Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací."— Transkript prezentace:

1 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělávání Vzdělávací oborNauka o společnosti Tematický okruhČlověk a společnost - sociologie TémaČlověk a společnost - sociologie Tematická oblastČlověk a společnost - sociologie NázevČlověk ve sféře práce AutorMgr.Jana Gerlichová Vytvořeno, pro obor, ročníkLeden 2012, technické lyceum 3. roč. AnotaceVysvětlení pojmu práce, dělení práce, její význam pro život člověka Přínos/cílové kompetenceVýznam sociálního klimatu podniku na kvalitu práce VY_32_INOVACE_50_16

2 Člověk ve sféře práce - úvod Vysvětlení pojmu práce, druhy práce, výrobní sektory, odměna za práci, vliv sociálního klimatu průmyslového podniku na kvalitu práce

3 Člověk ve sféře práce Práce představuje základní činnost, jejímž prostřednictvím se člověk vztahuje k přírodě. V moderní společnosti práce směřuje k zajištění peněz, jakožto univerzálního prostředku umožňujícího obstarání většiny spotřebních statků.

4 Práce Znaky práce: - dělba práce – kooperace, závislost na druhých, řízení - obsah práce - technické podmínky, kvalifikace, inovace - statusové souvislosti práce a nezaměstnanosti

5 Práce -může přinášet uspokojení - může být zdrojem seberealizace - jsou práce rutinní, těžké, vyčerpávající, nezdravé

6 Výrobní sektory Primární sektor - zemědělství, lesnictví, lov, těžba surovin Sekundární sektor - výroba průmyslových produktů, zboží Terciární sektor - služby, věda, medicína, školství, umění Kvarciární sektor - informatika

7 Druhy práce a) fyzická b) duševní a)časová b)úkolová a)individuální b)skupinová

8 Odměňování práce Mzda – plat Mzda a)časová b) úkolová pevná složka – tarifní ohodnocení pohyblivá složka – prémie, příplatky

9 Průmyslový podnik - základní výrobní jednotka - sociální klima – spokojenost, nespokojenost - participace – účast na řízení demokratický, autoritativní styl - prezentace firmy ve sdělovacích prostředcích, reklama

10 Pojmy spojené s termínem práce Najdi vysvětlení těchto pojmů: - profese - povolání - kvalifikace - kariéra - fluktuace - nezaměstnanost - trh práce

11 Úkol Najděte informace o nezaměstnanosti v jednotlivých krajích ČR v současné době!

12 Nezaměstnanost - jeden ze sociálních problémů - má jak svou funkční stránku – pohotová rezerva pracovních sil - tak svoji disfunkční stránku – zatěžování státního rozpočtu v oblasti vyplácení sociálních dávek

13 Úkoly Co způsobuje přesuny pracovníků do terciárního či dokonce kvarciárního sektoru? Uveďte příklady různých druhů řízení?Který je podle vás nejlepší a zdůvodněte! Jak reaguje společnost na nezaměstnanost?

14 Zdroje a prameny PETRUSEK, Miloslav. Sociologie: občanská nauka : základy společenských věd. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 118 s. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN BURIÁNEK, Jiří. Sociologie: Pro střední školy a vyšší odborné školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 127 s. ISBN EDUARD URBÁNEK, Jiří Buriánek. Základy sociologie: učební text pro střední školy. 1. vyd. Praha: S, 1992, 127 s. ISBN ČADOVÁ, Barbara, Eduard URBÁNEK a Miroslava ČERMÁKOVÁ. Maturitní otázky - občanský a společenskovědní základ: učební text pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fragment, 2008, 224 s. Maturitní otázky. ISBN BLAŽKOVÁ, Miloslava a BLAŽKOVÁ. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 160 s. Odmaturuj!. ISBN


Stáhnout ppt "Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací."

Podobné prezentace


Reklamy Google