Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jak na PARKOUR? Ivana Valčíková. Co je to PARKOUR? V mnohých aspektech se Parkour podobá bojovým uměním. Když se mu člověk věnuje naplno a správně, jde.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jak na PARKOUR? Ivana Valčíková. Co je to PARKOUR? V mnohých aspektech se Parkour podobá bojovým uměním. Když se mu člověk věnuje naplno a správně, jde."— Transkript prezentace:

1 Jak na PARKOUR? Ivana Valčíková

2 Co je to PARKOUR? V mnohých aspektech se Parkour podobá bojovým uměním. Když se mu člověk věnuje naplno a správně, jde v podstatě o životní cestu a filozofii. Parkour není sportem extrémním, jak je občas prezentován v médiích. Extrémní je pouze v případě, že hazardujete se svým životem a děláte něco, co neumíte a nechápete. Parkour je umění pohybu překonávání překážek. Při něm jsou využívány přirozené pohyby jako běh, skákání a lezení, pomocí kterých se co nejefektivněji a nejrychleji dostává člověk z místa na místo. Parkour je nesoutěžní sport. Při tréninku se snažíte překonat sami sebe, svůj strach a své nedostatky a neustále se zlepšovat, nikoliv soupeřit s ostatními. Cílem je být silnější, abychom byli užitečnější jak v běžném životě, tak případných extrémních situacích

3 Trocha historie Člověk překonává překážky odedávna, dokonce i způsobem, jakým je definován Parkour. Ale dnešní podobu a definici mu vtisknul Francouz David Belle. Ten se odmala věnoval bojovým uměním a umění pohybu v jeho přirozeném životním prostředí – nejprve v lese a pak právě ve městě.

4 Čeho se vyvarovat? V Parkouru nejde jen o skoky z co největší výšky, ty mohou být jen malou částí pro opravdu zkušené jedince, kteří trénují již spousty let. U začátečníků hrozí zničení si zdraví ihned úrazem, ale i následky špatné techniky skoků a dopadů, které způsobí nevratné poškození kloubů. V neposlední řadě je důležité neškodit. Ani svému okolí ani svému zdraví. Při tréninku Parkouru byste neměli ničit soukromý ani veřejný majetek a vnikat na soukromé pozemky.

5 Parkour v televizi První skutečné uvedení parkouru ve světě bylo natočení upoutávky na britský pořad Rush Hour, ve které hrál David Belle úředníka, který namísto chodníků, přechodů, a hromadné dopravy spěchá po střechách domů do svého bytu, aby stihl svůj oblíbený pořad v televizi. Z tohoto pořadu koluje Internetem upoutávka pod názvem Street climb (http://www.youtube.com/watch?v=SAMAr8y-Vtw), obsahující záběry z tréninku i natáčení upoutávky pro Rush Hour (účinkují David Belle a Ciryl Raffaelli), s velmi známým mnohametrovým skokem z jedné střechy na střechu protějšího domu.http://www.youtube.com/watch?v=SAMAr8y-Vtw

6 Parkour v České republice I do našeho státu kdesi daleko na východě proniknul tento sport. Je tomu už tak 3-4 roky, kdy první nesmělé dropy dělali kluci z Prahy (Lezz Kreff) a ze Zlína (Streaks). Tehdy byl Parkour chápán v průměru lépe než dnes. Skákalo pár nadšenců, kteří měli načteno hodně z internetu a David Belle byl jejich vzor. Časem obdivuhodná videa na internetu přilákala spíše skupinu lidí, kteří chtěli dělat něco naplno a být volní a obdivovaní. Přiživoval to rozmach videí s akrobatickými prvky, které odpoutávají od myšlenky a smyslu pohybu právě na aktéra. Zhruba před dvěmi roky, začaly hojně vznikat skupiny a některé z nich existují dodnes jako 1Bcrew (Brno) či Real Motion (Praha). Za ty poslední dva roky udělal Parkour v ČR velký pokrok – proběhly dva celorepublikové jamy a nespočet menších lokálních.

7 Jak začít s parkourem? 1. Pochopit parkour Parkour je tréninková metoda, pomocí které se zlepšuješ tím, že přirozeně překonáváš překážky. Navíc principy, které se naučíš, se dají aplikovat na všechny aspekty života.. Výhody znalosti parkouru jsou rozsáhlé. Z počátku hlavně ve schopnosti pohybovat se rychle a efektivně ve složitých situacích. Po čase si vypracuješ lepší fyzickou kondici, sebedůvěru a sebeovládání a až nakonec se můžeš stát celkově vyváženějším a pozitivnějším člověkem. Jediné "negativum" je, že to stojí hodně času a opravdové úsilí. Fyzický trénink je tvrdý a vyčerpávající. Je to prosté: Co do parkouru vložíš, z něj taky dostaneš.

8 3. Najít si pomocníky v tréninku Když trénuješ parkour, je velice důležité poznat, jak tvé tělo a mysl pracují. To nelze zjistit jinak než tréninkem a zkoumáním sebe sama. Nicméně mít zkušeného člověka, který tě čas od času nasměruje správným směrem, je neocenitelné. Jestli se ti podaří najít někoho, kdo má dostatečné znalosti, aby ti sloužil jako rádce, velice ti to pomůže. 2. Rozhodnout se, že parkour vyzkoušíš Až pochopíš, co vše trénovaní parkouru obnáší, tak se můžeš teprve informovaně rozhodnout. Na to, aby jsi s tréninkem začal, nepotřebuješ ale žádné speciální vybavení, jen rozhodnutí a touhu trénovat.

9 5. Strávit týden cvičením celého těla a pozorováním úrovně svého současného fyzického stavu Předtím, než zjistíš, jak své tělo vylepšit, musíš vědět, s čím do toho jdeš. Strávit týden tím, že posuneš limity svého běžného cvičení bez toho, abys ohrozil své zdraví, ti dá dostatek času, abys zjistil, jak na tom jsi, co dokážeš a kde máš slabiny. Také zjistíš, jaké to je trénovat více a jak to tvé tělo snáší. 4. Naučit se teorii učení Člověk, který, dokáže nejlépe posoudit tvojí kondici, jsi ty sám. A abys trénoval co nejefektivněji, musíš pochopit principy sám a zvyknout si na dělání vlastních rozhodnutí. I když jsi již dostatečně silný a zdravý, stále potřebuješ pochopit teorii cvičení, protože nároky na parkour jsou obecně mnohem vyšší, než na jiné i podobné aktivity.

10 6. Rozhodnout se začít se cviky, které tobě individuálně vyhovují nejvíce Až pochopíš základní principy tréninku a budeš vědět, co tvé tělo dokáže, musíš si naplánovat a upravit cvičení tak, aby ti vyhovovalo. Tohle vyžaduje trochu experimentování na začátek, ale postupně budeš chápat věci lépe a lépe a budeš schopen trénovat stále efektivněji. 7. Začít skutečně trénovat Z počátku se musíš soustředit na fyzický trénink, jako nutný základ tréninku dalšího. Jsou dva typy fyzického cvičení - technika a posilování. Technické cvičení se soustředí na koordinaci a přesnost. Posilování je o tom být silnější, ohebnější a vytrvalejší. Nejlepší poměr je zhruba 3:1 až 4:1 ve prospěch posilování, protože síla a tělesná zdatnost usnadňuje učení techniky.

11 Základní Parkourové Techniky – odrazy a dopady Saut de fond (Skok na zem) Roullade (Parakotoul/Judokotoul) Tic tac (Odraz od překážky) Saut de precision

12 přeskoky Side vault Speed vault Saut de chat Franchissement

13 výlezy Planche (Vytáhnutí se z visící pozice) Saut de bras Passe muraille - Wall climb Passe muraille - Wall pass

14 Videa pro inspiraci české =IZLyqFSTI_g&eurl=http://www.par kour.cz/?where=about =IZLyqFSTI_g&eurl=http://www.par kour.cz/?where=about =bJMBP4GGy1g&feature=related =bJMBP4GGy1g&feature=related eternitypk.html eternitypk.html =yBwtYhb3EN0 =yBwtYhb3EN0 =SZC8M0HNQe0 =SZC8M0HNQe0 =o_fq0A-CXwk&feature=related =o_fq0A-CXwk&feature=related zahraniční atch?v=jquXcwooV6A atch?v=jquXcwooV6A atch?v=WEeqHj3Nj2c atch?v=WEeqHj3Nj2c atch?v=JEbYtOEftc0 atch?v=JEbYtOEftc0 atch?v=SAMAr8y-Vtw atch?v=SAMAr8y-Vtw atch?v=IjQxIRWZu0c atch?v=IjQxIRWZu0c


Stáhnout ppt "Jak na PARKOUR? Ivana Valčíková. Co je to PARKOUR? V mnohých aspektech se Parkour podobá bojovým uměním. Když se mu člověk věnuje naplno a správně, jde."

Podobné prezentace


Reklamy Google