Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Troj č lenka Ing. Kamila Kočová Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Troj č lenka Ing. Kamila Kočová Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným."— Transkript prezentace:

1 Troj č lenka Ing. Kamila Kočová Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Rozcvi č ka Zapiš výsledky: 8 -5 1 -0,03 0 -3,2 5/14 -0,04 -9 0,11

3 Troj č lenka Za svačinu pro 30 žáků bylo zaplaceno 450 Kč. Kolik korun by stála stejná svačina pro 28 žáků? Způsob č. 1 30 žáků ………. 450 Kč 28 žáků ………. x Kč Nejdříve si vypočítáme cenu svačiny pro 1 žáka. 1 žák …………. 450 : 30 = 15 Kč 28 žáků ………. 28. 15 = 420 Kč Za svačinu pro 28 žáků bychom zaplatili 420 Kč.

4 Troj č lenka Za svačinu pro 30 žáků bylo zaplaceno 450 Kč. Kolik korun by stála stejná svačina pro 28 žáků? Způsob č. 2 30 žáků ………. 450 Kč 28 žáků ………. x Kč Cena svačin se mění ve stejném poměru, jako se mění počet žáků. Oba poměry vyjádříme zlomkem. Zmenšení v poměru 28 : 30 Zmenšení v poměru x : 450 Za svačinu pro 28 žáků bychom zaplatili 420 Kč.

5 Troj č lenka Za svačinu pro 30 žáků bylo zaplaceno 450 Kč. Kolik korun by stála stejná svačina pro 28 žáků? Způsob č. 3 30 žáků ………. 450 Kč 28 žáků ………. x Kč K zápisu o počtu žáků a cenou připojíme dvě šipky. Začínáme šipkou od neznámého členu. Za svačinu pro 28 žáků bychom zaplatili 420 Kč. Kolikrát se zvýší počet žáků, tolikrát se zvýší cena. Přímá úměra – šipky budou mít stejný směr.

6 Troj č lenka Trojčlenka je postup řešení úlohy, který vede: k sestavení rovnosti dvou poměrů s jedním neznámým členem k výpočtu neznámého členu Tři členy v poměrech jsou známé, jeden člen je neznámý.

7 Troj č lenka Patnáct vajec stojí 33 Kč. Kolik stojí 20 vajec? 15 vajec ………. 33 Kč 20 vajec ………. x Kč Za 20 vajec zaplatíme 44 Kč. Kolikrát se zvýší počet vajec, tolikrát se zvýší cena. Přímá úměra – šipky budou mít stejný směr.

8 Troj č lenka Jestliže traktorista použije pluh se 4 radlicemi, zorá lán pšeničného strniště za 48 hodin. Jak dlouho mu bude trvat orba tohoto lánu pluhem se 6 stejně širokými radlicemi při nezměněné pojezdové rychlosti v kilometrech za hodinu? 4 radlice ………. 48 hod. 6 radlic..………. x hod. Pluh se 6 radlicemi zorá pole za 32 hodiny. Kolikrát se zvýší počet radlic, tolikrát se zkrátí doba. Nepřímá úměra – šipky budou mít různý směr. Začínáme šipkou od neznámého členu.

9 Troj č lenka Tři stejně výkonná čerpadla vyčerpají vodu ze zatopené stavební jámy za 7 hodin. Za kolik hodin by vyčerpalo vodu z jámy pět stejně výkonných čerpadel? 3 čerpadla ………. 7 hod. 5 čerpadel..………. x hod. Pět čerpadel vyčerpá vodu za 4 hodiny a 12 minut. Kolikrát se zvýší počet čerpadel, tolikrát se zkrátí doba. Nepřímá úměra – šipky budou mít různý směr.

10 Troj č lenka Z 3 kg čerstvých hub je 0,45 kg sušených. Kolik je potřeba nasbírat čerstvých hub, aby z nich byl jeden kilogram sušených? 3kg čerstvých ………. 0,45 kg sušených x kg čerstvých ……….1 kg sušených Je třeba nasbírat přibližně 6,6 kg čerstvých hub. Kolikrát se zvětší množství čerstvých, tolikrát se zvětší množství sušených. Přímá úměra – šipky budou mít stejný směr.

11 Troj č lenka Alej byla vysázena ze 490 stromů vzdálených 6 metrů. Kolik stromů by se vysázelo, kdyby vzdálenost byla 7,5 m? Délka aleje zůstane stejná. 490 stromů ………. 6 m x stromů....………. 7,5 m Alej by byla osázena 392 stromy. Kolikrát se zvětší vzdálenost, tolikrát se sníží počet stromů. Nepřímá úměra – šipky budou mít různý směr.

12 Troj č lenka Dva dělníci provedou montáž konstrukce zahradního skleníku za 54 hodin. Za kolik hodin provede montáž 9 dělníků? 2 dělníci ………. 54 hod. 9 dělníků....……. x hod. 9 dělníků provede montáž za 12 hodin. Kolikrát se zvýší počet dělníků, tolikrát se sníží počet hodin. Nepřímá úměra – šipky budou mít různý směr.

13 Troj č lenka Vytěžené dřevo sváží z lesa na pilu. Řidič denně vykoná cestu čtyřikrát a práce mu trvá 8 dní. Kolikrát by musel denně jet, aby byl s prací hotov o 2 dny dříve? 4 cesty ………. 8 dní x cest......……. 6 dní Řidič by musel jet denně 6x. Kolikrát se sníží počet dní, tolikrát se zvýší počet cest. Nepřímá úměra – šipky budou mít různý směr.

14 Troj č lenka Žáci turistického kroužku podnikli na kolech výlet ke zřícenině hradu. Za hodiny ujeli průměrně 5 km. Za kolik hodin dojeli ke zřícenině vzdálené km, jestliže cestou hodiny odpočívali? hod.………. 5 km x hod. ……… 28,5 km Ke zřícenině dojeli za 2hodiny a 9 minut. Kolikrát se zvětší vzdálenost, tolikrát se prodlouží jízdní doba. Přímá úměra – šipky budou mít stejný směr. hod. ……… odpočinek y hod. ……… celkem

15 Troj č lenka Šest dělníků vykoná práci za 8 hodin. Kolik dělníků je třeba přibrat, má-li být práce hotova za 3 hodiny? 6 dělníků ………. 8 hod. x dělníků....……. 3 hod. Je třeba přibrat 10 dělníků. Kolikrát se sníží počet hodin, tolikrát se zvýší počet dělníků. Nepřímá úměra – šipky budou mít různý směr. y dělníků....……. přibrat

16 Troj č lenka Čtyřčlenná rodina spotřebuje za rok průměrně 220 kg brambor. Postačí 1,5 q pro tříčlennou rodinu? 4 členové.………. 220 kg 3 členové ……..… x kg Pro tříčlennou rodinu 1,5 q brambor nestačí. Kolikrát se zmenší počet členů, tolikrát se zmenší spotřeba Přímá úměra – šipky budou mít stejný směr. 3 členové ……….. 1,5 q = 150 kg


Stáhnout ppt "Troj č lenka Ing. Kamila Kočová Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným."

Podobné prezentace


Reklamy Google