Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/21.3768 Název:NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/21.3768 Název:NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr."— Transkript prezentace:

1 číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr. Lenka Jelínková Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:9. ročník Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121

2 Metodický list - anotace: Cílem prezentace je podat souvislý přehled o počátku období národního obrození, které nepřímo začíná reformami Marie Terezie a Josefa II.. Předkládá klady i zápory reforem. Vysvětluje pojem – národní obrození a kterými proudy se rozšiřovalo. Obsahuje podrobnější fakta, je určena pro souhrnné opakování literatury v 9. ročníku, kdy žáci již mají v podvědomí základní data. Ale vyučující mohou tuto prezentaci využít i v 8. ročníku při prvním seznámení žáků s danou tématikou. Prezentaci uzavírá ověřovací znalostní test, jež vychází pouze z informací uvedených v prezentaci, včetně správných odpovědí.

3 Národní obrození vlastenectví

4 Datace a charakteristika období od 70. let 18. století do 60. let 19. století velké společenské, politické a kulturní hnutí, které mělo za následek vznik novodobého českého národa národ si měl vydobýt právo na vlastní jazyk

5 Předpoklady vzniku národního obrození Marie Terezie a Josef II. – osvícení panovníci Marie Terezie: zavedení povinné školní docházky Josefínské reformy – patenty: zrušení nevolnictví – 1781 – zrušena robota, lidé se mohou stěhovat toleranční patent – 1781 – zaručoval svobodu vyznání

6 Negativa reforem rozsáhlá germanizace (poněmčování) – němčina jako jediný jazyk ve školách, na úřadech, na společenských akcích český jazyk se od doby pobělohorské nerozvíjel, naopak upadá, v období osvícení se ocitá „na dně“ jediné snahy o rozvoj – puristé (brusiči českého jazyka, snaha vytvořit slovní zásobu českého jazyka z ryze českých slov) často velice násilné, neujalo se (student – myslíř, talíř – jezlín, kapesník – nosočistopléna,…)

7 Proudy národního obrození 1.vědecký proud (jazykověda): J. Dobrovský, J. Jungmann 2. lidový proud: K. J. Erben, F. L. Čelakovský

8 Ověřovací test 1.V jakém období probíhá NO? 2.Kteří panovníci na počátku NO vládnou? 3.Jmenujte josefínské reformy. 4.Co znamená germanizace? 5.Kdo byli „PURISTÉ“ ? 6.Jmenujte 2 hlavní proudy NO.

9 Odpovědi ověřovacího testu léta 17. století – 60. léta 18. století. 2.Marie Terezie, Josef II. 3.Zrušení nevolnictví, toleranční patent. 4.Poněmčování. 5.Brusiči – čističi českého jazyka, snaha očistit český jazyk od všech přejatých slov, zejména německých. 6.Vědecký proud, lidový proud.

10 Zdroje a citace: HRABÁK Josef, JEŘÁBEK Dušan, TICHÁ Zdeňka: Průvodce po dějinách české literatury. Praha: Orbis BALAJKA Bohuš: Přehledné dějiny literatury I. Praha: Fortuna ISBN SOCHROVÁ Marie: Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment ISBN ČORNEJ Petr, ČORNEJOVÁ Ivana, RADA Ivan, VANÍČEK Vratislav: Dějiny zemí Koruny české II.. Praha: Paseka ISBN VLAŠÍN Štěpán a kol.: Slovník literární teorie. Praha: Československý spisovatel 1984.


Stáhnout ppt "Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/21.3768 Název:NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr."

Podobné prezentace


Reklamy Google