Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základy zpracování digitálních fotografií 3. 5., 14.10 - 15.40 10. 5., 14:10 – 14:55 PROJEKT financovaný z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základy zpracování digitálních fotografií 3. 5., 14.10 - 15.40 10. 5., 14:10 – 14:55 PROJEKT financovaný z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost."— Transkript prezentace:

1 Základy zpracování digitálních fotografií 3. 5., , 14:10 – 14:55 PROJEKT financovaný z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZVYŠOVÁNÍ IT GRAMOTNOSTI ZAMĚSTNANCŮ VYBRANÝCH FAKULT MU Registrační číslo: CZ.1.07/2.2.00/

2 Obsah Vektorové a bitmapové grafické formáty – rozdíly a vlastnosti Základní parametry obrázků - rozlišení, datové typy, objem dat, komprese Základní úpravy fotografií - otáčení, ořez, jas, kontrast, barevné podání, změna rozlišení, převody mezi formáty Úpravy fotografií v MS Office a specializovaných nástrojích Hromadné úpravy fotografií Předávání fotografií pomocí úschovny

3 Vektorové Obsah obrázku je popsán matematicky – křivkami, přechody… Vhodné pro grafiku vytvářenou v počítači (loga, schémata, výkresy…) Bez problémů při změně velikosti

4 Bitmapové Obraz je rozdělen na pravoúhlou mřížku, kde každý bod má uvedenu barvu Vhodné pro obrázky získané z „vnějšího světa“ – fotografie, skenované dokumenty Rozlišení – počet bodů ve směru X a Y Čím vyšší rozlišení, tím jemnější obraz a možnost jeho zvětšování

5 Pixel - základní jednotka obrazu Pixel nese číselnou informaci jak o barvě bodu, tak o jeho jasu. Čím více pixelů obraz obsahuje, tím více detailů je schopen zaznamenat. Jednotlivé pixely jsou snadno vidět při silném zvětšení obrazu lupou (alespoň 500%).

6

7 Barevná hloubka (Color Depth, Bit Depth)

8 Porovnání barevné hloubky Bitů/pixelPočet možných barev/pixelObvyklý název a použití 12Monochrom 24CGA 416EGA 8256VGA XGA, High Color SVGA, True Color, JPEG RAW některých pokročilých fotoaparátů TIFF, PNG, PSD

9 Porovnání barevné hloubky Ukázky zobrazují dramatický rozdíl v přesnosti a plynulosti barev u 24 bitové barevné hloubky na pixel (nahoře) a 8bitové (dole).

10 Vektorové grafické formáty SVG - Scalable Vector Graphics PDF - Portable Document Format EPS, PS – PostScript AI - Adobe Illustrator CDR - Corel Draw …

11 Bitmapové grafické formáty JPEG - Joint Photographic Experts Group TIFF - Tagged Image File Format RAW PNG - Portable Network Graphics GIF - Graphics Interchange Format BMP - Windows Bitmap …

12 BMP Nejjednodušší bitmapový fotmát Velké obrázky Žádné pokročilé možnosti

13 GIF Max. 256 barev, vytvoření „palety“ Možnost animací, průhlednost Bezztrátová komprese pro grafiku s omezeným počtem barev a ostrými přechody (loga, reklamy… typicky exporty vektorových formátů nebo grafika vytvářená přímo v počítači)

14 PNG Modernější náhrada GIF Neumí animace (kromě rozšířených verzí) Větší počet barev Lepší komprese Nevhodný pro fotografie (stejně jako GIF)

15 TIFF 8bitová i 16bitová barevná hloubka dokáže do jednoho souboru pojmout i více obrázků či vrstev zcela bez komprese nebo s bezeztrátovou kompresí LZW či ZIP Exif data V mnoha aplikacích problémy

16 JPEG Ztrátová komprese Stupeň komprese Exif data nepodporuje barevnou hloubku 12 ani 16 bitů nepodporuje průhlednost

17 JPEG – komprese přechodů Jemné a plynulé přechody, kde JPEG komprese pracující na principu malých čtvercových bloků obrazu vytvoří nehezké a na první pohled viditelné čtverečky.

18 JPEG – komprese detailů Jemné detaily (čáry, vlasy, …), má JPEG komprese jako "nepodstatné" tendenci likvidovat. To je důvod, proč JPEG není vhodný na běžnou zejména technickou grafiku.

19 JPEG – komprese vzorku Ukázka změny obrazu a zcela nových prvků v něm při užití JPEG komprese aplikované na pravidelný a pro JPEG nešťastný vzorek.

20 Digitální fotografie Bitmapa (snímač fotoaparátu je také „bitmapa“) s určitým rozlišením (MPx) Používané formáty:  JPEG  RAW  TIFF

21 RAW

22 RAW - typy a označení výrobců.3fr (Hasselblad).ari (ARRIFLEX).arw.srf.sr2 (Sony).bay (Casio).crw.cr2 (Canon).cap.iiq.eip (Phase_One).dcs.dcr.drf.k25.kdc (Kodak).dng (Adobe).erf (Epson).fff (Imacon).mef (Mamiya).mos (Leaf).mrw (Minolta).nef.nrw (Nikon).orf (Olympus).ptx.pef (Pentax).pxn (Logitech).R3D (RED).raf (Fuji).raw.rw2 (Panasonic).raw.rwl.dng (Leica).rwz (Rawzor).x3f (Sigma)

23 Přehled formátů JPEGRAWTIFFGIFPNGBMP Určení (F - fotografie, G - grafika) FFF/GG Komprese ztrátováANA*A*NNN Komprese bezeztrát.NA/N AAN Bitů na kanál8128/16N 8 Paleta barevNNNAAN Podpora ExifAA*A*ANNN Možnost animaceNNNANN PrůhlednostNNAAAN

24 Exif data Datum a čas pořízení snímku Název fotoaparátu, který snímek pořídil Pro fotografy důležité fotografické údaje jako je expoziční čas, clona, ISO citlivost, ohnisková vzdálenost, způsob měření expozice, použití blesku, vyvážení bílé atd. Přesnou polohu místa udanou GPS souřadnicemi, kde byl snímek pořízen Textový popis snímku Rozlišení

25 Úpravy fotografie Otočení/ořez Oprava barevného nádechu Oprava jasu, sytosti, kontrastu Doostření, odšumění Změna velikosti (rozlišení)

26 Otočení, ořez Pokud v počítači provedete podobnou úpravu, tak nutně přicházíte o pixely obrazu. Z původně 6 MPix fotografie tak zůstane i méně než 4 MPix - neboli neužitečně zahodíte 2 miliony pixelů.

27 Ořez Z původních 6 MPix zbyly jen něco málo přes 2 MPix.

28 Histogram Toto je příklad "správného" histogramu a "správné" expozice. Křivka vyplňuje celé pole, tedy obraz používá všechny stupně šedé od černé po bílou, ve snímku ale není žádná velká plocha černá (podpálená) ani jednolitě bílá (přepálená).

29 Histogram tmavého snímku Tento snímek je podexponovaný. Histogram ukazuje mnoho pixelů s hodnotou 0 – tedy černých, kde již není žádná kresba. Snímku chybí světle šedé a bílé tóny.

30 Histogram světlého snímku Tento histogram naznačuje přeexpozici. Mnoho pixelů je čistě bílých, Přepálených, a tím bez kresby – viz mraky. Snímku zcela chybí tmavé tóny.

31 Histogram kontrastního snímku Tento histogram naznačuje vysoký kontrast scény, kde jak černá místa, tak bílá místa jsou oříznuta a ztrácí se v nich kresba.

32 Histogram nekontrastního snímku Tento snímek naopak postrádá kontrast a je tvořen jen šedými tóny. Nemá ani černou ani bílou, snímek je mdlý.

33 Barevný odstín (Color Tone, Hue) Ukázka vlivu parametru "Barevný odstín" na běžný portrét. Zatímco volba -4 posouvá barvy do purpurové, volba +4 posouvá barvy do teplé žluté.

34 Sytost barev (Saturation) Sytost barev má vliv na celkovou barevnost fotografie, zjemňuje nebo naopak sytí všechny barvy fotografie.

35 Co je to sytost barev Zvýšení saturace barev jednoho pixelu znamená oddálení jeho RGB kanálů od sebe. Maximální saturace barev - jeden nebo dva kanály dosáhnou 0 nebo 255. Na výřezu z předchozího obrázku je patrné, jak se při vysoké saturaci v červené barvě zcela ztratí kresba ve srovnání s méně saturovaným obrázkem vlevo.

36 Kontrast (Contrast) Kontrast zvětšuje rozdíly mezi světlými a tmavými pixely obrazu.

37 Co je to kontrast Zvýšení kontrastu čili zvětšení rozdílu mezi šedými pixely vede ke zvětšení čistě bílých (přepaly) a čistě černých (podpaly) ploch (oboje označeny modře). Vpravo je vyjádření téhož pomocí křivek (šedá odpovídá původnímu stavu, černá po zvětšení kontrastu). "S" prohnutím křivky se zvýší kontrast v šedých tónech výměnou za snížení kontrastu ve stínech a světlech.

38 Redukce digitálního šumu Šum vzniká především při fotografování s vyšší citlivostí

39 Rozlišení Výchozí – z fotoaparátu ?jaké potřebuji Změna velikosti obrázku

40 Ostrost fotografie (Sharpness) Pro dosažení maximální kvality by ostření měla být po všech úpravách fotografie úplně poslední operace těsně před tiskem nebo prohlížením.

41 Úpravy fotografií v MS Office barva kontrast jas ořez otočení komprese obrázků

42 Hromadné úpravy přejmenování konverze formátu ořez změna velikosti přidání texu …

43 Úschovna v IS vložení do cizí úschovny vložení do vlastní úschovny expirace Zip komprese více souborů do jednoho úprava odkazu:  https://is.muni.cz/auth/de/učo/... Po úpravě: 

44 Tisk fotografií Body obrazu na palec (Pixels per Inch - PPI) Tiskové body na palec (Dots per Inch - DPI) Dots per Inch (DPI) vyjadřuje s jakou hustotou je tiskárna schopná tisknout body na papír. DPI musí být vždy větší než PPI, aby tiskárna měla dostatečnou rezervu na vytvoření každého barevného pixelu z několika tiskových bodů.

45 Míchání (skládání) barev - rozklad (Dithering) Praktická ukázka ditheringu. V obraze jsou použity jen pixely červené a zelené barvy, ale jak se pixely zmenšují, stále více se oku jeví jako žlutá - neboli kombinace barev červená + zelená. Aby obraz složený z pixelů vlevo mohl být vytištěn, je třeba mnohem více tiskových bodů (dots, vpravo). Barvy tiskových bodů jsou totiž v tomto příkladě jen 4: azurová, purpurová, žlutá a černá (CMYK).

46 Standardní hodnoty PPI, DPI standardní vysoká kvalita podkladů pro fotorealistický tisk na kvalitní fotopapír je 300 PPI pro běžný amatérský tisk je plně dostatečná kvalita 200 PPI pro tisk na horší papír (časopisy, noviny) je dostatečný tisk v kvalitě 150 PPI běžné VGA monitory (22”, 1680x1050) zobrazují v rozlišení cca 90 PPI televizní obrazovka o úhlopříčce 82 cm má rozlišení jen necelých 70 PPI (Full HD 1920x1080)

47 Velikost tisku Počet megapixelů obrazu (MPix) Odpovídá přibližně Maximální rozměry fotografie v cm při: 300 PPI200 PPI150 PPI x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x42.3 Žlutě jsou označeny formáty zhruba rovné nebo větší než A4 (29,7 x 21 cm).

48 Zadávání do minilabů Metoda "bez ořezu" umístí fotografii na papír zaručeně celou avšak za cenu menšího rozměru. Když nesouhlasí poměr stran, tak se fotografie zvětší aby byla na papíře právě celá. Co přesáhne papír se odřízne (Cut). Šipka označuje místo, kde díky tomu hlavní objekt "vypadne" z fotografie.


Stáhnout ppt "Základy zpracování digitálních fotografií 3. 5., 14.10 - 15.40 10. 5., 14:10 – 14:55 PROJEKT financovaný z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost."

Podobné prezentace


Reklamy Google