Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Čeští typografové 20. století 11.6.2015. František Muzika (26.6.1900-1.11.1974)

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Čeští typografové 20. století 11.6.2015. František Muzika (26.6.1900-1.11.1974)"— Transkript prezentace:

1 Čeští typografové 20. století

2 František Muzika ( )

3  Český malíř, ilustrátor a typograf  studium na Akademii výtvarných umění v Praze, následoval rok studií v Paříži  práce na 107 scénických výpravách v Národním divadle  profesor na VŠUP

4 Vliv a dílo  ovlivněn obrazy Bohumila Kubišty, Františka Kupky a Pabla Picassa  Během studií se přikláněl k magickému realismu, následně přešel k neoklasicismu  Později změnil názor, z lyrického kubismu se přiklonil k imaginativnímu kubismu  Věnoval se volné, užité a drobné grafice, ilustraci, karikatuře a scénografii  „Krásné písmo ve vývoji latinky“ (1958, 1963)- nejvýznamnější práce, vydáno dvoudílně, popis vývoje latinky od dob starověku až do počátku 19. století, zachycen původ, vývoj a historické souvislosti latinkových písem

5

6 Co nevíte?  vstoupil do spolku Devětsil, po dvou letech přešel k SVU Mánes (Spolek výtvarných umělců Mánes)  zvolen redaktorem Nového světa  v čele nakladatelství Avontinum, později pracoval i pro nakladatelství Melantrich  člen výboru Dramatického klubu  1936-bronzová medaile za scénické návrhy na mezinárodní výstavě dekorativních umění v Miláně  1949-vyznamenán v oboru knižní grafiky  1966-vyznamenán Řádem práce

7 Vojtěch Preissig ( )

8  Český typograf, malíř, ilustrátor, člen protinacistického odboje  studia Umělecko-průmyslové škole v Praze u architekta Bedřicha Ohmanna  cesta přes Vídeň a Mnichov do Paříže, kde spolupracoval a studoval u Alfonse Muchy  založil vlastní ateliér, v němž vznikla jeho nejznámější díla  ateliér je mu zabaven, odjíždí do USA, kde pracuje jako pedagog a později i jako reklamní grafik (zde dává najevo svoje ovlivnění abstrakcí)  20. léta- tvorba slavných ex libris  končí s grafikou a věnuje se jen malbě  zatčen gestapem a odveden do koncentračního Dachau, kde umírá

9 Dílo  Rysy:  snaha vidět dílo jako celek, zkoumání souvislosti mezi člověkem a přírodou, vzájemné vztahy barev a tvarových konstrukcí  Vyjadřoval takto svůj postoj k životu  Typografie:  po návratu do Prahy (1903) zakoupil písma Arlington, Cheltenham, Pabst, Post a Roycroft, ke kterým přikresloval česká diakritická znaménka  první návrh své antikvy a následné použití v praxi vykonal v roce 1925 výtiskem přednášky T. G. Masaryka při otevření Ústavu slovanských studií v Paříži

10

11 Josef Váchal ( )

12  Český malíř, grafik, sochař, spisovatel, básník, mistr barevného dřevorytu  syn Josefa Šimona Alše, bratrance Mikoláše Alše  Vyrůstal u prarodičů ve Velvarech, později u druhých v Písku (tato místa v něm zanechala lásku ke psům a přírodě, miloval knihy)  Po neúspěchu na gymnáziu byl zaměstnán u knihaře Jindřich Weitzmanna, kde poprvé zkoušel své první tisky  Navštěvoval spiritistické spolky, z okultismu a černé magie později čerpal náměty pro své knihy a obrazy  pracoval jako knihařský dělník v Bělé pod Bezdězem  založil skupinu Sursum (skupina českých symbolistů, kteří chtěli zachytit stav duše a vnitřní niterné stavy člověka)  mobilizován do 1. světové války, což se promítlo do jeho díla  30. léta- angažoval v ateistickém sdružení Volná myšlenka  Zemřel v zapomnění

13 Dílo  tvořil grafiky využívající výtvarně jednoduché, expresivní, až primitivistické vyjádření autorova pohledu na svět  Hledal originální postupy (barevný dřevoryt), vytvářel vlastní knihy (sám je sázel, tiskl a vázal)  Takhle vznikl jeho slavný „Krvavý román“, „Šumava umírající a romantická“ a „Receptář barevného dřevotisku“

14

15 Karel Svolinský ( )

16  Český malíř, ilustrátor, grafik a typograf  vyučení v řezbáře  studium grafiky, sochařství a nástěnné malby na Uměleckoprůmyslové škole  pedagog na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze  Ocenění:  Laureát státní ceny  zasloužilý umělec  národní umělec  Řád práce

17 Dílo  Inspiroval se folklórem a lidovými tradicemi  Kromě kreseb věnoval velkou pozornost taky volné, drobné a užité grafice  Nejvíc používal dřevoryt a dřevořez, vynikal taky v knižní grafice, navrhoval gobelíny  navrhl vitráže pro rodovou kapli Schwarzenberků v Chrámu sv. Víta v Praze  1949–1954- návrh nové podoby Olomouckého orloje

18

19 Použito z: Wikipedie, otevřené encyklopedie SophisticaGallery


Stáhnout ppt "Čeští typografové 20. století 11.6.2015. František Muzika (26.6.1900-1.11.1974)"

Podobné prezentace


Reklamy Google