Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací."— Transkript prezentace:

1 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělávání Vzdělávací oborNauka o společnosti Tematický okruhČlověk jako občan - politologie TémaČlověk jako občan – politologie Tematická oblastČlověk jako občan – politologie NázevPolitická věda a občan AutorMgr.Jana Gerlichová Vytvořeno, pro obor, ročníkŘíjen 2012, technické lyceum 3. roč. AnotaceVysvětlení postavení člověka ve světě a vývoj různých politických názorů Přínos/cílové kompetenceVysvětlení vývoje politických názorů VY_32_INOVACE_51_02

2 Politická věda a občan Postavení člověka ve společnosti a vývoj politických názorů na stát

3 Politická věda a občan -politika je součástí společenské praxe již několik tisíciletí -v průběhu této doby se měnila jak podoba politiky, tak i rozsah, v němž se na ní mohly podílet nejširší vrstvy obyvatelstva -demokracie, ne rozdíl od politiky, existovala jen po dobu několika málo staletí

4 Chtěli by jste se věnovat někdy politice? Jak může obyčejný člověk ovlivňovat politiku státu?

5 -člověk si často i v demokracii klade otázku, zda má vynakládat svůj čas na politickou aktivitu - zda jít k volbám -zda se zapojit do některého ze subjektů -zda kandidovat do politických funkcí -zda jen usilovat o průběžné ovládání politiky

6 Demokracie - předpokládá, že lid se podílí, na správě věcí veřejných - přesto nevylučuje, existenci rozdílných názorů na rozsah aktivity lidu - část dokonce ani nemusí mít zájem na politické aktivitě nejširších mas

7 Ne každý člověk a ne každá politika je pro společnost přínosem – to je již zkušenost ze starověkého Řecka Politika byla vždy doménou nejen lidí čestných, ale i těch, jejichž motivy byly přinejmenším pochybné

8 Platón „Dobří lidé nechtějí vládnout ani pro peníze ani pro čest, neboť nechtějí být nzýváni ani úředníky, pokud by za zastávání úřadu dostávali zjevně mzdu, ani mzdu, pokud by z něj tajně těžili,….ale ani ne pro čest, neboť nejsou ctižádostiví. Musí se tedy jít na ně s nátlakem a trestem, jestliže se mají rozhodnout pro vládnutí.“

9 Za několik tisíc let existence politiky se však motivace lidí příliš nezměnily. Co si myslíte, že jsou motivy, které vedou lidi do politiky?

10 Mezi tyto motivy často patří: -získání finančních a dalších výhod plynoucích z postavení politiků -touha po moci a snaha rozhodovat za jiné -ambice, ctižádostivost naplnit své představy o nejlepší podobě společnosti

11 Předpokladem kompetentní účasti na rozhodování jsou jednak praktické politické zkušenosti, jednak teoretické znalosti o politice. Politická věda nám může poskytnout: -řadu znalostí o politickém prostředí -o spektru cílů pro polit.aktivitu -o postupech při realizaci politické aktivity

12 E.Beneš „Ale jistě vláda naše a naše úřady nejen že by nám nechtěly dát samostatnou školu politickou, ale stavěly by se v cestě rozšíření vysoké školy obchodní i ve smyslu zde naznačeném ve školu sociálně – politickou. Vždyť za dnešních poměrů by daly nám a celému národu do rukou strašnou zbraň proti sobě.“

13 Nejtypičtější projevy běžného vědomí v politice: -politické jevy se posuzují na základě individuální zkušenosti -rozhodující pro rozhodnutí jsou pocity a prožitky -význam se přisuzuje osobnostem -velký význam se přisuzuje ideologiím

14 Které profese, vzhledem ke své povaze nejčastěji „produkují“ dobré politiky?

15 právníci politologové historici ekonomové Manažeři Každý správný politik by měl být schopným diagnostikem politické reality, ale i prognostikem, který vidí tendence vývoje.

16 1)Proč by měli být lidé v politice aktivní a nepřenechávat rozhodování jenom elitám? 2)V čem spočívá praktický význam politické vědy pro člověka? 3)V čem spočívá rozdíl mezi tzv. běžným každodenním politickým vědomím a vědomím teoretickým?

17 Zdroje a prameny Platón:Ústava.Bratislava,Pravda 1980,s.58 Beneš,E:Naše politické vzdělávání a potřeba vysoké školy sociálně politické.Nakladatelství J.Forejtka a V.Beneše v Brandýsen/L,s.38 DUFEK, Pavel, Martin DRNEK a Jan DVOŘÁK. Společenské vědy pro střední školy. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2010, 3 sv. ISBN

18 Zdroje a prameny CHALUPA, Vlastislav. Základy politologie. Brno: Atlantis, 1991, 311 s. DUFEK, Pavel, Martin DRNEK a Jan DVOŘÁK. Společenské vědy pro střední školy. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2010, 3 sv. ISBN


Stáhnout ppt "Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací."

Podobné prezentace


Reklamy Google