Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

La Sapienza Roma 2014 (29. 10. 2014), P2 PROČ SE SKLOŇUJÍ SLOVA V ČEŠTINĚ + Jak se tvoří nová slova v češtině Božena Bednaříková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "La Sapienza Roma 2014 (29. 10. 2014), P2 PROČ SE SKLOŇUJÍ SLOVA V ČEŠTINĚ + Jak se tvoří nová slova v češtině Božena Bednaříková."— Transkript prezentace:

1 La Sapienza Roma 2014 ( ), P2 PROČ SE SKLOŇUJÍ SLOVA V ČEŠTINĚ + Jak se tvoří nová slova v češtině Božena Bednaříková

2

3 Projekt FRUP Rozvoj komunikační kompetence a stylizačních dovedností zahraničních studentů humanitních oborů

4 Lidé v projektu FRUP Božena Bednaříková – Univerzita Palackého Olomouc Bc.: morfologie, Leadership Communication Mgr.: současné gramatické popisy Ph.D.: slovo a jeho struktura čeština pro cizince Jana Sovová – Universitá degli Studi di Udine čeština pro cizince Denisa Sciortino – Vysoká škola chemickotechnologická Praha čeština pro cizince

5 Olomoucká lingvistika akademická Mluvnice češtiny morfologie prof. Miroslav Komárek prof. Jan Kořenský

6 Nová akademická mluvnice - Ústav pro jazyk český Akademie věd ČR - několik svazků (2022) - jednosvazková: označení „akademická“, ale je příručka pro širokou veřejnost

7 Proč se skloňují SUBSTANTIVA v češtině?

8 O čem je tato prezentace? KDO MILUJE KOHO? svou lásku slavík růži pěl proč 7 pádů? tvarová homonymie (homomorfie) klasifikace pádů podle FUNKCE pády GRAMATICKÉ (SYNTAKTICKÉ) pády SÉMANTICKÉ „pád“ s funkcí apelativní funkce syntaktická funkce onomaziologická o „textovém“ užití dativu CVIČENÍ

9 KDO MILUJE KOHO? Byl pozdní večer - první máj - večerní máj - byl lásky čas. Hrdliččin zval ku lásce hlas, kde borový zaváněl háj. O lásce šeptal tichý mech; kvetoucí strom lhal lásky žel, svou lásku slavík růži pěl, růžinu jevil vonný vzdech.

10 Karel Hynek Mácha (1810 – 1836) český básník a prozaik, představitel českého romantismu a zakladatel moderní české poeziečeskýbásníkprozaikromantismu lyrickoepická skladba Máj (1836)Máj1836 tvůrce českého jambu: xX │ xX

11

12 “È tarda sera – il primo di maggio – una sera di maggio – tempo d’amore. Chiama all’amore un canto di tortora, là dove i pini profumano il bosco”

13 Mai von Karl Hynek Macha Übertragen von Alfred Waldau Spätabend war’s – es war der erste Mai – Ein Abendmai – es war der Minne Zeit. Die Turteltaube lockt’ zur Seligkeit Im duft’gen Kieferhain, so traut und treu. Von Liebe flüsterten die stillen Moose, Und Liebeswehe log der Blütenbaum, Von Liebe sang die Nachtigall der Rose, Der Abendwind verriet den Rosentraum.

14 Situace SLAVÍK ♥ RŮŽE anglicky: The nightingale loves the rose. německy: Die Nachtigal liebt die Rose. italsky: L´usignolo ama la rosa. česky: Slavík (nom.) miluje růži (acc.).

15 Změna slovosledu Růži (acc.) miluje slavík (nom.). funkce? Kdo miluje růži? 1) Slavík. (miluje růži). 2) Růži miluje slavík. Růži miluje slavík, ne gladiolu. Růži miluje slavík, ale chryzantému nemá rád nikdo.

16 německy: Die Rose liebt die Nachtigal. Ale! anglicky: *The rose loves the nightingale. (It is the rose that the nightingale loves.) (The rose is loved by the nightingale.) italsky: *La rosa ama l´usignolo. (?)

17 svou lásku slavík růži pěl  svou lásku slavík růži pěl (= zpíval) acc. nom. dat.  situace: SLAVÍK - RŮŽE – LÁSKA  Slavík pěje (=zpívá) růži svou lásku.  Petr dává Lucii svou lásku. (dát/dávat někomu něco)

18 Proč 7 pádů?

19 Problém tvarové homonymie (homomorfie) nom. žena růže nádraží paní nom. žena růže nádraží paní gen. ženyrůže nádraží paní gen. ženyrůže nádraží paní dat. ženěrůži nádraží paní dat. ženěrůži nádraží paní acc. ženurůži nádraží paní acc. ženurůži nádraží paní voc. ženorůže nádraží paní voc. ženorůže nádraží paní loc. ženěrůži nádraží paní loc. ženěrůži nádraží paní instr. ženourůží nádražím paní instr. ženourůží nádražím paní 6 tvarů 3 tvary 2 tvary 1 tvar 6 tvarů 3 tvary 2 tvary 1 tvar

20 Klasifikace pádů podle FUNKCE  3 gramatické (syntaktické) pády  3 sémantické pády  1 „pád“ s funkcí apelativní

21 Pády GRAMATICKÉ (SYNTAKTICKÉ) NOMINATIV a) pád subjektu Petr čte knihu. b) sémantický pád (adverbiální) Bil ho hlava nehlava.

22 Pády GRAMATICKÉ (SYNTAKTICKÉ) AKUZATIV a) pád přímého objektu - primární funkce Petr čte knihu. Lucie miluje italskou operu. b) sémantický pád (= adverbiální) sekundární fce lat. Romam ire. (akuzativ směru) Psal dopis celou noc. (časová extenze) Rohlík stojí jednu korunu. (acc. ceny)

23 Pády GRAMATICKÉ (SYNTAKTICKÉ) GENITIV genitiv adnominální(založen na nom., nebo acc.) a) Umberto Eco píše romány. Umberto Eco přednáší o sémiotice. → romány Umberta Eca, přednáška Umberta Eca b) Petr studuje německou literaturu. → studium německé literatury

24 Náš profesor kritizuje Umberta Eca. ↓ ↓ kritika našeho profesora kritika Umberta Eca (genitiv subjektový) (genitiv objektový)

25 genitiv s funkcí sémantickou - genitiv partitivní: V řece přibylo vody. Nalij mi čistého vína. - genitiv negationis (záporový): Celou noc oka nezamhouřil. Potlesk neměl konce. - genitiv adverbiální (času): Jednoho dne se můj život změnil.

26 Pády sémantické DATIV dativus possessivus Princ políbil princezně ruku. dativus commodi Kočka chytila panu králi čtyři myši. dativus incommodi Kočka vypila mamince všechno mléko.

27 gramatická funkce – nepřímý objekt: Petr dal Lucii knihu. Lucie píše Petrovi dopis.

28 Pády sémantické LOKÁL a) adverbiální funkce Petr bydlí v Olomouci. Lucie studuje v Berlíně. Kniha leží na stole.

29 b) gramatická funkce Lucie mluvila o Petrovi. Profesor přednášel o italské renesanci.

30 Pády sémantické INSTRUMENTÁL a) adverbiální funkce Petr píše perem. Profesor operuje laserem. b) gramatická funkce Jan Železný háže oštěpem.

31 „Pád“ s funkcí apelativní Ahoj, Petře! Lucie, máš domácí úkol? Dobrý den, paní učitelko!

32 PROČ? I. funkce syntaktická : vyjádření relací ve větě agens – patiens Petr miluje Lucii. kongruence To je dobrý slovník. Studuje v České republice. rekce Petr čte knihu. změna syntaktické funkce Ta kniha je zajímavá. → Petr čte zajímavou knihu.

33 PROČ? funkce onomaziologická (slovotvorná) Muž miluje ženu. Žena miluje muže. → Milovat je tak romantické. → Milování je tak romantické. VF (predikát) → gramatická transpozice (infinitiv – subjekt) → slovnědruhová transpozice (substantivum verbální)

34 Děkuji za pozornost. © Božena Bednaříková katedra bohemistiky Filozofická fakulta Univerzita Palackého, Olomouc

35 Cvičení – funkce pádu Otče náš gól Pavla Nedvěda Haškův Švejk byl přeložen do mnoha jazyků. Věnoval jí svůj překlad Seiferta. Dva dny jsem už nespal. Tváří se jak sfinga. Bojíš se testu z české gramatiky?

36 Strachem jí přibylo šedivých vlasů. Nenadávej mi! Ta ženská je schopná všeho! Pozor, jede ti už tramvaj! Dobrý den! To ti byla taková ostuda… Stála oči sklopené.. Samou radostí jí v parku natrhal kytici tulipánů.


Stáhnout ppt "La Sapienza Roma 2014 (29. 10. 2014), P2 PROČ SE SKLOŇUJÍ SLOVA V ČEŠTINĚ + Jak se tvoří nová slova v češtině Božena Bednaříková."

Podobné prezentace


Reklamy Google