Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací."— Transkript prezentace:

1 www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělávání Vzdělávací oborNauka o společnosti Tematický okruhČlověk a společnost - sociologie TémaČlověk a společnost - sociologie Tematická oblastČlověk a společnost - sociologie NázevNormální a patologické ve společnosti AutorMgr.Jana Gerlichová Vytvořeno, pro obor, ročníkLeden 2012, technické lyceum 3. roč. AnotaceCharakteristika patologických jevů ve společnosti Přínos/cílové kompetenceVliv patologických jevů na vývoj společnosti VY_32_INOVACE_50_20

2 Normální a patologické ve společnosti - úvod Charakteristika patologických jevů ve společnosti a jejich vliv na její vývoj

3 Normální a patologické ve společnosti Klíčovým problémem každé společnosti je otázka norem. Každá společnost vyžaduje jejich dodržování. Vymezit přesné hranice normy je velmi obtížné.

4 Úkoly 1) co je vlastně normální? 2) Co je odchylné (deviantní) ? 3) Od jakých norem se chování odlišuje? 4) Jaké jsou sankce za porušení norem?

5 Společenské normy chování Společenské normy se v průběhu času mění. Ve společnosti sledujeme co je normální (norma), co je odchylka ( deviace) a co je protispolečenské jednání. Některé normy chování se jeví jako krajní, neobvyklé a jejich nositelé se ocitají na okraji společnosti ( marginalizace).

6 Hranice normy Vymezit hranice normálu bývá velmi obtížné, Statistika nabízí hodnoty průměru a podstatné hranice normy vymezuje většinou společnost sama. Společnost určuje  co je zvyklé, osvědčené  co je správné  co je žádoucí

7 Sankce Každá společnost disponuje mechanismy, které dohlížejí nad dodržováním norem. Je to buď policie, rodina, sousedé, autority… Formy kontroly mohou být různé, uplatňují se v nich sankce. Sankce - pozitivní - negativní

8 Sankce a) pozitivní - odměny b) negativní - výtky, kárná řízení, důtky, scény, pokuty, fyzická agrese Který typ sankcí u vás převládá ?

9 Patologické jevy - označujeme jevy škodlivé, ohrožující společnost - kriminalita - majetková, hospodářská, násilná trestná činnost - distribuce drog - prostituce

10 Deviace - odchylka od normy - nemusí jít o patologický jev, záleží na míře tolerance společnosti Deviace - primární – reakce na bezprostřední zážitek - sekundární – reakce na chování druhých

11 Vznik deviace Lambrosova teorie - deviace je podmíněna biologicky Sociologický přístup - hledání chyb ve struktuře společnosti, nedostatečné působení jejího hodnotového systému Durkheim,Merton - působení strukturálních tlaků

12 Vznik deviace Teorie nálepkování - jedinec se může zařadit do kategorie deviantů i náhodou, vlivem některé události (např. barvy pleti)

13 Drogy a kriminalita Drogová závislost - stav tělesné či psychické závislosti na periodickém užívání nějaké látky - toxikomanie, narkomanie, tabakismus, kofeinismus - návyk bývá provázen zvyšováním dávek - odvykání vede k abstinenčním syndromům

14 Kriminalita - hazardní hry - prostituce - gamblerství -kriminalita bílých límečků – zpronevěry, podvody, daňové úniky - viktimizace – míra zasažení občanů veškerou trestnou činností

15 Zdroje a prameny PETRUSEK, Miloslav. Sociologie: občanská nauka : základy společenských věd. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 118 s. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 80- 042-5981-2. BURIÁNEK, Jiří. Sociologie: Pro střední školy a vyšší odborné školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 127 s. ISBN 80-716-8304-3. EDUARD URBÁNEK, Jiří Buriánek. Základy sociologie: učební text pro střední školy. 1. vyd. Praha: S, 1992, 127 s. ISBN 80-900-0966-2. ČADOVÁ, Barbara, Eduard URBÁNEK a Miroslava ČERMÁKOVÁ. Maturitní otázky - občanský a společenskovědní základ: učební text pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fragment, 2008, 224 s. Maturitní otázky. ISBN 978-80-253- 0600-0. GIDDENS, Anthony. Sociologie. Vyd. 1. Praha: Argo, 1999, 594 s. ISBN 80- 720-3124-4. BLAŽKOVÁ, Miloslava a BLAŽKOVÁ. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 160 s. Odmaturuj!. ISBN 978-80-7358-118-3.


Stáhnout ppt "Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací."

Podobné prezentace


Reklamy Google