsáhlé, čítá na 1000 skladeb, které zpřehlednil Hobokenův katalog  bývá označován za otce smyčcového kvartetu, kterých napsal 83, např. Sluneční kvartety, Ruské kvartety, Skřivánčí kvartet, Císařský kvartet  zkomponoval celkem 104 symfonií  vrcholem symfonické tvorby je 12 londýnských symfonií, např. S úderem kotlů, Vojenská, Hodiny  oratoria Stvoření, Roční doby. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

14 Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791)

15  Wolfgang Amadeus Mozart se narodil v Salcburku  otec Leopold byl zaměstnán u salcburského arcibiskupa jako hudebník  z jeho 6 sourozenců se dospělosti dožila pouze starší sestra Marie Anna, také hudebně nadaná  spolu se sestrou byli ukazováni jako zázračné děti a s otcem procestovali na koncertních turné Evropu  v 7 letech vyšel tiskem 1. sešit jeho skladeb,  ve 12 letech napsal svou první komickou operu Bastien a Bastienka Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

16  byl zaměstnán jako koncertní mistr a varhaník u salcburského arcibiskupa  v 25 letech se se svým zaměstnavatelem nepohodl, proto odešel do Vídně, kde zůstal do konce života  oženil se se zpěvačkou Konstancií Weberovou  podnikal umělecké zájezdy také do Prahy, kde býval hostem ve vile Bertramka v rodině Františka Xavera Duška a jeho ženy Josefíny Duškové  po velkých pražských úspěších byl jmenován císařským dvorním skladatelem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

17  zůstal odkázán na kolísavé odměny skladatelské, koncertní a učitelské činnosti  tísnivé existenční poměry a rodinné nesnáze mu ztrpčovaly život – smrt dětí v útlém věku, nemocná žena  v 35 letech umírá v bídě Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

18  W. A. Mozart napsal více než 600 skladeb  jeho dílo seřazeno do tzv. Köchelova seznamu  např. symfonie č. 38, D dur, KV 504  symfonie – Haffnerova, Linecká, Jupiter, Pražská  serenáda Malá noční hudba, Haffnerova serenáda  opery Figarova svatba, Kouzelná flétna, Don Giovanni, Únos ze serailu, Cosi fan tutte  Ave verum corpus pro 4 hlasy s doprovodem smyčců a varhan, množství komorních skladeb  poslední skladbu Requiem (skladba za mrtvé), kterou nedopsal, dokončil jeho žák Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

19 Ludwig van Beethoven (1770 – 1827)

20  Ludwig van Beethoven se narodil v Bonnu  chudé prostředí, otec tenorista dvorní kapely v Bonnu  dětství nebylo radostné  od 7 let začal veřejně vystupovat a sklízel velký úspěch  od 12 let vychází tiskem Beethovenovy první skladby  v 15 letech získal místo druhého varhaníka  ze skromného platu živil celou rodinu (měl nemocnou matku, dva mladší bratry, otce alkoholika)  v 16 letech odešel do Vídně studovat, matčina smrt jej ale povolala zpět a on se musel starat o rodinu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

21  v 22 letech odchází opět do Vídně, která se stala jeho trvalým působištěm  ve Vídni vyniká jako nadějný skladatel  v roce 1819 jej postihla naprostá hluchota, chorobou těžce psychicky trpěl, začal se stranit společnosti  nenašel manželské a rodinné štěstí Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

22  Beethovenova tvorba uzavírá období hudebního klasicismu  klavírní sonáty Patetická, Měsíční, Vášnivá (Appassionata)  9 symfonií – třetí Eroica, pátá Osudová, šestá Pastorální, Devátá symfonie – v Deváté symfonii se ve 4. části připojí k velkému orchestru sólisté a sbor s „Ódou na radost“  opera Fidelio Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK


Stáhnout ppt "Hudební výchova 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK."

Podobné prezentace


Reklamy Google