Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka zadané ve školním roce 2011/2012 pro 6. ročník (25. – 33. úloha) IX. označení digitálního učebního materiálu:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka zadané ve školním roce 2011/2012 pro 6. ročník (25. – 33. úloha) IX. označení digitálního učebního materiálu:"— Transkript prezentace:

1 Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka zadané ve školním roce 2011/2012 pro 6. ročník (25. – 33. úloha) IX. označení digitálního učebního materiálu: VY_32_INOVACE_CJ Základní škola a Mateřská škola G. A. Lindnera Rožďalovice projekt EUškola pro život, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/

2 Metodické pokyny Autor: Mgr. Roman Kotlář Vytvořeno: červen 2012 Určeno pro 6. ročník Český jazyk 2. stupeň Téma: řešení úloh testů Scio Očekávané výstupy: aplikuje logickou úvahu a znalosti dosud osvojeného učiva při řešení úloh testů Scio Forma: žáci pracují samostatně Pomůcky: počítač, dataprojektor Zdroje: zadání testů Scio, obrázky – zdroj uveden přímo v daném slidu Další pokyny: Při práci lze využít hlasovací zařízení a vyhodnotit nejrychlejšího řešitele, který získá nejvíce z možného počtu bodů (Lze pracovat i ve skupinách, které mezi sebou soutěží. Pokud daná skupina nedokáže svoji úlohu vyřešit, může se o správné řešení pokusit jiná skupina.). Za podstatnou skutečnost lze považovat odůvodnění zvoleného řešení a pro kontrolu ukázat správné řešení. Hra může mít i více vítězů v případě rovnosti získaných bodů.

3 i ve snu sládne, proto sladko mu je. V noci pak mezi přivřenými víčky, sleduje do usnutí večerníčky, které mu měsíc promítá. Mluvit však o nich ___. Co ví, čím voní, co v něm zní, dozví se jen ten, kdo je sní. Úloha č. 25 testu Scio z českého jazyka pro 6. ročník (podzim 2011) Které z následujících slov je nejvhodnější doplnit na vynechané místo v uvedené básni? A) uvítá; B) odmítá; C) svítá; D) namítá. Společné zadání pro úlohu č Už dozrává V houpačce větví jablíčko si zraje, (1) zvědavě kouká do celého kraje, (2) poslouchá včely, motýly i vosy, (3) nazpaměť zná už všechny písně kosí, (4) z rána když září rosa z trávy, nosí mu ptáci čerstvé zprávy, v poledním slunci lehce podřimuje, Řešení: A) uvítá; B) odmítá; C) svítá; D) namítá. Správnou odpovědí je varianta B).

4 i ve snu sládne, proto sladko mu je. V noci pak mezi přivřenými víčky, sleduje do usnutí večerníčky, které mu měsíc promítá. Mluvit však o nich ___. Co ví, čím voní, co v něm zní, dozví se jen ten, kdo je sní. Úloha č. 26 testu Scio z českého jazyka pro 6. ročník (podzim 2011) Personifikace (zosobnění) – obrazné vyjádření, kde se lidské vlastnosti a činy přenášejí na neživé předměty (věci). Které z následujících vyjádření z uvedené básně neobsahuje personifikaci? A) jablíčko zvědavě kouká do celého kraje; B) jablíčko poslouchá včely, motýly i vosy; C) když září rosa z trávy; D) které mu měsíc promítá. Společné zadání pro úlohu č Už dozrává V houpačce větví jablíčko si zraje, (1) zvědavě kouká do celého kraje, (2) poslouchá včely, motýly i vosy, (3) nazpaměť zná už všechny písně kosí, (4) z rána když září rosa z trávy, nosí mu ptáci čerstvé zprávy, v poledním slunci lehce podřimuje, Řešení: A) jablíčko zvědavě kouká do celého kraje; B) jablíčko poslouchá včely, motýly i vosy; C) když září rosa z trávy; D) které mu měsíc promítá. Správnou odpovědí je varianta C).

5 i ve snu sládne, proto sladko mu je. V noci pak mezi přivřenými víčky, sleduje do usnutí večerníčky, které mu měsíc promítá. Mluvit však o nich ___. Co ví, čím voní, co v něm zní, dozví se jen ten, kdo je sní. Úloha č. 27 testu Scio z českého jazyka pro 6. ročník (podzim 2011) Které z následujících slov z uvedené básně má v češtině pouze jeden význam? A) včely; B) kraje; C) měsíc; D) sní. Společné zadání pro úlohu č Už dozrává V houpačce větví jablíčko si zraje, (1) zvědavě kouká do celého kraje, (2) poslouchá včely, motýly i vosy, (3) nazpaměť zná už všechny písně kosí, (4) z rána když září rosa z trávy, nosí mu ptáci čerstvé zprávy, v poledním slunci lehce podřimuje, Řešení: A) včely; B) kraje – samosprávný celek, kraj lesa; C) měsíc – měsíc v roce, Měsíc na obloze; D) sní – sní o krásném ženichovi, sní čtyři chleby s máslem. Správnou odpovědí je varianta A).

6 i ve snu sládne, proto sladko mu je. V noci pak mezi přivřenými víčky, sleduje do usnutí večerníčky, které mu měsíc promítá. Mluvit však o nich ___. Co ví, čím voní, co v něm zní, dozví se jen ten, kdo je sní. Úloha č. 28 testu Scio z českého jazyka pro 6. ročník (podzim 2011) poslouchá včely, motýly i vosy Která z následujících možností obsahuje slovo nadřazené k podtrženým slovům v uvedeném verši úvodní básně? A) pavouci; B) savci; C) mouchy; D) hmyz. Společné zadání pro úlohu č Už dozrává V houpačce větví jablíčko si zraje, (1) zvědavě kouká do celého kraje, (2) poslouchá včely, motýly i vosy, (3) nazpaměť zná už všechny písně kosí, (4) z rána když září rosa z trávy, nosí mu ptáci čerstvé zprávy, v poledním slunci lehce podřimuje, Řešení: Z uvedených možností podmínkám vyhovuje slovo hmyz. Správnou odpovědí je varianta D).

7 i ve snu sládne, proto sladko mu je. V noci pak mezi přivřenými víčky, sleduje do usnutí večerníčky, které mu měsíc promítá. Mluvit však o nich ___. Co ví, čím voní, co v něm zní, dozví se jen ten, kdo je sní. Úloha č. 29 testu Scio z českého jazyka pro 6. ročník (podzim 2011) Který z prvních čtyř veršů uvedené básně (označených v textu číslicemi 1-4) obsahuje příslovce? A) pouze 4.; B) pouze 3.; C) 2. a 4.; D) 1., 2. a 3. Společné zadání pro úlohu č Už dozrává V houpačce větví jablíčko si zraje, (1) zvědavě kouká do celého kraje, (2) poslouchá včely, motýly i vosy, (3) nazpaměť zná už všechny písně kosí, (4) z rána když září rosa z trávy, nosí mu ptáci čerstvé zprávy, v poledním slunci lehce podřimuje, Řešení: V houpačce větví jablíčko si zraje, (1) zvědavě kouká do celého kraje, (2) poslouchá včely, motýly i vosy, (3) nazpaměť zná už všechny písně kosí, (4) A) pouze 4.; B) pouze 3.; C) 2. a 4.; D) 1., 2. a 3. Správnou odpovědí je varianta C).

8 i ve snu sládne, proto sladko mu je. V noci pak mezi přivřenými víčky, sleduje do usnutí večerníčky, které mu měsíc promítá. Mluvit však o nich ___. Co ví, čím voní, co v něm zní, dozví se jen ten, kdo je sní. Úloha č. 30 testu Scio z českého jazyka pro 6. ročník (podzim 2011) Ve kterém z následujících vyjádření z uvedené básně je nevyjádřený podmět? A) v houpačce větví jablíčko si zraje; B) zvědavě kouká do celého kraje; C) z rána když září rosa z trávy; D) které mu měsíc promítá. Společné zadání pro úlohu č Už dozrává V houpačce větví jablíčko si zraje, (1) zvědavě kouká do celého kraje, (2) poslouchá včely, motýly i vosy, (3) nazpaměť zná už všechny písně kosí, (4) z rána když září rosa z trávy, nosí mu ptáci čerstvé zprávy, v poledním slunci lehce podřimuje, Řešení: A) v houpačce větví jablíčko si zraje; B) zvědavě kouká do celého kraje; C) z rána když září rosa z trávy; D) které mu měsíc promítá. Správnou odpovědí je varianta B).

9 Úloha č. 31 testu Scio z českého jazyka pro 6. ročník (podzim 2011) Které z následujících slov je nejvhodnější doplnit na vynechané místo v uvedeném textu? A) vliv; B) půvab; C) význam; D) dojem. Řešení: Nejvhodnějším slovem je slovo „vliv“. Správnou odpovědí je varianta A). Společné zadání pro úlohu č Počasí Lidé se již od pradávna pokoušeli objevit nějaké zákonitosti, podle kterých by dokázali předpovídat počasí. Nepoužívali k tomu žádné přístroje, jen se pozorně dívali kolem sebe a svá zjištění si předávali z generace na generaci. Vzniklo tak mnoho více či méně spolehlivých lidových pranostik, ale všechny svědčí o tom, jak dříve uměl člověk pozorovat přírodu. Všiml sis třeba i ty, že například vlaštovky létají před deštěm nízko nad zemí? Že před bouřkou vše v přírodě nápadně ztichne a komáři bodají jako vzteklí? A určitě jsi už slyšel, jak dospělí říkají: „Bolí mě záda, koleno, ruka – bude změna počasí!“ Jak je vidět, příroda má na nás silný _____ i teď, kdy jsme se od ní oddělili hradbou silnic, ulic a zdí.

10 Úloha č. 32 testu Scio z českého jazyka pro 6. ročník (podzim 2011) Které z následujících ustálených vyjádření se obvykle neoznačuje jako pranostika? A) Únor bílý, pole sílí.; B) Kam vítr, tam plášť.; C) Martin přijede na bílém koni.; D) Na svatého Jiří vylézají hadi a štíři. Řešení: A) Únor bílý, pole sílí.; B) Kam vítr, tam plášť.; C) Martin přijede na bílém koni.; D) Na svatého Jiří vylézají hadi a štíři. Správnou odpovědí je varianta B). Společné zadání pro úlohu č Počasí Lidé se již od pradávna pokoušeli objevit nějaké zákonitosti, podle kterých by dokázali předpovídat počasí. Nepoužívali k tomu žádné přístroje, jen se pozorně dívali kolem sebe a svá zjištění si předávali z generace na generaci. Vzniklo tak mnoho více či méně spolehlivých lidových pranostik, ale všechny svědčí o tom, jak dříve uměl člověk pozorovat přírodu. Všiml sis třeba i ty, že například vlaštovky létají před deštěm nízko nad zemí? Že před bouřkou vše v přírodě nápadně ztichne a komáři bodají jako vzteklí? A určitě jsi už slyšel, jak dospělí říkají: „Bolí mě záda, koleno, ruka – bude změna počasí!“ Jak je vidět, příroda má na nás silný _____ i teď, kdy jsme se od ní oddělili hradbou silnic, ulic a zdí.

11 Úloha č. 33 testu Scio z českého jazyka pro 6. ročník (podzim 2011) Řešení: A) rosnička; B) beruška; C) ještěrka; D) vlaštovka. Správnou odpovědí je varianta D). Jedna ________ jaro nedělá. Který z následujících živočichů se obvykle objevuje na vynechaném místě v uvedeném přísloví? A) rosnička; B) beruška; C) ještěrka; D) vlaštovka.


Stáhnout ppt "Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka zadané ve školním roce 2011/2012 pro 6. ročník (25. – 33. úloha) IX. označení digitálního učebního materiálu:"

Podobné prezentace


Reklamy Google