Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Diplomová práce Návrh a implementace algoritmů pro údržbu, Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava Hornická-geologická fakulta Institut ekonomiky.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Diplomová práce Návrh a implementace algoritmů pro údržbu, Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava Hornická-geologická fakulta Institut ekonomiky."— Transkript prezentace:

1 Diplomová práce Návrh a implementace algoritmů pro údržbu, Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava Hornická-geologická fakulta Institut ekonomiky a systémů řízení správu a využívání prostorových dat - linek městské hromadné dopravy Jiří Uchytil vedoucí diplomové práce: Ing. Tomáš Peňáz

2 Diplomová práce pro vyhledávání spojení s využitím Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava Hornická-geologická fakulta Institut ekonomiky a systémů řízení Petr Vinkler vedoucí diplomové práce: Ing. Tomáš Peňáz existujících tras linek MHD Návrh a implementace algoritmů

3 Zadané úkoly analýza současného stavu návrh datového modelu (správa, údržba a využívání tématických dat v prostředí GIS) návrh algoritmů na základě vytvořeného datového modelu implementace těchto algoritmů ve vhodném vývojovém prostředí ověření funkčnosti programové aplikace při práci s reálnými daty Úkoly práce Současný stav Datový model Datové zdroje Úprava dat Vývojové prostředí Výsledná aplikace

4 Navržený datový model Úkoly práce Datový model Datové zdroje Úprava dat Vývojové prostředí Současný stav Výsledná aplikace Základní objekty datového modelu ZASTAVKA (id, nazev) LINKA (id, cislo) Entity realizující vazby USEK (id, zastavka.id, zastavka.id) LINKA_ZASTAVKA (linka.id, zastavka.id) LINKA ZASTAVKA 1N 11 LINKA_ZASTAVKA USEK

5 Použité datové zdroje Úkoly práce Datový model Datové zdroje Úprava dat Vývojové prostředí Současný stav Výsledná aplikace liniová vrstva uliční a silniční sítě města Ostravy v měřítku 1: katastrální mapa v digitální podobě (1:1000) jízdní řád ODIS 98/99 analogová mapa města Ostravy v měřítku 1:18000 Návaznost na ročníkový projekt

6 Příprava datových podkladů Úkoly práce Datový model Datové zdroje Úprava dat Vývojové prostředí Současný stav Výsledná aplikace  aktualizace vrstvy ulic a doplnění kolejišť (podle mapy katastrální)  určení příslušnosti liniových elementů vrstvy ulic k jednotlivým linkám  vygenerování tras jednotlivých linek MHD (ARC/INFO) a převod do formátu ESRI Shapefile  lokalizace zastávek MHD (vznik vrstvy zastávek)

7 Výběr vývojového prostředí Úkoly práce Datový model Datové zdroje Úprava dat Vývojové prostředí Současný stav Výsledná aplikace rychlá a snadná tvorba přenositelné aplikace podpora formátu dat s jednoduchou strukturou

8 Současné řešení  správa dat v prostředí systému ARC/INFO Úkoly práce Datový model Datové zdroje Úprava dat Vývojové prostředí Současný stav Výsledná aplikace 0 12,5 2,1 4,3 7,8 10,1

9 Úkoly práce Datový model Datové zdroje Úprava dat Vývojové prostředí Současný stav Výsledná aplikace

10 Základní schéma aplikace Úkoly práce Datový model Datové zdroje Úprava dat Vývojové prostředí Současný stav Výsledná aplikace START KONEC KONFIGURAČNÍ SOUBOR ZÁKLADNÍ NABÍDKA APLIKACE PRO SPRÁVU DAT MHD PROHLÍŽEČKA DAT FORMÁTU SHAPE ÚPRAVA SCHÉMATU ČTENÍ ZÁPIS KONFIGURAČNÍ SOUBOR ČTENÍ

11 Úvodní formulář Úkoly práce Datový model Datové zdroje Úprava dat Vývojové prostředí Současný stav Výsledná aplikace

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22 Závěr odpadá nutnost hlubokých znalostí GIS aplikací jednoduchý a přehledný datový model malé nároky na diskovou paměť počítače nízké pořizovací náklady úspory z nákladů na zaškolení obsluhy

23 Úkoly práce Datové zdroje Datový model Vývojové prostředí Současný stav Algoritmus Výsledná aplikace Analýza současného stavu  Vlakový jízdní řád Idos, autobusový jízdní řád  vyhledávací aplikace MHD (Ostrava, Olomouc, Praha, Brno, Liberec, Pardubice, Hradec Králové a jiné).

24 Úkoly práce Datové zdroje Datový model Vývojové prostředí Současný stav Algoritmus Výsledná aplikace Analýza současného stavu MHD Ostrava

25 Prohledávání do hloubky Úkoly práce Datové zdroje Datový model Vývojové prostředí Současný stav Algoritmus Výsledná aplikace Charakteristika: průzkum grafu cestovatelem, který cestuje po hranách grafu a vrací se cestou, kterou přišel.

26 Prohledávání do šířky Úkoly práce Datové zdroje Datový model Vývojové prostředí Současný stav Algoritmus Výsledná aplikace Charakteristika: hledání a označení všech sousedů aktuálních bodů, nalezení nejkratší trasy

27 Charakteristika algoritmu Úkoly práce Současný stav Datové zdroje Datový model Vývojové prostředí Algoritmus Výsledná aplikace  Vyhledání spojení  Zohlednění časových intervalů mezi sousedními zastávkami  Nezávislost na jízdním řádu  Grafická prezentace výsledků

28 Rozdělení algoritmu Úkoly práce Současný stav Datové zdroje Datový model Vývojové prostředí Algoritmus Výsledná aplikace  Vyhledání zastávek mezi počáteční a koncovou zastávkou  Vyhledání linek, potřebných k přesunu po nalezených zastávkách  Vykreslení spojení

29 Vyhledání zastávek Úkoly práce Současný stav Datové zdroje Datový model Vývojové prostředí Algoritmus Výsledná aplikace Linka Zastávky 1 1, 2, 3, 4, 8, , 7, 8, 9 3 1, 2, 6, , 5, 6, 7, 8, , 6, 7, 8, 12 Linka Zastávky 1 1, 2, 3, 4, 8, , 7, 8, 9 3 1, 2, 6, , 5, 6, 7, 8, , 6, 7, 8, 12 Nalezená trasa: 1, 2, 6, 7, 8, 9 Počáteční zastávka: 1 Koncová zastávka : Vlastnosti zastávek: jednoznačný identifikátor jméno seznam úseků seznam zastávek čas

30 Vyhledání linek Úkoly práce Současný stav Datové zdroje Datový model Vývojové prostředí Algoritmus Výsledná aplikace Výsledná kombinace linek: linka 3: zast. 1 – 6 linka 4: zast. 6 – 7 linka 2: zast. 7 – Nalezená trasa: 1, 2, 6, 7, 8, Linka Zastávky 1 1, 2, 3, 4, 8, , 7, 8, 9 3 1, 2, 6, , 5, 6, 7, 8, , 6, 7, 8, 12 Linka Počet Zastávka č.1: Linka Počet Zastávka č.6:

31 Úkoly práce Současný stav Datové zdroje Datový model Vývojové prostředí Algoritmus Výsledná aplikace Vykreslení trasy Vykreslení pomocí vrstvy ulic:  Vyběr arků z podkladní vrstvy ulic  Označení počátečního a koncového arku, na kterých leží počáteční, resp. koncová zastávka  Nalezení arků, ležících mezi počátečním a koncovým  Nalezení části počátečního a koncového arku, která se bude vykreslovat (od začátku po zastávku, nebo od zastávky do konce) Detailní vykreslení

32 Úkoly práce Současný stav Datové zdroje Datový model Vývojové prostředí Algoritmus Výsledná aplikace Vykreslení trasy Schématické vykreslení  Přímé propojení vybraných zastávek

33 Popis aplikace Úkoly práce Současný stav Datové zdroje Datový model Vývojové prostředí Algoritmus Výsledná aplikace Vznik aplikace za účelem otestování navrženého algoritmu u na cvičných datech u na reálné síti MHD

34

35

36

37 Závěr původní záměr: nejkratší trasa => použití prohledávání do šířky nalezená trasa je kompromisem mezi nejkratší trasou a trasou s nejmenším počtem přestupů vzhledem k časové náročnosti upuštěno od původního záměru


Stáhnout ppt "Diplomová práce Návrh a implementace algoritmů pro údržbu, Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava Hornická-geologická fakulta Institut ekonomiky."

Podobné prezentace


Reklamy Google