Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací."— Transkript prezentace:

1 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělání Vzdělávací oborNauka o společnosti Tematický okruhFilozofie TémaFilozofie Tematická oblastFilozofie NázevIslám - Muhammad AutorPaedDr. Ivan Konečný Vytvořeno, pro obor, ročníkSrpen 2012,STR, STA, ELE, LYE, LYT 4.ročník AnotaceVznik 2. nejrozšířenějšího náboženství na světě v 7. stol. Přínos/cílové kompetencePochopení skutečností, které vedly ke zrodu Islámu a jeho základní principy VY_32_INOVACE_52_12

2 Arabský poloostrov (arabsky شبه الجزيرة العربية, Šibh al-Džazíra al-carabija) nebo také Arábie je největší poloostrov na světě (spojnice - Afriky, Asie, Rudé moře, Indický oceán a Perský záliv).  Většinou pustý kraj: (kamenitý, neúrodný, písčiny - jen oázy).  V době předislámské – jen kočovníci.  Oblast je součástí Středního východu a v současnosti hraje důležitou geopolitickou roli zejména díky svým bohatým zásobám ropy. Arabský poloostrov

3 6. stol.n.l. = MEKKA dominantní město (obchod: Palestina,Sýrie,Jemen) MEDÍNA v pořadí až druhé město / Jathrib /

4 Mekka Vládci Mekky = KURAJŠOVCI - v ní Kába - staré bojiště se Saturnovým chrámem, vystavěným nad „Černým kamenem“ (meteorit-zazděn-posvátné místo). MEKKA bohatne na karavanách - obchod (největší obchodní centrum v Arábii). Antropomorfismus: uctíváno bylo 360 bohů. Hubal = jejich vládce - měsíční bůh. Mezi další významné uctívané bohy patřily tři bohyně: Al-Ilát = /Al-Ilát/ Sluneční božstvo Al-Uzzá = Venuše - bohyně plodnosti Manat - bohyně osudu

5 KÁBA

6  pocházel z rodu Hášímovců - chudší větev Kurajšovců  po smrti matky se ho ujal jako 4 letého děd Abd Al – Mutalib  pak jeho strýc Abů Tálib  zprávy o dětství jsou dosti nepřesné Rudolf Lehnert a Ernst Landrock: Portrét mladého muže, asi 1910–1914, byl v 90. letech na popularizačních plakátech vydáván za mladého proroka Mohameda. Muhammad ( n.l. Mekka )

7 Imduls  V 25ti letech vstoupil do služeb bohaté vdovy Chadídži jako obchodní agent.  Brzy se s ní oženil: 2 chlapci - v raném věku zemřeli, 4 dcery - později důležitá jen dcera Fatima.  Prožívá hlubokou krizi psychickou, sociální, morální i náboženskou! // Dochází k přesvědčení IMDULS, že je BOŽÍM POSLEM – nová VÍRA. //

8 První vidění  v roce 610 se dostalo Mohammedovi prvního zjevení - je mu 40let ( zpočátku se domníval, že se zbláznil, chtěl spáchat sebevraždu, žena a bratranec WARAGY mu byli oporou, on ho seznámil s křesťanskou naukou)  své učení šíří v rodině a kruhu nejbližších přátel  612 nebo vystupuje poprvé veřejně (naráží na odpor soukmenovců, jež varoval před tresty pekelnými a slibuje věřícím RAJSKÉ ODMĚNY )  realizuje veřejné modlitby (nabádá k monoteismu a obrací se proti uctívání pohanských bůžků)

9  619 umírá jeho ochránce Abů Tálib a jeho žena Chadídža, nový vládce MEKKY Abů Lahab stojí proti Muhammadovi a on ho v Súře 111 = proklel i s jeho ženou // KURAJŠOVCI ho nechtějí uznat jako PROROKA - a chtějí ho ZABÍT //  622 odchází z Mekky do Jathribu - pak Madinat an Nabi /MEDÍNA / spojil se s tamní politickou vrchností a slíbil jim za to, když jej přijmou za PROROKA, že město Prorokovo = zbohatne = boj proti Mecce!  deset let buduje základ Muslimské obce (politicko-sociální uspořádání)  624 Bitva u Badru: Mekka (850) proti Medíně (324), bojovalo se o karavanu ze Sýrie (prohra by znamenala konec islámu)  svedli ještě mnoho bitev, ale nakonec si Muhammad Mekku podrobil a Kurajšovce získal na svou stranu Rozhodující období

10 Medina - Jathrib

11 Korán: (al-Qurán) 114 Súr-kapitol, 6236 Veršů, slov  Mohamedovy přednášky za 20 let.  Je analogií Bible - vychází z Abrahámova učení.  Mohamed tvrdí, že Korán je jen část "MATKY KNIH" (kde je vše psáno) !  Korán je jen sdělení Boha-Aláha prostřednictvím svého proroka = Mohameda.  Korán obsahuje podobné příběhy stejně jako Bible. (Adam, Abrahám, o Edenu, Mojžíš, Ježíš, Eliáš, ale nejsou všechny.)  V určitém se s Biblí rozchází- formování života, povoluje muslimům určité ústupky.  Naproti tomu RAMADÁN - 30 NOCÍ postního měsíce! KRITIKA - román Salmana Rushdieho Satanské verše (1988). Svaté písmo muslimů

12 Salman Rushdi [rušdi]

13 Pokus se odpovědět: Objasni pojem Imduls? Která bitva rozhodla o osudu Islámu? Objasni pojem ramadán? Ve kterém století vznikl Islám? Co je KÁBA? Vzpomeneš si, který spisovatel kritizoval korán a jak se jmenoval?

14 Zdroje a prameny Anzenbacher, A.: Úvod do filozofie. Praha 1990 Blecha, I.: Filosofie, Nakladatelství Olomouc 1998 Fürst, M.: Filozofie, Fortuna, Praha 1994 Jaspers, K,: Úvod do filozofie, Praha 1991 Kratochvíl, Z.: Mýtus, filozofie, věda. Praha 1993 Liessmann, K.-Zenaty, G.: O myšlení – Úvod do filosofie, Votobia, Olomouc 1994 Michálek, J.: Co je to filozofie, Oikúmené, Praha 1992 Osborne, R.: Filozofie, Portál, Praha 2006 Popkin, R.-Stroll, A.: Filozofie pro každého, Nakladatelství Ivo Železný, Praha 2005 Petříček, M. Jr.: Úvod do (současné) filosofie. Praha 1992 Sláma, M.: Kapitoly ke studiu základů filosofie. Praha 1991 Šmajs, J. – Krob, J.: Úvod do ontologie. Brno 1994 Störig, H.J. Malé dějiny filozofie, Zvon, Praha 1996 Weischedel, W.: Zadní schodiště do filozofie, Votobia, Praha ghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Supplicating_Pilgrim_at_Masjid_Al_Haram._Mecca,_Saudi_Arabia.jp g


Stáhnout ppt "Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací."

Podobné prezentace


Reklamy Google