Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Geometrická abstrakce www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Geometrická abstrakce www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí."— Transkript prezentace:

1 Geometrická abstrakce Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMGeometrická abstrakce Označení DUMVY_32_INOVACE_07_3_13 AutorMgr. Veronika Sedláčková Datum Vzdělávací oblastUmění a kultura Vzdělávací oborVýtvarná výchova Tematický okruhDějiny výtvarného umění Ročník2. ročník a sexty gymnázia

2 Geometrická abstrakce Abstraktní malířství zobrazuje předměty a vyjadřuje vztah ke světu pomocí výtvarných prvků: - linie - plochy - geometrických obrazců - barevných skvrn Tendenci k abstraktnímu umění můžeme sledovat už od paleolitu, ale k vlastnímu vzniku abstraktního malířství došlo až v posledních letech před 1.sv.válkou a to pod různými názvy – orfismus, suprematismus, neoplasticismus, konstruktivismus… Tyto proudy jsou pak souborně označovány jako geometrická abstrakce.

3 Orfismus -usiluje o skladbu lineárních prvků a barevných ploch tak, aby vyvolávala hudební dojmy. Označení poprvé užil Apollinaire v projevu k výstavě Roberta Delaunaeye, který barev užíval k navození rytmu. -František Kupka patřil k prvním autorům, kteří, nezávisle na sobě, namalovali první abstraktní obrazy. Kupka značně propracoval geometrický jazyk, užíval odstupňovaných barev.

4 Robert Delaunay – Rytmus, radost ze života AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

5 František Kupka – Plány podle barev AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

6 Suprematismus -směr geometrické abstraktní malby založený r.1913 ruským malířem Kazimírem Malevičem. Ten přišel s tzv. čistou senzibilitou, používal čisté barvy a základní tvary, čtverec, kruh, kříž. AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: :Black_Cross.jpg?uselang=cs AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: dia.org/wiki/File:Black_ Square.jpg?uselang=cs AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: /File:Black_circle.jpg?uselang=cs

7 Kazimír Malevič – Suprematistická kompozice AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

8 Neoplasticismus - založen holandským malířem Pietem Mondrianem. Užíval k tomu pravoúhlé plochy členěné horizontálními a vertikálními liniemi + základní barvy v kombinaci s bílou, černou a šedou. - do okruhu časopisu De Stijl patřil i Theo van Doesburg. UTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

9 Theo van Doesburg – Kompozice VII AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

10 Konstruktivismus - vzniká v Rusku v r.1915 usiluje o vytváření děl ze stereometrických prvků. Chce navázat na myšlenky vědecko–technického pokroku. Vladimír Tatlin Věž III. internacionály AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: wer_maket_1919_year.jpg?uselang=cs

11 Bauhaus - uměleckoprůmyslová škola nového typu založená r v Německu. Základním principem byl návrat výtvarného umění k řemeslu. Učiteli na škole se stali přední moderní umělci – Paul Klee, Vasilij Kandinskij, Mies van der Rohe. AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

12 Vasilij Kandinskij - Fuga AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

13 Jaký název byste dali tomuto obrazu Kazimíra Maleviče? AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _White_on_White%27,_oil_on_canvas,_1918,_Museum_of_Modern_Art.jpg


Stáhnout ppt "Geometrická abstrakce www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí."

Podobné prezentace


Reklamy Google